2015-09-19, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Kan en insatt vara bekant till en bekant ?
Vem är i så fall insatt? Den man pratar med eller dennes bekant? Självfallet har den man pratar med en bekant, det har inte med saken att göra, såvitt det inte är den insatte.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-19 kl. 22:44.
2015-09-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det sades inte att larmet gick pga att mopeden flyttades. Samtidigt som pappan flyttade på mopeden för att prova att starta gick larmet på. Inget har sagts om att det var ett rörelselarm. Ledtråd: kan det ha varit någon annan som befann sig på platsen...

Eller?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-09-19, 22:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Kan en insatt vara bekant till en bekant ?

Ibland så. Du vet det där med Joharis Fönster och hur folk agerar utifrån vad de tror att de vet. Medan någon agerar för att någon ( helt annan kanske) inte vet det denne inte vet.
2015-09-19, 22:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag anser att det finns all anledning till att vara försiktig med nya debattörer,så att dessa inte skräms bort. Det är nämligen hos dessa som det kan finnas en del sanningar som bara väntar på att komma ut.

Men då krävs det att all prestige hos dom självutnämnda trådpoliserna i tråden läggs åtsidan.
Och då menar jag inte våra moderatorer i fall om att någon trodde det.

Byskvaller brukar vara just byskvaller. Sedan drar skaraborg2 upp även information om litauerna. De var mycket tystlåtna om sig själva och sin egen bakgrund. Låter som uppgiftslämnaren drar till med en rövare om allting. Litauerna gjorde uppenbarligen inte så mycket väsen av sig, om man ska gå efter uppgifter som kommit fram. Dom verkar ha hållit sig på sin kant.
2015-09-19, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilka kände till hur larmet fungerade?

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Skara, fick du veta något om litauernas förhållande till alkohol?

Det framkom i a f inget som tydde på att de flitiga konsumenter av alkohol. Antar att de tog sig en djäkel innanför västen som de flesta brukar göra.

Däremot så framkom det en del andra saker efter att ha pratat med min gode vän som var med mig under hela besöket på säteriet. Det kan vara bra att vara två ibland. Något hade han missat och något hade jag missat från detta långa samtal. På så sätt kunde vi komplitera varandras uppgifter.

Larmet. Detta mindes han mycket klart och tydligt att det berättades om under samtalet vilka få personer det var som kände till hur larmet fungerade. Dessa var ägarinnan, personalen, AJ samt - litauerna.

Inte bara att litauerna satte dit tvärslån över dubbeldörren på gaveln. De hade också bytt en låskolv. Så de kände även till hur låskolvarna till caféet fungerade. Om detta skedde före eller efter inbrottet i december 2014 kan ingen av oss säga. Troligast gjordes väl detta byte efter inbrottet kan man tycka.

Så man måste allt säga att de alla tre hade en mycket god kunskap gällande Klostercaféet.
2015-09-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om du nu väljer att tro på det, vad anser du att det va för typ av larm?

Kanske var pappan som ryckte i alla dörrar för att se om det var öppet
2015-09-19, 22:52
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Folk kan vara trevliga och sociala även om man inte förstår språket. Det finns andra sätt att kommunicera på. Att vissa anser att de höll sig undan är inte konstigt om de inte blir förstådda.

Vad gjorde han på 3:e våningen 7 juni kl 18:30?

Men HUR är en person som är trevlig och social om man inte kan prata och göra sig förstådd? Likställer du trevlig med artig? Att man hälsar och ler mot varandra när man ses?
För mig är social en person som umgås och pratar med andra?
Jag har full förståelse att de håller sig undan för de inte blir förstådda.... men de kan ju inte hålla sig undan och samtidigt vara sociala?

Du har en poäng där helt klart. Om jag inte vetat att MGM varit GM så hade jag nog pekat ut min granne
2015-09-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vem är i så fall insatt? Den man pratar med eller dennes bekant? Självfallet har den man pratar med en bekant, det har inte med saken att göra, såvitt det inte är den insatte.

Är den bekanta dessutom insatt så är det ju dessutom en fullträff.
Tom bättre än ett anonymt PM från någon helt obekant.
2015-09-19, 22:58
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det behöver väl inte vara överdrifter. Det finns en hel del kriminella som de facto är sociala och trevliga i många sammanhang. De kanske är hjälpsamma och stannar och småskojar lite grann med de som bor i närheten, eller som de träffar via arbetet. Lika finns det riktiga surkartar som inte är kriminella. Huruvida en människa är "trevlig" säger inte mycket om ev. kriminalitet.

Eller vad säger du Sb2, det är ett citat från betjänten på Wuthering Heights du har i taggen?

Jag har ingen åsikt om litauerna är "trevliga" eller inte. Klart dom kan vara det. Jag säger bara att man ska vara skeptisk när det handlar om media, dom vinklar frågorna och svaren lite hur dom vill. Det är inget nytt att media gör så tyvärr.
2015-09-19, 22:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Är den bekanta dessutom insatt så är det ju dessutom en fullträff.
Tom bättre än ett anonymt PM från någon helt obekant.
S2 har pratat med en insatt, inte en bekant till en insatt. Jag sa hur mycket salt man skulle lägga på tipset i PM.
2015-09-19, 23:02
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eller?

Ja, samtidigt tänker jag att om det var ett rörelselarm som aktiverades av pappan, så är detta fullständigt ointressant för fallet. Så varför nämndes överhuvudtaget detta? Min tanke var då att någon kunde ha befunnit sig på platsen som hade någor för sig som satte igång larmet. Vem?
Men det kan ju ha varit så simpelt att pappan satte igång larmet. Men hur ointressant är inte det?
2015-09-19, 23:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja, samtidigt tänker jag att om det var ett rörelselarm som aktiverades av pappan, så är detta fullständigt ointressant för fallet. Så varför nämndes överhuvudtaget detta? Min tanke var då att någon kunde ha befunnit sig på platsen som hade någor för sig som satte igång larmet. Vem?
Men det kan ju ha varit så simpelt att pappan satte igång larmet. Men hur ointressant är inte det?
Pappan kan ha satt igång larmet, men knappast genom att flytta moppen. S2:s uppgifter är inte trovärdiga, hens källa kan ha dragit en historia som varje turist får höra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in