Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Vi skall bara göra det NASA gör först, sedan skall vi fixa en (läs flera) radar (enkelt dock, har kompisar som löser det) och en (flera) laser som faktiskt tar hand om riktigt jobbiga större objekt...
Projektiler med väldigt hög kinetisk energi kan man inte stoppa på annat sätt än genom att gömma sig i en grotta på Månen eller tex inuti en asteroid, eller ha ett jättetjockt betongskal, elr pansarstål
Kvicksilver som skydd mot kinetisk energi är ungefär 15 % effektivare än bly men också är det tyngre i samma mån, skulle nog kunna tänka mig att vanligt pansarstål är egentligen betydligt bättre.
Även tex meteoriter och rymdskrot kan ha mycket hög kinetisk energi. Jag har svårt att om man nånsin kan bygga en laser som är stor nog att förinta sådant.
Reaktivt pansar ( reactive armour ) fungerar möjligen vid 1-3 träffar --- blir det fler träffar så går projektilen igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Landstrider
Vad gäller EMP uppstår den bara i atmosfären, utifrån jonisation av denna på ett assymetriskt sätt. Assymetrin uppstår genom att det är färre joniserbara molekyler ovanför kärnladdningen (mot rymden) än under den (mot marken) då ju atmosfärstätheten sjunker med höjden.
Således, ingen EMP effekt av att detonera en kärnladdning i rymden...
Eeh jag glömde ju en del om detta, ids inte leta om EMP, - men strålningen i sig utav kärnladdningen, gamma-, röntgenstrålningen, protoner och neutroner mfl bör räcka att slå ut de flesta satelliter, men jag vet inte om på vilket avstånd strålningen är tolerabel. Dvs om strålningen räcker för att slå ut satelliter i den sk geosynkrona banan på cirka 36000 km höjd ?
OBS det blir inget karakteristiskt svampmoln utav en kärnladdning i rymden, molnet blir sfäriskt och dras sakta ut till elliptisk form och kommer att snurra runt jorden ett tag innan det dras ut som ett band kring Jorden. Svampmolnets form bildas av att det stiger uppåt i atmosfären. Vår atmosfär är tillräckligt tät för att skydda mot denna strålning som molnet avger utom den strålning som sker precis i detonationsögonblicket.
Atmosfärens skyddande effekt motsvaras av samma täthet som vatten - cirka 10 meters vattendjup - om jag nu minns rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Landstrider
Ballistik (alltså, kastbana) verkar på alla föremål som utsätts för gravitation. Närheten till Jorden och månen utövar detta. Laser behöver inte vara synligt ljus som ju speglar kan reflektera. Det kan vara allt från gamma till radiostrålning.
Reactive armor kan vara intressant, men är en högteknologisk teknik.
Laser har ännu inte kunnat byggas för varken röntgen- elr gamma-strålning och det är möjligt att det inte heller går, Sk synkrotron-ljus kan i teorin fås att lasra - en sådan anläggning ( MAX IV ) håller ju på att byggas i universitetsstaden Lund i Skåne, Men energi behovet för en sådan placerad i rymden blir ju enormt stort tyvärr, och det blir ju onekligen en ömtålig konstruktion, svårt att skydda den. Dessutom tror jag att den i Lund inte kan ge någon större röntgenlaser-affekt.. Stora lasrar är inte några enkla prylar, pumpningen är som sagt en mycket energikrävande process, i de flesta fall så går större delen av energin förlorad.
Man kan i teorin bygga en röntgen laser men det enda sättet att pumpa dem som man vet just nu är med en kärnladdning men då går ju hela lasern sönder, alltså ett ettskottsvapen.
Nackdelen med en fusionsreaktor om bord på en sådan lasersatellit är att den måste bli stor, och dessutom göra sig av med en hel del överskottsvärme så mycket att att den blir mycket lättupptäckt med IR-detektorer på andra satelliter.
Att pumpa en stor laser ifrån Jorden verkar ju klumpigt, det behövs isåfall ett flertal speglar också i omlopp, ett väldigt svårt projekt att få att fungera bra.
Ang pumpningen ( excitering av det lasrande ämnet ) av laserna, lasermediumet, är i sig en energi krävande process och just nu finns det inte några metoder att kringgå den stora energiåtgången.