2015-09-22, 09:43
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/stockholm-blir-en-allt-mer-delad-stad/

"Segregationen ökar snabbt i Stockholm. I en omfattande forskningsstudie jämförs utvecklingen i 13 europeiska storstäder – och Stockholm sticker ut.

– Det som håller på att hända är att det inte finns någon plats för de fattiga, de trycks längre och längre ut från centrum. Och det handlar inte om etnicitet, det är en klassfråga, säger Roger Andersson, professor i kulturgeografi på Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet.

Det är en kombination av växande inkomst- och förmögenhetsklyftor, förändringar i välfärdssystemen, försvagad offentlig styrning över bostadsfrågan och en kraftigt minskad hyressektor."

"Vad blir konsekvenserna av ett allt mer segregerat samhälle?

– Ett samhälle som präglas av en större social polarisering riskerar att få sociala oroligheter. Medelklassens rädsla för vad underklassen ska ställa till med har alltid väckts av områden där fattiga och minoriteter koncentreras, säger Roger Andersson."

Medelklassen räds den omvända klassresan och hoppas på att bubblan inte skall
brista. Och klassföraktet brer ut sig, speciellt bland de som är rädda för att hamna
där nere. Men Kurtan är inte rädd, åtminstone inte för egen del ...
2015-09-22, 16:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"Segregationen ökar snabbt i Stockholm. I en omfattande forskningsstudie jämförs utvecklingen i 13 europeiska storstäder – och Stockholm sticker ut.
Ja det är inte så konstigt att det är så när vi har så pass stor invandring.

Citat:
– Det som håller på att hända är att det inte finns någon plats för de fattiga, de trycks längre och längre ut från centrum. Och det handlar inte om etnicitet, det är en klassfråga, säger Roger Andersson, professor i kulturgeografi på Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet.
Nej det handlar om etnicitet och att invandrare i synnerhet vill bo där släkt och vänner bor. Då uppstår en naturlig segregering.

Och etniska svenskar vill helst bo där de känner sig mest hemma och det är inte bland utlänningar direkt.

Citat:
Det är en kombination av växande inkomst- och förmögenhetsklyftor, förändringar i välfärdssystemen, försvagad offentlig styrning över bostadsfrågan och en kraftigt minskad hyressektor."
Kan nog absolut ligga något i det.

Citat:
"Vad blir konsekvenserna av ett allt mer segregerat samhälle?

– Ett samhälle som präglas av en större social polarisering riskerar att få sociala oroligheter. Medelklassens rädsla för vad underklassen ska ställa till med har alltid väckts av områden där fattiga och minoriteter koncentreras, säger Roger Andersson."
Precis ja. Svenskar vill inte bo där invandrare bor och därmed uppstår segregationen naturligt. Detta kan man omöjligt göra något åt från politiskt håll eftersom folk själv får välja var de vill bo.

Citat:
Medelklassen räds den omvända klassresan och hoppas på att bubblan inte skall
brista. Och klassföraktet brer ut sig, speciellt bland de som är rädda för att hamna
där nere. Men Kurtan är inte rädd, åtminstone inte för egen del ...

Nej varför ska man gå runt och oroa sig? Då mår man ju inte bra...
2015-09-22, 18:57
Medlem
Citat:
Så bra att du håller Sverige flytande ! OBS ! Satir !
Att du skriver satir innebär då att du vill se minskande BNP/Capita.

Ni kommunister brukar ju verka för negativ tillväxt i handling. Men få av er medger öppet att det är en strävan.
Jag får väl ge credit för att du klarar av att medge att du är tillväxtfientlig. Och helst vill se fallande levnadsstandard i Sverige.

Citat:
Men det där med att privatisera flyktingar kan du väl utveckla. Om inte här så någon annanstans.
Jag kan kort nämna impact på bostadsfrågan.

Iom att du och Göran Persson skulle betala flyktingarnas boende ur egen ficka så kommer ni att betala för ytterligare bostäder och då kommer de att byggas, enligt ordinära marknadsmekanismer. Ni pyntar, Nisse Byggare ser en business att bygga, och så blir det byggt.

Citat:
Men jag gissar att du har någon sorts vision om fastkedjade
slavarbetare lite varstans, kanske rentav hemma hos dig själv ...
Att du tänker fram den sortens tankar säger mer om hur du är som människa.

