2015-09-21, 23:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Orsaken: Stress och panik?

Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Varför inte gömma prylar med kroppen? det blir ju inte värre när man hittar kroppen och inget mobilskal än vad det blir om det ligger ett mobilskal på kroppen

Ja jag vet. Har tyvärr inget svar på detta. Inte ens en någorlunda teori.

Orsaken skulle kunna vara som en annan skribent skrev: Stress och panik.
2015-09-21, 23:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Man kan dömas för brott om man ljuger i domstol även om man inte har avlagt vittnesed. För själva ljuget då alltså, utöver skyddande. Brottet heter dock inte mened utan typ "falsk utsaga" eller nåt liknande. Men som jag har förstått det så kan man ju ändå inte tvinga nära anhöriga att vittna så enda chansen som jag tror att få lillbrorsan och frugan till rätten är att åtala de också. Man kan väl iofs inte tvinga åtalade att höras heller men chansen blir ju iaf större.
2015-09-21, 23:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad han kan ha tänkt är också avhängigt hans steg nr 2, och det kan antingen ha varit att föra LH in i ladan, eller att fortsätta rakt fram, dvs söderut.
Vad menar du nu?
Citat:
Börjar du bli grinig nu..? - Dags att du definierar "planerat" + vad du menar med "planera att flytta kroppen". - Har inte över huvud taget berört detta kapitel i mina senaste inlägg.
Du sa att mordet kan ha varit planerat.
Citat:
Det behöver inte ha varit planerat alls, eller det kan ha varit planerat från det GM fått korn på LH. - Man kan även tänka sig en kafékund som bidat sin tid, och i så fall är det fråga om kanske någon eller några timmars planering.
Det är planeringen jag invänder mot.
2015-09-21, 23:27
Medlem
Ibland när man skall skicka SMS, så kanske man inte har tillräckligt god sändning/mottagning för att sms:et skall gå iväg, man kanske söker sig mot ett ställe där det är bättre mottagning/sändning, alt att sms:et går iväg när man kommer till ett område med god mottagning/sändning.
Det var kanske därför det tog såpass lång tid från när de skildes till SMS.et gick iväg.
Att mobilen dog kan också bero på att man kom utanför sändning/mottagning.

Finns ju faktiskt en möjlighet att hon har gått ut mot vägen för att få bättre mottagning och blivit påkörd.
2015-09-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ett vittne har sett MGM:s bil och en till på väg till Martorp.

Samma väg som fynd hittats vid, fynden borde ha dumpats på väg till Martorp. Missade vittnet att bilen kördes förbi igen från Martorp? En gång med hela lasten, och sen dumpa fynd längs med samma väg?
2015-09-21, 23:29
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag vet! Har tänkt mycket på detta och kan faktiskt inte komma fram med ett vettigt svar.

Svaret kan ev. vara att GM inte vågade gräva ner sakerna istället. Nej jag har inget bra svar på detta minst sagt märkliga och otroligt korkade agerande.

Kan kanske ha berott på det som denne skribent skrev:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Visst, stress o panik samt alkohol eller annan drog eller båda.

Tja, jag tillhör dem som är övertygad om att första stadiet var planerat, kontakten. Allt talar för att det var så. Ingen kan inbilla mig att NB stötte på LH av en slump. När hon var vid moppen var hon osynlig från vägen. Hon gick en kort sträcka på några min utefter långsidan. Skulle NB slumpmässigt kommit i sin raggarbil och visslat efter henne då. Inte en chans.
Han har följt henne sedan första gången han såg henne. På Facebookan och vid övriga tillfällen från sin arbetsplats. Hon stämmer in på de ideal han har, Stardoll och Angelsspelen. Han blev till sig totalt i sin urtråkade och meningslösa tillvaro.
Han har spionerat på henne i lönndom helt enkelt och i sina fantasier har han bestigit henne. När han nu denna söndag var bakfull, stärkt av nya drycker och ev drog skulle han förverkliga sina fantasier.
Andra delen blev inte som han tänkt sig och det är som många skrivit inte säkert att han tänkte döda henne men NB kan likväl vara en lustmördare. Känslor som kommer fram när han druckit.
Visst, det hade varit enklare om han haft en våldshistoria bakom sig. En del känslor och psykiska sjukdomar växer sig starkare med åren och en del bryter ut i hans ålder. Hans sjuka sida kom fram denna söndag tyvärr och Lisa fick plikta med sitt oskyldiga liv.
2015-09-21, 23:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Samma väg som fynd hittats vid, fynden borde ha dumpats på väg till Martorp. Missade vittnet att bilen kördes förbi igen från Martorp? En gång med hela lasten, och sen dumpa fynd längs med samma väg?
Möjligt. Hunden kanske hade pinkat färdigt.
2015-09-21, 23:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag vet. Har tyvärr inget svar på detta. Inte ens en någorlunda teori.

