2015-09-21, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Någon sekretess blir det nog i FUP:en.

Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tycker att det är jättebra att det finns sekretess som skyddar människor. En hel del människor som är i Lisas ålder och som blivit hörda ska inte behöva bli uthängda och misstänkliggjorda på grund av stollar som inte har något bättre för sig. Jag hoppas att de ungdomarnas förhör inte blir offentliga.

Dina inlägg är mycket uppskattade! Det har dom alltid varit. Bry dig inte om någon kritik. Det behövs lite vettigt folk i den här tråden också.

Det tycker jag också. De förhör som har hållits med personer och som ännu inte är myndiga, kan även dessa mycket väl bli åtminstone delvis sekretess på i FUP:en. I vilket fall som helst så är jag säker på att någon sekretess kommer det att bli denna.

Tack för din uppskattning Maya35!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-21 kl. 15:02.
2015-09-21, 14:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ta upp det med Dial999.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och vad i detta inlägg var så viktigt att Dial999 inte kunde vänta med att posta det till hen aktiverats ? fans ju bara gammal välkänd info i den.

Det får du ta upp med Dial999. Inte med mig. Kanske kommer Dial999 att själv posta i tråden?

Jag vet inte varför h*n ville ha detta utlagt med en gång. H*n bad att jag skulle göra detta vilket jag också gjorde.
2015-09-21, 14:59
Medlem
En intressant tanke:
Vad händer om MGM plötsligt påstår att det är brodern som är skyldig och frun bekräftar detta medan brodern påstår att MGM är skyldig.
MGMs DNA och blod har avsatts genom "städning"
Hur skall man kunna motbevisa ett sådana påståenden om det inte finns vittnen? Går båda fria från mord om åklagaren inte kan motbevisa påståendena?
Senast redigerad av Vierstein 2015-09-21 kl. 15:02.
2015-09-21, 15:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
En intressant tanke:
Vad händer om MGM plötsligt påstår att det är brodern som är skyldig och frun bekräftar detta medan brodern påstår att MGM är skyldig.
MGMs DNA och blod har avsatts genom "städning"
Hur skall man kunna motbevisa ett sådant påstående om det inte finns vittnen? Går båda fria från mord om åklagaren inte kan motbevisa påståendena?

Det skulle kunna tänkas om åklagaren inte kan visa mord överhuvud taget. Annars fäller man antingen den som är mördaren, eller båda, för att begått brottet "gemensamt och i samförstånd".

Det skulle kanske kunna VARA på det sättet att brodern till MGM är skyldig (en av få begripliga anledningar till att MGM skulle vara tyst i nuläget och så länge han hoppas att gå fri av någon oklar anledning). Det vore i sanning ett utredningsgenombrott som heter duga i så fall, men det tror jag inte på. Att brodern mycket väl kan vara delaktig i någon grad känns inte lika otippat.
2015-09-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det skulle kunna tänkas om åklagaren inte kan visa mord överhuvud taget. Annars fäller man antingen den som är mördaren, eller båda, för att begått brottet "gemensamt och i samförstånd".

Det skulle kanske kunna VARA på det sättet att brodern till MGM är skyldig (en av få begripliga anledningar till att MGM skulle vara tyst i nuläget och så länge han hoppas att gå fri av någon oklar anledning). Det vore i sanning ett utredningsgenombrott som heter duga i så fall, men det tror jag inte på. Att brodern mycket väl kan vara delaktig i någon grad känns inte lika otippat.
Min tanke var att om man kan bli dömd för delaktighet för mord om man inte varit på mordplatsen utan hemma och "druckit kaffe" som det så vackert heter och brodern kommit hemspringandes i upprört tillstånd och berättat om händelsen. Är det inte så att delaktighet för mord kräver att båda parter varit på mordplatsen och den "oskyldige" inte gjort allt för att förhindra mordet?
2015-09-21, 15:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Min tanke var att om man kan bli dömd för delaktighet för mord om man inte varit på mordplatsen utan hemma och "druckit kaffe" som det så vackert heter och brodern kommit hemspringandes i upprört tillstånd och berättat om händelsen. Är det inte så att delaktighet för mord kräver att båda parter varit på mordplatsen och den "oskyldige" inte gjort allt för att förhindra mordet?

Delaktighet kräver att man hjälper till, litet enkelt uttryckt. Passivitet är normalt inte straffbart som medhjälp eller delaktighet (man måste göra något), men det kan ändå bli problem för den som är passiv, beroende på omständigheterna.

Man kan dömas för "underlåtenhet att avslöja eller hindra brott ", (vilket är ovanligt). Typfallet när någon genomför mordet och omgivningen inte agerar är det sk Kodemordet, där en i sällskapet fälldes för underlåtenhet att anmäla pågående brott, så total passivitet kommer inte att fungera.
2015-09-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Delaktighet kräver att man hjälper till, litet enkelt uttryckt. Passivitet är normalt inte straffbart som medhjälp eller delaktighet (man måste göra något), men det kan ändå bli problem för den som är passiv, beroende på omständigheterna.

