2015-09-18, 19:18
Medlem
Fallmans avatar
För att vi ska kunna ta hand om alla dessa flyktingar som kommer till Sverige. Så kommer Sverige behöva höja skatterna tyvärr... Vilket komma i sin tur leda till en bostadsbubbla då många kommer få problem med ekonomin. Vad tror ni?

Eller kommer det fortsätta uppåt tro?
2015-09-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Ingen ironi. Vad tycker du man ska göra som belånad i Stockholm med familj?

Amortera hårdare, sluta o låna.
2015-09-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag bara pekar på:
* att du i tråden visat prov på ett extremt självhävdelsebehov.
* att du i tråden visat prov på en stark vilja att uttala dig förklenande om andra.

* Sedan tillkommer att du inte tillför någon direkt fakta eller resonemang i frågan.

Givet dessa tre ovan, vad skulle skälet för dig att vara här, om inte det jag nämnde ovan.

Du kunde bara kopiera dit förra inlägg, samma skit
2015-09-18, 19:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Ingen ironi. Vad tycker du man ska göra som belånad i Stockholm med familj? Flytta till en hyresetta i Karlskoga? Du tror inte att det är samma personer som idag kan betala för sig som även kommer att kunna betala för sig efter en ev. krasch? Eller tror du det är alla som bott i en billig hyresrätt på landsbygden som plötsligt kommer köpa upp villorna på Lidingö och våningarna på Östermalm?

Nej, dom personerna kommer ju få skyhöga månadskostnader, äta blodpudding, få sälja med förlust många och bli ruinerade och skuldsatt med flera miljoner resten av sina liv. Mestadels dom som är sist in på marknaden senaste åren.

Det finns många alternativ, b la hyresrätt enköping, köpa bostadsrätt för 100 000 i flen med 1 tim resväg till sthlm bara på motorvägen, jobba i uppsala eller västerås, fixa subventionerad lgh i förorten eller köpa svart i stan för en spottstyver. Att köpa svartkontrakt i innerstan för 60 000 skenbyte var mitt livs bästa affär. >Gjorde en tiodubbel vinst på dom 60 000 kr 1 år senare.

Det kommer vara såna som jag med 1 miljon på sparkontot som kommer köpa upp lägenheterna foreclosure med tokrea i stockholm efter kraschen medans andra inte får lån.

Är du tokbelånad på kungsholmen eller ?
Senast redigerad av slemhog 2015-09-18 kl. 19:54.
2015-09-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Du skall naturligtvis öppna ditt hjärta, som förre statsministern sade ...

VISST JA, glömde att du har plånbok istället. Samt läroböcker i nationalekonomi
och i härskartekniker.
Verkligheten härskar. Om du kunde förlika dig med den skulle du må lite bättre och inte behöva skriva så mycket personangrepp.

Citat:
Läser du vad du själv skriver ibland ?
Visst gör jag det. Du skulle kunna ta lite intryck.

Citat:
Ganska representativt för ditt sätt att "argumentera".
I just detta fall är jag tämligen övertygad om att en majoritet av trådens läsare håller med.

(Och givet att du sällen bidrar med substans, utan mest skriver personangrepp, så känner väl du dig lite träffad).

Citat:
Men det fanns ju stater där man satte oppositionella på mentala hospital.
Ja, de flesta är dock borta nu, och ser jag till dina skriverier är det något du begråter.

Citat:
De bostadssökande har inte tid att skriva här, de har nog med att stå i kö ...
Blir så när vänstern får bestämma.
Senast redigerad av Gromph 2015-09-18 kl. 19:56.
2015-09-18, 20:06
Medlem
Artikel i DI om skuldsättning i BRF i centrala Stockholm
http://www.di.se/artiklar/2015/9/18/stans-pankaste-brf-foreningar/

Här ser vi att medianen i Vasastan verkar vara runt 4200/kvm.

