2015-09-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Exakt, svenskarna visade ju civilkurage! Man ska alltid försvara de som är svagare.

Huruvida de misstänkta gärningsmännen kan gå fria tror jag beror på i hur stor utsträckning det går att utreda hur knivhuggen utdelats. Domstolarna brukar ofta fokusera just på hur GM siktade (om han siktade dvs), var kniven träffade, andra rörelser i samma ögonblick osv. Visar t.ex. ingångshålet på att det är ett rakt hugg mot hjärtat samtidigt som vittnen säger att GM stod en stund och siktade, då blir det nog svårt att hävda nödvärnsrätt.

Tur att du inte är domare och bara flashbackare...
Citera
2015-09-22, 17:03
Medlem
Nu är det rykten jag har hört så detta måste ju inte vara sant och jag har heller inte läst igenom helt tråden men tydligen så ska BO1 och 2 har sålt droger.. Detta ska vara allmänt känt i S-Hamn och GM ska tydligen ha använt droger. Detta ska tydligen vara relativt känt också.
Citera
2015-09-22, 17:06
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenney
Nu är det rykten jag har hört så detta måste ju inte vara sant och jag har heller inte läst igenom helt tråden men tydligen så ska BO1 och 2 har sålt droger.. Detta ska vara allmänt känt i S-Hamn och GM ska tydligen ha använt droger. Detta ska tydligen vara relativt känt också.
Var inne på sama spår tidigare. Om det är så, så finns det ju ett bra motiv.
Citera
2015-09-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Ja, jag stör mig faktiskt på det. Finns inget som framkommit som tyder på att det varit av rasistiska motiv. Säkert kan det ha uttalats saker som "jävla blatte" eller nåt under bråket. Om man är så arg på någon att man kan sticka kniven i den är väl de fula ord man kallar sin fiende av minsta vikt. Med motiv menas ju att det att den bidragande orsaken till mordet var att BO är invandrare. Jag har svårt att tro att ett gäng på ett par vanliga pundande skolungdomar tillsammans och i samförstånd gått ut för att mörda valfri syrier för att visa sitt missnöje mot flyktingströmmen. Hade det handlat om medlemmar i SMR hade jag kunnat köpa det. Jag tycker medias uttalanden är åt det rasistiska hållet, man måste poängtera att offren är ifrån Syrien, tyder på en särbehandling beroende på vilket ursprung offret har och jag tror inte man hade nämnt ursprunget på offret om det var andra invandrare som var gärningsmän. Det tyder också på att journalister nog vill att mord med rasistiska förtecken ska hända i Sverige för att det ligger rätt i tiden. De bryr sig inte om offret och hans familj, de vill ha häpnadsväckande artiklar och "berättelser som berör". Äckligt är ordet.
Exakt så är det, mediafolket jublade och gjorde frivolter av lycka när de insåg att det är svenskar som attackerat invandrare. Timingen var helt perfekt för det här, julen kom tidigt för alla smutsiga journalistsvin i år.
Citera
2015-09-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOLYGRAIL
Tack!

Lite andra frågor, va va det för område det hela inträffade i? Söderhamns motsvarighet till Rinkeby eller liknande? vad handlade tjafset om?

Söderhamn ligger en bit norrut, ett par mil norr om Gävle för att vara exakt.

Personligen har jag ingen erfarenhet av orten i fråga men enligt andra i tråden verkar det inte vara något paradis direkt, som jag förstått det handlar det om mycket white-trash och invandrare på samma ställe, rätta mig om jag har fel någon!
Citera
2015-09-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Exakt så är det, mediafolket jublade och gjorde frivolter av lycka när de insåg att det är svenskar som attackerat invandrare. Timingen var helt perfekt för det här, julen kom tidigt för alla smutsiga journalistsvin i år.

