2015-09-21, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du utgick ju från ekvationen a + lg(x) = b. Detta leder inte till att 10^lg(a)*10^lg(x) = 10^lg(b) av den enkla anledningen att a inte är samma sak som lg(a) och b inte är samma sak som lg(b).

Tar du 10^(a + lg(x)) så blir det ju 10ᵃ*10^lg(x) = 10ᵃ*x, inte 10^lg(a)*10^lg(x) = a*x.

Hur menar du? Hur löser du den?
Citera
2015-09-21, 07:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur menar du? Hur löser du den?

Du utgick från ekvationen a + lg(x) = b och den löser man enklast genom att först få lg(x) ensam på ena sidan.

a + lg(x) = b ⇔
lg(x) = b - a

I det här läget så vill man ta 10 upphöjt till båda sidor för att få ut x ensamt. Det du gjort fel är att du ersatt b med lg(b) och a med lg(a), men det är ju inte det vi har i ekvationen så det får du inte göra eftersom a inte är samma sak som lg(a) och b inte heller är samma sak som lg(b).

Det vi har är exakt det som står skrivet här ovan, lg(x) = b - a, och ingenting annat. Tar vi då 10 upphöjt till båda sidor så får vi

10^(lg(x)) = 10⁽ᵇ ⁻ ᵃ⁾

Per definition så är 10^(lg(x)) = x, så det slutliga resultatet blir därför

x = 10⁽ᵇ ⁻ ᵃ⁾

och ingenting annat.

Som sagt, felet du gjorde när du först postade ett lösningsförsök till den här uppgiften var att du helt utan vidare började skriva lg(a) respektive lg(b), trots att varken lg(a) eller lg(b) fanns med i ekvationen du började med utan bara a och b utan logaritmfunktion.

Har man en ekvation där logaritmen av en obekant (exempelvis lg(x)) förekommer, så löser man den genom att först lösa ut ett uttryck för denna logaritm och sedan ta logaritmbasen upphöjt till båda leden. Man ändrar inte om något annat i ekvationen till logaritmuttryck utan vidare.
Citera
2015-09-21, 07:52
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentSvensson
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig att förstå dessa eller hjälpa mig att göra dem? Jag måste klara dessa tills imon och jag har panik typ. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

1.
Om tan(x) = −7/3 vilka värden har då sin2x och cos2x? Svaren kan skrivas som sin2x = b/a och cos2x = c/d där b/a och c/d är förkortade bråktal.

Den här tyckte jag verkade jättelätt, det är ju bara att ta arctan osv, men jag får inte fram några bråktal. Inte ens när jag trycker på 'Frac' på miniräknaren!

2.
Bestäm konstanterna A, B och C så att formeln (7cosx+sinx)^2 = Acos2x + Bsin2x + C gäller för alla x. Konstanterna A, B och C är heltal.

3.

Vilket eller vilka av nedanstående alternativ är lösningar till ekvationen sin2x = sin(x−pi/6) ?
Markera samtliga alternativ som är rätt.

1. x = -pi/6
2. x = pi/18
3. x = 7pi/6
4. x = 55pi/6

På nummer 2 så börjar du med att expandera kvadraten i vänsterledet så får du tre termer som innehåller cos²(x), sin²(x) respektive sin(x)cos(x). I högerledet utnyttjar du att sin(2x) = 2sin(x)cos(x) och att cos(2x) = cos²(x) - sin²(x) = 2cos²(x) - 1 = 1 - 2sin²(x). Sedan identifierar du koefficienterna så att du får samma antal cos²(x), sin²(x) respektive sin(x)cos(x) i båda leden.

På nummer 3 så är det ju bara att sätta in de olika x-värdena och beräkna sin(2x) respektive sin(x-π/6) och se om det blir samma värde.
Citera
2015-09-21, 08:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Har suttit med denna väldigt länge och även frågat runt men inte fått något svar. Tack på förhand.
http://postimg.org/image/3lau1205j/

Det är lite jobbigt att förklara det här utan att rita, men du utgår i alla fall ifrån att när du går från n till n+1 så tillkommer tre rutor av samma storlek som du hade i steg n men utan någon svart ruta. Oavsett var du placerar den svarta rutan i steg n så går det alltid att ekvivalent konstruera det så att den svarta rutan var en del av brädet vid n = 1.

