2015-09-21, 05:01
Medlem
aLphaCurLs avatar
Dubbla lojaliteter

Det är intressant hur LS har blivit familjen Holms förkläde och ombud genom hela den här extremt uppmärksammade historien. Hon är en nära väninna till LH:s mamma. Hon hyr lokalen för sin skapligt lukrativa caféverksamhet av AJ, som hon uppenbarligen också har en nära och god relation till.
Om de uppgifter som "tessylin" anger i nedanstående inlägg är riktiga och har sitt ursprung i vad LS sagt, måste LS haft en hel del att fundera på.

Citat:
Ursprungligen postat av tessylin
Jag har närstående som känner cafeägarinnan. Har genom dessa fått reda på att det samma kväll som Lisa försvann var någon större fest i området vid cafeet. Ett vittne hade enligt cafeägarinnan suttit på sin balkong och sett Lisa stå mitt emot cafeet lutandes framåt mot en bil (längs vägen) med hjälmen under armen. Enligt detta vittne såg bilen ut att tillhöra markägaren Arne Jönsson, men hon var dock inte säker. Det här med festen, har det framkommit tidigare i tråden? Är ny här,så jag vet inte vad som nämnts tidigare. Mycket folk och bilar ska ha varit i cirkulation samma kväll just pga detta.

Till detta kommer att LS ju är den som presenterat AJ för LH samma dag som hon försvinner, och LS är också den som på nära håll bevittnat hur "förtjusad" AJ blev vid introduktionen. Man kan inte undgå att fundera över hur LS tankar gått kring sina lojaliteter, och i vilken mån hon frågat AJ om han stannat vid caféet med sin SUV den där kvällen och talat med LH. Om inte annat är han ju i så fall ett av de sista vittnena som sett LH i livet. Och har LS berättat detta för polisen? Samma polis som velat övertyga och lugna LS att de minsann har rätt man i häktet.
LS lär ju också veta ganska väl vem eller vilka AJ lånar ut sin SUV till. LS är också den som vet om AJ hade någon i sällskap vid tillfället då han stiftade bekantskap med LH i caféet. Detta sällskap kanske också är en person som kört AJ:s SUV...

Utöver detta tycker jag mig ana att LS, som verkar trivas med all uppmärksamhet hennes intervjuer ger åt hennes kommersiella verksamhet, gör sitt yttersta för att hålla sin egen dotter MS helt utanför alla rekapitulationer av den sista tiden med LH på caféet. Det förefaller nästan som om hon anar en fara för sin dotter de där första dagarna.

Den balkong som "tessylin" nämner kan ju givetvis vara en veranda eller förstukvist, så dra inte igång den imbecilla debatten igen.

Jag har en minnesbild av att någon omtalade att det hade förekommit någon slags fest i f d spritfabriken denna helg då LH försvann. Minns någon detta från tidigt i tråden?

Intressant att beskrivningen "med hjälmen under armen" i inlägget skiljer sig en aning från den andra iakttagelsen från en passerande bil där man uttrycker att armen är trädd igenom hjälmen. Detta kan ju se exakt likadant ut i vissa vinklar, men skillnaden kan tyda på (bekräfta) olika/oberoende källor till dessa uppgifter.

Jag har rippat och renderat ut ett par bilder ur en video, med så hög kvalitet det varit möjligt att åstadkomma. Här håller LS och AJ bokstavligen varandra om ryggen. Det vore intressant om någon av er med lokal anknytning kunde kommentera vilka ni känner igen på dessa bilder.

http://www.mediafire.com/download/o6yss6836x3erqu/AJ%26LS+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/j8c52kxa08acz9m/AJ%26LS+2.jpg

@
2015-09-21, 06:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag har inte glömt MS. Enligt #Reviews teori bakade hon.

Så bra att vederbörande "vet" det då.
2015-09-21, 07:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Om de uppgifter som "tessylin" anger i nedanstående inlägg är riktiga och har sitt ursprung i vad LS sagt, måste LS haft en hel del att fundera på.

.. Balkongdiskussioner eller inte så bör väl det andra inlägget komma med likaväl från skribenten:
Citat:
Ursprungligen postat av tessylin
Det där med balkongen blev tydligen fel. Delgav bara vad de som nyligen träffat Cafeägarinnan hade sagt till mig. De kan ha missuppfattat detta med balkong, men boningshus finns i omgivningarna.
Men ok, jag kanske endast sprider dynga som någon skrev. Får väl lära mig hädanefter att vara källkritisk. Förlåt.