Kunde inte sagt det bättre själv, journalister är avskum hela högen!
Citera
2015-09-22, 17:20
Medlem
Schlemms avatar
Citat:
Ja, jag stör mig faktiskt på det. Finns inget som framkommit som tyder på att det varit av rasistiska motiv. Säkert kan det ha uttalats saker som "jävla blatte" eller nåt under bråket. Om man är så arg på någon att man kan sticka kniven i den är väl de fula ord man kallar sin fiende av minsta vikt. Med motiv menas ju att det att den bidragande orsaken till mordet var att BO är invandrare. Jag har svårt att tro att ett gäng på ett par vanliga pundande skolungdomar tillsammans och i samförstånd gått ut för att mörda valfri syrier för att visa sitt missnöje mot flyktingströmmen. Hade det handlat om medlemmar i SMR hade jag kunnat köpa det. Jag tycker medias uttalanden är åt det rasistiska hållet, man måste poängtera att offren är ifrån Syrien, tyder på en särbehandling beroende på vilket ursprung offret har och jag tror inte man hade nämnt ursprunget på offret om det var andra invandrare som var gärningsmän. Det tyder också på att journalister nog vill att mord med rasistiska förtecken ska hända i Sverige för att det ligger rätt i tiden. De bryr sig inte om offret och hans familj, de vill ha häpnadsväckande artiklar och "berättelser som berör". Äckligt är ordet.

Håller med, äckligt. Man rider på den aktuella "snyft-vågen" utan någon som helst reflektion på eventuella långsiktiga konsekvenser för sitt eget folkslag. Fyfan vad äckliga människor kan vara. Man fortsätter sakta men säkert att bygga in ett förakt gentemot värdfolket i detta land. Vi har på senaste tiden fått höra så mycket om press etiska regler när det kommer till att avslöja etnicitet på GM eller BO. Hur har man resonerat här? På vilket sätt var detta nödvändigt för fallet?
Citera
2015-09-22, 17:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Är det Vikt*r som är häktad?
Nån som vet status på BO2?
/Tia
Citera
2015-09-22, 17:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Nu är det inte media som sitter och spekulerar om det är rasistiska motiv eller inte utan det är kammaråklagaren som säger att det finns uppgifter som tyder på det. Media är i allmänhet ännu hetare än folk på fb på att försöka ta reda på motivet bakom gärningen och får de ett så är det självklart att det rapporteras, finns inget rasistiskt i att sköta sitt jobb.
Citera
2015-09-22, 17:43
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson

Så är det. Svensk kvällsmedia är precis motsatsen till Flashback.

Icke arisk gärningsman mördar svensk arisk man
Media: Ett mord har inträffat, en man häktad för mordet.
Flashback: Rasistisk mord mot vita, Negrer hatar svenskar, Blattejävlar, Tack Svetsarn.

Arisk gärningsman mördar en icke arisk man
Media: Det kan handla om ett rasistiskt mord, en man är häktad för mordet
Flashback: Det måste vara blattarnas fel, Självklart är det negerns fel, wow en hjälte, helt klart negerns fel, är han vit så är han sjuk och det är inte hans fel.

Med andra ord borde alla tänkande svenskar ligga någonstans mitt i mellan media och flashback för att få den sanna bilden av verkligheten.
Citera
2015-09-22, 17:53
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nu är det inte media som sitter och spekulerar om det är rasistiska motiv eller inte utan det är kammaråklagaren som säger att det finns uppgifter som tyder på det. Media är i allmänhet ännu hetare än folk på fb på att försöka ta reda på motivet bakom gärningen och får de ett så är det självklart att det rapporteras, finns inget rasistiskt i att sköta sitt jobb.

Var väl en snut som uttalat sig om att det inte fanns mycket som tyder på det när det när det presenterades första gången mer att något har uttalats i samband med brottet. Men visst det är väl inget att hänga upp sig på. Kammaråklagaren spekulerar i det men det är fortfarande spekulationer och borde inte släppas till media på det där sättet. Ett misstänkt motiv i det slaget är ju något som media bara tackar och tar emot och slår på stortrumman över och gör det till en sanning i sina artiklar. Det verkar på något sätt som att många har bilden av att infödda svenskar och invandrare inte kan hamna i bråk med varandra utan att det har med rasism att göra, klart att det inte är så. Jag tycker inte mycket pekar på att det är rasistiska motiv, gärningsmännen känns inte som några som har läggning åt det hållet, känns mer som en bunt bråkiga ungdomar varav en eller två av dem verkar ha lite färre spärrar än vanligt.
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2015-09-22 kl. 17:59.
Citera
2015-09-22, 17:56
Medlem
Den första som går in i tingsrätten har byxor å är den som är häktad, han är smalare än den andra killen med shorts som ser grövre å ljusare ut. så jag sätter mina pengar nu på att det är M S som knivhögg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in