2015-09-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Finns för all del billigare, för den som inte vill betala så mycket. Den här t ex.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-ranten-falkopings-kommun-sankt-sigfridsgatan-42a-8089135

Någon som har en aning om varför den är så pass mycket billigare?
Ingen som har en gissning?
2015-09-19, 20:02
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ingen som har en gissning?

Det står att renoveringsbehov föreligger. Lägenheten är 1 rok. Eftersom köket verkar vara i gott skick och rummet likaså och det inte finns någon bild på badrummet gissar jag att det finns någon skada där som gör att man behöver renovera detta. En sådan renovering kan bli mycket dyr. Om bostadsrätter inte är så mycket värda i Falköping kommer renoveringsbehovet att äta upp hela bostadsvärdet. Därmed blir det fråga om att ta över bostaden nästan gratis.
2015-09-19, 20:51
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
slemhögen är klar 2:a som whitetrash-byfåne, hahaha, hur länge har du haft totalfel i dina dagisbarnsanalyser om bostadspriserna???

Såja gubbjävel, tänk på hjärtat nu!
Blev du avis jag gjort 10 ggr vinst på satsat kapital?
När ska du inse att du är en schizofren pundare med rabies och att du är luspank? Vad har du för mån kostnad på gruppboendet?

Mina kalkyler stämmer med verkligheten och är sanningen och dom intelligenta rationella riktiga männen bekräftar det, psyksjuka, nyliberaler och kärringar brukar dessvärre inte hålla med.

U just got slimed, dirtbag.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-19 kl. 21:00.
2015-09-19, 21:28
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Som kuriosa kostade ettor I innerstan på toppen 1990 ca 1 mkr. När fallet var färdigt 1994 kunde man plocka dessa för 400 000 kr. Skulle detsamma hända idag vilket inte känns särskilt orimligt så kommer man kunna få en tvåa på 60 kvm för 2,3 mkr om några år. Det är fortfarande sjukt mycket pengar. Folk är helt förblindande. Försök spara ihop 2 mkr. Även om du tjänar 100k i månaden skulle det nog ta minst 20 år.

Intressant 60 % fall alltså på 3 bast.
Var du med på den tiden eller? Själv var jag bara en liten knodd då.

Du har mycket rätt i ditt inlägg iaf.
Fallet kommer bli än värre nu då fallhöjden är så mycket högre. Räcker med 5% ränta och lite normal amotering så rinner blodet på gatorna och folk äter brödsmulor.
2015-09-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
.

bokade tre st nyproduktions-tvåor nu, blir inte samma sjuka vinster på dessa som jag haft på de senaste sju sålda. Kanske 200-300k istället för 700-800k, men 300k x 3 är hyffsad bruttovinst till låg risk. Att amorteringskravet inte kommer att gälla nyproduktion lär ge ett otroligt köptryck ....

.
Fast i ditt fall kommer det väl inta att betraktas som nyproduktion? dvs köp direkt av tex jm? Du är ju första köparen och skulle slippa amortering om du lånade, men den du säljer till köper ju av dig! det är inte fråga om hur ny bostaden är utan om man är förstaköpare eller inte
2015-09-19, 23:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Fast i ditt fall kommer det väl inta att betraktas som nyproduktion? dvs köp direkt av tex jm? Du är ju första köparen och skulle slippa amortering om du lånade, men den du säljer till köper ju av dig! det är inte fråga om hur ny bostaden är utan om man är förstaköpare eller inte

Mycket bra frågeställning du kommer med. Gäller amoteringdkravet ifall man säljer på ritning eller inte?
Jag är själv osäker på det då man inte pröjsat slutlikvid utan bara bokningsavgift och 10% handpenning på förhandsavtal om man säljer på ritning.
Dock förstår jag inte hur det går sälja på ritning, dom flesta vill se lägenheten innan köp och jag har läst det ska va svårt som fan sälja på ritning.
Men på flashback är ju allt möjligt och medelkuken ligger på 30 cm slak och då är det avrundat neråt.
2015-09-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Det står att renoveringsbehov föreligger. Lägenheten är 1 rok. Eftersom köket verkar vara i gott skick och rummet likaså och det inte finns någon bild på badrummet gissar jag att det finns någon skada där som gör att man behöver renovera detta. En sådan renovering kan bli mycket dyr. Om bostadsrätter inte är så mycket värda i Falköping kommer renoveringsbehovet att äta upp hela bostadsvärdet. Därmed blir det fråga om att ta över bostaden nästan gratis.
Tackar.

Tittade man hos mäklaren fanns bild på toan. Den var kaklad. Men det stod så här i beskrivningen: "Renoveringar framöver är eventuellt byte av radiatorer samt ventilationsåtgärder.". Eller så handlade det bara om att den inte var helt i toppskick.