Citat:
Nja, Kurtan skriver inte som du, som ofta excellerar i plattityder och personangrepp
(som du sedan anklagar andra för att ägna sig åt). Om jag orkade skulle jag kunna
citera valda delar av dina tarvligheter och be dig förklara vad du menar.
Jag håller mig mest till fakta. Det upplever många som irriterande. Framförallt folk som släpar runt på vanföreställningar som inte har någon förankring i verkligheten. Och de som tar rent känslomässiga ställningstaganden.
Ibland påvisar jag hur verkligheten kolliderar med dessa vanföreställningar. Och ibland uppmärksammar jag att de är vanföreställningar (Och visar alltid att så är fallet).
Det upplever en del som personangrepp.

Så här ser ett typiskt inlägg av dig ut: (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Notera att ditt inlägg är helt kliniskt rent från fakta och substans. Du skrev det med enda syfte att trakassera kurt-sune. (Och fick med förklenande uttalande om människor som bor i Hammarby Sjöstad).
Så om jag här konstaterar att du är en dålig människa, så har jag ganska hyggligt stöd för det. Sedan få vi se om du tar intryck och blir mindre dålig fortsättningsvis.

Så här ser mina inlägg ut: (FB) finanspolitik och penningpolitik, skillnad?
Sedan kan var och en jämföra de inläggen map faktainnehåll, logiska/rationella resonemang, logisk konsekvens. Och naturligtvis förekomst av personangrepp.

Citat:
Men du borde faktiskt göra något åt ditt förakt för vanliga/fattiga/mindre bemedlade människor. Hur blev du sådan förresten ? Olycklig barndom ?
Nästan alla dina inlägg innehåller en passus där du fantiserar ihop egenskaper hos andra, och uttrycker på ett förklenande sätt.
Det du skriver ovan passar kanske in bättre på dig själv.

Citat:
Och verkligheten är knappast det som härskar i läroböckerna i nationalekonomi, denna kvalificerade pseudovetenskap ...
Jag backar upp det jag skriver med fakta och rationella resonemang.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett det en endaste gång i det du skriver. Till och med de mest enfaldig foliehattarna brukar ha mer innehåll i det dom yrar om än vad du har.
2015-09-23, 14:58
Avslutad
Med flyktingkrisen och de skattehöjningar och nedtrappning av ränteavdraget detta med all säkerhet kommer att leda till - i kombination med att räntan måste upp förr eller senare - får man nog börja fundera över om inte marknaden kommer bromsa in eller t om vända. Tror inte på några stora fall, men om bostadsköparnas plånböcker attackeras från tre olika håll mer eller mindre samtidigt så borde det få någon konsekvens.

Jag börjar tro på någon form av avtrappat ränteavdrag redan under nästa år faktiskt. Skattehöjningar ser vi redan nu och där har nog Löfven bara börjat. Om inte DÖ har dött till nästa höst får vi nog höra nya varianter av "Öppna era plånböcker". Det låga ränteläget verkar mest pålitligt av dessa tre storheter, och det tror jag att det ligger mer eller mindre still minst ett par år till. Men sammantaget ser det inte helt positivt ut för prisutvecklingen. Dock tror jag att bostadspriserna racar fram till 1/5, pga införandet av amorteringskravet. Men sen kan det mycket väl bromsa in eller t o m falla något.
2015-09-23, 15:06
Medlem
Trillskes avatar
Regionsvis kommer vi snarare nå en för jävla stenhård botten. BR kan gå från miljonen till ~gratis.

Däremot kan utvecklingen helt klart ge viss styrka åt dem som betat på centralt. Det finns många pissländer med svindyra centrala lägenheter så att Sverige går i botten behöver inte betyda att alla priser följer med, så länge marknaden är lokal/nationell. Blir sverige då ett dåligt land centralt men ett riktigt kaotiskt ~u-land utanför de centrala regionerna så blir det lite Ryssland. Lägenheter är inte billiga i Moskva trots att ingen vill flytta till Ryssland.
2015-09-23, 19:39
Medlem
Citat:
"MEST till fakta". Så det finns lite fiction och önsketänkande hos dig ändå ?
Nej. Här visar du på just de brister jag påtalade ovan.

