2010-03-23, 18:49
Medlem
Tor G. Hultman vs. Lars-Gunnar Andersson

Hej!
Jag ska på svenska I skriva en liten uppsats om Lars-Gunnar Anderssons artikel "Talets signalord" och jämföra detta med vad Tor G. Hultman säger i Svenska Akademins språklära. Nu är det tyvärr så att jag har svårt att hitta vad han anser om signalord och om han ens skriver något om detta.

Finns det någon här i Sveriges avlånga land som kan, vill och har lust att hjälpa mig att reda ut detta?!

Mycket tacksam på förhand!
2010-03-23, 19:08
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickaNyfiken
och på FB är det väl ändå 18:årsgräns?
Fan har kan ju ha gått om ett par gånger?
2010-03-24, 17:47
Medlem
Jockeliuss avatar
Bokanalys - Processen, Frans Kafka

Jag ska skriva en bokanalys om boken Processen skriven av Frans Kafka. Jag har läst boken, men vad tycker ni om boken och säg gärna något som just ni tycker är värt att ta med!

Tack
2010-03-24, 18:41
Medlem
Popkes avatar
Några saker du kan ta fasta på:

Under hur lång tid utspelar sig romanen, vad har tidsspannet för betydelse?

Hur ser bankbyggnaden och bankmiljön ut i jämförelse med de juridiska byggnaderna och dess miljö? Varför denna skillnad?

Tänk över K.:s relationer med kvinnor, vad sexualiteten har för betydelse i romanen.

Försök få någon mening i fängelseprästens tal till herr K.

Lyft fram den samhällskritiska tematiken.

Lyft fram den existentiella tematiken.

Lyft fram de absurda dragen.

Reflektera över slutet, avrättningsplatsen, människan i fönstret, K.:s sista ord.
2010-03-24, 18:47
Medlem
Jag tycker det var ganska förbluffande när man fick veta att Josef K. var neger. Lite kul var det också när han åkte iväg på lindansarläger i Ungern. Mötet med muterade människor som bodde i underjorden, i kloaker, bör du ta upp. Sätt in detta i ett post-kolonialt perspektiv och tala om verkligheten som en social konstruktion. Anför en genealogisk nedbrytelse av Kafkas judiska arv, och dekonstruera texten rent allmänt eftersom den är precence och logocentrisk. Underteckna därefter analysen med Jockelius Ceasar för högsta betyg.

Sedär, nu har du ditt på det torra.
2010-03-25, 16:06
Medlem
Rosens namn

Hej. Jag håller på att läsa ''rosens namn'' av Umberto Eco för tillfället och jag ska skriva om konfliker. Nu är det så att jag ligger lite efter i tidsscehmat. Jag behöver ett citat ur boken där man på något sätt förstår att Adso har en inre konflikt med sig själv om han ska följa gud osv. eller om han ska följa sitt hjärta efter flickan. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon har en aning om ett sådant citat och till och med vet vilken sida det finns på. Tack på förhand!
2010-04-02, 00:54
Medlem
"Oss emellan" - NP2010

Som alla andra-års elever vet är det dags för det nationella proven i svenska, muntligt och skriftligt. I den muntliga delen ska vi hålla tal om"relationer" - oss emellan, tolka det hur ni vill. Relation till dig och din partner, dig och droger eller varför inte mellan länder. Nu ser det ut som att jag har tusentals olika ideér angående mitt muntliga anförande, men så är det inte. Det har helt enkelt tagit för lång tid för mig att inse att jag behöver hjälp. Vad kan man skriva om?
Hjälp mig med inspiration, både för min skull och för alla andra elever som behöver samma hjälp som mig.
Miccs
2010-04-02, 01:26
Medlem
Verdess avatar
Testar igen då moderatorn tog bort mitt inlägg.

Människor - husdjur
Usama - usa
nordkorea - sydkorea
binnikemask - människa
solen - jorden
2010-04-02, 11:49
Medlem
jag gillar dem, men hur kan man vidga det...? Talet ska bli 5 minuter
2010-04-02, 12:00
Medlem
Weejays avatar
jadu...
jag hade nog talat om klaustrofobi; ev. sadomasochism
som en metafor för relationen mellan jag och en partner... men så är man ju som man är också...
vad är du intresserad av?
2010-04-02, 19:20
Medlem
Folk lyssnar faktiskt bättre om jag skulle använda metaforer. Jag funderar på att prata om förhållandet till spel/droger (något beroende). Men det är smartare att prata om något så alla kan känna igen sig. Man kan också prata om skilsmässor (dock lite tråkigt) eller varför vissa äktenskap är mer accepterande än andra. Vet bara inte hur jag ska börja...
2010-04-09, 22:29
Medlem
Evelynees avatar
Jag skulle behöva hjälp med att göra en stilanalys av Giftas av Strindberg, men det jag egentligen behöver hjälp med är att jag inte riktigt förstår hur man gör. Jag har läst kursmaterialet (Stilistik av Per Lagerholm) och jag förstår det som står i den, men det finns otroligt många stilistiska saker i texten som inte finns beskrivna i den. Kan man bara hitta på effekten till dessa utifrån vad man känner själv?

Jag tycker också att det är otroligt svårt att börja. Jag har läst texten flera gånger och gjort många anteckningar i marginalerna, men jag kommer inte igång med att beskriva det. Tilläggas ska också att det här är min första stilanalys

Någon som har något tips på hur man kommer igång och/eller på hur man själv kan "se effekterna" av till exempel stilfigurer?

Förlåt om inlägget känns osammanhängande och pratigt, jag har kämpat med det här från morgon till kväll och kommer ingen vart.
Senast redigerad av Evelynee 2010-04-09 kl. 22:35.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback