2015-09-21, 22:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag vet! Har tänkt mycket på detta och kan faktiskt inte komma fram med ett vettigt svar.

Svaret kan ev. vara att GM inte vågade gräva ner sakerna istället. Nej jag har inget bra svar på detta minst sagt märkliga och otroligt korkade agerande.

De tillhörigheter som vi känner till förmodas antagligen ha dumpats av mördaren på väg ifrån caféets närhet i anslutning till att offret försvann. Man kan kanske tänka sig att mördaren ville göra sig av med det han inte behövde(ville ha) och tog med sig det han var tvungen till eller ville ha av någon anledning. Kroppen förs vidare och dumpas inte, man kan ju fråga sig varför.
2015-09-21, 23:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Begäran om omhäktning eller åtal ska vara inlämnad senast kl 11 på onsdag. Häktningsförhandling ska komma snarast, troligen har domstolen redan planerat onsdag em.

Vilken tid då?
Ska förhören i Litauen ske före dess, eller menar du att det är helt separata händelser?
F.ö. är mitt stalltips att NB kommer att överklaga denna omhäktning, när den än sker och om den ö.h.t. går igenom
2015-09-21, 23:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja jag vet! Har tänkt mycket på detta och kan faktiskt inte komma fram med ett vettigt svar.

Svaret kan ev. vara att GM inte vågade gräva ner sakerna istället. Nej jag har inget bra svar på detta minst sagt märkliga och otroligt korkade agerande.

Kan kanske ha berott på det som denne skribent skrev:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
På väg från Martorp hittade GM eller hans medhjälpare prylarna i bilen och slängde ut dem utefter vägen. Allt annat lämnades i Martorp. Det känns som en logisk förklaring.
2015-09-21, 23:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vilken tid då?
Ska förhören i Litauen ske före dess, eller menar du att det är helt separata händelser?
F.ö. är mitt stalltips att NB kommer att överklaga denna omhäktning, när den än sker och om den ö.h.t. går igenom
Frågar du efter tid för förhandling? Vet inte. Förhöret i Litauen och omhäktningsförhandling är två separata händelser.

Om åklagaren åker till Litauen i morgon, övernattar där och håller förhören på onsdag morgon vet han inte hur lång tid det kommer att pågå. Inte ens om han åker regeringsplanet hem kan han vara säker på att hinna till häktningsförhandlingen.
2015-09-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Läser man mitt markerade så tycker jag man kan utläsa att fram till 18.23 så kände hon sig inte hotad.
Kan man då utläsa att om LH stod vid en bil så var det ett "vanligt möte" som hon antingen bestämt
innan eller såg bilen när hon kom till sin moped. Men då bör mopeden varit parkerad så SUV:en syntes på vägen och att det mötet vid bilen skett före 18.23.
I så fall är SUV:en inte inblandad i själva gärningen av LH.

Hon kan ju ha börjat köra och går av moppen för att prata med föraren , moppen körs tillbaka och någon plockar upp allt hon tappade vid kidnappningen där sedan allt går fel
2015-09-21, 23:06
Medlem
Citat:
På väg från Martorp hittade GM eller hans medhjälpare prylarna i bilen och slängde ut dem utefter vägen. Allt annat lämnades i Martorp. Det känns som en logisk förklaring.

Hur många gånger åkte dom den vägen vittne sett deras bil?
2015-09-21, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dumpade mindre personliga tillhörigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
De tillhörigheter som vi känner till förmodas antagligen ha dumpats av mördaren på väg ifrån caféets närhet i anslutning till att offret försvann. Man kan kanske tänka sig att mördaren ville göra sig av med det han inte behövde(ville ha) och tog med sig det han var tvungen till eller ville ha av någon anledning. Kroppen förs vidare och dumpas inte, man kan ju fråga sig varför.

Det verkar som om det kan ha varit på det sättet om vi utgår ifrån vad som är känt.

En kropp är inte lika lätt att dumpa och som sedan skall uppslukas av naturen. Likaså hjälmen.

Detta med att dumpa hennes mindre personliga tillhörigheter ute i naturen, var i a f otroligt dumt gjort - ur GM synvinkel.
2015-09-21, 23:08
Medlem
Citat:

Kan kanske ha berott på det som denne skribent skrev:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Varför inte gömma prylar med kroppen? det blir ju inte värre när man hittar kroppen och inget mobilskal än vad det blir om det ligger ett mobilskal på kroppen
2015-09-21, 23:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur många gånger åkte dom den vägen vittne sett deras bil?
Ett vittne har sett MGM:s bil och en till på väg till Martorp.
2015-09-21, 23:10
Medlem
Citat:
Begäran om omhäktning eller åtal ska vara inlämnad senast kl 11 på onsdag. Häktningsförhandling ska komma snarast, troligen har domstolen redan planerat onsdag em.

Tror att det hela hänger på att han erkänner då bevisningen är så svag att den inte räcker till en fällande dom
2015-09-21, 23:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Japp, och bedömde att han var mer exponerad på en parkeringsplats än utefter en väg. På västra sidan sågs han på långt håll av bilar som kom norrifrån, och har ögonen riktade mer på vägens högra sida än den vänstra. På norra parkeringen syntes han knappt alls från bilar som kom söderifrån. Och grannar såg honom inte där heller, mer insynsskyddat.
Vad han kan ha tänkt är också avhängigt hans steg nr 2, och det kan antingen ha varit att föra LH in i ladan, eller att fortsätta rakt fram, dvs söderut.
Citat:
Sluta nu, mordet var inte planerat. Varför skulle han planera att flytta kroppen och dumpa den på Martorp?
Börjar du bli grinig nu..? - Dags att du definierar "planerat" + vad du menar med "planera att flytta kroppen". - Har inte över huvud taget berört detta kapitel i mina senaste inlägg.
2015-09-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ok, klart du har rätt när du jobbar med det, tack för info! Jag mindes bara vad jag fick uppgifter om när vi skulle beställa gravsten till anhörig som avlidit. Kan hända det är lite olika beroende på om man bor i söder eller norr i landet. Var kanske onödigt av mig att ens nämna "vinter-paus" över huvud taget, frågan jag skulle besvara gällde ju om någon visste om det stod dödsdatum på Lisas gravsten eller bara "juni 2015". Ville förklara då varför det tar ett tag innan gravsten kommer upp och att dödsdatum är fastställt till 7 juni.

Det är helt ok, ville bara förtydliga :-) Det finns en mängd olika anledningar till varför gravstenar dröjer, allt från att det ska tryckas foton på stenen till att det är ett brottmål, till att läget bara är för känsligt (efter tsunamin t.e.x. så poppade gravstenar upp så långt som 12 månader efter). Bara en spekulation som bör tolkas ytterst personlig med lite inslag av yrkeskunnande, så tror jag att den lokala kyrkan i samråd med anhöriga reser stenen på ett datum som är av personlig karaktär för familjen eller Lisa själv. Det är inte helt osannolikt att stenen inte är levererad än, men med tanke på att man haft en begravning bör det vara "alldeles runt hörnet" med gravstenen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in