Citat:
Sedan är det klart att om man inte har några känslor så behöver det inte bli några känslomässiga ställningstaganden utan man kan frossa i ren ekonomism.
Och där finns förstås alla fakta enligt dig.
I stora delar av verkligheten går det väldigt illa om man inte håller sig till fakta, och i ställer blandar in känslor.
Jag kan se dig framför mig som läkare, när oroliga föräldrar kommer med sitt barn som har ont i magen, och du förklara att du måste amputera armen på barnet. När dom blir förskräckta och undrar hur du kan säga något sådant, och undrar om du inte måste ta några prover, (underförstått för att basera dina beslut på) så förklarar du frankt att fakta är bara för onda människor som Gromph på Flashback, du agerar helt på känsla, och du känner i hela din kropp att barnets arm måste amputeras.

Citat:
Du kan väl tala om vilka frågor den ekonomiska vetenskapen har löst genom åren och jämföra med nobelpristagare i riktiga vetenskaper. Och ekonomi är som sagt var en pappersvetenskap som rätteligen borde ha prefixet tillväxt. Denna är kanske
inte evig heller och vad gör du då ? Men förmodligen kommer du att säga att
eftersom samhället styrs av politiker och inte av ekonomer så har vi inte helt
och hållet lyckats placera det himmelska lyckoriket här på jorden. Fast nog är
det den s k marknaden som har ett finger med i det mesta.
Riktiga vetenskaper??
Finns det oriktiga vetenskaper?

Vetenskaper löser inte problem. Vetenskaper beskriver verkligheten. Löser problem gör ingenjörer och liknande.
Och känslostyrda människor brukar skapa problem.

Citat:
Men utveckla gärna det där med privatiseringen av flyktingbranschen. Att början
av flyktingresan sker tack vare privata initiativ är väl uppenbart, likaså en stor del
av förplägnaden under vägen. Och i Sverige har vi BERT KARLSSON som driver
flyktingboenden och får bra betalt av staten. Men du skulle alltså kunna sköta det
där på egen hand så mycket bättre hemma i ditt hus ?
Fel tråd.
Citat:
Slavarbete eller ännu värre,kantänka. Skall du kedja fast dem i källaren också som Fritzl ?
Trots att jag på ett tydligt sätt, som inte kan missförstås, påtalade vad du borde åtgärda, så visar du omedelbart helt öppet att du inte kan ta in återkoppling, än mindre åtgärda.
2015-09-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det kommer gå ner mer än 60% om bara räntan går upp till 5% och ränteavdraget slopats med nya amoteringskravet som lök på laxen.

En 2:a i abrahamsberg kostar nu 2.7 milj för 53 m2 typ. Jag är övertygad dom kommer gå för 1.1-1.2 efter kraschen och även en 1a på 35 m2 i stan. Priser runt år 2004-2005 års nivå. Jag kommer ha mer än en miljon om 1-3 år, snarare 1.5-1.7

Börsen är på ATH nivå som vid it-bubblan nästan trots den gått ner en del nu från index 1700 till 1450.
När den är på 750-800 har den bottnat efter nästa kris som kommer nu och är det köpläge.

Börsen har börjat gått ner nu precis som den gjorde sommaren 2007, inom 1 år är det börsslakt och kris i hela världen igen som vanligt med 7-8 års intervaller.
Vi har skattehöjningar på G under 3 år med sossarna nu. Amoteringdkrav kommer, slopat ränteavdrag kommer. Dessutom byggs det hela tiden mer och subventioner till billiga hyresrätter.
Vändpunkten var i somras

Ja att köpa cash vid botten av en krasch har jag tidigare sagt är "enda sättet". Jag utgick från att du ville bo i city men för att dina planer ska gå i lås i Abrahamsberg måste det krascha nu. Sannolikheten att räntan höjs till 5% under nästa år är i runda slängar exakt 0. Det räcker med att den expansiva penningpolitiken fortsätter i 5 år för att det vid en riktig krasch ska gå ner till dagens nivåer. I det läget hamnar du i den situation som jag beskrev.

Både FED och ECB har deklarerat att det kommer att fortsätta. U didnt get the memo?
2015-09-23, 20:59
Medlem
Citat:
Man blir, om inte annat, premiumkund i Nordea ...

