Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 15:48
  #1609
Medlem
Jag skulle uppskatta hjälpen med dessa 2 frågor från litteratur experter

Fråga 1

Vilket tema passar med vilken titel?

Äktenskapsbrott och ekonomiska skulder

Det ryska samhället

Hur fattigdom, sexualitet, våld och sjukdomar tar sig uttryck hos människan

Föräldralös uppväxt och livet som självständig kvinna

Kriminella gärningar och moraliska dilemman


Titlarna :Madame Bovary, Therase Raquin , Jane Eyre , Krig och Fred , Brott och Straff

Fråga 2



Dikten

Minns ni, min älskade, synen vi såg
i sommarens milda ljus
denna morgon: ett skändligt kadaver som låg
på skogsstigens bädd av grus?
Med lyfta ben som en kvinna i brunst
och svettandes gift som en sjuk
utbjöd det fräckt sin av febrig dunst
stinna, obscena buk.
Och solen stekte detta ruttnande djur
för att upplöst och hundrafalt
kunna ge åter till moder Natur
vad hon hopfört till en gestalt.
Långsamt såg himlen ett stolt skelett
slå ut, likt en blomma mot skyn
så tung var dess stank att ni vacklade lätt
och det svartnade för er syn.
Kring buken surrade asflugors flock
medan larvernas svarta här
flöt fram likt en vätska, seg och tjock,
över lemmar som sakta föll sär.
Allt sänktes och steg likt ebb och flod
eller frambröt i bubblande skred
som om kroppens liv, där den pöste, bestod
i att mångfaldigt brytas ned.
En sällsam musik steg upp därifrån
som från vindar, bäckar och träd
eller vannan där bonden med lugn, monoton
rörelse rensar sin säd.
Och formerna suddades ut och försvann
likt en skiss, en vag, nästan död
dröm som konstnären bara kan
gestalta med minnet som stöd.
En otålig hynda bevakade oss
bakom klippan, i lystet begär
att från liket, så snart vi gått, slita loss
det stycke hon kvarlämnat där.
Och dock skall ni likna en gång detta as
och denna besmittelses pust
Ni, solen i min värld, mina ögons extas,
min ängel och högsta lust!
Ja, detta, min drottning, väntar er
då ni biktat och blivit smord
och lagts under gräs och blommor som ler
att bland knotor multna till jord.
Säg åt masken då, när dess kyss er förött,
att formen, allt det som var
av himmelskt ursprung i upplöst kött
skall evigt hos mig leva kvar!

Vilka för Baudelaire typiska drag finns i dikten? OBS: Flera alternativ kan vara rätt.
Välj en eller flera:

a. Det vackert skrivna om det fula innehållet: "Långsamt såg himlen ett stolt skelett slå ut, likt en blomma mot skyn så tung var dess stank att ni vacklade lätt och det svartnade för er syn. "
b. Symboliken: "En sällsam musik steg upp därifrån som från vindar, bäckar och träd eller vannan där bonden med lugn, monoton rörelse rensar sin säd. "
c. Allitterationerna: "En otålig hynda bevakade oss bakom klippan, i lystet begär att från liket, så snart vi gått, slita loss det stycke hon kvarlämnat där. "
d. Det poetiska budskapet: "Och solen stekte detta ruttnande djur för att upplöst och hundrafalt kunna ge åter till moder Natur vad hon hopfört till en gestalt."
e. Den poetiska stilen: "Minns ni, min älskade, synen vi såg i sommarens milda ljus"
2015-07-30, 03:59
  #1610
Medlem
TeslaTeslas avatar
Intressanta citat ur Anna Karenina av Tolstoj.

