2015-09-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Mitt scenario när att det går ner 60% i Sthlms innerstad och ca 50% i närförort innan vi sett botten. Sen kommer bostadspriserna gå upp motsvarande löneökningarna över tid.

Inte för jag tror en sekund på att det skulle gå ned så mycket, men om så är fallet vet jag många inklusive mig själv som säljer sin nuvarande bostad i innerstan och köper något riktigt stort och trevligt, 120+ kvadrat på vind eller något sådant.

Tror garanterat att det kan komma att gå ned rätt mycket om situationen ändras, men några 60% i innerstan och 50% i närförort är inget jag personligen tror på. Finns för många som även i ett läge med amorteringskrav, höjd ränta och slopat avdrag skulle ha råd och prioritera bostaden.
Senast redigerad av Akt 2015-09-19 kl. 09:08.
2015-09-19, 09:05
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Det vi ser nu är en klassisk bubbelmarknad. Bostäder och bostadspriser är numera ett av de vanligaste samtalsämnena vid lunchbordet på jobbet. Det kommer bli VÄLDIGT trångt i dörren efter att amorteringskravet trätt i kraft samt att bankerna börjar höja räntan pga. Ökade riskvikter. Sen när Riksbanken börjar höja räntan, var så säkra på att bankerna höjer lite mer (för att normalisera deras marginaler). Så i nuläget finns det alltså 4 starka faktorer som påverkar bostadspriserna kraftigt negativt:

* räntan har bottnat, bara en tidsfråga räntorna höjs (SEB har redan börjat höja alla sina räntebindningstider)
* ökade riskvikter
* amorteringskrav
* S ska återinföra marginalskatten

Det jag tror vi kommer se hända är vad som hände i Japan i slutet på 80-talet. En rejäl krasch för att sen aldrig igen se några galna ökningar per år. Mitt scenario när att det går ner 60% i Sthlms innerstad och ca 50% i närförort innan vi sett botten. Sen kommer bostadspriserna gå upp motsvarande löneökningarna över tid.

Nog för att jag håller med om orosmolnen men det amorteringskrav som ska gå igenom i maj nästa år är bara ett skämt.

Gäller inte ens nybyggnationer.
2015-09-19, 09:10
Medlem
När denna tråd startade 2010 så var kvmpriset i Vasastan ca 50000kr idag ligger det på ca 90000kr. För att påståendet att det fanns en uppblåst bostadsbubbla 2010 ska vara korrekt så borde alltså priserna gå ner med låt säga ca 40-50 % från 2010 års nivå. Kvmpriserna ska då alltså hamna på ca 25000 kr för Vasastan. Då ska priserna ner med drygt 70% från dagens nivå. En trea vid Odenplan på 70 kvm ska gå för 1,75 miljoner och en etta på Rörstrandsgatan på 30 kvm för 750 000kr.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-09-19 kl. 09:23.
2015-09-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsenalistaa
Jag vet i alla fall att jag vill äga ett boende, och att jag nu har ett tillräckligt stabilt kapital för att köpa en lägenhet i bra läge i en storstad. Att hyra är värdelöst och det råder rena rama ockerpriserna på hyror i nuläget. Var tidigare kritisk till bostadspriserna men i takt med att ens ekonomi ser bättre och bättre ut känns priserna klart överkomliga.

Jag tar en risk men kommer köpa en bostadsrätt i höst/vinter, maxbelånad, men med ett par 100k kvar som buffert/investeringsmöjligheter. De som tror vi är inne i en bubbla har jag högsta respekt för men jag har inget val. Och just denna insikt tror jag det är många som känner i dagens Sverige.

Jag köper en fräsch lägenhet, i bra läge för att bo i, ej som spekulation. Det är ett långsiktigt köp som jag i teorin och realistiskt kan tänkas bo i flera decennier om allt faller rätt ut. Jag klarar en drastisk räntehöjning, jag klara ett fall och allmän ekonomisk depression på nationell som internationell nivå då jag har inkomster från olika håll.