Den nyreggade personen skriver två inlägg totalt om det som redan förekommit i tråden men lägger till AJ angående bilen..
Seriöst?
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Jag har rippat och renderat ut ett par bilder ur en video, med så hög kvalitet det varit möjligt att åstadkomma. Här håller LS och AJ bokstavligen varandra om ryggen. Det vore intressant om någon av er med lokal anknytning kunde kommentera vilka ni känner igen på dessa bilder.
http://www.mediafire.com/download/o6yss6836x3erqu/AJ%26LS+1.jpg
http://www.mediafire.com/download/j8c52kxa08acz9m/AJ%26LS+2.jpg
@

Theforeigner som ursprungligen la videon i tråden nämner AJ:s son. Ser ut som han vid bilen.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av develi 2015-09-21 kl. 07:11.
2015-09-21, 07:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Misstänkt för mordet på Lisa Holm får litauisk advokat

Nu på onsdag genomför svensk polis och åklagare förhör i Litauen med den man och kvinna som misstänks för inblandning i mordet på 17-åriga Lisa Holm. De två kommer få rättshjälp från hemlandet.

Den yngre broderns advokat, Tomas Ört som själv kommer resa till Litauen på onsdag, säger till P4 Skaraborg att hans klient kommer tilldelas en litauisk advokat under förhöret. Ört har också tolkat det som så att litauiska myndigheter kommer leda förhöret i närvaro av svensk polis och åklagare".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6259774

Citat:
Förhör under omhäktningen? Resultatet kommer alltså inte att användas.

Det är något konstigt med detta. Vad jag fattat skulle Wennerholm följa med till Litauen. Men det kanske är någon annan åklagare som åker?
Det skulle ju bli snärjigt annars, att hinna med omhäktningen av NB också samma dag. Har man förväxlat dagarna i artikeln?
2015-09-21, 07:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är något konstigt med detta. Vad jag fattat skulle Wennerholm följa med till Litauen. Men det kanske är någon annan åklagare som åker?
Det skulle ju bli snärjigt annars, att hinna med omhäktningen av NB också samma dag. Har man förväxlat dagarna i artikeln?

Det behöver inte vara så invecklat. Åklagaren är formellt förundersökningsledare, men det betyder sällan att det är åklagaren som gör det faktiska utredningsarbetet. Att skicka en eller två två drivna förhörsledare till Litauen är inget problem. Möjligen kan det vara en fördel i själva relationen till Litauen om det följer med någon "chef", men praktiskt betyder det ingenting för förhöret.

Att litauiska polisen kommer att leda förhöret tror jag inte, men de lär vilja delta, på ungefär samma sätt som svenska polisen skulle göra vid förhör av en svensk misstänkt i Sverige.

Hade mordmisstankarna varit starka och tydliga hade givetvis brodern hämtats.
2015-09-21, 08:59
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att litauiska polisen kommer att leda förhöret tror jag inte, men de lär vilja delta, på ungefär samma sätt som svenska polisen skulle göra vid förhör av en svensk misstänkt i Sverige.

Svensk polis och åklagare har endast behörighet att samarbeta med det andra landets myndigheter utanför Sverige. Formellt kommer den litauiska polisen att leda förhöret, i praktiken kan den svenska polisen ändå ställa huvuddelen av frågorna.

Återstår att se om de misstänkta blir avförda från utredningen eller återlämnas till det svenska rättsväsendet. Det kan också bli aktuellt med flera förhör på plats innan ett avgörande.
Senast redigerad av klurigkluring 2015-09-21 kl. 09:02.
2015-09-21, 09:21
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag har läst igenom de två senaste veckornas inlägg nu för att uppdatera mig lite. Visserligen har inte mycket nytt framkommit, men två känslor infann sig under läsningen.

Den första är en viss misströstan över utgången av åtalet. Även om vi inte har mycket att gå på i dagsläget så tycker jag just frånvaron av information är talande. Brynolf Wendt påstod en gång att det finns tre faktorer som påverkar hur mycket en mordutredning läcker: hur hemskt mordet är, hur bra utredningen går och hur många skrupelfria poliser det finns vid just den berörda polismyndigheten.

Jag tycker man kan konstatera att det har varit förhållandevis få läckor från denna utredning. Frågan är bara varför. De tre faktorerna kan ju både ta ut och förstärka varandra.

En uppmärksammad utredning, som dock inte innehåller mer uppseendeväckande detaljer, kan locka fram harmynta poliser - om utredningen går bra och bevisningen är stark.

Åt andra hållet kan samma polis som vanligtvis skulle sladdra till journalister känna sig manad att hålla tyst om det dels fanns detaljer i utredningen som var alltför hemska, dels där en i övrigt svag utredning kunde äventyras.

I det här fallet är min känsla att tystnaden beror på det sista alternativet, vilket inte bådar gott, det vill säga att om åtalet går igenom så kommer det ske med ganska liten marginal. Kanske blir det ytterligare 70 000 sidor som bara handlar om domen var rätt?