Skulle någon kunna bidra? Skriver en uppgift om själva boken men har ej läst den.
2015-07-30, 04:14
  #1611
Medlem
Det kändaste citatet är väl bokens första mening: "Alla lyckliga familjer är lyckliga på samma sätt, men alla olyckliga familjer är olyckliga på sitt eget vis" (parafras).
2015-07-30, 09:00
  #1612
Medlem
Det här är ett annat känt citat
"Och hur mycket man än försökte intala furstinnan att man i våra dagar måste låta ungdomarna själva bestämma sitt öde, kunde hon omöjligt tro på det, lika lite som hon kunde tro på att laddade pistoler någonsin kunde vara de bästa leksakerna för femåriga barn."
2015-07-30, 16:05
  #1613
Medlem
TeslaTeslas avatar
Flytta till stora skoluppgiftstråden, ber om ursäkt!

Läs utdraget nedan ur Fröken Julie av August Strindberg. Besvara sedan frågorna . Lycka till!

Ur Fröken Julie
Kristin står vid spisen och steker i en stekpanna; hon är klädd i ljus bomullsklänning och har ett köksförkläde framför sig; Jean kommer in klädd i livré; bärande ett par stora ridstövlar med sporrar som han ställer ifrån sig på en synlig plats på golvet.
JEAN
I kväll är fröken Julie galen igen; komplett galen!
KRISTIN
Så, är han här nu?
JEAN
Jag följde greven till station, och när jag kom tillbaka förbi logen, gick jag in och dansade. Och så får jag se fröken anföra dansen med skogvaktaren. Men när hon blir varse mig, rusar hon direkt i mina armar och bjuder opp mig, till damernas vals. Och sen har hon valsat så - att jag aldrig varit med om dylikt. Hon är galen!
KRISTIN
Det har hon alltid varit, men aldrig så som de sista fjorton dagarna, sedan förlovningen slogs opp.
JEAN
Ja, vad var det med den historien? Det var ju en fin karl, fast han inte var rik. Ack! de har så mycket choser för sig.
Sätter sig vid bordsändan.
Det är besynnerligt i alla fall, med en fröken, hm, att heldre vilja stanna hemma med folket, va? än följa sin far bort till släktingar! under midsommar!
KRISTIN
Hon är väl liksom generad efter den där kalabaliken med fästmannen.
JEAN
Troligen! Men det var en karl för sin hatt i alla fall. Vet du, Kristin, hur det gick till? Jag såg det jag, fast jag inte ville låtsas om det.
KRISTIN
Nej, såg han det?
JEAN
Jo, så gjorde jag. -De hölls på stallgårn en afton och fröken tränerade honom som hon kallade det - vet du hur det gick till? Jo, hon lät honom springa över ridspöet! som en hund man lär hoppa. Han sprang två gånger och fick ett rapp för var gång; men tredje tog han ridspöet ur handen på henne, bröt det i tusen bitar; och så gick han.
KRISTIN
Gick det till på det viset! Nej! vad han säger?
JEAN
Ja, så var det med den saken! - Men vad har du nu för gott att ge mig Kristin?
KRISTIN
lägger opp ur pannan och sätter för Jean.
åh, det är en smula njure bara som jag skar ur kalvsteken!
JEAN
luktar på maten.
Skönt! Det är min stora délice!
Känner på tallriken
Men du kunde ha värmt tallriken!
KRISTIN
Han är då kinkigare än själva greven, när han sätter till.
drar honom smeksamt i håret.
JEAN
ond.
Nej du får inte lugga mig! Du vet hur ömtålig jag är!
KRISTIN
Så så, det var bara kärlek vet han ju!
Jean äter. Kristin drar opp en butelj öl.
JEAN
öl, på midsommarafton; nej tack ska du ha! Då har jag bättre själv!
öppnar en bordslåda och tar fram en butelj rödvin med gult lack.
Gula lacket, ser du! - Ge mig nu ett glas! Ett fotglas förstås, när man dricker pur!
KRISTIN
återvänder till spisen och sätter på en liten kastrull.
Gud bevare den som skulle få honom till man! En sån kinkblåsa!
JEAN
åh prat! Du blev nog glad om du fick en sån fin karl som jag; och jag tror inte du haft skada av att man kallar mig din fästman!
Smakar vinet.
Bra! mycket bra! Bara lite för lite tempererat!
Värmer glaset med handen.
Det här köpte vi i Dijon! Och det stod till fyra francs litern utan glas; och så kommer tullen till! Vad kokar du nu som luktar så infernaliskt?
KRISTIN
åh det är något fanstyg som fröken Julie skall ha åt Diana!
JEAN
Du ska uttrycka dig vårdat Kristin! Men vad ska du stå och koka åt hundrackan på helgdagsafton? är den sjuk, va?
KRISTIN
Ja, den är sjuk! Hon har smugit sig ut med grindstugans mops - och nu är det på tok - och se det vill inte fröken veta av!
JEAN
Fröken är så högfärdig i somliga fall och för lite stolt i andra, alldeles som grevinnan i livstiden. Hon trivdes bäst i köket och lagårn, men hon ville aldrig åka efter en häst; hon gick med smutsiga manschetter, men skulle ha grevekronan i knapparna. - Fröken, för att nu tala om henne, tar inte vara på sig och sin person. Jag skulle vilja säga att hon inte är fin! Nyss när hon dansa på logen så röck hon skogvaktarn från Annas sida och bjöd opp honom själv! Inte skulle vi göra på det viset; men så är det när herrskap ska göra sig gemena - så bli de gemena!
Men ståtlig är hon! Praktfull! Ah! Såna axlar! och - etcetera!
KRISTIN
åh ja, skryt lagom! Jag har hört vad Klara säger jag, som har klätt henne!
JEAN
Asch, Klara! Ni är alltid avundsjuka på varann! Jag som har varit ute och ridit med henne... Och så hon dansar sedan!
KRISTIN
Hör nu, Jean; vill han inte dansa med mig när jag blir färdig...
JEAN
Jo, naturligtvis vill jag det!
KRISTIN
Lovar han det då?
JEAN
Lovar? När jag säger att jag gör det, så gör jag det! Nu ska du emellertid ha tack för mat! Det var mycket skönt!
Slår korken i buteljen

