2015-09-20, 09:11
Medlem
korsvens avatar
OOOOtroligt detta institut sifo oj oj oj
2015-09-20, 09:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Innan detta flyttas till SD-opinionsundersökningstråden. Rimligen ligger sanningen någonstans i mitten. Det är väl inte helt otroligt att Yougov och andra fått en viss anstormning av SDare som vill "hjälpa" sitt parti genom att gå med i deras paneler. Samtidigt visar sifo för lågt för att ingen vettig människa litar på dem och för att många motsätter sig att ha kontakt med dem.

Oklart vilka partier som gagnas av detta, det enda vi vet säkert är att opinionsundersökarna håvar in pengar på att ge alla sina kunder just de siffror de vill ha.
Yougovs panel har 40.000 st individer om jag minns rätt, vidare väljer man ut efter ålder kön bostadsort yrke etc.
Så SDarna måste således storma in i alla åldersgrupper för att ha någon större påverkan.
Visar det sig att SD får onormalt höga siffror i någon åldersgrupp så viktar man ned.

SIFO verkar obekymrade fortsätta sin felaktiga viktning år ut och år in.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-09-20 kl. 09:14.
2015-09-20, 09:35
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo 17,7 innebär 23,2 om underskattningen från september 2014 ligger kvar, så jag ser inte problemet.

Att SD ligger stilla i Sifo är inget som PK jublar över, eftersom det innebär att dryga 2 veckors intensiv kampanj inte gjort någon skillnad alls. Konsekvensen av kampanjen är alltså som bäst (för MSM) att det inte gjorde någon skillnad, som sämst (för MSM) att SD växte med 3% sedan förra månaden. Nu finns det ingenting kvar som kan ge dem hopp om att kampanjen funkat som SD-sänke.

Det som trots allt gör mig lite konfunderad är att SIFO faktiskt minskade när alla andra institut visar kraftfulla ökningar. Jag får inte ihop detta. Det kan naturligtvis bero på det statistiska felbruset.

Jag har inte sett utvecklingen bland könen men får uppfattningen att det är kvinnorna som står för minskningen?

En förklaring skulle då kunna vara att MSM:s septemberkampanj har påverkat Bradley effekten olika för olika kön och olika datainsamlingsmetoder.

Mitt under MSM:s totaloffensiv ökade kanske Bradley effekten tillfälligt mer hos kvinnor än hos män. Den kanske också ökade mer för de som måste ange att de röstar på SD i en telefonlur där man måste prata med en vilt främmande människa jämfört med de som bara fyller i ett webformulär. Dessa två faktorer multiplicerade skulle kunna förklara varför kvinnorna minskar i SIFO men inte i de andra.

Helt ärligt så vet inte ens min sambo och mamma till mitt barn om att jag röstar på SD även om hon starkt misstänker det. Anledningen är inte att jag inte vågar berätta det utan för att om hon vet det så kommer hon att berätta det för alla sina väninnor och då vet alla det och då är jag körd i karriären. Bara några få av mina bästa vänner vet det. Så jävla stigmatiserande är det fortfarande....
Senast redigerad av FruLibertas 2015-09-20 kl. 09:53.
2015-09-20, 09:44
Medlem
lyktstolpes avatar
Med andra ord har sd's ou rekord härmed fått ett slut hur lång streak Blev det?
2015-09-20, 09:45
Moderator
TheLuckys avatar
Nåja, SD är fortfarande andra största parti i medelvärdet. 0,5 större än M och 2,7 procent mindre än S. Få se nu vad Ipsos hittar på. De brukar ge samma värden som Sifo. Det är dessa två institut som drar ner sd och förfalskar bilden. Förra hösten var de tvungna att höja siffrorna rejält för att passa valresultatets värden. Det här får vi leva med. Om Ipsos och sifo agerar på samma sätt efter nästa val kan vi knäppa dem och känna oss förtrogna med det.
2015-09-20, 09:47
Medlem
RadioDDR1s avatar
Telefonintervjuer borde avskaffas då dessa inte fungerar optimalt i det politiska klimat som råder i Sverige. Hela den politiska och mediala eliten har gjort allt för att polarisera debattklimatet på ett häpnadsväckande sätt som man bara kan se i skurkstater/diktaturer. Etablissemanget har lyckats med något som bara diktaturer klarar av - att tysta folket. Sverige är att betrakta som en demokratur, en mjuk-totalitär statsbildning, en slags blandning av dagens Kina och Norge. En helt ny skapelse som får munnen att dregla hos de flesta "demokratier". En sådan statsbildning är perfekt för eliten i den nya globaliserade världen där många intressen måste mötas och där väljarna inte får sätta käppar i hjulen.

I Nordens Kina måste anonymitet garanteras för att medborgarna ska våga uppge sin politiska hemvist. Telefonintervjuer uppfyller inte dessa krav och får därför anses vara ogiltiga.

