2015-09-20, 17:58
Bannlyst
Ja den möjligeten finns, då hon kanske talade med den omtalade bilen SUV som tydligen sågs där.
Därefter kan LH gått för att gömma nyckel innan hon skulle åka hem. Men hon råkade troligen ut för gärningsmannen i ladan då hon skulle gömma nyckeln.
Det är min teori.
Det är också den enklaste förklaringen till hela förloppet.
Gärningsmannen hade troligen sin bil på baksidan av ladan, där han lastade in LH och for iväg snabbt till Mantorp gård. och gömde kroppen i den omtalade boden. Sedan fick han inte tid att göra sig av med kroppen.
2015-09-20, 18:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Tänkte också på det
Lisa kan knappast vara det enda person som skulle ha sommarjobb där
Sommararbetare brukar gå brevidgång innan de börjar sommarjobba

Bredvidgång var nog redan avklarat. Och varför tror du att hon skulle baka?
2015-09-20, 18:00
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför säger du att det var planerat att hon inte skulle få uppleva namnsdagen?

Det där låter som en planerad och personlig motiv GM hade
Hämnd och ilska ofta leder till bestialisk mord
2015-09-20, 18:02
Medlem
Citat:
Problemet är att kollegorna såg Lisa gå runt hörnet till moppen. Kan hon ha kommit på att hon hade nyckeln senare, efter att ha SMS:at och satt i tändningsnyckeln, och gått till ladan med den?

Om sedan LH:s pappa ringde ägarinnan när han var på plats och hon nämner att nyckeln ska finnas i ladan och pappan ser att den är borta så ringer "larmklockor" hos pappan och han slår in ett fönster eller likn. till caféet.
Senast redigerad av Lekatt 2015-09-20 kl. 18:05.
2015-09-20, 18:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bemärkelsedag som aldrig fick upplevas.

Citat:
Varför säger du att det var planerat att hon inte skulle få uppleva namnsdagen?

Jag har väl för f*n inte sagt att det var planerat bara för att hon inte skulle få uppleva sin namnsdag. Detta lär väl knappast GM ha känt till.

Någon hade uppenbarligen andra "planer" eftersom hon blev mördad och då kan hon väl knappast få uppleva sin bemärkelsedag.
2015-09-20, 18:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag tror inte det fanns så många bilar att stjäla vid kaféet efter stängningsdags.

I ett tidigt skede misstänkte jag en eventuell bagare som slutat tidigare och kommit tillbaka. Visste inte om LA2 då, vad jag minns. Men han kan ha stulit bilen i Skövde eller var som helst i så fall.
2015-09-20, 18:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
I ett tidigt skede misstänkte jag en eventuell bagare som slutat tidigare och kommit tillbaka. Visste inte om LA2 då, vad jag minns. Men han kan ha stulit bilen i Skövde eller var som helst i så fall.
LA jobbade i bageriet 6 juni, och förberedde morgondagens bak, har han berättat på Facebook.

Om bilen var stulen i förväg måste transporten och därmed mordet ha varit planerat. Jag har svårt att se att LA skulle ha motiv att planera mord på Lisa, och därför ser jag honom som osannolik baneman.
2015-09-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tror fortfarande: Lisa skulle hänga cafényckel i ladubyggnaden. Litauern/litauerna kunde inte i förväg veta att specifikt Lisa skulle hänga nyckeln där. Varför just Lisa denna dag hängde nyckeln där är bl a för att de andra fick väldigt bråttom till tåget. Litauern/litauerna kunde inte på förhand veta att Lisa skulle bli ensam kvar. Slutsats: Det som hände var oplanerat. Men vad hände?

1. Lisa blev (gående) påkörd vid ladan/mjölkrummet/gården?
2. Lisa blev vittne till pågående stölder?
3. Lisa blev sexuellt antastad?

Efter tre månader står iaf jag fortfarande här och stampar, utan att komma vidare.

Jag tror fortfarande benhårt på detta med cafényckel i ladan, men jag verkar vara ensam om det?

Jag håller med dig i detta med nyckeln, att den skulle hängas upp i ladan!
Dom andra tjejerna hade bråttom, o det blev Lisa, som skulle göra detta, tror ev att hon tappade hansken då också, men vem som befann sig i ladan då, det vet inte jag?
Men vi vet vilka som visste om, att Lisa åkte moppe till jobbet själv denna dag.
PS: mitt inlägg kom lite sent här!
2015-09-20, 18:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Då var det väl LS och Rebecka som bakade den dagen. Men antar att det svaret inte duger åt Tbilisi-bor.
Din gissning duger inte åt mig. Jag vill veta.
2015-09-20, 18:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror verkligen inte heller att detta var ett "vackert" mord - snarare tvärtom!

Nej det kan vara, som Hasse Aro tog upp redan tidigt, ett mycket brutalt mord. Och då LH var ett barn i laglig mening kan det vara ett skäl till att vi kan förvänta oss en viss sekretess i FUP:en när den blir tillgänglig.
2015-09-20, 18:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Då skulle han alltså varit tyst, om inte NB varit reko?
Nå, jag tänkte kanske lite fort eftersom jag hade bråttom. Men du antyder att AJ ger NB lovord för att rädda sitt eget skinn, då är steget inte så långt till att undanhålla information (men det har du inte påstått).

Låt oss vända på det (notera nu, oförsiktige läsare, detta är kontrafaktiskt... ):

AJ säger då istället något i stil med "Ja, nu när MGM är häktad och misstänky för det här hemska måste jag nog säga att jag faktiskt varit fundersam mer än gång, vad det här för folk..."

Det borde ju alla kunna förstå att det blir rimligare att påpeka att allt verkat helt OK fram till nu, och ingenting har märkts, snarare tvärtom.

Särskilt om det kanske också varit så.
2015-09-20, 18:57
Medlem
Vet någon ifall det står vilen dag Lisa blev mördad på hennes gravsten? Eller om det bara står juni 2015?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in