FRöKEN
i dörren, talar utåt.
Jag är strax tillbaka! Gå på ni så länge!
Jean smyger buteljen i bordslådan; reser sig aktningsfullt.
FRöKEN
in; fram till Kristin vid spiseln.
Nå; är du i ordning?
Kristin tecknar att Jean är närvarande.
JEAN
galant.
är det hemligheter damerna ha för sig?
FRöKEN
slår honom i ansiktet med näsduken.
Det är nyfiken!
JEAN
Ah, vad det luktade gott av den violetten!
FRöKEN
kokett.
Oförskämt! Förstår han sig på parfymer också! Dansa, det kan han bra... så inte titta! gå sin väg!
JEAN
näsvist, artigt.
är det någon trollsoppa på midsommarnatten som damerna kokar? Någonting att spå med! lyckans stjärna, där man får se den tillkommande!
FRöKEN
skarpt.
Får han se den, så ska han ha starka ögon.
Till Kristin.
Slå opp på en halvbutelj och korka väl! - Kom nu och dansa en scottish med mig, Jean...
JEAN
dröjande.
Jag vill inte vara oartig mot någon, men den här dansen hade jag lovat Kristin...
FRöKEN
Nå hon kan ju få en annan; eller hur Kristin? Vill du inte låna ut Jean åt mig?
KRISTIN
Det beror inte på mig, det; om fröken är nedlåtande, så passar det sig inte att han säger nej! Gå han! bara, och tacka till för äran.
JEAN
Uppriktigt talat, men utan att vilja såra, så undrar jag ändå om det är klokt av fröken Julie att dansa två gånger efter varann med samma kavaljer, i synnerhet som det här folket icke är sent att ge tydningar...
FRöKEN
brusar upp.
Vad för slag? Vad för slags tydningar? Vad menar han?
JEAN
undfallande.
Efter fröken inte vill förstå, så måste jag tala tydligare. Det ser illa ut att föredra en av sina underhavande för andra som väntar samma ovanliga ära...
FRöKEN
Att föredra! Vilka tankar! Jag är förvånad! Jag, husets härskarinna hedrar folkets dans med min närvaro, och när jag nu verkligen vill dansa, så vill jag dansa med en som kan föra, så att jag slipper bli utsatt för löje.
JEAN
Som fröken befaller! Jag är till tjänst!
FRöKEN
blitt.
Tag det inte så nu att jag befaller! I afton äro vi ju till fest som glada mänskor och lägga bort all rang! Så, bjud mig armen nu! - Var inte orolig Kristin! Jag ska inte ta din fästman ifrån dig!
Jean bjuder sin arm och för ut Fröken.
PANTOMIN:
Spelas så som om skådespelerskan verkligen vore ensam i lokalen; vänder vid behov ryggen åt publiken; ser icke ut i salongen; brådskar icke som om hon vore rädd publiken skulle bli otålig.
Kristin ensam. Svag fiolmusik på avstånd i scottishtakt.
Kristin gnolande efter musiken; dukar av efter Jean, diskar tallriken vid slaskbordet, torkar och ställer in i ett skåp.
Därpå lägger hon av sig köksförklädet, tar fram en liten spegel ur en bordslåda, ställer den mot syrenkrukan på bordet; tänder ett talgljus och värmer en hårnål, varmed hon krusar håret i pannan.
Därpå ut i dörren och lyssnar. återvänder till bordet. Hittar frökens kvarglömda näsduk, som hon tar och luktar på; sedan breder hon ut den, liksom i tankarne, sträcker den, slätar den och viker den i fyra delar o.s.v.