För en typisk en-persons-bostad på 34 kvm blir det en "ränta" på ca 180 SEK/månad.
Fördubblas räntan, så skulle då månadsavgiften öka med 180 SEK/månad.

Låter uthärdligt. Sedan kan man naturligtvis undra när inflationen ska ha stigit så pass att nominella räntan fördubblas.
2015-09-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej, dom personerna kommer ju få skyhöga månadskostnader, äta blodpudding, få sälja med förlust många och bli ruinerade och skuldsatt med flera miljoner resten av sina liv. Mestadels dom som är sist in på marknaden senaste åren.

Det finns många alternativ, b la hyresrätt enköping, köpa bostadsrätt för 100 000 i flen med 1 tim resväg till sthlm bara på motorvägen, jobba i uppsala eller västerås, fixa subventionerad lgh i förorten eller köpa svart i stan för en spottstyver. Att köpa svartkontrakt i innerstan för 60 000 skenbyte var mitt livs bästa affär. >Gjorde en tiodubbel vinst på dom 60 000 kr 1 år senare.

Det kommer vara såna som jag med 1 miljon på sparkontot som kommer köpa upp lägenheterna foreclosure med tokrea i stockholm efter kraschen medans andra inte får lån.

Tack för tipsen. En fråga till. Hur mycket kommer du gräma dig om kraschen inte kommer och du inte använde din miljon som hävstång till fin villa eller bostadsrätt när du kunde istället för att ha dem på sparkontot? 1 miljon räcker ju knappt till något idag. Inte ens i Västerås. Om allt ska köpas kontant så att säga.
2015-09-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Hur långt tror du att du kommer på 1 miljon? Det är inte rimligt att priserna, när de går ner, dyker mer än 50%. Snittpriset i Vasastan är snart uppe i 100k/kvm. Ponera att de går ner till 50k/kvm (givet att de dyker inom ett halvår). Då kan du köpa 20 kvm kontant. Du kan vara riktigt riktigt säker på att bankerna kommer att vara extremt ovilliga att låna ut pengar vid en krasch. Om du får lån beviljat så kommer det att vara mycket dyra lån (annars hade inte bubblan spruckit till att börja med). Har du tur får du en minitvå på 40 kvm för din förmögenhet där hälften är lånefinansierad av dyra lån på en bomarknad som kommer att vara instabil (i genomsnitt) 6 år med risk för ytterligare ras. Bra deal? I think not...

Om du vill vara konsekvent kan du ju köpa aktier på rea i nuläget... Uppfattar du OMX som en bra investering just nu?

Senast redigerad av jajahaaja 2015-09-18 kl. 22:24.
2015-09-19, 00:50
Medlem
Jag vet i alla fall att jag vill äga ett boende, och att jag nu har ett tillräckligt stabilt kapital för att köpa en lägenhet i bra läge i en storstad. Att hyra är värdelöst och det råder rena rama ockerpriserna på hyror i nuläget. Var tidigare kritisk till bostadspriserna men i takt med att ens ekonomi ser bättre och bättre ut känns priserna klart överkomliga.

Jag tar en risk men kommer köpa en bostadsrätt i höst/vinter, maxbelånad, men med ett par 100k kvar som buffert/investeringsmöjligheter. De som tror vi är inne i en bubbla har jag högsta respekt för men jag har inget val. Och just denna insikt tror jag det är många som känner i dagens Sverige.

Jag köper en fräsch lägenhet, i bra läge för att bo i, ej som spekulation. Det är ett långsiktigt köp som jag i teorin och realistiskt kan tänkas bo i flera decennier om allt faller rätt ut. Jag klarar en drastisk räntehöjning, jag klara ett fall och allmän ekonomisk depression på nationell som internationell nivå då jag har inkomster från olika håll.

I livet måste man våga utsätta sig för risk, annars finns just risk att man står kvar på perrongen. Im in the game.

