2015-09-04, 14:13
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Nix pix, du hinner inte - var det inte något med ljusets hastighet här i den här problemställningen ?

Laser blir värme, det är rejält kallt i rymden... klart du hinner att "lossa, spränga" en bit av ditt skydd och sensorer ger detta reactive armor en färdväg som täcker lasern...

Du har alltså en "täckplåt" som kan "skjutas/sprängas" iväg om en laser träffar...

Iofs när jag tänker på det så gör det ingen större skillnad... den kommer ju så småningom om bränna hål på denna också... hmm...
Citera
2015-09-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Laser blir värme, det är rejält kallt i rymden... klart du hinner att "lossa, spränga" en bit av ditt skydd och sensorer ger detta reactive armor en färdväg som täcker lasern...

Du har alltså en "täckplåt" som kan "skjutas/sprängas" iväg om en laser träffar...

Iofs när jag tänker på det så gör det ingen större skillnad... den kommer ju så småningom om bränna hål på denna också... hmm...

Skulle det inte fungera att ha någon flytande material som blixtsnabbt kunde bilda 'denna plåt' via lokala elektro/magnetiska spänningsökningar? typ.. kanske går det att 'punktvärma' med polariserat ljus.. om det är någonsorts detektor som kontrollerar effekten?

tänk er att kvicksilver får flyta helt fritt i ett rum.. det är kallt och därför är kvicksilvret i en gitterformation (kristallstruktur?) det värms upp av dessa strålar ni disskuterar.. och kristallstrukturen i kvicksilvret blir nu mer åt -plasma hållet.. ? det blir en släöt yta iaf.. och skulle kunna vara en bra formmall till en sköld? typ faradays cage (stavning!!?)=)
Senast redigerad av freethespeech 2015-09-04 kl. 18:06.
Citera
2015-09-04, 18:48
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Skulle det inte fungera att ha någon flytande material som blixtsnabbt kunde bilda 'denna plåt' via lokala elektro/magnetiska spänningsökningar? typ.. kanske går det att 'punktvärma' med polariserat ljus.. om det är någonsorts detektor som kontrollerar effekten?

tänk er att kvicksilver får flyta helt fritt i ett rum.. det är kallt och därför är kvicksilvret i en gitterformation (kristallstruktur?) det värms upp av dessa strålar ni disskuterar.. och kristallstrukturen i kvicksilvret blir nu mer åt -plasma hållet.. ? det blir en släöt yta iaf.. och skulle kunna vara en bra formmall till en sköld? typ faradays cage (stavning!!?)=)

Faaan! det låter ju som en grym idé!

Då kvicksilver är reflekterande så enbart det göra så att det blir mycket mindre värme av lasern...

Man har typ fickor där man pumpar ut kvicksilver när man kommer till 2.7 kelvin så fyller man dessa med het kvicksilver som stelnar till en sköld... och man har mer på lager typ...

Sedan om den är bra på att sprida värme (det borde det vara) så är detta i en riktigt bra sköld tror jag för värme (laser)...
Citera
2015-09-05, 00:03
Medlem
Citat:
Faaan! det låter ju som en grym idé!

Då kvicksilver är reflekterande så enbart det göra så att det blir mycket mindre värme av lasern...

Man har typ fickor där man pumpar ut kvicksilver när man kommer till 2.7 kelvin så fyller man dessa med het kvicksilver som stelnar till en sköld... och man har mer på lager typ...

Sedan om den är bra på att sprida värme (det borde det vara) så är detta i en riktigt bra sköld tror jag för värme (laser)...

ok.. you lost me with "det låter ju som en grym ide"... sådär säger aldrig någon till mig :P

men det är bara till att starta företag så kommer jag och hjälper dina produktutvecklare!
Citera
2015-09-05, 00:17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
ok.. you lost me with "det låter ju som en grym ide"... sådär säger aldrig någon till mig :P

men det är bara till att starta företag så kommer jag och hjälper dina produktutvecklare!

