2015-09-20, 20:47
Medlem
Hej skulle behöva hjälp med en uppgift. Nån som vet hur man tänker här? :

Tag två vektorer v= (1,2,-1) och u = (3,-2,4).

Vilka av påståendena nedan stämmer?

A. 3v-2u = (-3,8,-7)
B. 2v - u = (-1,2,-6)
C. |v - u| = RotenUr(21)
D. v är parallell med u.
E. u är en enhetsvektor.
F. u + v är parallell med (8,0,9)
G. |v+u| = 5
H. u - v är parallell med vektorn (-4,8,-10)
I. v + 2u = (7,-2,7)
J. |v| = 3
Citera
2015-09-20, 20:53
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Men varför blir det fel om jag ändrar olikheten till a^(x³/(x²-1))>1/a ---> a^(x³/(x²-1))*a>1--->
a^((x³+x²-1)/(x²-1))>1

Har jag inte använt alla potensregler korrekt i detta fall?

Det går möjligen att göra så också, men det blir krångligare och i slutändan är det fortfarande en fråga om att exponenten måste vara större än 0.

Då får man

x³+x²-1 > 0 och x²-1 > 0 eller
x³+x²-1 < 0 och x²-1 < 0

Det går att dela upp detta och få fram mer specifika villkor för x, men min rekommendation är att du gör som jag visade. Det blir ju färre beräkningssteg och du får fram rätt lösning.
Citera
2015-09-20, 20:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darudemoose
Hej skulle behöva hjälp med en uppgift. Nån som vet hur man tänker här? :

Tag två vektorer v= (1,2,-1) och u = (3,-2,4).

Vilka av påståendena nedan stämmer?

A. 3v-2u = (-3,8,-7)
B. 2v - u = (-1,2,-6)
C. |v - u| = RotenUr(21)
D. v är parallell med u.
E. u är en enhetsvektor.
F. u + v är parallell med (8,0,9)
G. |v+u| = 5
H. u - v är parallell med vektorn (-4,8,-10)
I. v + 2u = (7,-2,7)
J. |v| = 3

Allt det här handlar om att använda definitionerna av de olika begreppen. Är det något speciellt påstående där du inte vet hur man gör för att se om det stämmer? De första två handlar ju om att multiplicera vektorerna med konstanter och sedan subtrahera dem. Det borde du veta hur man gör om du läst något alls i din mattebok.

Man kan avgöra om vektorer är parallella genom att se om den ena vektorn kan skrivas som en konstant gånger den andra (dvs om kvoten av vektorernas element blir samma för alla element).
Citera
2015-09-20, 21:17
Medlem
upperkatts avatar
Har suttit med denna väldigt länge och även frågat runt men inte fått något svar. Tack på förhand.
http://postimg.org/image/3lau1205j/
Citera
2015-09-20, 21:33
Medlem
Hej

Jag förstår ej denna fråga.

Någon som kan hjälpa mig?

Uppgiften:

En remsa klipps bort från triangeln längs den streckade linjen som är parallell med basen.
Hur mycket kortare blir den nya basen?

Figur:

http://draw.to/DNHxAa

Eftersom man pratar om "längs den streckade linjen" så blir jag väldigt konfunderad!?

Däremot ser jag ju att det i figuren mäts upp delsträckor på den VÄNSTRA sidan av triangeln (eller om man nu syftar på klippa bort remsa), men inte längs den streckade, parallella linjen med basen!

Tacksam för klarhet!

Detta rör uppgift 5227 (sidan 203) Matematik Origo Vux 2b/2c
Citera
2015-09-20, 21:39
Medlem
Läsförståelse...
Den nya triangeln är det kvarvarande när du tagit bort allt under den streckade linjen.
En sida är alltså 11.
Rimligtvis bör det ha getts ytterligare uppgifter om triangeln, exempelvis att den är likbent.
Edit: när jag tänker efter behövs faktiskt inte fler uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Philliam
Hej

Jag förstår ej denna fråga.

Någon som kan hjälpa mig?

Uppgiften:

En remsa klipps bort från triangeln längs den streckade linjen som är parallell med basen.
Hur mycket kortare blir den nya basen?

Figur:

http://draw.to/DNHxAa

Eftersom man pratar om "längs den streckade linjen" så blir jag väldigt konfunderad!?

Däremot ser jag ju att det i figuren mäts upp delsträckor på den VÄNSTRA sidan av triangeln (eller om man nu syftar på klippa bort remsa), men inte längs den streckade, parallella linjen med basen!

Tacksam för klarhet!

Detta rör uppgift 5227 (sidan 203) Matematik Origo Vux 2b/2c
Senast redigerad av Hippie 2015-09-20 kl. 21:43.
Citera
2015-09-20, 21:50
Medlem
En uppgift till jag inte förstår frågan på!

(Sidan 203, uppgift 5228, "Matematik Origo Vux 2b/2c"

Här förstår jag inte vad man menar med det "kvadratiska tvärsnittets area" i uppgiften.

Tvärsnittet som tas ut kan ju inte under några omständigheter anses vara kvadratiska.

Uppgiften//

Pyramidens topp kapas med ett tvärsnitt parallellt med basen, vid två tredjedelar av pyramidens höjd. Beräkna det kvadratiska tvärsnittets area.

Figur:

http://draw.to/DcGOEl

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-09-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
2arctan(1/2)+arccos(-3/5)
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Låt O vara medelpunkt i en cirkel, med radien r = 5, och låt A vara höger ändpunkt på cirkelns horisontella diameter.