I livet måste man våga utsätta sig för risk, annars finns just risk att man står kvar på perrongen. Im in the game.

Är jag en bolånetorsk snart? Om ni vill kalla det så, så visst.

Du gör helt rätt och tar ju faktiskt ingen risk eftersom du har flera inkomster plus att du är medveten om att det kanske är ett högt pris just nu men tänkt bo där i decennier.

De däremot som tror på evig uppgång och låga räntor och ränteavdrag i all evighet, de tar en risk, eller kanske man skall kalla de förnekare.
2015-09-19, 10:19
Medlem
Citat:
Det jag tror vi kommer se hända är vad som hände i Japan i slutet på 80-talet. En rejäl krasch för att sen aldrig igen se några galna ökningar per år.

Ungefär så blir det ja.
2015-09-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
När denna tråd startade 2010 så var kvmpriset i Vasastan ca 50000kr idag ligger det på ca 90000kr. För att påståendet att det fanns en uppblåst bostadsbubbla 2010 ska vara korrekt så borde alltså priserna gå ner med låt säga ca 40-50 % från 2010 års nivå. Kvmpriserna ska då alltså hamna på ca 25000 kr för Vasastan. Då ska priserna ner med drygt 70% från dagens nivå. En trea vid Odenplan på 70 kvm ska gå för 1,75 miljoner och en etta på Rörstrandsgatan på 30 kvm för 750 000kr.

Nja 10-20% ner från 2010 års priser låter troligt, vi har ju haft bubblan i över 15 år nu, frågan är skall den få pyspunka eller skall den brista?
2015-09-19, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen

Ja? Och? Du håller 70% nedgång för otrolig? Tappar det svenska folket kontrollen över den prisutveckling på bostäder som de gör allt i sin makt för att elda på så kommer det gå nedåt, nedåt. Ja det är en fråga om förtroende. Du kanske har förtroende för det ekonomiska systemet. Andra har det verkligen inte. På det stora planet är exempelvis USA redan bankrutt för att inte tala om skuldbergen inom EU. Och detta skulle inte kunna störta tillgångsvärdena rakt ned i avgrunden?
2015-09-19, 10:33
Medlem
Citat:
Det vi ser nu är en klassisk bubbelmarknad. Bostäder och bostadspriser är numera ett av de vanligaste samtalsämnena vid lunchbordet på jobbet. Det kommer bli VÄLDIGT trångt i dörren efter att amorteringskravet trätt i kraft samt att bankerna börjar höja räntan pga. Ökade riskvikter. Sen när Riksbanken börjar höja räntan, var så säkra på att bankerna höjer lite mer (för att normalisera deras marginaler). Så i nuläget finns det alltså 4 starka faktorer som påverkar bostadspriserna kraftigt negativt:
* Hur mäter du grad av "bubbelmarknad"?

* Har inte bostadspriser varit vanligt samtalsämnena i 15 års tid. I alla fall för yngre personer?

* Skulle folk sälja sina bostäder, bara för att dom måste spara lite? Hur tänkte du då? Har du sett någon stor avsäljning de senaste halvåret då, pga den amortering som bankerna tvingar på folk?
(Det har aldrig slagit dig att du borde försöka hitta något stöd i verkligheten för dina prognoser)?

Citat:
* räntan har bottnat, bara en tidsfråga räntorna höjs (SEB har redan börjat höja alla sina räntebindningstider)
Räntan har nog bottnat. Men man kan ju fråga sig när vi ska få se någon inflation så Centralbankerna kan höja. Den politiska viljan att föra något annat än extrem lågräntepolitik verkar ju obefintlig. Iaf i Sverige+stora delar av Europa.

Citat:
* ökade riskvikter
Borg införde golv. Och det gjorde ingen märkbar skillnad. Men sedan har jag inte hört att överheten skulle vilja vara inne och pilla i det. Det är ju inte bankerna som, det går att peka på, är problemet. Och då är riskvikterna helt fel ställe att vara och peta i.

