2015-09-22, 17:37
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ärligt talat var hittar man bostäder till 1000 nyanlända om dagen i Sverige?

En högst relevant fråga som jag också lyft flera gånger utan att få något vettigt svar.

Det finns tyvärr bara en enda lösning, och det är att låta flyktingarna flytta in i svenska hem. Det kommer dock inte att tas emot särskilt väl av den svenska befolkningen, därför måste lanseringen av detta ske ytterst sofistikerat och försiktigt. Man måste få det att framstå som om man gör svenskarna en tjänst.

Jag har lyft frågan och ett möjligt scenario mer i detalj här: https://www.flashback.org/sp54776787

Har fått stor respons på det inlägget b la via PM så det är antagligen läsvärt om du vill ha ett hypotetiskt svar på din fråga.
Citera
2015-09-22, 19:58
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Herrgårdar, vårdhem, ålderdomshem, o s v...
Citera
2015-09-22, 19:59
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:

Kort svar? Det gör man inte.
Migrationsverket har till och med fått höja riktlinjerna för hur många som får bo i ett och samma rum. Allt för att alla ska få plats.

Edit. Glömde länken.
Citat:
Kraven sänks för flyktingboende

Han tycker att Migrationsverkets sänkta krav från fem till 3,3 kvadratmeter boendeyta per asylsökande är för lite och strävar efter att hålla kvar vid den gamla normen på fem kvadratmeter.

– Utökar man för mycket försämrar man boendet. Handlar det bara om några dagar, visst, men det funkar inte i flera månader. Människor måste känna sig trygga, det handlar om moral från min sida.
Citat:
– Från i fredags till i söndags kom 220 ensamkommande barn till Malmö, det tvingar oss att hitta alla möjliga kreativa lösningar.

170 tonåringar bor just nu på Malmös sommarkolloanläggning i Hästveda i norra Skåne.
Senast redigerad av Glaucius 2015-09-22 kl. 20:23.
Citera
2015-09-22, 20:28
Medlem
6E303062s avatar
I dagsläget skall vi nog förvänta oss provisoriska inrättningar i gymnastiksalar och de få nedlagda skolor som inte redan har konverterats till asylboende.

På kort sikt, 6-12 månader så kommer existerande asylboenden att proppas till bristningsgränsen. Efter det kommer det troligen några desperata försök till nybyggnationer, barackstäder och så vidare.

Den riktigt, riktigt stora krisen kommer att komma strax innan valet 2018. Eventuella tvångsåtgärder kommer troligen inte på tal än efter nästa val, eftersom det annars hade resulterat i ett tidigare osett flöde av väljare rakt in i Åkessons armar.

Om inte SD lyckas få gehör i Riksdagen då, så kan vi förvänta att det sätts in diverse tvångsåtgärder. Man kommer att göra alllt för att få folk mer trångbodda. Det kommer att finnas klara ekonomiska fördelar för folk som bygger om ovanvåningen/källaren till lägenheter och hyr ut dem. Boverkets rekommendationer om förtur för asylsökande kommer att realiseras, och man kommer att införa kommunala eller statliga bostadsköer som alla uthyrare kommer att tvingas ansuta sig till.

Samtidigt så kommer Medelsvensson att genom ekonomiska incitament tvingas reducera sin boyta. Bert & Co. kommer glatt att investera pengar och köpa upp villor, som sedan konvereras till trångbodda flerfamiljshus.

