2015-09-21, 00:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Har du redan glömt MS? De jobbade ihop på lördagen i kassan, varför inte också på söndagen?
Nej, jag har inte glömt MS. Enligt #Reviews teori bakade hon.
2015-09-21, 00:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Intressant uppgift om att brorsan och frugan ska förhöras på nytt. Jag håller tummarna för att åtminstone lillbrorsan ska åtalas och på så sätt bli tvingad till att berätta sanningen. Den här åklagaren är ju beskriven som "skötsam" så det kanske inte blir så ändå till slut men man får väl se. Hade jag varit åklagare så hade jag gjort precis allt i min makt för att åtala lillbrorsan också.
2015-09-21, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepzoq
Vill bara, hur oväsentligt det än är för tråden och fallet, dementera detta citat. Gravstenar sätts och riktas året om, i synnerhet fram till årsskiftet är det aldrig några problem då en stens fundament bara ska ner 10-30 cm i marken beroende på modell. Sådan tjäle har vi inte förrän i sen januari - tidig februari, och inte ens då är det problem trots att man eventuellt behöver rikta om stenen framåt våren när jorden rör på sig lite.

Jag är kyrkvaktmästare och jo, jag har rätt.

Ok, klart du har rätt när du jobbar med det, tack för info! Jag mindes bara vad jag fick uppgifter om när vi skulle beställa gravsten till anhörig som avlidit. Kan hända det är lite olika beroende på om man bor i söder eller norr i landet. Var kanske onödigt av mig att ens nämna "vinter-paus" över huvud taget, frågan jag skulle besvara gällde ju om någon visste om det stod dödsdatum på Lisas gravsten eller bara "juni 2015". Ville förklara då varför det tar ett tag innan gravsten kommer upp och att dödsdatum är fastställt till 7 juni.
2015-09-21, 01:29
Bannlyst
]Intressant uppgift om att brorsan och frugan ska förhöras på nytt. Jag håller tummarna för att åtminstone lillbrorsan ska åtalas och på så sätt bli tvingad till att berätta sanningen. Den här åklagaren är ju beskriven som "skötsam" så det kanske inte blir så ändå till slut men man får väl se. Hade jag varit åklagare så hade jag gjort precis allt i min makt för att åtala lillbrorsan också. [/quote]

ingo22
Nu när polis OCH Åklagare ska förhöra lillbrosan, så är tyligen åklagaren väl förberedd på en ev: Häktning av honom. Varför skulle åklagaren vara med på det kommande förhöret förutom att 2 poliser kan sköta förhöret, det är något dom döljer.
Det vore ju glädjande om dom har så mycket info så dom kan häkta lillpojken för medhjälp.
Varför polisen varit mycket tyst i ärendet kan också tolkas som ett mycket otäckt mord. Som dom gärna inte vill gå ut med.
VI FÅR GE OSS TILL TÅLS och vänta och se.
2015-09-21, 01:32
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
[i]http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6259774
Intressant och juridiskt komplicerat för oss vanliga dödliga. Omhäktningen av storebror och förhöret med de andra två är väl två separata händelser som råkar ske samma dag? Storebror lär väl bli omhäktad (enligt svensk lag och åklagarens framställan) Förhöret genomförs enligt den litauiska lagen. Är det någon som vet vad EU överenskommelsen innebär? EU reglerna harmonierar inte med medlemsländernas egna lagar.
2015-09-21, 01:52
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag håller tummarna för att åtminstone lillbrorsan ska åtalas och på så sätt bli tvingad till att berätta sanningen.
Inte helt omöjligt att vi får oss en överraskning snart. (Även om åklagaren sagt att bevisningen mot den yngre brodern försvagats i takt med att den ökat mot den äldre - så är ju den yngre fortfarande misstänkt för mord).

"Publicerat tisdag 23 juni kl 14.05. Göta hovrätt anser att även den 31-årige brodern ska vara fortsatt häktad misstänkt för mordet på 17-åriga Lisa Holm. Hovrätten anser att åklagarens bevisning håller för att han ska sitta häktad på sannolika skäl."
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 96524
2015-09-21, 01:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Anledningen är okänd bara för dig, jag har skrivit att jag undersöker alternativ till åklagarens version. Polisen har bara tid att utreda misstänkta, och det gör väl inget att jag hjälper till med andra spår?

25-åringen har gift sig ca 20 gånger på Facebook, det tyder inte på att han undviker närkontakt, även om responsen på giftermålen har varit, vad ska jag säga, sparsam?

Men jag har respekt för #Reviews, och släpper honom tills vidare.