Vi skall bara göra det NASA gör först, sedan skall vi fixa en (läs flera) radar (enkelt dock, har kompisar som löser det) och en (flera) laser som faktiskt tar hand om riktigt jobbiga större objekt...

Sedan fixar vi en kvicksilver sköld (detta låter bättre och bättre) som tar hand om inkommande värme/laser via reflektering samt värmespridning...

Ja så var det den dära fusions reaktorn för att faktiskt få lite energi att driva skiten också :-)

Dock är fusions reaktor inte jätte långt i framtiden... om några år är det win/win... dvs det du matar in får du ut... några år till tror dom att dom faktiskt kan få mer ut än vad dom matar in... och voila... 30 år till kanske... då är den självstartande.... jaja drömma kan man...

Då kan vi kanske säga: "Shields at maximum!" all power to the shield! :-)
Citera
2015-09-06, 11:15
Medlem
Citat:
Nja det är inte så enkelt även om du har typ en lasersatellit i omlopps bana runt Jorden att kunna skjuta ner en kärnvapenmissil, Det är helt enkelt bara för fienden att smälla av en fet kärnladdning ute i rymden, så slår EMPn ögonblickligen ut alla satelliter i dess närhet - även lasersatelliten, Och fienden kan typ gömma en sådan kärnladdning bakom Månen i omloppsbana där och ta sikte på Jorden när det är dags,

Sen är det så att det är nog skitsvårt att bygga en sådan mycket kraftig laser som kan fungera i rymden, bla pga att energi behovet för att pumpa, excitera, en sådan laser är alltför stort, - Antingen med hjälp av solceller eller ett kärndrivet energipaket som gör lasersatelliten till ett lätt mål, den syns som en fyrbåk en höstnatt - antingen med radar ellr IR-signatur.

Även om lasern skärmas så gott det går mot EMPn så bränns solpanelerna och kommunikationskretsarna /antennerna ögonblickligen sönder av EMPn, Möjligheten med att en EMP döda alla satelliter på en gång gör rymden till ett inte så attraktivt slagfält, eftersom angriparen även mister alla sina egna satelliter på den sidan av Jorden där den går av. Och ostyrbara satelliter blir till ett rent helvete, man vet inte inte var de finns etc, etc.. Och så krockar med de egna så småningom.

Såna skärmar ger jag annars inte mycket för, kosmisk/gamma/röntgen strålning torde kunna ta sig igenom utan vidare.

Men en kubikkilometer betong torde vara ett bra skydd fast det är ju klumpigt, nej men en meter betong borde räcka bra, kanske blanda i lite barium i detta ?, Annars är allting som är väterikt, tex vatten bäst sett ur viktsynpunkt. Men skyddar inte mot EMPs tyvärr...

Nix pix, du hinner inte - var det inte något med ljusets hastighet här i den här problemställningen ?

Vad gäller EMP uppstår den bara i atmosfären, utifrån jonisation av denna på ett assymetriskt sätt. Assymetrin uppstår genom att det är färre joniserbara molekyler ovanför kärnladdningen (mot rymden) än under den (mot marken) då ju atmosfärstätheten sjunker med höjden.
Således, ingen EMP effekt av att detonera en kärnladdning i rymden.

Röntgenstrålning: Heltäckande skydd från atmosfären.

Gammastrålning: Uppstår från infallande mycket snabba kärnpartiklar som faller in i
jordatmosfären. Dessa kärnpartiklars ursprung är vanligtvis från en supernovas extrema miljö.
Kan nå markytan och kallas då "kosmisk strålning".

Lasersatellit:
Jo, just lasersatellit, men markbaserad för just möjligheten till den enorma energipumpningen. Var projekt i USA:s "Starwars projekt" och lämplig kandidat var just frielektronlasern. Fördelen är att laserstrålen färdas med ljusets hastighet och inte med en betydligt mer begränsad hastighet hos en projektil.
Citera
2015-09-06, 11:18
Medlem
Citat:
Absolut!

