2015-09-22, 12:57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Ytterligare "bevis" för att Ryssen laddar upp i Syrien

http://theaviationist.com/2015/09/21/new-satellite-image-unveils-an-impressive-line-up-of-12-russian-su-25-frogfoot-attack-jets-in-syria/

Fyra stycken SU 30SM och tolv SU 25 Syns på bilden.

Däremot tycker jag dessa ser lite väl snyggt uppradade så kanske Herr Photoshop har varit i farten vad vet jag. Dock så finns det andra uppgifter som säger detsamma om jag förstår det rätt

Ska tydligen också finnas 12 stycken SU 24 men dessa finns ej med på bilden
Ingen kommentar till "OsmanValo" om desinformationen? Har du uppgifter om att ryssarna rensat norra Syrien från ISIS-baser? Vad kreml själva säger är följande:
Citat:
Ryssland har tidigare dementerat att man har skickat trupper till Syrien men har inte uteslutit att det kan komma att ske. Den officiella linjen har varit att landet bistår president al-Assad med materiel och rådgivning.
Försvarsministrarna i Ryssland och USA, Sergej Shoigu och Ash Carter, talade nyligen i telefon angående Rysslands militära närvaro i Syrien.
– Han (Shoigu) sade att de ryska aktiviteterna var defensiva till sin natur och att de var avpassade att uppfylla åtaganden som gjorts till den syriska regeringen, sa en tjänsteman till nyhetsbyrån Reuters.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21453562.ab
Citera
2015-09-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ingen kommentar till "OsmanValo" om desinformationen? Har du uppgifter om att ryssarna rensat norra Syrien från ISIS-baser? Vad kreml själva säger är följande:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21453562.ab

Läser du vad jag skriver eller postar du bara blint.

Jag vet att Kreml säger att man inte har folk på marken men att man kommer att överväga detta om en sådan begäran kommer.

Dessutom när det gäller de nio tanksen som har nämnts i tråden så tror jag (om uppgifterna stämmer) att dessa bara är en förstärkning av närskyddet av flygbasen, detsamma gäller för de helikoptrar som sägs finnas på basen.
Citera
2015-09-22, 13:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Läser du vad jag skriver eller postar du bara blint.

Jag vet att Kreml säger att man inte har folk på marken men att man kommer att överväga detta om en sådan begäran kommer.

Dessutom när det gäller de nio tanksen som har nämnts i tråden så tror jag (om uppgifterna stämmer) att dessa bara är en förstärkning av närskyddet av flygbasen, detsamma gäller för de helikoptrar som sägs finnas på basen.
Du är väldigt tyst när Osmanvallo kommer med desinformation är vad jag menar, hur kommer det sig? Ni har inget intresse av att korrigera de stora felaktigheterna som vanligt i prorysk stil? Det är ingen anfallsarmé ryssen bygger upp hittills nej.
Citera
2015-09-22, 13:24
Medlem
Citat:
Du är väldigt tyst när Osmanvallo kommer med desinformation är vad jag menar, hur kommer det sig? Ni har inget intresse av att korrigera de stora felaktigheterna som vanligt i prorysk stil? Det är ingen anfallsarmé ryssen bygger upp hittills nej.

Nej, men man vet ju inte vad Ryssland och Syrien har kommit överens om. Det kan ju vara så att Ryssland faktiskt har fått en informell förfrågan och att det som sker nu är att säkra basen innan dess att en formell förfrågan kommer men förmodligen handlar det om att ge flygunderstöd till SAA som det verkar, i alla fall för tillfället

Det osmanvallo skrev sist var jag faktiskt på väg att skriva något om innan du skrev riktat till mig.

Det var väl Al Nusra i Zabadani (Stavning) som SAA och Hezbollah stred mot om jag inte kommer ihåg fel
Senast redigerad av micks 2015-09-22 kl. 13:29.
Citera
2015-09-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ytterligare "bevis" för att Ryssen laddar upp i Syrien

http://theaviationist.com/2015/09/21/new-satellite-image-unveils-an-impressive-line-up-of-12-russian-su-25-frogfoot-attack-jets-in-syria/

Fyra stycken SU 30SM och tolv SU 25 Syns på bilden.

Däremot tycker jag dessa ser lite väl snyggt uppradade så kanske Herr Photoshop har varit i farten vad vet jag. Dock så finns det andra uppgifter som säger detsamma om jag förstår det rätt

Ska tydligen också finnas 12 stycken SU 24 men dessa finns ej med på bilden

Finns ju också det där med militär diciplin. Prylarna ska stå snyggt uppställda

Se om du kan hitta bilder på hur ryssarna brukade parkera sina pansarförband.
Likformighet kan vara sexigt
Citera
2015-09-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Finns ju också det där med militär diciplin. Prylarna ska stå snyggt uppställda

Se om du kan hitta bilder på hur ryssarna brukade parkera sina pansarförband.
Likformighet kan vara sexigt

Jo då jag vet att man brukar ställa upp disciplinerat. Det såg dock ut som att man har ställt upp lite väl fint för fotografering.