Man kan dömas för "underlåtenhet att avslöja eller hindra brott ", (vilket är ovanligt). Typfallet när någon genomför mordet och omgivningen inte agerar är det sk Kodemordet, där en i sällskapet fälldes för underlåtenhet att anmäla pågående brott, så total passivitet kommer inte att fungera.
Förr kunde två förövare gå fria om man inte kunde bevisa vem av dem som var skyldig, tänker på Lindomefallet. Det skulle nog bli klurigt för åklagaren att döma någon för mord om båda bröderna skyllde på varann och frun tog makens parti och hävdade att han var hemma när mordet begicks, så att säga att så tvivel i beviskedjan. Om inga andra "tunga" bevis eller indicier än DNA och blod finns så är frågan om man kan döma MGM för mord "bortom rimligt tvivel"?
Senast redigerad av Vierstein 2015-09-21 kl. 15:48.
2015-09-21, 15:55
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har idag kl. 14.13 erhållit ett PM från en medlem som har nicket Dial999 och som har registrerat sig så nyligen som idag den 21 september. Han/hon vill att jag skall lägga ut detta i tråden vilket jag också gör i sin helhet.

Alltså nedanstående inlägg har jag inte själv skrivit utan enbart förmedlar detta!

"Lisa Holm

Vill du lägga in följande inlägg. Jag kan inte ännu är inte aktiverad. Hälsningar Dial999.

Jag har följt den här tråden sedan den startade. Vi är många utom de anhöriga som berörs av detta mycket tragiska fall då en ung flicka berövas livet när hon ska åka hem till familjen efter ett avslutat arbetspass på sitt sommarlov.

Några spekulationer eller gissningar tänker jag inte ge mig in på. Det finns tillräckligt av sådant i tråden. Ja tänkte bara fokusera på vad som är bekräftat när det gäller tidsangivna händelser i samband med hennes försvinnande. Måhända är det en ytterligare upprepning av som tidigare har sagts här men då får ni stå ut med det. Vi söker väl alla efter svar på de här frågorna och väntar på att förundersökningen kan bringa klarhet.

Följande får väl anses vara helt bekräftat av antingen polis, arbetsgivare eller arbetskamrater vad som hänt under tiden 18.10 fram till 18.30 kvällen hon försvann.

18.10 LH lämnar caféets framsida tillsammans med två arbetskamrater och går mot baksidan där hon har sin moped parkerad

18.23 LH SMS:ar sin familj att hon startar hemfärden

18.30 LH:s telefon havererar/förstörs

Genom detta kan också bekräftas att det gick 13 minuter innan LH meddelar familjen att hemfärden startar samt att något allvarligt sedan har hänt henne under de återstående 7 minuterna till 18.30.

Jag tar mig också friheten att bedöma det som bekräftat att LH:s far finner hennes moped med nyckeln i och startklar på baksidan av caféet när han kommer fram dit i sitt sökande efter sin dotter. Intill finns en påse med LH:s tillhörigheter. Hjälmen saknas.

Som det är nu förekommer olika spekulationer om vad som hänt där bakom ladan under de aktuella 20 minuterna (lämnat nyckel i ladan/pratat med någon i en svart SUV m.m.) men inget har bekräftats. Som sagt, jag ger mig själv inte in på några gissningar. Jag betraktar det inte som en gissning att LH fram till 18.23 när hon SMS:ade familjen inte kände sig hotad på något sätt utan var trygg och startklar för hemfärden."

Hur var det nu beträffande mopedens placering? Tycker mig se olika uppgifter. För mig har det i vart fall stor betydelse om mopeden var parkerad på norra kortsidan eller bakom cafét på långsidan.
Lite oklart här tycker jag eller......

Om mopeden varit parkerad på norra kortsidan finns det ju möjligheter till att MGM slumpmässigt har sett LH och närmat sig henne. Om mopeden vara bakom cafét på långsidan syns den väl inte från vägen? Sannolikheten är då högre att GM planerat dådet.

Vad menar man med bakom cafét?

Har för mig att LS nämnde norra kortsidan. Har jag fel eller?
Senast redigerad av Shrink 2015-09-21 kl. 16:01.
2015-09-21, 15:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och vad i detta inlägg var så viktigt att Dial999 inte kunde vänta med att posta det till hen aktiverats ? fans ju bara gammal välkänd info i den.

Håller faktiskt med dig. Förstår inte heller varför det var var så bråttom. Inget nytt framkom. Och inte ville personen spekulera ens.
2015-09-21, 16:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Hur var det nu beträffande mopedens placering? Tycker mig se olika uppgifter. För mig har det i vart fall stor betydelse om mopeden var parkerad på norra kortsidan eller bakom cafét på långsidan.

Om mopeden varit parkerad på norra kortsidan finns det ju möjligheter till att MGM slumpmässigt har sett LH och närmat sig henne. Om mopeden vara bakom cafét på långsidan syns den väl inte från vägen? Sannolikheten är då högre att GM planerat dådet.

Östra långsidan, osynligt från vägen.
2015-09-21, 16:02
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Östra långsidan, osynligt från vägen.

Tack! Du är helt 100 antar jag!!
2015-09-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink

Har för mig att LS nämnde norra kortsidan. Har jag fel eller?

Om mopeden stod på gaveln har man i princip ingen insyn från vägen då heller. Om jag vore GM skulle jag utföra dådet bakom kaféet. Finns ingen anledning att släpa över någon till ladan på andra sidan vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in