Om SD skulle lyckas att få egen majoritet, eller att få regeringsmakten genom någon form av brilljant politisk manöver, så kommer man inte att ha något ekonomiskt utrymme för att göra särskilt mycket. Förhållandena för de nyankomna kommer till sist att bli så dåliga att risken för oroligheter är uppenbar. Man kommer troligen försöka med någon form av återvändarprogram med stora bidrag till de som återvänder hem,
Citera
2015-09-22, 20:30
Medlem
Om 500.000-1.000.000 ryska vita män i åldern 20-50år helt plötsligt skulle tvinga sig in genom Europas gränser och kräva asyl? De har ju givetvis plötsligt kommit ut som homosexuella och de flesta "råkade" ha karriärer inom specialstyrkor/militär. De är nu rädda för livet och måste fly till Europa och i släptåg kommer även några barn/kvinnor som mänskliga sköldar, sry menade givetvis att även de "råkade" komma ut vid samma tillfälle, som nu visas upp för alla kameror och gränsövergångarna så är de i främsta ledet. NEJ klart det inte är en invasion, fy på er, era HOMFOBER skriker aftonbladet/Arnstad/7Klövern!
Antar att media hade sett dessa flyktingar på samma sätt eller är det endast mellanösterns och afrikas goda fredliga rykte som friar dem? Att det helt plötsligt blev elände i dessa områden är ju otroligt, när det varit som mysigt hela tiden, nu måste alla få komma hit
Citera
2015-09-22, 20:44
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag fascineras också av boende-frågan. Det måste komma ut tält och baracker nu eller snart. Man får väl hoppas på lite virala misärbilder som punkterar bilden av överflöds-Sverige.
Citera
2015-09-22, 20:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Kort svar? Det gör man inte.
Migrationsverket har till och med fått höja riktlinjerna för hur många som får bo i ett och samma rum. Allt för att alla ska få plats.

Att migrationsverket förtätar gör att man får plats med ungefär 140000 i sina förläggningar. Men sedan blir det andra lösningar. Kommunerna dammsugs nu efter möjliga lokaler. Det finns även förslag om att kyrkans församlingshem skulle kunna användas. Sedan finns det ju kyrkor, om uppvärmningen är tillräckligt bra. Sedan återstår väl bara tältläger, vilket inte är någon höjdare med tanke på den annalkande vintern.

Det är 14 veckor kvar till nyår. Med sjutusen flyktingar per vecka så blir det 98000 fler flyktingar fram nyår, som alltså skall läggas till:

De var 48000 som sökt asyl fram t.om. augusti. Nu, tre veckor in i September, ligger siffran på 65000 om jag inte missminner mig. Så sent som den 23 juni så skrev migrationsverket sin prognos till 74000 för 2015.

2014 sökte 81000 människor asyl i Sverige.

Min prognos är att man kommer att landa på över 150000 asylsökande i år, dvs nära nog en fördubbling i jämförelse med 2014, vilket även det nästan var ett rekordår.

Nästa år får vi nog räkna med minst 350000 asylsökande.

När vi kommer upp i en halv miljon asylsökande per år så kommer det att bli en smula mastigt att hantera.

Min gissning är att regeringen kommer att, tillfälligt, stänga gränserna när vi nått någonstans mellan en halv miljon och en miljon asylsökande flyktingar på årsbasis. (Alltså man kommer inte att stänga gränserna när vi t.ex. når 10000 flyktingar i veckan, utan först när man är säker på att det kommer att komma någonstans mellan en halv miljon och en miljon flyktingar under ett år.) Dock kan viss kommunikation till vissa kuststäder, tillfälligt, komma att strypas, när vi når upp till +12000 flyktingar i veckan till specifika städer, (läs Malmö, Ystad och Trelleborg), precis som hänt i fallet Tyskland.
Citera
2015-09-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
En högst relevant fråga som jag också lyft flera gånger utan att få något vettigt svar.

Det finns tyvärr bara en enda lösning, och det är att låta flyktingarna flytta in i svenska hem. Det kommer dock inte att tas emot särskilt väl av den svenska befolkningen, därför måste lanseringen av detta ske ytterst sofistikerat och försiktigt. Man måste få det att framstå som om man gör svenskarna en tjänst.

Jag har lyft frågan och ett möjligt scenario mer i detalj här: https://www.flashback.org/sp54776787

Har fått stor respons på det inlägget b la via PM så det är antagligen läsvärt om du vill ha ett hypotetiskt svar på din fråga.

Jag kan förstå om folk med egen tomt kan bygga Attefallshus åt stackars muslimer. Det är väl själva tanken med dessa, men kommer även vi som bor i små ettor och tvåor att behöva dela lägenhet. Jag tycker det är trångt redan som det är?

För att politikerna skall kunna få gehör för de här idéerna tror jag det är viktigta att de gör själva som de lär. Reinfledt, Löfven och Rosling måste själva dela sin hus med flyktingar.