Dilemmat för etablissemanget är att de inte kan förbjuda partier som hotar deras ställning och agenda eftersom det då blir för uppenbart för folket att de inte lever i en demokrati (och det skulle leda till social oro). Det är från den här utgångspunkten man ska se DÖ, en lösning som klarar biffen men som samtidigt inte uppfattas som tillräckligt odemokratisk. DÖ skjuter dock bara fram problemet varför det ska bli intressant att se vad etablissemanget vågar sig på när/om det tredje blocket i svensk politik "riskerar" få egen majoritet. Förhoppningsvis hoppas etablissemanget på att SD då är så urvattnat att de vågar släppa fram dem och att man tom själv kan göra karriär i partiet.

Nya SD - det antirasistiska mittenpartiet.
Nya SD - Allas Lika Värde.

Regimen försöker nu slå undan benen på SD genom att neka dem partistöd:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6258987

Bidragen betalas ut beroende på hur stort partiet är och det är ingen slump att regimen nu gör detta när spelbolagen har SD som favorit att bli det största partiet vid nästa val. För att få bidraget som har 80 miljoner i potten måste man stå upp för allas lika värde och vill ett parti inte ge illegala migranter samma rättigheter som medborgare så står man inte upp för allas lika värde. Det är en ekonomisk krigföring som sker och vi kunde se liknande förlopp när ungdomsförbundet vägrades ekonomisk ersättning.

40% av 80 miljoner = 32 miljoner till SD och 32 miljoner mindre till juntan.
2015-09-20, 09:50
Medlem
Ni är då för söta.
När vissa institut ger SD fantasisiffror som knappast är trovärdig så pratas det om nyval o odemokrati när inte SDs makt ökar i takt med oppinionssiffrorna.
När andra institut visar andra siffror så handlar det om mygel.

Är detså svårt att fatta. Det är tre år kvar till val o fram till dess har vi ~13%. Vad oppinionsundersökningarna säger är skit sak samma. Mellan val så svänger det rejält, beroende på medias rapportering i olika ämnen.
Likaså så störtdyker alltid regeringspartierna då befolkningen inte har tid att vänta på att vallöften ska infrias. Men ju närmare val man kommer så stärks alltid regeringspartierna.

Så sluta uppföra er som fanatiska suportrar till ett fotbollslag o förstå vad det är ni läser.
2015-09-20, 09:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det som trots allt gör mig lite konfunderad är att SIFO faktiskt minskade när alla andra institut visar kraftfulla ökningar. Jag får inte ihop detta. Det kan naturligtvis bero på det statistiska felbruset.

Jag har inte sett utvecklingen bland könen men får uppfattningen att det är kvinnorna som står för minskningen?

En förklaring skulle då kunna vara att MSM:s septemberkampanj har påverkat Bradley effekten olika för olika kön och olika datainsamlingsmetoder.

Mitt under MSM:s totaloffensiv ökade kanske Bradley effekten tillfälligt mer hos kvinnor än hos män. Den kanske också ökade mer för de som måste ange att de röstar på SD i en telefonlur där man måste prata med en vilt främmande människa jämfört med de som bara fyller i ett webformulär. Dessa två faktorer multiplicerade skulle kunna förklara varför kvinnorna minskar i SIFO.

Kanske det, men vad är skillnaden mellan sifos kvinnor och Yougovs?
2015-09-20, 09:53
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Hans poäng var ju just att Sifos kvinnor blev uppringda och Yougovs svarade i webbenkäter...
2015-09-20, 10:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Hans poäng var ju just att Sifos kvinnor blev uppringda och Yougovs svarade i webbenkäter...

Sorry, läste för snabbt. Tror dock inte att Bradleyeffekten ger utslag på 10 procents skillnad. Det innebär att över 35 procent av potentiella sd-väljare skulle svara ett annat parti.
2015-09-20, 10:04
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Ingen skillnad nödvändigtvis men bradley effekten för kvinnor är kanske större i telefonintervjuer redan från början eftersom den är baserad på fysiska samtal mellan två människor. Sedan kanske den ökar mer i telefonintervjuer än i webbaserade OU under pågående propagandakrig.

Detta är naturligtvis bara spekulation.

Kanske är det som Wolodarski säger att självrekryterade OU som är webbaserade har dragit till sig SD anhängare. Jag tror dock personligen själv inte att detta är fallet så någon annan anledning måste det i så fall finnas som förklarar varför SIFO går i motsatt håll jämför med de andra. Det finns ju trots allt bara en sanning.
2015-09-20, 10:06
Medlem
WSEs avatar
Om folk är rädda för att uppge sd när någon frågar, hur gör dom då när dom ska rösta? Det står alltid en massa folk och glor på vilka valsedlar jag tar i vallokalen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in