Smart att ha >1 milj i en bank som endast har insättningsgaranti på 100k euro.
2015-09-24, 04:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Ja att k�pa cash vid botten av en krasch har jag tidigare sagt �r "enda s�ttet". Jag utgick fr�n att du ville bo i city men f�r att dina planer ska g� i l�s i Abrahamsberg m�ste det krascha nu. Sannolikheten att r�ntan h�js till 5% under n�sta �r �r i runda sl�ngar exakt 0. Det r�cker med att den expansiva penningpolitiken forts�tter i 5 �r f�r att det vid en riktig krasch ska g� ner till dagens niv�er. I det l�get hamnar du i den situation som jag beskrev.

B�de FED och ECB har deklarerat att det kommer att forts�tta. U didnt get the memo?

Ok låt säga priserna dubbleras från dagens nivå på 5 år då prisökningstakten är 15-20% årligen i nuläget.

DÃ¥ kommer 3:an i stan kosta 13-14 milj och 2:an i abrahamsberg 5.5 milj.

Om räntan då höjs från t ex 0.8 -1% då 5% så stiger mån kostnaden på 3an i vasastan med 4000 kr i avgift till hela 66578 kr netto varav 23333 krär amotering.
Kontantinsatsen är 2.1 miljoner.

Är ränteavdraget borta också blir mån kostnaden 76 666 kr varav 23333 kr amotering.

Abrahamsberg

2:a 55 m2, 5,5 milj, 3000 i avgift. Kontantinsats 825 000 kr.
Med 5% ränta och amoteringskravet.Nettokostnad blir 25672 kr varav 7791 är amotering

Utan ränteavdrag ca 29600 kr varav 7791 är amortering.

Vilken jävla smäll om räntan höjs då till ynka 5%, en tickande atombomb. Det kommer inte bli någon dipp på 50% då utan snarare 90% prisfall.
Priserna är snart på toppen enligt mathematical certainty och det kan bara gå neråt.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-24 kl. 04:48.
2015-09-24, 05:13
Medlem
slemhogs avatar
Satt och räknade på en bostad på Sbab lånekalkylator och det ser ut som Sbab nyligen infört 2% amotering nu ner till 70% av lånet i riktlinjer med kommande amoteringskravet dock ej 1% amotering från 70% av lånet till 50%.

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/bolan_-_sa_funkar_det/amortering.html

Amorteringskravet

Om ditt bolån överstiger 70 % av bostadens värde måste du amortera ner till denna nivå inom 7,5 år. Därefter behöver du inte amortera mer men vi rekommenderar att du fortsätter.
2015-09-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej.

Riktiga vetenskaper??
Finns det oriktiga vetenskaper?

Vetenskaper löser inte problem. Vetenskaper beskriver verkligheten. Löser problem gör ingenjörer och liknande.
Och känslostyrda människor brukar skapa problem.

Trots att jag på ett tydligt sätt, som inte kan missförstås, påtalade vad du borde åtgärda, så visar du omedelbart helt öppet att du inte kan ta in återkoppling, än mindre åtgärda.

Någon sorts pris för fyrkantigt tänkande/skrivande i petimeteraktig stil har du
faktiskt gjort dig förtjänt av. Har svårt att tänka mig annat än att du var gubbe
redan som liten.

Ekonomi är inte en naturvetenskap, snarare en pseudovetenskap. Ändå styr den
vår tillvaro i långt högre grad än vad många av oss skulle önska. "Ingen kommer
undan politiken" sjöng Marie Bergman en gång i tiden. Numera är det snarare
ekonomismen ingen kommer undan. Människovärdet existerar fortfarande men
varje människas ekonomiska värde är någonting helt annat. Och t ex åtskilliga
av de flyende saknar sådant. Men du drar naturligtvis helt andra slutsatser av
det än vad en mera humanistiskt lagd människa gör.

Ekonomiskt förtryck och ekonomiska orättvisor ger en sorts hårt och kallt samhälle
med betydligt fler motsättningar än vad som skulle behövas. Du verkar inte vara
det minsta intresserad av sociala problem men om man inte ens försöker lösa
dem vad för sorts samhälle får vi då ? Och när den eviga tillväxten tar slut p g a
att naturens resurser inte räcker till vad gör vi då ? Antagligen ingenting du vill
tänka på i din bubbla ...

Nobelpristagaren John Nash (numera avliden) hade faktiskt gjort en del arbeten
inom grenar av matematiken och förtjänar respekt för detta. Men övriga pristagare ...
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-09-24 kl. 09:44.
2015-09-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Smart att ha >1 milj i en bank som endast har insättningsgaranti på 100k euro.

Har inte alla banker samma gräns ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in