Anledningen att jag skrev som jag gjorde är att nätet flödar över av desinformation så man vet inte vad man ska tro ibland
Citera
2015-09-22, 14:26
Medlem
Ryssarnas närvaro inger hopp och en moralboost för SAA och milisgrupper. Tror vi kommer få se nya ryska kärror i luften med bättre och effektivare bombningar med SAA som markförband likt YPG och USA koalitionen. USA har ju bombat daesh mot SAA då isil är chanslösa att uträtta något mot koalitionens bombningar med ypg på marken. Situationen kommer på sikt bli bättre med ryskt flygunderstöd (inget man kommer skylta med), detta är dock bara början. Tror Iran kommer bidra på något sätt för att utrota daesh. Detta är förmodligen ett mångårigt projekt.
Nu kommer Xelious flyga på mig, men jag tror inte ryssarna är på plats bara för att titta på. Man behöver också utveckla sin militära kapacitet och göra slut på bomblager. Inget konstigt med det.
Citera
2015-09-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ryssarnas närvaro inger hopp och en moralboost för SAA och milisgrupper. Tror vi kommer få se nya ryska kärror i luften med bättre och effektivare bombningar med SAA som markförband likt YPG och USA koalitionen. USA har ju bombat daesh mot SAA då isil är chanslösa att uträtta något mot koalitionens bombningar med ypg på marken. Situationen kommer på sikt bli bättre med ryskt flygunderstöd (inget man kommer skylta med), detta är dock bara början. Tror Iran kommer bidra på något sätt för att utrota daesh. Detta är förmodligen ett mångårigt projekt.
Nu kommer Xelious flyga på mig, men jag tror inte ryssarna är på plats bara för att titta på. Man behöver också utveckla sin militära kapacitet och göra slut på bomblager. Inget konstigt med det.

Din analys verkar trovärdig. Ryssen har nu flugit in 28 stridsplan enl AFP (och SVT.se) klart dom även ser fördelar att "öva" i skarpt läge, dom är inte dumma ryssarna! Drönarna är redan uppe och med SAA som målledning tror jag det blir succé .
Citera
2015-09-22, 15:21
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Frågan om inte Ryssland kommer att sätta åt de "västvänliga" rebellstyrkorna för att näpsa USA på näsan.
Citera
2015-09-22, 15:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Frågan om inte Ryssland kommer att sätta åt de "västvänliga" rebellstyrkorna för att näpsa USA på näsan.
Du menar de nio personer USA tränat? Ja det behövs säkert 9 stridsvagnar och 28 flyg för detta. Mer troligt än att de ryska trupperna är där för att strida mot ISIS iaf!
Citat:
Ni ifrågasätter inte att Ryssland redan angripit och förstört ISIS baser i norra Syrien så vad ni i övrigt säger tar jag inte på allvar.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-22 kl. 15:28.
Citera
2015-09-22, 15:32
Medlem
Citat:
Hur många av dessa var kurder? Lär inte få se en ärlig kurd berätta. Ryssarna har iaf erkänt att 2400 ryssar är med i ISIS. Många av ISIS medlemmar i Syrien är från Syrien, kurder och Sunni. Knappast alawiter? Hur många från Europa? Ja få är väl riktiga européer, de är väl MENA från början.

Det är 0 ryssar som anslutit sig till IS, men ett par ett par tusen med medborgarskap i Ryska Federationen, dem flesta kommer från områden i Kaukasus.

2400/140 = 17 terrorister per miljon invånare (Ryssland)

350/10 = 35 terrorister per miljon invånare (Sverige) Sverige har alltså dubbelt så många terrorister.

Nu stämmer givetvis inte detta eftersom mörkertalet är stort i både Sverige och Ryssland, men det är en skrämmande utveckling, både Sverige och Ryssland har rejält växande problem med terrorism.
Citera
2015-09-22, 15:34
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Du menar de nio personer USA tränat? Ja det behövs säkert 9 stridsvagnar och 28 flyg för detta. Mer troligt än att de ryska trupperna är där för att strida mot ISIS iaf!

Ni ifrågasätter inte att Ryssland redan angripit och förstört ISIS baser i norra Syrien så vad ni i övrigt säger tar jag inte på allvar.

Om ens världsbild är baserad på mainstream-media är det svårt att bilda sig en någorlunda objektiv bild av läget.

Många alternativ medier har också svalt betet om att ryssarna ska mobilisera markstyrkor vilket inte stämmer samt att alla "bevis" är extremt larviga, såpass att man blir förvånad över folks ovilja att tänka med sina egna huvuden.

T ex. som när mainstreamedia får den ryska flottbasen i Tartus bemannad med ca 500 pers sedan flera år tillbaka till att vara nya markstyrkor bestående av spetznasförband hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in