Kan du ange källa på det fetstilta
2015-09-21, 02:03
Bannlyst
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Anledningen är okänd bara för dig, jag har skrivit att jag undersöker alternativ till åklagarens version. Polisen har bara tid att utreda misstänkta, och det gör väl inget att jag hjälper till med andra spår?

Undrar bara - på vilket sätt går dina undersökningar till när du söker alternativ till åklagarens version? Är du ute på fältet? Jobbar du heltid med dessa undersökningar till Fb? Beskriv gärna vad du menar med att du "undersöker" alternativ, hur är ditt tillvägagångssätt? Intressant att veta då din egen undersökning tenderar att vara gigantisk med alla de inlägg du har i tråden.

Du skriver också att du "hjälper till med andra spår", undrar då - vem är det du hjälper? Menar du polisen och åklagaren eller? Ja, de är säkert mycket intresserade av att höra dina egna utredningstips om 80-årig farbror, bagaryngling med funktionsnedsättning och alla finniga ynglingar som kände LH.

Förmodar att du var lite ironisk i ditt inlägg ovan? Även om du var det så känns det som att det är precis det du beskriver som du tror att du gör, tyvärr.
2015-09-21, 03:06
Medlem
FUP-12s avatar
Jag har läst igenom de två senaste veckornas inlägg nu för att uppdatera mig lite. Visserligen har inte mycket nytt framkommit, men två känslor infann sig under läsningen.

Den första är en viss misströstan över utgången av åtalet. Även om vi inte har mycket att gå på i dagsläget så tycker jag just frånvaron av information är talande. Brynolf Wendt påstod en gång att det finns tre faktorer som påverkar hur mycket en mordutredning läcker: hur hemskt mordet är, hur bra utredningen går och hur många skrupelfria poliser det finns vid just den berörda polismyndigheten.

Jag tycker man kan konstatera att det har varit förhållandevis få läckor från denna utredning. Frågan är bara varför. De tre faktorerna kan ju både ta ut och förstärka varandra.

En uppmärksammad utredning, som dock inte innehåller mer uppseendeväckande detaljer, kan locka fram harmynta poliser - om utredningen går bra och bevisningen är stark.

Åt andra hållet kan samma polis som vanligtvis skulle sladdra till journalister känna sig manad att hålla tyst om det dels fanns detaljer i utredningen som var alltför hemska, dels där en i övrigt svag utredning kunde äventyras.

I det här fallet är min känsla att tystnaden beror på det sista alternativet, vilket inte bådar gott, det vill säga att om åtalet går igenom så kommer det ske med ganska liten marginal. Kanske blir det ytterligare 70 000 sidor som bara handlar om domen var rätt?

Den andra känslan hänger samman med den förra - att det kommer finnas stora luckor såtillvida att vi inte kommer får svar på många frågor. Jag föreställer mig ungefär Vatchareeya-fallet i repris, där åtalet möjligtvis resulterar i en fällande dom, men delar av gärningsförloppet, mordvapnet, brottsplatsen och motivet förblir okänd. Att vi aldrig kommer att få svar på de frågor som diskuterats intensivt här. Vad hände? Skulle hon hänga upp en nyckel i ladan? Vad gjorde hon mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem? Hur och varför påbörjades angreppet?

Nåväl, jag hoppas att jag har fel (även denna gång).

Vad säger era magkänslor er?
2015-09-21, 03:10
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Misstänkt för mordet på Lisa Holm får litauisk advokat

Nu på onsdag genomför svensk polis och åklagare förhör i Litauen med den man och kvinna som misstänks för inblandning i mordet på 17-åriga Lisa Holm. De två kommer få rättshjälp från hemlandet.

Den yngre broderns advokat, Tomas Ört som själv kommer resa till Litauen på onsdag, säger till P4 Skaraborg att hans klient kommer tilldelas en litauisk advokat under förhöret. Ört har också tolkat det som så att litauiska myndigheter kommer leda förhöret i närvaro av svensk polis och åklagare".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6259774

Hittade en gammal länk om gripandet/förhöret på litauerna jag inte läst förut, men jag kanske missat den.
- Genombrottet i sökningarna efter Lisa Holm gjordes efter ett fynd av Missing people på fredagskvällen. Men då hade polisen redan bestämt sig för att hämta in de två litauiska bröderna.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 39894
2015-09-21, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Hittade en gammal länk om gripandet/förhöret på litauerna jag inte läst förut, men jag kanske missat den.
- Genombrottet i sökningarna efter Lisa Holm gjordes efter ett fynd av Missing people på fredagskvällen. Men då hade polisen redan bestämt sig för att hämta in de två litauiska bröderna.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 39894

Den version jag har hört i samband med att Missing People gjorde sitt fynd var att bröderna uppförde sig konstigt i den vevan. Är inte säker men det skulle vara typ, att här har vi redan letat, ni behöver inte leta här.

