Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Mikrometeoriter har å ena sidan aldrig skadat någon astronaut eller (vad man vet, men det är svårt att veta varför en satellits delsystem plötsligt slås ut) satt någon rymdfarkost ur funktion. Men å andra sidan har mikrometeoriter fullständigt pulveriserat alla stenbumlingar på Månen(!) förutom de som kastats upp runt de yngsta kratrarna. Så de kan kanske bli ett problem för långvarig eller storskalig rymdfart utanför LEO.
Att det inte skett under rymdpromenaderna får väl anses vara ett tecken på att de inte är så många mikrometeoriter som har befarats, eller så farliga. Men pga den höga hastigheten, de kan penetrera allt i stort sett.
Hastigheten ja den kan ju variera ifrån 10 km / sek och uppåt, med sådana hastigheter så blir ju även små partiklar livsfarliga.
En mikrometeorit som väger blott 0,1 gram och färdas med 10 km / sek har samma energi som en gevärskula på 10 gram som färdas i 1000 m / sek. Hur litet är då 0,1 gram ? - ja som jämförelse väger ett tändstickshuvud ungefär detsamma.
Man har ju nattetid försökt mäta hur många meteoriter som träffar jordatmosfären och de är ju många, men å andra sidan är ju Jorden stor.
Det är ju inte så att man tar hem satelliterna när de är defekta, annars hade man ju kunnat undersöka varför de fallerat. Jag tror rätt mycket på att det är komponenterna själva som felat, tex kondensatorer var förr suspekta manicker som brukade lägga av efter ett tag, Läckage etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
För att skydda ett långresande rymdskepp som inte längre accelererar så skulle man kanske kunna spruta ut ett gasmoln (en slags atmosfär) runt om sig i vilket mikrometeoriter brinner upp som meteorer....
Nix pix, det funkar inte, isåfall behövs det enorma mängder gas, och den läcker ut hela tiden, nej det går inte om inte ditt rymdskepp är typ lika stort som Mars eller helst betydligt större, då kan det hålla kvar en atmosfär ( om gaserna är av en hög molekylvikt ) av sin egen gravitation.
Runt ett vanligt rymdskepp kan inte gasen bli så tät att den alls utgör någon bromsande effekt.
Kvicksilver-ide'n är dock inte helt uppåt väggarna - Det finns nämligen en intressant egenskap hos kvicksilver det är den att när kvicksilverskölden har träffats av ett föremål, rymdskrot eller mikrometeorit, och om den ej penetrerats. Man kan då smälta kvicksilvret genom att värma upp den över -39 C, då lagar skölden sig självt, fiffigt faktiskt.
Själv tror jag mest på sk sandwich konstruktioner ( tänk plywood ) , och en lämplig variant är förmodligen många lager aluminium-plåt med mellanliggande gummiskikt som är förstärkta utav kevlar eller nylonfibrer.
En ide' som jag tror skulle vara framgångsrik är att gjuta in små volframkarbid- eller stål-kulor i gummimassan, dessa kulor kommer att göra att en infallande projektil/mikrometeorit kommer att avvika ifrån en rak bana, och därmed lättare fångas upp i sandwich-konstruktionen, Men det kan behövas typ många många lager i en sådan konstruktion, kanske 100-tals ?
Vad gäller alla ballistiska projektiler såsom gevärskulor, granater osv så är annars bland annat bland de bästa materialen att stoppa dem är helt vanliga sandsäckar, Nackdelen är förstås den höga vikten. Sandsäckar är oftast bättre än pansarplåt pga att säckarna tål 1000-tals träffar, medans plåten tål bara en viss deformation över en viss gräns, sen spricker den.
Det är rätt stor skillnad mellan att skydda sig mot laddade partiklar, där ett elektromagnetiskt fält kan blockera dem, medans oladdade partiklar, projektiler och mikrometeoriter blockeras bara utav materia, ( massa ) ju tätare och tjockare desto bättre.
Man kan också tänka sig ett tjockt lager med tex typ stålull eller bomull som också tar upp energin med hjälp av sk elastisk/inelastisk spridning.
Forskningen inom detta område är ju tyvärr rätt så begränsad genom att vi inte har några kanoner som kan åstadkomma så höga kinetiska hastigheter, De nya sk rail-guns som är elektromagnetiska kan kanske nå upp till 9 km / sek, men ingen sådan är färdigbyggd ännu.
Jag har börjat att virka en sådan rail-gun utav stålull och pianotråd, hehe -

, fast jag har en beställning ifrån SJ om nya järnvägsspår att virka också utav stålull som jag måste först fixa, hehe
Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Nu snackar vi!
Låter som ypperlig idé!
Men solvinden? kanske dock puttar lika mycket (lite) på skeppet som gasen runt om dock... dvs gasen stannar kvar runt skeppet pga av mikrogravitationen...
Nix pix, gasmolekylernas medelhastighet enligt Bolzmann är mycket större än flykthastigheten i ett område med mikrogravitation, det innebär att all gas försvinner ut i rymden på kort tid.
Det är därför små himlakroppar inte kan hålla kvar någon atmosfär alls.