Fråga 1. Texten är naturalistisk. Detta märks bland annat på - vad? OBS: Mer än ett svar kan vara rätt!
Välj en eller flera:
a. Att karaktärerna befinner sig i ett känslomässigt tillstånd som till viss del beror på tidpunkten, att det är midsommar
b. Att det finns mycket bildspråk i texten
c. Att Kristin och Fröken Julie kokar "trollsoppa"
d. Att Fröken Julie anser att hon kan ta sig friheter eftersom hon är "husets härskarinna"
e. Att Kristin bestämmer vad Jean ska göra
__________________
Senast redigerad av TeslaTesla 2015-07-30 kl. 16:16.
2015-09-09, 19:32
  #1614
Medlem
sann4s avatar
Motiv

Ur gudars like, vad finns det för olika motiv i den, dvs typsituationer som inte fastläggs till tid, rum, miljö och personer och därför alltid kan återkomma?

Gudars like syns mig den mannen vara,
han som mitt emot dig kan sitta, han som
i din närhet lyss till din kära stämmas
älskliga tonfall

och ditt ljuva, tjusande skratt som alltid
i mitt bröst bragt hjärtat i häftig skälvning.
Ser jag blott dig skymta förbi mig flyktigt,
stockar sig rösten;

tungans makt är bruten och under huden
löper elden genast i fina flammor;
ögats blick blir skymd och det susar plötsligt
för mina öron.

Svetten rinner ned och en ristning griper
all min arma kropp. Jag blir mera färglöst
blek än ängens strå. Och det tycks som vore
döden mig nära.
2015-09-22, 12:31
  #1615
Avstängd
Jag behöver hjälp med ett arbete om lite olika genrer som fanns på medeltiden
vad skrev man om?
2015-10-04, 17:33
  #1616
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axeraper
Jag behöver hjälp med ett arbete om lite olika genrer som fanns på medeltiden
vad skrev man om?

Söker du inom facklitteraturgenrerna eller skönlitteraturgenrerna?
2015-10-21, 23:22
  #1617
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Efter samråd har de nuvarande moderatorerna i forumet Litteratur beslutat att tills vidare avklistra och låsa denna tråd, då vi anser att den numera är alltför svåröverskådlig. Det är sällan särskilt avgörande för en diskussion om dess frågeställning härrör från en skoluppgift eller ej, och vi föredrar därför att alla frågor kring litteratur och författarskap behandlas i enskilda trådar med tydligt avgränsade ämnen.

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback