2015-09-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är 14 veckor kvar till nyår. Med sjutusen flyktingar per vecka så blir det 98000 fler flyktingar fram nyår, som alltså skall läggas till:

Då är det demografiska problemet snart löst. Det kommer inte att vara brist på folk som skall jobba med åldringar. I stället kan varje åldring ha ett gäng inneboende grabbar som kan hjälpa till. Då behöver vi ju inte ens ha äldreboenden.

Det kommer att bli en väldigt fin gemenskap, nästan som i gamla dagar när generationerna levde tillsammans.
Citera
2015-09-22, 21:54
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Trångboddheten kommer dessvärre bli ett problem, speciellt om det kommer hela familjer.
Men visst, bättre att bo i trånga utrymmen än ute på gatan.

Jag har svårt att tänka mig att vi kommer fortsätta i samma takt. Europa blir kallare och kallare vilket bör minska asyltrycket lite. Däremot så kommer vi med största sannolikhet slå fjolårets rekord med 81 000 asylsökningar. Jag gissar på strax över 100 000 asylsökande det här året.

Här håller jag med dig. Nästa år kommer det troligen komma nivåer som vi inte ens hade kunnat föreställa oss och det kommer bli ytterst intressant hur regeringen kommer hantera detta.
Att regeringen inte har budgeterat för det kommer också vara en väldigt ovälkommen syn då man räknar i budgetpropositionen, att flyktingmottagandet faktiskt kommer minska.

Och tänk på smittspridningen som kommer i trångboddhetens spår. Tuberkulosen har redan återetablerats i landet, undrar när det första utbrottet av ebola är ett faktum.
Citera
2015-09-22, 21:55
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ärligt talat var hittar man bostäder till 1000 nyanlända om dagen i Sverige?

Det är helt omöjligt och det är där asylbubblan spricker först. När det är fullt är det fullt och då får man sova utomhus.
Citera
2015-09-22, 21:59
Medlem
madchances avatar
Tillägg: det kan vara ett bra läge att köpa på sig billiga husvagnar. De kan bli eftertraktade.
Citera
2015-09-22, 22:16
Medlem
Känn ingen oro.

1. Svetsministern har sagt att "allt är under kontroll".
2. Media har visat åtskilliga bevis på att invandrare är som en underbar tillgång vad gäller ekonomin, som för Sandviken för att ta ett exempel (googla). Nu får ni glömma Malmö, Södertälje, etc etc ett tag och bara foka på VINSTERNA.
3. Alla beslutsfattare - det vill säga politiker och media - är 100% säkra på att vi måste omfamna invandringen för att inte gå under. (Satan vad förbannad jag är för just detta jävla pucko-argument.)

Och "de" ska ju absolut veta bättre och mer än oss vanliga dödliga. Det kan väl inte vara så att de döljer vissa fakta eller så? Nää, så kan det ju inte vara. Vi bor ju i Sverige!!
Senast redigerad av Citronhallonpaj 2015-09-22 kl. 22:20.
Citera
2015-09-22, 22:21
Medlem
Abortakutens avatar
Hur lång tid innan svenskarna är i minoritet med denna utveckling? Någon som vågar gissa?
Citera
2015-09-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abortakuten
Hur lång tid innan svenskarna är i minoritet med denna utveckling? Någon som vågar gissa?

Finns ju många som räknat seriöst på din fråga och jag har läst svaret men minns inte exakt vilket år det var. När muslimer är i majoritet är ju tydligen också ganska klart uträknat.

Jäkligt läskigt när de startar upp sitt (seriösa) politiska parti då. Det är inte en fråga om OM det kommer att hända, utan bara om när. Vad säger ni andra tjejer? Är ni redo för att börja klä er mer restriktivt? Lite burka ibland?

Det är vad som kommer att hända. Jag kommer INTE att bära burkan. Mitt långa hår ska fladdra i vinden.
Forever! Det är ett politiskt statement för frihet.
Citera
2015-09-22, 22:31
Medlem
flugzvamps avatar
Jag har funderat lite, och undrar om det inte är möjligt att man - just pga. att det är sådan bostadsbrist i Sverige i kombination med stora flyktingströmmar - skulle man inte kunna tänka sig att Sverige gör som Australien gjorde för tiotalet år sedan då de byggde sina flyktingläger utomlands?

Australien byggde läger på Nauru och Papua Nya Guinea. Det är självklart lite långt bort för Sverige, men säg Centralafrikanska republiken och Kongo. Hela projektet skulle kunna finansieras med svenska biståndspengar och skulle ge jobb till många lokalinvånare därnere (i Nauru är väl lägret till och med den största arbetsgivaren och anses vara det bästa som hänt det lilla landet).

Jag ser fördelar i och med att det skulle vara betydligt billigare och lättare att bygga därnere. Det finns inte alls samma kvalitetskrav på byggnader och behov av isolering, etc. Därmed skulle man snabbt kunna smälla upp ganska många och billiga boenden. Driften skulle också vara billigare i form av billig arbetskraft och lokalproducerad mat, även om Sverige är tvungen att ekonomiskt stödja deras lokala rättsväsende så att den har resurser att hålla ordning i lägren.

Dessutom är nog dessa länder mer vänligt inställda till flyktinganläggningarna, eftersom det innebär investeringar. Vidare skulle invandrarna slippa vistas i Sverige; landet som många av dem dem säger sig ogilla starkt. Nackdelen för Sverige skulle vara förlusten av en hel del jobbtillfällen i flyktingindustrin, samt förlust av den arbetskraft som invandrarna skulle utgöra i Sverige.
Citera
2015-09-22, 22:36
Medlem
Nu visar kurvorna att det blir ett nytt rekordår. Länge under våren låg siffrorna lägre än 2014, men nu skenar det uppåt så det blir nytt rekord 2015 när det gäller antalet flyktingar som kommer till Sverige.
Citera
2015-09-22, 22:36
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det är intressant att alla dessa stackars "flyktingar" har råd att betala t.ex. $10,000 för sin så kallade flykt från någonstans och utan papper, men saknar möjlighet och resurser att boka en flygbiljett och ta sig lagligt till ett annat land. Det är också intressant hur man passerar land efter land utan att stanna, och ha i siktet ett annat långt uppe i norr trots fred och frihet på vägen. I Ungern t.ex. erbjöds de mat och vatten som de istället valde att kasta i marken och skrek att de ville till Tyskland. Det är också intressant att en klar majoritet, runt 90% är män - var är alla kvinnor och barn? Det är också intressant hur välmående de ser ut med telefoner, ryggsäckar och märkeskläder. Det är också intressant hur de försöker att tvinga sig igenom varje lands gränser utan att respektera dess lagar. Det är också intressant hur Saudi Arabien själva inte tar emot en enda av dessa hokuspokus-flyktingar men istället bidrar till islamiseringen av Europa med hjälp av finansiering av "fanatismcentran" i form av moskéer.

Tio dollar?
Citera
2015-09-22, 22:38
Medlem
Om alla Svenskar slutar att betala skatt och hjälper varandra - då ............................får politikerna problem.
Citera
2015-09-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
Jag har funderat lite, och undrar om det inte är möjligt att man - just pga. att det är sådan bostadsbrist i Sverige i kombination med stora flyktingströmmar - skulle man inte kunna tänka sig att Sverige gör som Australien gjorde för tiotalet år sedan då de byggde sina flyktingläger utomlands?

Australien byggde läger på Nauru och Papua Nya Guinea. Det är självklart lite långt bort för Sverige, men säg Centralafrikanska republiken och Kongo. Hela projektet skulle kunna finansieras med svenska biståndspengar och skulle ge jobb till många lokalinvånare därnere (i Nauru är väl lägret till och med den största arbetsgivaren och anses vara det bästa som hänt det lilla landet).

Jag ser fördelar i och med att det skulle vara betydligt billigare och lättare att bygga därnere. Det finns inte alls samma kvalitetskrav på byggnader och behov av isolering, etc. Därmed skulle man snabbt kunna smälla upp ganska många och billiga boenden. Driften skulle också vara billigare i form av billig arbetskraft och lokalproducerad mat, även om Sverige är tvungen att ekonomiskt stödja deras lokala rättsväsende så att den har resurser att hålla ordning i lägren.

Dessutom är nog dessa länder mer vänligt inställda till flyktinganläggningarna, eftersom det innebär investeringar. Vidare skulle invandrarna slippa vistas i Sverige; landet som många av dem dem säger sig ogilla starkt. Nackdelen för Sverige skulle vara förlusten av en hel del jobbtillfällen i flyktingindustrin, samt förlust av den arbetskraft som invandrarna skulle utgöra i Sverige.

Det är väl egentligen det vi menar med att man borde satsa på flyktinglägren i närområdet. 1 person här i Sverige kostar minst 250.000 kr / år och för dem pengarna kan vi hjälpa 1000 personer i flyktinglägren.

Det skulle frigöra massor av pengar till annan verksamhet så oroa dig inte att folk blir sysslolösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in