Sätt α = arctan(1/2) och dra linjen AB mot B på cirkelperiferin så att ∠OAB = α. Triangeln OAB är likbent, dvs även ∠OBA = α.

Låt β vara den tredje vinkeln i triangeln OAB, dvs β = ∠ AOB.
Visa att cos β = -3/5.
Hänger inte riktigt med. ∠OBA då menar du vinkeln vid B med kateterna O och A och med ∠OAB menar du vinkeln vid A med kateterna O och B eller hur? Eller tänker jag fel?

Med "cirkelperiferin" så menar du någonstans i cirkelns vägg? Eller varsomhelst? Om AOB är vinkeln vid O, hur kan den då vara likbent... Eller...? Vinkeln vid 0 borde väl vara minst 90 om den inte ska vara rätvinklig? Kan du visa nästa steg så kanske jag förstår bättre?
Citera
2015-09-20, 22:04
Medlem
Jodå, har pyramiden kvadratisk bas och du hugger av den i samma plan som denna blir den nya basen också kvadratisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Philliam
En uppgift till jag inte förstår frågan på!

(Sidan 203, uppgift 5228, "Matematik Origo Vux 2b/2c"

Här förstår jag inte vad man menar med det "kvadratiska tvärsnittets area" i uppgiften.

Tvärsnittet som tas ut kan ju inte under några omständigheter anses vara kvadratiska.

Uppgiften//

Pyramidens topp kapas med ett tvärsnitt parallellt med basen, vid två tredjedelar av pyramidens höjd. Beräkna det kvadratiska tvärsnittets area.

Figur:

http://draw.to/DcGOEl

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-09-20, 22:41
Bannlyst
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig att förstå dessa eller hjälpa mig att göra dem? Jag måste klara dessa tills imon och jag har panik typ. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

1.
Om tan(x) = −7/3 vilka värden har då sin2x och cos2x? Svaren kan skrivas som sin2x = b/a och cos2x = c/d där b/a och c/d är förkortade bråktal.

Den här tyckte jag verkade jättelätt, det är ju bara att ta arctan osv, men jag får inte fram några bråktal. Inte ens när jag trycker på 'Frac' på miniräknaren!

2.
Bestäm konstanterna A, B och C så att formeln (7cosx+sinx)^2 = Acos2x + Bsin2x + C gäller för alla x. Konstanterna A, B och C är heltal.

3.

Vilket eller vilka av nedanstående alternativ är lösningar till ekvationen sin2x = sin(x−pi/6) ?
Markera samtliga alternativ som är rätt.

1. x = -pi/6
2. x = pi/18
3. x = 7pi/6
4. x = 55pi/6
Citera
2015-09-20, 23:20
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Hänger inte riktigt med. ∠OBA då menar du vinkeln vid B med kateterna O och A och med ∠OAB menar du vinkeln vid A med kateterna O och B eller hur? Eller tänker jag fel?

Med "cirkelperiferin" så menar du någonstans i cirkelns vägg? Eller varsomhelst? Om AOB är vinkeln vid O, hur kan den då vara likbent... Eller...? Vinkeln vid 0 borde väl vara minst 90 om den inte ska vara rätvinklig? Kan du visa nästa steg så kanske jag förstår bättre?

Ungefärlig figur med teckengrafik. Föreställ dig en cirkel med medelpunkt i O. En cirkel som går genom A och B.
Kod:

B +
   ¦\ *
   ¦ \ α  *
   ¦  \       *    
 h ¦ r \          *
   ¦    \             *
   ¦     \ β           α  *
   +------+——————————————————+
   C      O       r=5        A

Vi undersöker den likbenta triangeln OAB.

Vinkeln α = artan(½) är vinkeln mellan sidorna AO och AB samt mellan sidorna BO och BA.

Dra höjden h = |BC|. Ur geometrin följer att
cos β = -|OC|/|OB|.
Senast redigerad av Nail 2015-09-20 kl. 23:24.
Citera
2015-09-21, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentSvensson
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig att förstå dessa eller hjälpa mig att göra dem? Jag måste klara dessa tills imon och jag har panik typ. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

1.
Om tan(x) = −7/3 vilka värden har då sin2x och cos2x? Svaren kan skrivas som sin2x = b/a och cos2x = c/d där b/a och c/d är förkortade bråktal.

Den här tyckte jag verkade jättelätt, det är ju bara att ta arctan osv, men jag får inte fram några bråktal. Inte ens när jag trycker på 'Frac' på miniräknaren!

Lite så här på morgonkvisten kan jag lösa problem #1 för dig! Tänk dig en rätvinklig triangel. Då defineras tan x som motstående katet (räta sidan) delat med liggande katet (andra räta sidan), dvs motstående katet är -7 och liggande katet är 3. Enligt pythagoras sats (den kan du) så blir då hypotenusan (den liggande sidan i den rätvinkliga triangeln) √58. Sin x defineras som den motstående kateten delat med hypotenusan, dvs -7/√58. Cos x defineras som den liggande kateten delat med hypotenusan, dvs 3/√58. Enligt formelsamling är sin 2x = 2 sin x cos x. Nu vet du ju vad sin x och cos x är. Bara att multipliceras: sin 2x = 2 · (-7/√58) · (3/√58) = -21/29.
Enligt formelsamlingen igen är cos 2x = cos²x - sin²x. Enligt samma princip som ovan är det bara att lägga in värden i formeln. cos 2x = (3/√58)² - (-7/√58)²= -20/29.

Reservation för felräkning ty morgontrött, men du förstår principen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in