Den andra känslan hänger samman med den förra - att det kommer finnas stora luckor såtillvida att vi inte kommer får svar på många frågor. Jag föreställer mig ungefär Vatchareeya-fallet i repris, där åtalet möjligtvis resulterar i en fällande dom, men delar av gärningsförloppet, mordvapnet, brottsplatsen och motivet förblir okänd. Att vi aldrig kommer att få svar på de frågor som diskuterats intensivt här. Vad hände? Skulle hon hänga upp en nyckel i ladan? Vad gjorde hon mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem? Hur och varför påbörjades angreppet?

Nåväl, jag hoppas att jag har fel (även denna gång).

Vad säger era magkänslor er?

Mycket bra skrivet FUP-12. Det kan mycket vara som du skrev att tystnaden bero på alltför hemska detaljer samt det Skaraborg 2 skrev, (Enligt lagen vara ju Lisa bara ett barn eftersom hon inte var myndig.) Och jag tror att polisen hade respekt för både föräldrarnas känslor och dess lidande och för pappans militära status och hans krets.

Vad det gäller att hon skulle hänga upp en nyckel i ladan det är jag lita skeptisk för, eftersom mopeds nyckeln var i tändningen en påse med tillhörigheter var bredvid och hjälmen hittats ej i närheten varför skulle hon ta med hjälmen när hon skulle bara hänga upp nyckeln och komma tillbaka? Jag tror att hon hade hjälmen på och en handske i jackets ficka för att skriva SMSet till sin pappa och just när hon la mobilen i byxfickan blev hon angripen av GM precis innan hon skulle dra i väg, och sen drog GM BO;en med sig till ladan för att utföra det han ville, då går det snett till och BO tappar medvetandet eller blir livlös. GM i chock tillstånd ringer efter hjälp, den som kom och hjälpte till bestämde att gömma kroppen och allt gick hastig och kaotisk till en handske glider från fickan vid biltransporten utan att de lägger märke till.

Det hon gjorde mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem, stod och pratat med ngn i en svart SUV om denna iakttagelsen som nämnts förr stämmer.
Senast redigerad av MissJaneMarple 2015-09-21 kl. 10:18.
2015-09-21, 09:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det behöver inte vara så invecklat. Åklagaren är formellt förundersökningsledare, men det betyder sällan att det är åklagaren som gör det faktiska utredningsarbetet. Att skicka en eller två två drivna förhörsledare till Litauen är inget problem. Möjligen kan det vara en fördel i själva relationen till Litauen om det följer med någon "chef", men praktiskt betyder det ingenting för förhöret.

Nu står det i artikeln att åklagare är med i förhören. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6259774. Men journalisten kan ha missuppfattat, åklagaren har missat att titta i kalendern under resans planering eller åklagare Olsson får rycka in igen.
2015-09-21, 09:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu står det i artikeln att åklagare är med i förhören. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6259774. Men journalisten kan ha missuppfattat, åklagaren har missat att titta i kalendern under resans planering eller åklagare Olsson får rycka in igen.

Nja, det står så här: "Ört har också tolkat det som så att litauiska myndigheter kommer leda förhöret i närvaro av svensk polis och åklagare."

Det är inte riktigt samma sak som att åklagaren skall åka till Litauen i stället för att sköta häktningsförhandlingen. Min gissning, att en åklagare följer med om det behövs för att samarbetet skall flyta, annars (om litauiska myndigheter samarbetar) räcker det utmärkt att skicka två poliser.

Som bekant är det ju massor av folk som tolkar i detta, hit och dit.
2015-09-21, 09:56
Bannlyst
Lars-Göran Wennerholm är förtegen om de förhör som ska hållas i Litauen under onsdagen.

– Det är jag, poliser och försvarare som åker. Mer än så säger jag inte, säger han.

http://www.expressen.se/gt/atal-i-lisa-holm-fallet-skjuts-upp-pa-nytt/
2015-09-21, 09:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag har läst igenom de två senaste veckornas inlägg nu för att uppdatera mig lite. Visserligen har inte mycket nytt framkommit, men två känslor infann sig under läsningen.

Den första är en viss misströstan över utgången av åtalet. Även om vi inte har mycket att gå på i dagsläget så tycker jag just frånvaron av information är talande. Brynolf Wendt påstod en gång att det finns tre faktorer som påverkar hur mycket en mordutredning läcker: hur hemskt mordet är, hur bra utredningen går och hur många skrupelfria poliser det finns vid just den berörda polismyndigheten.

Jag tycker man kan konstatera att det har varit förhållandevis få läckor från denna utredning. Frågan är bara varför. De tre faktorerna kan ju både ta ut och förstärka varandra.