En annan sak jag undrar är vem som skall finansiera alla moskéer som skall byggas. Kan Saudiarabien ställa upp på detta? Svenska staten kommer ju snart att vara bankrutt.
Citera
2015-09-22, 21:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag kan förstå om folk med egen tomt kan bygga Attefallshus åt stackars muslimer. Det är väl själva tanken med dessa, men kommer även vi som bor i små ettor och tvåor att behöva dela lägenhet. Jag tycker det är trångt redan som det är?

För att politikerna skall kunna få gehör för de här idéerna tror jag det är viktigta att de gör själva som de lär. Reinfledt, Löfven och Rosling måste själva dela sin hus med flyktingar.

En annan sak jag undrar är vem som skall finansiera alla moskéer som skall byggas. Kan Saudiarabien ställa upp på detta? Svenska staten kommer ju snart att vara bankrutt.

Den svenska staten har aldrig byggt moskéer. De finansieras istället, i vissa fall av KSA, (vilket är mindre bra med tanke på den saudiska statsreligionen, Wabbaismen, eller salafismen om man så vill).

KSA säger sig vilja bekosta 800 moskéer i Tyskland.
Citera
2015-09-22, 21:12
Medlem
Det är intressant att alla dessa stackars "flyktingar" har råd att betala t.ex. $10,000 för sin så kallade flykt från någonstans och utan papper, men saknar möjlighet och resurser att boka en flygbiljett och ta sig lagligt till ett annat land. Det är också intressant hur man passerar land efter land utan att stanna, och ha i siktet ett annat långt uppe i norr trots fred och frihet på vägen. I Ungern t.ex. erbjöds de mat och vatten som de istället valde att kasta i marken och skrek att de ville till Tyskland. Det är också intressant att en klar majoritet, runt 90% är män - var är alla kvinnor och barn? Det är också intressant hur välmående de ser ut med telefoner, ryggsäckar och märkeskläder. Det är också intressant hur de försöker att tvinga sig igenom varje lands gränser utan att respektera dess lagar. Det är också intressant hur Saudi Arabien själva inte tar emot en enda av dessa hokuspokus-flyktingar men istället bidrar till islamiseringen av Europa med hjälp av finansiering av "fanatismcentran" i form av moskéer.
Citera
2015-09-22, 21:17
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att migrationsverket förtätar gör att man får plats med ungefär 140000 i sina förläggningar. Men sedan blir det andra lösningar. Kommunerna dammsugs nu efter möjliga lokaler. Det finns även förslag om att kyrkans församlingshem skulle kunna användas. Sedan finns det ju kyrkor, om uppvärmningen är tillräckligt bra. Sedan återstår väl bara tältläger, vilket inte är någon höjdare med tanke på den annalkande vintern.
Trångboddheten kommer dessvärre bli ett problem, speciellt om det kommer hela familjer.
Men visst, bättre att bo i trånga utrymmen än ute på gatan.
Citat:
Min prognos är att man kommer att landa på över 150000 asylsökande i år, dvs nära nog en fördubbling i jämförelse med 2014, vilket även det nästan var ett rekordår.

Jag har svårt att tänka mig att vi kommer fortsätta i samma takt. Europa blir kallare och kallare vilket bör minska asyltrycket lite. Däremot så kommer vi med största sannolikhet slå fjolårets rekord med 81 000 asylsökningar. Jag gissar på strax över 100 000 asylsökande det här året.
Citat:
Nästa år får vi nog räkna med minst 350000 asylsökande.
Här håller jag med dig. Nästa år kommer det troligen komma nivåer som vi inte ens hade kunnat föreställa oss och det kommer bli ytterst intressant hur regeringen kommer hantera detta.
Att regeringen inte har budgeterat för det kommer också vara en väldigt ovälkommen syn då man räknar i budgetpropositionen, att flyktingmottagandet faktiskt kommer minska.
Citera
2015-09-22, 21:24
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
1 000 st invandrare till Sverige varje dag nu!!
Antalet som redovisas av migrationsverket är det officiella.

Hur många därutöver som kommer i ogenomsökta fullpackade fordon, utan att ge sig tillkänna vet ingen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in