Citat:
Ursprungligen postat av
FUP-12
Det gör mig glad att höra att inte alla misströstar, och jag hoppas att din magkänsla är mer pålitlig än min!
Det som stödjer din uppfattning om en att det handlar om en tystnad som har sin grund i en professionell utredning tycker jag framförallt är den första presskonferensen efter att de hade hittat LH. Jag fick uppfattningen att Trolläng satte ner foten och markerade, inte bara för journalisterna - utan kanske framförallt för sina underlydande - att den här utredningen inte ska läcka som ett såll. Samtidigt kan man ju konstatera att den lilla information om bevisningen som har släppts har kommit från åklagarhåll.
Å andra sidan, det där med att det har varit en utredning som har berört många människor gäller också för en rad andra fall på sistone, där det läckt betydligt mer. Jag tänker närmast på de tre styckmorden de senaste åren. Kanske tystnaden i denna utredning kan ses som en senkommen reaktion på dessa och liknande fall.
Det fetade: Just frågan om de tre redogörelserna som kommer att lämnas av bröderna och frun kommer vara ytterst intressanta. Jag kommer nog att läsa dessa förhör först av allt och i ett enda syfte: att se om det kommer att vara möjligt att bilda sig en uppfattning om berättelsernas rimlighet bara utifrån vad som sägs i dem och hur de står i relation till varandra. Det är ju ingen hemlighet att det är ganska svårt att snacka ihop sig om en berättelse som håller vid närmare granskning.
Det fetade - instämmer verkligen i din uppfattning där, att Tolläng satte ner foten och markerade - den här utredningen ska inte läcka. Hon var oerhört tydlig i detta, allvarlig, seriös och professionell, sade inte ett ord för mycket. Man blev nästan rädd själv, av allvaret i det hela

kan då tänka mig hur poliser och andra inblandade i utredningen kände. Jag kan mycket väl tänka mig att tystnaden i utredningen också påverkas av reaktion från "högre ort" där man absolut vill tydliggöra att läckor ej accepteras.
Ja, ska bli mycket intressant att jämföra de redogörelser som bröderna och frun lämnar. Och, är det möjligen så att frun och yngre brodern lämnat samstämmiga uppgifter som försatt MGM i svårare sits? Eller, har de kanske lämnat uppgifter i försök att skydda honom eller sig själva, som sen ej stämmer överens? Jag tror det lutar åt att båda, eller åtminstone en av dem, har lämnat uppgifter till MGM:s nackdel i inledningsskedet, rädslan för att själv få skuld gjorde att det var svårt att försöka med annat än att berätta sanningen.
Om det nu är så att de hade något sådant att berätta, som stärkte misstankarna mot MGM, om det vet vi inget, kan bara spekulera.
Mycket intressant att sedan få ta del av brödernas och fruns redogörelser, att jämföra dessa och rimligheten i vad som sagts och hur de står sig i relation till varandra.