Men detta är såklart något som kommer att framgå klart och tydligt när materialet blir offentligt.

Jag tror att vi är utestängda från information om fallet av två skäl.

1. Det är ett mycket brutalt mord som skulle få de flesta av oss att kräkas av illamående. Kroppen är i mycket dåligt skick, vilket också förklarar varför man har så svårt att bestämma tidpunkten för när hon dog och att polisen var så tagen / ledsna när fann och undersökte liket.

2. Polisen / åklagaren / försvarsadvokaten vet att bevisläget är dåligt. Då gäller det att avslöja så lite som möjligt i förväg så att inte något av de få bevis som finns förstörs. Vi har också en/flera gärningsmän som totalnekar till att överhuvudtaget varit i närheten av flickan så jättemycket information saknas om vad som egentligen hände.

Min teori är att man har rätt gärningsman och även två medhjälpare som försökte dölja vad som hänt.
2015-09-21, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag har läst igenom de två senaste veckornas inlägg nu för att uppdatera mig lite. Visserligen har inte mycket nytt framkommit, men två känslor infann sig under läsningen.

Den första är en viss misströstan över utgången av åtalet. Även om vi inte har mycket att gå på i dagsläget så tycker jag just frånvaron av information är talande. Brynolf Wendt påstod en gång att det finns tre faktorer som påverkar hur mycket en mordutredning läcker: hur hemskt mordet är, hur bra utredningen går och hur många skrupelfria poliser det finns vid just den berörda polismyndigheten.

Jag tycker man kan konstatera att det har varit förhållandevis få läckor från denna utredning. Frågan är bara varför. De tre faktorerna kan ju både ta ut och förstärka varandra.

En uppmärksammad utredning, som dock inte innehåller mer uppseendeväckande detaljer, kan locka fram harmynta poliser - om utredningen går bra och bevisningen är stark.

Åt andra hållet kan samma polis som vanligtvis skulle sladdra till journalister känna sig manad att hålla tyst om det dels fanns detaljer i utredningen som var alltför hemska, dels där en i övrigt svag utredning kunde äventyras.

I det här fallet är min känsla att tystnaden beror på det sista alternativet, vilket inte bådar gott, det vill säga att om åtalet går igenom så kommer det ske med ganska liten marginal. Kanske blir det ytterligare 70 000 sidor som bara handlar om domen var rätt?

Den andra känslan hänger samman med den förra - att det kommer finnas stora luckor såtillvida att vi inte kommer får svar på många frågor. Jag föreställer mig ungefär Vatchareeya-fallet i repris, där åtalet möjligtvis resulterar i en fällande dom, men delar av gärningsförloppet, mordvapnet, brottsplatsen och motivet förblir okänd. Att vi aldrig kommer att få svar på de frågor som diskuterats intensivt här. Vad hände? Skulle hon hänga upp en nyckel i ladan? Vad gjorde hon mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem? Hur och varför påbörjades angreppet?

Nåväl, jag hoppas att jag har fel (även denna gång).

Vad säger era magkänslor er?

Min magkänsla säger mig att tystnaden beror på att det är ett professionellt team som jobbar med utredningen som följer de bestämmelser som råder vid yppandeförbudet. Förutom det tror jag också att tystnaden och bristen på läckor beror på respekt för Lisas familj, att man ej vill förstöra för utredningen men också för att det finns hemska detaljer man ej vill ska komma ut med den uppmärksamhet sådant skulle få i media, man tycker att familjen lidit nog. Har varit ett sådant uppmärksammat fall som berört så många privatpersoner och även poliser, tror att det ger en slags bättre sammanhållning och att ingen enskild polis vill vara den som kanske blir anklagad för att ha läckt.
Jag tror också, tvärtemot många här, att det kan vara så att vi kommer att bli förvånade över hur starka bevis som finns mot MGM och att ett händelseförlopp, indiciekedja, kommer att presenteras som får bitarna att falla på plats, övertygande. Tror dock att MGM kommer att fortsätta att neka, om han inte bryter ihop och erkänner om bevisen är överväldigande och om det är så att hans bror och fru har lämnat redogörelser i förhör som är till hans nackdel. Känns som att själva händelseförloppet, mordet och den flyttade/gömda kroppen kommer att visa sig ha skett på något helt annat vis än vi kanske varit inne på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in