Men jag tänker mig mer "rymdskepp" och en sköld... denna skulle alltså skydda mot strålning, mot ballistiska (ballistik, är inte det "jordligt" fenomen då aim and shoot borde fungera i rymden projektiler osv...

Men då då har vi ju ett problem och det är om laser används mot vårt rymdskepp... men varför inte utrusta hela skeppet med det bästa reflekterande material som finns samt en reactive armor dvs skjut iväg en titan bit i samma riktning (dvs blockera lasern)...

Ballistik (alltså, kastbana) verkar på alla föremål som utsätts för gravitation. Närheten till Jorden och månen utövar detta. Laser behöver inte vara synligt ljus som ju speglar kan reflektera. Det kan vara allt från gamma till radiostrålning.

Reactive armor kan vara intressant, men är en högteknologisk teknik.
Citera
2015-09-10, 04:51
Medlem
Citat:

Vi skall bara göra det NASA gör först, sedan skall vi fixa en (läs flera) radar (enkelt dock, har kompisar som löser det) och en (flera) laser som faktiskt tar hand om riktigt jobbiga större objekt...

Projektiler med väldigt hög kinetisk energi kan man inte stoppa på annat sätt än genom att gömma sig i en grotta på Månen eller tex inuti en asteroid, eller ha ett jättetjockt betongskal, elr pansarstål

Kvicksilver som skydd mot kinetisk energi är ungefär 15 % effektivare än bly men också är det tyngre i samma mån, skulle nog kunna tänka mig att vanligt pansarstål är egentligen betydligt bättre.

Även tex meteoriter och rymdskrot kan ha mycket hög kinetisk energi. Jag har svårt att om man nånsin kan bygga en laser som är stor nog att förinta sådant.

Reaktivt pansar ( reactive armour ) fungerar möjligen vid 1-3 träffar --- blir det fler träffar så går projektilen igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Vad gäller EMP uppstår den bara i atmosfären, utifrån jonisation av denna på ett assymetriskt sätt. Assymetrin uppstår genom att det är färre joniserbara molekyler ovanför kärnladdningen (mot rymden) än under den (mot marken) då ju atmosfärstätheten sjunker med höjden.
Således, ingen EMP effekt av att detonera en kärnladdning i rymden...

Eeh jag glömde ju en del om detta, ids inte leta om EMP, - men strålningen i sig utav kärnladdningen, gamma-, röntgenstrålningen, protoner och neutroner mfl bör räcka att slå ut de flesta satelliter, men jag vet inte om på vilket avstånd strålningen är tolerabel. Dvs om strålningen räcker för att slå ut satelliter i den sk geosynkrona banan på cirka 36000 km höjd ?

OBS det blir inget karakteristiskt svampmoln utav en kärnladdning i rymden, molnet blir sfäriskt och dras sakta ut till elliptisk form och kommer att snurra runt jorden ett tag innan det dras ut som ett band kring Jorden. Svampmolnets form bildas av att det stiger uppåt i atmosfären. Vår atmosfär är tillräckligt tät för att skydda mot denna strålning som molnet avger utom den strålning som sker precis i detonationsögonblicket.

Atmosfärens skyddande effekt motsvaras av samma täthet som vatten - cirka 10 meters vattendjup - om jag nu minns rätt.

Citat:
Ballistik (alltså, kastbana) verkar på alla föremål som utsätts för gravitation. Närheten till Jorden och månen utövar detta. Laser behöver inte vara synligt ljus som ju speglar kan reflektera. Det kan vara allt från gamma till radiostrålning.

Laser har ännu inte kunnat byggas för varken röntgen- elr gamma-strålning och det är möjligt att det inte heller går, Sk synkrotron-ljus kan i teorin fås att lasra - en sådan anläggning ( MAX IV ) håller ju på att byggas i universitetsstaden Lund i Skåne, Men energi behovet för en sådan placerad i rymden blir ju enormt stort tyvärr, och det blir ju onekligen en ömtålig konstruktion, svårt att skydda den. Dessutom tror jag att den i Lund inte kan ge någon större röntgenlaser-affekt.. Stora lasrar är inte några enkla prylar, pumpningen är som sagt en mycket energikrävande process, i de flesta fall så går större delen av energin förlorad.

Man kan i teorin bygga en röntgen laser men det enda sättet att pumpa dem som man vet just nu är med en kärnladdning men då går ju hela lasern sönder, alltså ett ettskottsvapen.

Nackdelen med en fusionsreaktor om bord på en sådan lasersatellit är att den måste bli stor, och dessutom göra sig av med en hel del överskottsvärme så mycket att att den blir mycket lättupptäckt med IR-detektorer på andra satelliter.

Att pumpa en stor laser ifrån Jorden verkar ju klumpigt, det behövs isåfall ett flertal speglar också i omlopp, ett väldigt svårt projekt att få att fungera bra.

Ang pumpningen ( excitering av det lasrande ämnet ) av laserna, lasermediumet, är i sig en energi krävande process och just nu finns det inte några metoder att kringgå den stora energiåtgången.
Citera
2015-09-10, 13:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Även tex meteoriter och rymdskrot kan ha mycket hög kinetisk energi.
Mikrometeoriter har å ena sidan aldrig skadat någon astronaut eller (vad man vet, men det är svårt att veta varför en satellits delsystem plötsligt slås ut) satt någon rymdfarkost ur funktion. Men å andra sidan har mikrometeoriter fullständigt pulveriserat alla stenbumlingar på Månen(!) förutom de som kastats upp runt de yngsta kratrarna. Så de kan kanske bli ett problem för långvarig eller storskalig rymdfart utanför LEO.
Citera
2015-09-11, 11:53
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Jo visst är det så (ang ballistik)... Gravitation existerar i någon form överallt :-)

"Speglar" reflekterar dock icke synbar laser också dock... men visst högre spektrum ger ju mindre tilll ingen verkningsgrad.
Citera
2015-09-11, 12:01
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Projektiler med väldigt hög kinetisk energi kan man inte stoppa på annat sätt än genom att gömma sig i en grotta på Månen eller tex inuti en asteroid, eller ha ett jättetjockt betongskal, elr pansarstål

Kvicksilver som skydd mot kinetisk energi är ungefär 15 % effektivare än bly men också är det tyngre i samma mån, skulle nog kunna tänka mig att vanligt pansarstål är egentligen betydligt bättre.

Även tex meteoriter och rymdskrot kan ha mycket hög kinetisk energi. Jag har svårt att om man nånsin kan bygga en laser som är stor nog att förinta sådant.

Reaktivt pansar ( reactive armour ) fungerar möjligen vid 1-3 träffar --- blir det fler träffar så går projektilen igenom.

Nej visst är det så, vikt/energi är rätt avgörande helt klart...
Men man får tänka utanför boxen :-)

Och tanken är att man skall klara sig från så mycket hot som möjligt i ett rymdskepp...
Det NASA försöker med är väl någon form av strålningsskydd antar jag... och det är en start...

Citat:

Japp, helt klart... men återigen så tänkte jag mer på en resa till exempelvis Mars där det just nu på vägen är väldigt lite rymdskrot (ännu...) men säkerligen en del metoriter (i små och stora storlekar)... Laser kanske inte behöver förinta utan få den att byta bana tillräckligt långt ifrån "skeppet" så den missar... det vill jag också kalla en "sköld"...
Citera
2015-09-11, 12:19
Medlem
Fris avatar
För att skydda ett långresande rymdskepp som inte längre accelererar så skulle man kanske kunna spruta ut ett gasmoln (en slags atmosfär) runt om sig i vilket mikrometeoriter brinner upp som meteorer. Allt annat än praktiskt idag, men det tycker jag låter som ett exempel på att interstellära farkoster kan skydda sig mot det problemet.
Citat:
Men man får tänka utanför boxen :-)
"Tänka utanför sfären", heter det sedan Copernicus gav ordet revolution en ny mening.
Senast redigerad av Fri 2015-09-11 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in