Citat:
Ursprungligen postat av
Glaucius
Kort svar? Det gör man inte.
Migrationsverket har till och med fått höja riktlinjerna för hur många som får bo i ett och samma rum. Allt för att alla ska få plats.
Att migrationsverket förtätar gör att man får plats med ungefär 140000 i sina förläggningar. Men sedan blir det andra lösningar. Kommunerna dammsugs nu efter möjliga lokaler. Det finns även förslag om att kyrkans församlingshem skulle kunna användas. Sedan finns det ju kyrkor, om uppvärmningen är tillräckligt bra. Sedan återstår väl bara tältläger, vilket inte är någon höjdare med tanke på den annalkande vintern.
Det är 14 veckor kvar till nyår. Med sjutusen flyktingar per vecka så blir det 98000 fler flyktingar fram nyår, som alltså skall läggas till:
De var 48000 som sökt asyl fram t.om. augusti. Nu, tre veckor in i September, ligger siffran på 65000 om jag inte missminner mig. Så sent som den 23 juni så skrev migrationsverket sin prognos till 74000 för 2015.
2014 sökte 81000 människor asyl i Sverige.
Min prognos är att man kommer att landa på över 150000 asylsökande i år, dvs nära nog en fördubbling i jämförelse med 2014, vilket även det nästan var ett rekordår.
Nästa år får vi nog räkna med minst 350000 asylsökande.
När vi kommer upp i en halv miljon asylsökande per år så kommer det att bli en smula mastigt att hantera.
Min gissning är att regeringen kommer att, tillfälligt, stänga gränserna när vi nått någonstans mellan en halv miljon och en miljon asylsökande flyktingar på årsbasis. (Alltså man kommer inte att stänga gränserna när vi t.ex. når 10000 flyktingar i veckan, utan först när man är säker på att det kommer att komma någonstans mellan en halv miljon och en miljon flyktingar under ett år.) Dock kan viss kommunikation till vissa kuststäder, tillfälligt, komma att strypas, när vi når upp till +12000 flyktingar i veckan till specifika städer, (läs Malmö, Ystad och Trelleborg), precis som hänt i fallet Tyskland.