Citat:
* S ska återinföra marginalskatten
En formulering som får en att dra på munnen lite.
Marginalskatt är en effekt som vi har hela tiden. Den är hög redan idag.
Men visst kommer Svamp att höja den. Svamp lever på att plundra folket och dela ut stöldgodset. Det är gravt tillväxthämmande. Men ingen tvivlar väl på att dagens vänstermajoritet i Riksdagen kommer att sänka tillväxten i landet.

Citat:
Det jag tror vi kommer se hända är vad som hände i Japan i slutet på 80-talet. En rejäl krasch för att sen aldrig igen se några galna ökningar per år. Mitt scenario när att det går ner 60% i Sthlms innerstad och ca 50% i närförort innan vi sett botten. Sen kommer bostadspriserna gå upp motsvarande löneökningarna över tid.
Idag är boendekostnaderna lägre än 1994.
Är det då så att du ser att folket kommer att ändra sig och dra ihop sig i mindre och mindre boende tills de når 30% av 1994 års boendekostnad? Eller något liknande?

Är det inte mer troligt att 1994 års boendekostnad visar något som är ganska nära en nivå som folk tycker är ett tak. Sedan får man nog justera upp den nivån med de reallöneökningar vi haft sedan dess.
Senast redigerad av Gromph 2015-09-19 kl. 10:38.
2015-09-19, 10:43
Medlem
Som kuriosa kostade ettor I innerstan på toppen 1990 ca 1 mkr. När fallet var färdigt 1994 kunde man plocka dessa för 400 000 kr. Skulle detsamma hända idag vilket inte känns särskilt orimligt så kommer man kunna få en tvåa på 60 kvm för 2,3 mkr om några år. Det är fortfarande sjukt mycket pengar. Folk är helt förblindande. Försök spara ihop 2 mkr. Även om du tjänar 100k i månaden skulle det nog ta minst 20 år.
2015-09-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag bara pekar på:
* att du i tråden visat prov på ett extremt självhävdelsebehov.
* att du i tråden visat prov på en stark vilja att uttala dig förklenande om andra.

* Sedan tillkommer att du inte tillför någon direkt fakta eller resonemang i frågan.

Givet dessa tre ovan, vad skulle skälet för dig att vara här, om inte det jag nämnde ovan.

Det har inget alls med sakfrågan att göra. Och därför går jag inte in på det.

håller helt med Gromph, BajsBosse är trådens värsta whitetrash-byfåne.
2015-09-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej, dom personerna kommer ju få skyhöga månadskostnader, äta blodpudding, få sälja med förlust många och bli ruinerade och skuldsatt med flera miljoner resten av sina liv. Mestadels dom som är sist in på marknaden senaste åren.

Det finns många alternativ, b la hyresrätt enköping, köpa bostadsrätt för 100 000 i flen med 1 tim resväg till sthlm bara på motorvägen, jobba i uppsala eller västerås, fixa subventionerad lgh i förorten eller köpa svart i stan för en spottstyver. Att köpa svartkontrakt i innerstan för 60 000 skenbyte var mitt livs bästa affär. >Gjorde en tiodubbel vinst på dom 60 000 kr 1 år senare.

Det kommer vara såna som jag med 1 miljon på sparkontot som kommer köpa upp lägenheterna foreclosure med tokrea i stockholm efter kraschen medans andra inte får lån.

Är du tokbelånad på kungsholmen eller ?
slemhögen är klar 2:a som whitetrash-byfåne, hahaha, hur länge har du haft totalfel i dina dagisbarnsanalyser om bostadspriserna???
2015-09-19, 10:57
Medlem
Citat:
Försök spara ihop 2 mkr. Även om du tjänar 100k i månaden skulle det nog ta minst 20 år.

Jag och min fru gör det lätt < 10 år även om vi inte räknar med avkastning, och då är vi < 30 och vi är på inget sätt i det högre spannet av löner som erbjudits oss. Med 100k i månaden kan du definitivt spara bra, helt galet mycket om man dessutom är 2 i hushållet.
Senast redigerad av Akt 2015-09-19 kl. 11:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in