I steg 1 är det trivialt att oavsett vilken av de fyra rutorna som är svart så kan man markera resten med en L-formad bit.

I steg 2 så placerar man L-bitarna så här (med lite mellanrum så du ser hur uppdelningen fungerar):

Kod:
XX  XX
X    X
  XX
  X
X
XX

I steg 3 så ser man om man tänker lite att det som lagts till jämfört med steg 2 kan konstrueras av fyra större L-formade bitar som var och en ser ut som det som lagts till i steg 2 jämfört med steg 1, och dessa större L-formade bitar placeras på samma sätt som de mindre L-formade bitarna i figuren jag gjort. Inom var och en av dessa L-formade bitar placerar man därför de mindre L-formade bitarna på motsvarande sätt som i figuren jag gjort.

Detta fungerar sedan rekursivt för alla större värden på n.
Citera
2015-09-21, 08:30
Medlem
Citat:
Du utgick från ekvationen a + lg(x) = b och den löser man enklast genom att först få lg(x) ensam på ena sidan.

a + lg(x) = b ⇔
lg(x) = b - a

I det här läget så vill man ta 10 upphöjt till båda sidor för att få ut x ensamt. Det du gjort fel är att du ersatt b med lg(b) och a med lg(a), men det är ju inte det vi har i ekvationen så det får du inte göra eftersom a inte är samma sak som lg(a) och b inte heller är samma sak som lg(b).

Det vi har är exakt det som står skrivet här ovan, lg(x) = b - a, och ingenting annat. Tar vi då 10 upphöjt till båda sidor så får vi

10^(lg(x)) = 10⁽ᵇ ⁻ ᵃ⁾

Per definition så är 10^(lg(x)) = x, så det slutliga resultatet blir därför

x = 10⁽ᵇ ⁻ ᵃ⁾

och ingenting annat.

Som sagt, felet du gjorde när du först postade ett lösningsförsök till den här uppgiften var att du helt utan vidare började skriva lg(a) respektive lg(b), trots att varken lg(a) eller lg(b) fanns med i ekvationen du började med utan bara a och b utan logaritmfunktion.

Har man en ekvation där logaritmen av en obekant (exempelvis lg(x)) förekommer, så löser man den genom att först lösa ut ett uttryck för denna logaritm och sedan ta logaritmbasen upphöjt till båda leden. Man ändrar inte om något annat i ekvationen till logaritmuttryck utan vidare.

Jag förstår nu. Det jag gjorde var dock att skriva 10^lg(b) och 10^lg(a) vilket är precis samma sak som b respektive b.
Citera
2015-09-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Ungefärlig figur med teckengrafik. Föreställ dig en cirkel med medelpunkt i O. En cirkel som går genom A och B.
Kod:

B +
   ¦\ *
   ¦ \ α  *
   ¦  \       *    
 h ¦ r \          *
   ¦    \             *
   ¦     \ β           α  *
   +------+——————————————————+
   C      O       r=5        A

Vi undersöker den likbenta triangeln OAB.
Vinkeln α = artan(½) är vinkeln mellan sidorna AO och AB samt mellan sidorna BO och BA.

Dra höjden h = |BC|. Ur geometrin följer att
cos β = -|OC|/|OB|.
Schysst grafik! Så B är alltså någonstans vänster om den "ortogonala projectionen" eller lodrätt från O eller vad man ska kalla det från O.

Har dock svårt att lösa den. Vet väl endast att vinkeln mellan OB och OC borde vara α och att hypotenusan är 5 eftersom den är r. Sen är vinkeln mellan CB och CO pi/2. Så vinkeln vid BC BO borde vara pi-pi/2-arctan(1/2). Är arctan(1/2) så simplifierat det kan bli? Det är ju nära pi/6, men inte det direkt. Vad gör man sen egentligen?
Citera
2015-09-21, 13:12
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Schysst grafik! Så B är alltså någonstans vänster om den "ortogonala projectionen" eller lodrätt från O eller vad man ska kalla det från O.

