2011-04-12, 14:13
Medlem
Den är riktigt bra, eller ja, själva berättelsen är aningen ointressant men tanken bakom gör det hela mycket bättre. Länge sedan jag läste den men tänker alltid på detta citatet:

EDIT: La till spoilertagg för säkerhets skull..
2011-04-12, 14:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Den är riktigt bra, eller ja, själva berättelsen är aningen ointressant men tanken bakom gör det hela mycket bättre. Länge sedan jag läste den men tänker alltid på detta citatet:

EDIT: La till spoilertagg för säkerhets skull..

Håller med till 100% !
tack för svaret
2011-04-12, 14:23
Medlem
macheffles avatar
Den boken är en rejäl känga mot kommunismen, vilket är ganska uppenbart.
2011-04-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macheffle

Och mot klassamhället generellt. Men även mot religion.
2011-04-12, 14:31
Avstängd
Citat:

hmm.. på vilket sätt? Utöka svaret ?
2011-04-12, 15:14
Medlem
macheffles avatar
Den handlar ganska grovt om Sovjet... de störtar människorna och sedan ska alla ha det lika bra, men grisarna får det lite bättre. Var iofs några år sedan jag läste boken, så jag kanske inte kommer ihåg rätt..
2011-04-12, 16:45
Medlem
Vad tycker ni om dikten? Vem har skrivit den?

Vi jobbar med dikter i skolan och man skulle välja en dikt ur en bok med en massa dikter som läraren hade och analysera samt lämna omdöme om. Jag valde en random dikt och skrev ner utan att kolla författarens namn, dum som jag är. Dessutom är jag poeteskt efterbliven så jag tänkte att ni gärna kan säga om ni tycker något speciellt om dikten?

Då solen stigit sin sista gång, då världen är upphöjd i dimma.
Då antilopen tagit sitt sista språng, då fåglar i havets djup simma.
Då forsen tystnat, då vinden vänt, då klockan slagit sin sista timma.
Då lärkan sjungit sin sista sång, då stjärnorna slutat glimma.
Då jag dig lämna i tystnad kvar, då jag slutet på världen förnimma.
2011-04-12, 20:10
Medlem
Citat:

Nja, inte riktigt. Boken är en kraftig kritik mot Sovjet under Stalin på samma sätt som 1984 är det men inte mot kommunismen i stort.

Boken blir riktigt intressant om man kan lite om Sovjets historia, jag kunde nästan hela tiden relatera till vilka händelser i verkligheten som de olika händelserna boken symboliserade.

Håller helt med det Netzach säger.

Om man vill veta varför Orwell hatade Sovjet och Stalin så mycket ska man läsa Hyllning till Katalonien, det är Orwells självbiografi om hans tid som frivillig soldat på republikens sida i spanska inbördeskriget.
2011-04-12, 22:15
Medlem
om jag var svenskalärare och skulle introducera min klass till "metaforer som ett litterärt grepp" skulle jag använda mig av animal farm men för en vuxen känns den alltför banal och i de närmaste nedlåtande tydlig
2011-04-12, 22:31
Medlem
Shalashaskas avatar
Är det någon som vet huruvida det var allmänt känt att George Orwell och Eric Arthur Blair var samma person?
Var det i så fall känt under hela hans liv eller först vid slutet av hans liv eller kanske rentav efter hans död?
2011-04-12, 23:46
Avstängd
vad tycker ni om karaktärerna?
2011-04-12, 23:53
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman5
vad tycker ni om karaktärerna?

Din lärare är väl intresserad av du tycker?

F ö undrar jag över katten - som smidigt springer genom stängslet och har koll på både människor och grisar - om jag minns rätt.

Är katten - de onämnbara som börjar på bokstaven "j"?

Och ja, Orwell fattade vad Sovjetkommunism var när han deltog i Spanska Inbördeskriget.
(Ohly mfl fattade det när Berlinmuren föll -89 - om ens då?)
Senast redigerad av StuG 2011-04-12 kl. 23:55.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback