Citat:
Ursprungligen postat av
freethespeech
jag har läst lite om masers nu.. jag förtstår det som att masarer är 'statiska sken' -med egenskaper av en 'laser stråle' ?
dvs.. den har inte en "kurva" eller.. "puls" frekvens...? stämmer min uppfattning med verkligheten?
jag gissar iaf på att masarer är exciterad massa - som då.. färdas i eller över C... fast jag har mkt på min hjärna idag.....
Nej Masers och Lasers sänder ut olika elektromagnetisk strålning, dina ögon kan inte se "ljuset" ifrån en Maser, eftersom de utgörs utav mikrovågstrålning som våra ögon inte kan se. Laserljuset kan vi regel se men inte alltid, ex infrarött ljus, vi kan heller inte se ultraviolett sådant, vet ej om det finns några UV-lasrar färdigbyggda som kan sända något som är starkare än en diod tro ?
Men det är alldeles riktigt att Masers och Lasers har liknande egenskaper vad gäller stabiliteten hos strålningen etc.
Nej Masers är inte exciterad massa , det är iofsig exciterade atomer/molekyler som sänder ut specifik elektromagnetisk strålning, All elektromagnetisk strålning färdas med ljusets hastighet.
Du hoppar mellan olika ämnen hela tiden med snurrande trissor osv, till vilken nytta jag ej förstår ?, Och ej förstår hur de är tänkt att fungera ??? - Försök koncentrera dig på en sak i taget och lär dig det området väl, Tex så finns det fritt att köpa Universitetsläroböcker i fysik o kanske egna kursplaner så kan du lära dig sådan fysik själv, men det tar kanske några år innan du är duktig på det.
Universitetsfysik är väldigt främmande för new-age-flum-fysikerna eftersom fenomenen har hos skol-fysikerna en mycket striktare definition på problemen och dess eventuella lösbarhet.
Det är dock döfött att försöka lära sig några djupare delar av fysiken, tex kvantfysik, partikelfysik, relativistiska fenomen utan att ha en rejäl dos av rätt så avancerad matematik.
Snurrande trissor jo, jovisst kan man accelerera en sådan till motsvarande en radialhastighet som motsvarar ljushastigheten men långt dessförinnan bryts den itu av centripetalaccelerationen, eftersom ingen materia vi känner till är tillräckligt hållfast. Även de bästa material tål bara som bäst 2000000 G, cirka 19600 km/sek
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultracentrifuge
Om man kan bygga en sådan i ren diamant så kan det ju hålla för ytterligare G-krafter,
Men de är verkningslösa mot högenergielementar-partiklar osv, dvs sådana partiklar går genom det centrifugalfältet som det vore stationärt, pga att all fast materia vi har här på Jorden är till största delen enbart tomrum.
Jag vet ej vad Phospholipider har med masrar att göra, Masrar förekommer naturligt i Universum, men de är kosmiska stora företeelser, inte mikroskopiska. Nya konstruktioner av människobyggda Masrar kan användas för kommunikation men de har ingen användning som ett slags strålvapen eller som skärm ellr "shield" - de kan inte bära så mycket energitäthet som behövs.
Fosfolipider är en viktig del i cellmembranerna på levande celler. De har just inget med partikelfysik att göra.
Den enda riktigt omutligt alltid verksamma äkta "shielden" jag kan tänka mig är att befinna sig på insidan av ett "svart hål". Det torde fungera under alla omständigheter tills Rymdimperiet kommer på att de kan kasta ner några ytterligare "svarta hål" i vårt svarta hål, Därmed skulle rummet kunna krökas så illa att vi råkar illa ut. Fast vi har ju ännu inga metoder att ta reda på vad som kan hända i en sådan situation.
Roterande trissor och sådana mekaniska konstruktioner följer alltid rörelsemängdens bevarande , reaktionskrafterna osv de vanliga mekaniska ekvationerna, de är inga konstigheter
Citat:
Ursprungligen postat av
freethespeech
...får vi ut en liknelse av wolfram ' expandable form '
2000 / 3
vilket i sin tur blir 666.66666667
vilket såklart är lite roligt för det är 'the sign of the devil..'
men jag började också med 0.66 c.
varför blir det så?
? - Inte vet jag - det var du som räknade ut det, inte jag - jag är inte matematiker - iallafall inte just nu - just nu har jag ett anfall av latmasken igen och ska gå tillbaks till sängen o snarka ett tag till
Jag tycker att du behöver strukturera dina tankegångar -- ta en bit i taget så har alla kända vetenskapare börjat sin bana - Metodiskt och strukturellt.
Mänsklig fantasi i synnerhet livlig sådan är väl alltid givande, men det är inte detsamma som bara för att det är en fantasi så är det också möjligt att göra i verkligheten.