Har dock svårt att lösa den. Vet väl endast att vinkeln mellan OB och OC borde vara α och att hypotenusan är 5 eftersom den är r. Sen är vinkeln mellan CB och CO pi/2. Så vinkeln vid BC BO borde vara pi-pi/2-arctan(1/2). Är arctan(1/2) så simplifierat det kan bli? Det är ju nära pi/6, men inte det direkt. Vad gör man sen egentligen?

Eftersom B är en punkt på cirkeln bestäms läget för B av vinkeln α = arctan(½).

Vinkelsumman i triangeln OAB = α+α+β, så 2α+β = pi.
(Vinkeln mellan OB och OC är 2α enligt yttervinkelsatsen.)

Slutkläm! Visa att cos β = - 3/5, vilket sedan ger β = arccos(-3/5).

Ur fig får vi tan α = |BC|/|AC| = h/|AC|.
Men tan α = 1/2, så |AC| = 2h
och |OC| = |AC| - |OA| = 2h - r.
Detta ger
cos β = -|OC|/|AB| = -(2h-r)/r ... (-tecken då β är trubbig!)
Tillämpa Pythagoras sats på triangeln BCO för att bestämma h.
Med r = 5 bör du få h = 4r/5 = 4.
Citera
2015-09-21, 13:54
Medlem
Citat:
Det går möjligen att göra så också, men det blir krångligare och i slutändan är det fortfarande en fråga om att exponenten måste vara större än 0.

Då får man

x³+x²-1 > 0 och x²-1 > 0 eller
x³+x²-1 < 0 och x²-1 < 0

Det går att dela upp detta och få fram mer specifika villkor för x, men min rekommendation är att du gör som jag visade. Det blir ju färre beräkningssteg och du får fram rätt lösning.

Ber om ursäkt; det är jag som inte är tydlig. Efter du skrivit din lösning så förstod att det är bästa sättet att lösa uppgiften men jag tyckte på det sätt jag gjorde borde ge samma svar även om det tog längre tid. Men de gjorde det ej, så jag satt ett likhetstecken istället och jämförde båda ekvationerna på miniräknaren. Det är två olika ekvationer även om du och jag använde samma generella potensregler. T ex

För (x³+x²-1)/(x²-1)>0 av x>1 och x>0,785

För x³+x²-1>0 ges ungefär av x>0,785

Det första alternativet är negativt mellan intervallet av 0,785<x<1 och vilket inte går ihop med det andra alternativet som är positivt för x>0,785. Jag kan inte hitta felet som lett till första alternativet.
Citera
2015-09-21, 15:18
Medlem
chebmamis avatar
Hur kvadratkompletterar jag så att jag får ut x(Ett värde på x) i den här parabeln?

3x+1 = y²-y-1
Senast redigerad av chebmami 2015-09-21 kl. 15:56.
Citera
2015-09-21, 15:21
Medlem
Bestäm de a som satisifierar sin(6a+pii/4) = sin(2a+pii/3)

Se min lösning här nedan.

http://www.ladda-upp.se/bilder/dlkzdpvodhxco/

Förstår ni varför jag får fel?

Min lärare har kommenterat Underkänt och skrivit dit en bock med röd ifyllningspenna... :S

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-09-21, 15:39
Medlem
Hur går man tillväga för att lösa ekvationen 4^(y-1) + 5*2^(y-2) ???

Jag började med att skriva såhär:

ln4^(y-1) + ln ( 5*2^(y-2)) =ln21.

alltså att fixa ln på bägge sidor, men jag tror det är fel....

tacksam för hjälp!
Citera
2015-09-21, 15:43
Medlem
Hej!

Jag har en liten fråga bara. Kan man göra såhär?:

ln(9t +45)/(5-t) =ln(t+3)^2

(9t +45)/(5-t)= (t+3)^2

(9t+45)/(5-t)=(t^2+6t+9)

(9t+45)= (t-5)(t^2+6t+9) ..... osv.osv....

kan man göra på detta vis? alltså ta bort ln sådär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in