Orsaken skulle kunna vara som en annan skribent skrev: Stress och panik.
Det beror ju lite på vilka prylar han dumpade. Det vi vet är att delar av mobilen dumpades, men dessa kan ha besvärat GM eftersom han slagit sönder mobilen, dvs han kan ha haft delarna i fickan; de utgjorde onödig last och hotade skära hål på hans byxor. Han kan med andra ord ha tömt sina fickor på vägen mot Martorp, och han kan ha haft gömstället i Martorp i tankarna och eftersträvat en så "ren" kropp som möjligt att gömma eftersom han kan ha vetat precis vad han skulle göra när han kom fram. Det blir ju således då främst av rent praktiska skäl han dumpar det han dumpar, och att sätta i gång med grävningsarbeten synes han inte ha haft tid till. - Tidsaspekten kan därför ha varit det som fått avgöra, och var han tidspressad bör han också ha varit allmänt stressad. De lite större sakerna, typ hjälmen, bör ha hittats närmare Martorp, efter att han letat upp ett större buskage eller likn. att gömma undan denna i.
Senast redigerad av letsdoit 2015-09-22 kl. 00:04.
2015-09-21, 23:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Ibland när man skall skicka SMS, så kanske man inte har tillräckligt god sändning/mottagning för att sms:et skall gå iväg, man kanske söker sig mot ett ställe där det är bättre mottagning/sändning, alt att sms:et går iväg när man kommer till ett område med god mottagning/sändning.
Det var kanske därför det tog såpass lång tid från när de skildes till SMS.et gick iväg.
Att mobilen dog kan också bero på att man kom utanför sändning/mottagning.

Finns ju faktiskt en möjlighet att hon har gått ut mot vägen för att få bättre mottagning och blivit påkörd.

Här ett inlägg jag postade i förrgår om ämnet:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Intressant info angående "tidsluckan" mellan att tjejerna sa hejdå till Lisa vid 18.10 och Lisa's sista SMS kl 18:23

Mer info i länken.
2015-09-21, 23:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Visst, stress o panik samt alkohol eller annan drog eller båda.

Tja, jag tillhör dem som är övertygad om att första stadiet var planerat, kontakten. Allt talar för att det var så. Ingen kan inbilla mig att NB stötte på LH av en slump. När hon var vid moppen var hon osynlig från vägen. Hon gick en kort sträcka på några min utefter långsidan. Skulle NB slumpmässigt kommit i sin raggarbil och visslat efter henne då. Inte en chans.
Han har följt henne sedan första gången han såg henne. På Facebookan och vid övriga tillfällen från sin arbetsplats. Hon stämmer in på de ideal han har, Stardoll och Angelsspelen. Han blev till sig totalt i sin urtråkade och meningslösa tillvaro.
Han har spionerat på henne i lönndom helt enkelt och i sina fantasier har han bestigit henne. När han nu denna söndag var bakfull, stärkt av nya drycker och ev drog skulle han förverkliga sina fantasier.
Andra delen blev inte som han tänkt sig och det är som många skrivit inte säkert att han tänkte döda henne man NB kan likväl vara en lustmördare. Känslor som kommer fram när han druckit.
Visst, det hade varit enklare om han haft en våldshistoria bakom sig. En del känslor och psykiska sjukdomar växer sig starkare med åren och en del bryter ut i hans ålder. Hans sjuka sida kom fram denna söndag tyvärr och Lisa fick plikta med sitt oskyldiga liv.
Jaha, och syftet var att mörda Lisa? Han kan inte ha följt Lisa på Facebook. Hennes sida är ointressant för icke-vänner. Det finns inte ett spår av psykisk störning hos NB, inte ens en §7 är begärd. Du fantiserar och hittar på.
2015-09-21, 23:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om det var ett planerat mord - varför hade mördaren inte någon bättre plan för hur han skulle göra efteråt än att köra den döda kroppen mindre än ett par kilometer och slänga in den i någon slags bod på en stor bondgård?

Lisa hade inte heller arbetat vid så många tillfällen på caféet och det var inte många som kände till att hon skulle åka moped hem just denna dag och att hon skulle bli sist kvar vid caféet känns inte heller som något en planerande mördare kan kalkylera med. Denna omständighet talar därför också emot planering.

Jag tror inte det är många som satt sig in i mordet här i tråden som tror på ett planerat mord.
Jag håller ändå en lucka öppen för att det här var planerat. Att det var planerat att MGM skulle "råka" stöta ihop med BO tror jag definitivt. Och sen på våldtäkt följer mord för att BO kan identifiera MGM. Men när fupen släpps så kommer det att klargöras en del saker förhoppningsvis. Spaningsledaren har ju lovat det iaf.
2015-09-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här ett inlägg jag postade i förrgår om ämnet:

Intressant info angående "tidsluckan" mellan att tjejerna sa hejdå till Lisa vid 18.10 och Lisa's sista SMS kl 18:23

Mer info i länken.

Exakt vad jag menade med mitt inlägg.
Man skall inte ta tiderna för en absolut sanning.
Teoretiskt kan hon ha varit död 18.23 men SMs:et gick iväg när telefonen kom till ett område med täckning, därefter stängdes telefonen av 7min senare eller kom utanför täckningsområde

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in