Hur kvadratkompletterar jag så att jag får ut x i den här parabeln?
3x+1 = y²-y-1
Alltså, för att få ut x behöver du ju inte kvadratkomplettera. Jag antar att jag missförstått något och visar den kvadratkompletering som går att göra.
Alltså, för att få ut x behöver du ju inte kvadratkomplettera. Jag antar att jag missförstått något och visar den kvadratkompletering som går att göra.
Det står inget om det i uppgiften som jag fått. Uppgiften är att man genom kvadratkomplettering ska få fram ett faktiskt värde på ett x ur ovanstående parabel.
Det står inget om det i uppgiften som jag fått. Uppgiften är att man genom kvadratkomplettering ska få fram ett faktiskt värde på ett x ur ovanstående parabel.
Kärnan i frågan är ett x, inte x eftersom det kan vara flera.
Stoppa in ett y och svara med det x som du får ut.
Uppgiften är skumt formulerad, varför ska man kvadratkomplettera när det är mycket lättare att lösa ut x direkt?
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Kärnan i frågan är ett x, inte x eftersom det kan vara flera.
Stoppa in ett y och svara med det x som du får ut.
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Sätt in ett värde för y.
Jag upptäckte att frågan ställdes väldigt otydligt! Här kommer uppgiften i sin helhet:
Bestäm i vilken punkt parabeln3x+1=y²-y-1skär den positiva delen av y-axeln och bestäm även den punkt på kurvan som har minst x-koordinat. Använd kvadratkomplettering för att bestämma den punkt på parabeln som har minsta x-koordinat.
Senast redigerad av chebmami 2015-09-21 kl. 17:05.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!