En uppmärksammad utredning, som dock inte innehåller mer uppseendeväckande detaljer, kan locka fram harmynta poliser - om utredningen går bra och bevisningen är stark.

Åt andra hållet kan samma polis som vanligtvis skulle sladdra till journalister känna sig manad att hålla tyst om det dels fanns detaljer i utredningen som var alltför hemska, dels där en i övrigt svag utredning kunde äventyras.

I det här fallet är min känsla att tystnaden beror på det sista alternativet, vilket inte bådar gott, det vill säga att om åtalet går igenom så kommer det ske med ganska liten marginal. Kanske blir det ytterligare 70 000 sidor som bara handlar om domen var rätt?

Den andra känslan hänger samman med den förra - att det kommer finnas stora luckor såtillvida att vi inte kommer får svar på många frågor. Jag föreställer mig ungefär Vatchareeya-fallet i repris, där åtalet möjligtvis resulterar i en fällande dom, men delar av gärningsförloppet, mordvapnet, brottsplatsen och motivet förblir okänd. Att vi aldrig kommer att få svar på de frågor som diskuterats intensivt här. Vad hände? Skulle hon hänga upp en nyckel i ladan? Vad gjorde hon mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem? Hur och varför påbörjades angreppet?

Jag är inte jättemycket för magkänslor som du vet. Men: Ja, jag tror ungefär som du fast med något större optimism när det gäller bevisningens juridiska styrka. Det är väl inte en alltför djärv gissning att DNA-fynden blir motsvarigheten till blodet i bakluckan i Vatchareeyafallet. Ackompanjerade av ett antal indicier som vart och ett inte utgör mycket mer än hygglig, men ifrågasättbar stödbevisning. Men som tillsammans bildar ett mönster. Utan att då - precis som i VB-fallet - ge tråden och allmänheten de mer heltäckande svar man vill ha: Varför? Exakt var och när? Hur? (åtminstone i detalj)

Det kan mycket väl bli en mycket långdragen diskussion runt en ev. fällande dom. Mål som i huvudsak bygger på indirekt bevisning/indicier går alltid att ifrågasätta för den som vill. Mitt intryck efter några år i krimtrådarna är också att det finns ett antal människor som helt enkelt inte kan ta till sig det. De saknar förmågan att se skogen för bara trän. Men jag är medveten om att kritikern kan invända att det motsatta också kan gälla: Att de snedvuxna och fallfärdiga träden som sticker upp här och var ute på hygget inte bildar någon riktig skog. Fast jag tror de kommer att få problem med en antagligen ganska ståtlig fura som ändå står där ohotad av väder och vind: DNA:et.
2015-09-21, 10:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

En gissning från min sida:

Omständigheterna är sådana att allt (det mesta) hänger på teknisk bevisning och vittnesmål (MGM nekar ju, och bidrar inte till utredningen). Vare sig man då är rädd för falska erkännanden eller vill få arbetsro så håller man tyst, vis av skadan från framförallt Quick-fallet. Några bekännelsedårar vill man inte ha, ej heller vill man röja alla sina kort innan åtalet är klart - helt bortsett från den uppenbara möjligheten att det handlar om mer allmänt sekretessvärdiga uppgifter. Det KAN ju tänkas att det finns delar av utredningen som inte är fullständigt klara ännu, det kan ju finnas information som inte bekräftats av tekniker eller andra vittnen, som man då väntar in klarläggande på.

En stor mängd tips (om man skall gå efter vad som vädrats i tråden) är av arten att de kräver en smula arbete, men lär landa i att inget av värde kan komma den vägen, men även om det hamnar i slasken, så skall det finnas utrett att tipset kollats upp (tips av typen "den rödhårige mannen med cykel strax innan stängnings, som kom körande längs vägen är nog inblandad för han såg skum ut" kan sällan avfärdas utan utredning.

Det är i dagens läge helt omöjligt att gissa på någonting annat än att det finns en misstänkt person häktad, häktningsskäl föreligger även på onsdag och sedan får man se i FUP då det blir offentligt vid åtalet.

Men jag sticker ut hakan och förutspår 1. omhäktning och 2. att åtal väcks.

Om det blir åtal även mot brodern och mamman får vi se. Att de inte är häktade betyder inte så mycket, mer än att åtalet mot brodern förmodligen kan mildras. Men om hypotesen att MGM håller tyst, inte för egen del, utan för att skydda brodern kan stämma (det är rätt osäkert, för då skulle det finnas teknisk bevisning - men det vet vi ju inte heller) kan förstås saken ändras snabbt. (Ponera att brodern hjälpt till med transporten, men att LH dött därefter - då kan ju människorov ligga nära till hands - obs! en ren spekulation).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in