Är jag en bolånetorsk snart? Om ni vill kalla det så, så visst.
2015-09-19, 02:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Hur långt tror du att du kommer på 1 miljon? Det är inte rimligt att priserna, när de går ner, dyker mer än 50%. Snittpriset i Vasastan är snart uppe i 100k/kvm. Ponera att de går ner till 50k/kvm (givet att de dyker inom ett halvår). Då kan du köpa 20 kvm kontant. Du kan vara riktigt riktigt säker på att bankerna kommer att vara extremt ovilliga att låna ut pengar vid en krasch. Om du får lån beviljat så kommer det att vara mycket dyra lån (annars hade inte bubblan spruckit till att börja med). Har du tur får du en minitvå på 40 kvm för din förmögenhet där hälften är lånefinansierad av dyra lån på en bomarknad som kommer att vara instabil (i genomsnitt) 6 år med risk för ytterligare ras. Bra deal? I think not...

Om du vill vara konsekvent kan du ju köpa aktier på rea i nuläget... Uppfattar du OMX som en bra investering just nu?

Exakt den pessimissen kommer du att känna vid en krasch

Det kommer gå ner mer än 60% om bara räntan går upp till 5% och ränteavdraget slopats med nya amoteringskravet som lök på laxen.

En 2:a i abrahamsberg kostar nu 2.7 milj för 53 m2 typ. Jag är övertygad dom kommer gå för 1.1-1.2 efter kraschen och även en 1a på 35 m2 i stan. Priser runt år 2004-2005 års nivå. Jag kommer ha mer än en miljon om 1-3 år, snarare 1.5-1.7

Börsen är på ATH nivå som vid it-bubblan nästan trots den gått ner en del nu från index 1700 till 1450.
När den är på 750-800 har den bottnat efter nästa kris som kommer nu och är det köpläge.

Börsen har börjat gått ner nu precis som den gjorde sommaren 2007, inom 1 år är det börsslakt och kris i hela världen igen som vanligt med 7-8 års intervaller.
Vi har skattehöjningar på G under 3 år med sossarna nu. Amoteringdkrav kommer, slopat ränteavdrag kommer. Dessutom byggs det hela tiden mer och subventioner till billiga hyresrätter.
Vändpunkten var i somras
Senast redigerad av slemhog 2015-09-19 kl. 02:34.
2015-09-19, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
För att vi ska kunna ta hand om alla dessa flyktingar som kommer till Sverige. Så kommer Sverige behöva höja skatterna tyvärr... Vilket komma i sin tur leda till en bostadsbubbla då många kommer få problem med ekonomin. Vad tror ni?

Eller kommer det fortsätta uppåt tro?
Höja skatterna är deflationistiskt för ekonomin hos privata och troligtvis glädjedödare för bostadsbubblan. Det kommer inte leda till en bostadsbubbla när 2or på ett år stigit 20 % redan.

Köp guld innan det blir lika förbjudet att äga det som droger.
2015-09-19, 08:35
Medlem
Det vi ser nu är en klassisk bubbelmarknad. Bostäder och bostadspriser är numera ett av de vanligaste samtalsämnena vid lunchbordet på jobbet. Det kommer bli VÄLDIGT trångt i dörren efter att amorteringskravet trätt i kraft samt att bankerna börjar höja räntan pga. Ökade riskvikter. Sen när Riksbanken börjar höja räntan, var så säkra på att bankerna höjer lite mer (för att normalisera deras marginaler). Så i nuläget finns det alltså 4 starka faktorer som påverkar bostadspriserna kraftigt negativt:

* räntan har bottnat, bara en tidsfråga räntorna höjs (SEB har redan börjat höja alla sina räntebindningstider)
* ökade riskvikter
* amorteringskrav
* S ska återinföra marginalskatten

Det jag tror vi kommer se hända är vad som hände i Japan i slutet på 80-talet. En rejäl krasch för att sen aldrig igen se några galna ökningar per år. Mitt scenario när att det går ner 60% i Sthlms innerstad och ca 50% i närförort innan vi sett botten. Sen kommer bostadspriserna gå upp motsvarande löneökningarna över tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in