Men även om byggfacket har tvingat till sig svindlande löner så blir det svårt att komma upp i 4 MSEK i renovering.

Den vi tittar på ligger på 526 SEK/kvm i pris. Här har vi en i Falköping på 1061 SEK/kvm, som sägs vara i bra skick.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-fredriksberg-falkopings-kommun-attagardsgatan-4b-8018918
Och det skulle snarast indikera att renoveringskostnaden på den första var ca 20 KSEK.

Så den tunga skillnaden lär vara det du skriver: "Om bostadsrätter inte är så mycket värda i Falköping".
Jag tvivlar ju på att man kan bygga den senare för 70 KSEK. Och då får folk svårt att hävda en bubbla.

Har vi kanske ingen bubbla i landet, utan det handlar bara om preferens för läge?
2015-09-20, 13:36
Medlem
Citat:
Tackar.

Tittade man hos mäklaren fanns bild på toan. Den var kaklad. Men det stod så här i beskrivningen: "Renoveringar framöver är eventuellt byte av radiatorer samt ventilationsåtgärder.". Eller så handlade det bara om att den inte var helt i toppskick.

Men även om byggfacket har tvingat till sig svindlande löner så blir det svårt att komma upp i 4 MSEK i renovering.

Den vi tittar på ligger på 526 SEK/kvm i pris. Här har vi en i Falköping på 1061 SEK/kvm, som sägs vara i bra skick.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-fredriksberg-falkopings-kommun-attagardsgatan-4b-8018918
Och det skulle snarast indikera att renoveringskostnaden på den första var ca 20 KSEK.

Så den tunga skillnaden lär vara det du skriver: "Om bostadsrätter inte är så mycket värda i Falköping".
Jag tvivlar ju på att man kan bygga den senare för 70 KSEK. Och då får folk svårt att hävda en bubbla.

Har vi kanske ingen bubbla i landet, utan det handlar bara om preferens för läge?

Ja för det kan ju omöjligt handla om att det är gratis att låna pengar....
2015-09-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.svd.se/ny-sajt-rankar-bostadsrattsforeningar

Skall vara jättebra med 5gradig (som på den gamla goda tiden) betygsskala,
AAA,AA,A,B,C.

Speciellt Kurtan kan väl upplysa menigheten om sitt betyg ...
Ja, sajten måste ju vara jättebra eftersom de använder bokstavsbetyg..

Allvarligt talat, om man i vanliga fall är så korkad att man köper bostadsrätter utan att titta på årsredovisningen är kanske tjänsten en hjälp. Men om man är någorlunda normalbegåvad ger det fortfarande tio gånger mer att läsa årsredovisningen och själv bilda sig en uppfattning eftersom man då även kan ta med de faktorer som deras robot-betygsättare inte klarar av att vikta in.
2015-09-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja för det kan ju omöjligt handla om att det är gratis att låna pengar....
Hur mycket tänker du dig att du skulle behöva låna för lägenheten som kostade 20 KSEK?
16 KSEK och 4 KSEK i kontantinsats?

Och hur mycket av boendekostnaden beror av skillnad i låg ränta och normalränta för det lånet.
Du skulle kunna räkna på ränteskillnad på ett lån på 16 KSEK.

Jag måste be att du försöker svara på det?
2015-09-21, 02:19
Medlem
svenska hushåll ligger i topp över minst skuldfria hushåll i hela EU
http://1.bp.blogspot.com/-Gtq7a2fj6TI/UtwHxbNLprI/AAAAAAAAXcc/w7IQ4i7gUPg/s1600/skulder_eu.png

Roligast är ju att Rumäner äger sitt boende även de andra fattiga EU länderna äger sina boenden. Frågan är, vem är fattigast? Svensken som har minus på kontot eller Tiggaren som äger sitt hus hemma?

De som har köpt nyproduktion/boende idag: håll i er, för om det börjar svaja är det ni som åker först ur leken.
2015-09-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
svenska hushåll ligger i topp över minst skuldfria hushåll i hela EU
http://1.bp.blogspot.com/-Gtq7a2fj6TI/UtwHxbNLprI/AAAAAAAAXcc/w7IQ4i7gUPg/s1600/skulder_eu.png

Roligast är ju att Rumäner äger sitt boende även de andra fattiga EU länderna äger sina boenden. Frågan är, vem är fattigast? Svensken som har minus på kontot eller Tiggaren som äger sitt hus hemma?

De som har köpt nyproduktion/boende idag: håll i er, för om det börjar svaja är det ni som åker först ur leken.
hahaha din WHITE-TRASH-LOSER, köpa nyproduktion idag i Sthlm är den bästa affär man kan göra. Visst gjorde man det för 4 år sedan var det en ännu bättre affär, men för er som inte gjorde det som jag, 7 st (4,5 millar bruttovinst), tyvärr det finns inga tidsmaskiner på riktigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in