2015-09-18, 17:58
  #12625
Medlem
Shuyins avatar
En av de främre sportjournalisterna på Sportbladet säger upp sig i protest mot hur Aftonbladet bedriver "journalistik". Tydligen sände Sportbladet någon sändning ihop med Unibet, som mer eller mindre var en lång reklam film.

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/18/uppror-pa-sportbladet-vi-saljer-ut-oss/

Talande citat:

Citat:
– Jag har varit på tidningen sedan 2008 men jobbar fortfarande som konsult på Schibsted Media där har man sämre villkor på flera sätt. Det känns surt. Jag känner inte heller förtroende för det journalistiska, som borde stå i centrum. Just det här sista med Unibet är jag mycket tveksam till, även om jag hade bestämt mig tidigare, säger Oskar Månsson till Resumé.
Citera
2015-09-18, 18:16
  #12626
Medlem
Perignons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Alla är cyniska kapitalister i mediebranschen.
Undantaget public service och vissa tidningar med presstöd.


Ett par frågor på ditt tvärsäkra uttalande:

Hur skiljer sig public services girighet från andra kapitalisters? Dom tvekar inte en sekund att sörpla i sig över 7 miljarder (!) om året genom sin indrivningsverksamhet. Det är väl kapitalistiskt?


Hur skiljer sig "vissa tidningar" från andra, bara för att dom får presstöd? Är det inte egentligen så att dom som får presstöd är än mer giriga än dom som inte får det - dom klår ju åt sig skattemedel som annars skulle kunna gå till så behjärtansvärda saker som överåriga baaajn från Italien och liknande, nyttigare saker?
Citera
2015-09-18, 22:38
  #12627
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Hypotes 3: Metro anställer de med mest erfarenhet som man gör vid rekryteringen till alla andra jobb.

Två inlägg senare verkar du inte ha något problem med att det var en cynisk panikmanöver motiverad av ekonomi.

Rätten att bli återanställd gäller ett år, flera av dom som fick gå erbjöds garanterat att avtala bort/korta ned detta.

Nu är det dags att ta in färsk kanonmat som ska leverera klickmonster och "Han vann 655 miljoner på första försöket" helsidor tills dom går in i latteväggen.

Detta tillsammans med alla andra panikrapporter från Metro (tvångsdeporation av chefer till latinamerika, 80 % "rabatter" på reklam osv) målar en ganska tydlig bild av ett sjunkande skepp.
Citera
2015-09-18, 23:47
  #12628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Två inlägg senare verkar du inte ha något problem med att det var en cynisk panikmanöver motiverad av ekonomi.
Någon "cynisk panikmanöver motiverad av ekonomi" har jag inte skrivit om. Det har du hittat på själv
Citat:
Rätten att bli återanställd gäller ett år, flera av dom som fick gå erbjöds garanterat att avtala bort/korta ned detta.
.
Jaså det gjorde de. Har du källa på det?
Citat:
Nu är det dags att ta in färsk kanonmat som ska leverera klickmonster och "Han vann 655 miljoner på första försöket" helsidor tills dom går in i latteväggen.
.
Är det därför han uppmanar TT-folk att söka jobben?
Citera
2015-09-19, 18:49
  #12629
Medlem
Herostratoss avatar
DNs hemsida i fritt popularitetsfall på Alexarankningen:
http://newsvoice.se/2015/09/15/dagstidningarna-sjunker-enormt-i-popularitet-hos-svenska-folket/
Citera
2015-09-19, 18:52
  #12630
Medlem
Papperstidningen, går mot sin död, mer eller mindre. När de äldre går bort, minskar behovet. De yngre av idag använder digitala media. När internet på mobilen, kostar lite och man har världens media i mobilen, försvinner intresset och behovet för pappersmedia. Med reklam blockerare i mobilen, slipper man den störande reklamen. Det kommer bli som Facit gamla räknemaskiner, som blev döda över en dag, när räknedosan kom med chippet. Det blir en tidningsdöd utan like, det blir som när kontoristen utkonkurrerades av Pc. Bra för miljön, det mesta blir gratis, och den digitalatidningen får lösa sina inkomsterna på annat sätt.
All statlig stöd, borde försvinna, låt marknaden styra på riktigt. Ingen konstgjord andning till patienten, det hjälper inte! Ny billig och snabb teknik tar över, när gammelmedia går bort.
Citera
2015-09-19, 19:05
  #12631
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
DNs hemsida i fritt popularitetsfall på Alexarankningen:
http://newsvoice.se/2015/09/15/dagstidningarna-sjunker-enormt-i-popularitet-hos-svenska-folket/

Verkar onekligen som om trenden är nedåtgående. Men Alexa har tidigare kritiserats i denna tråd och en del av raset beror på att det varit semestertider. Nästan alla tidningar (förutom DN, hehe) visar en uppgång efter semesterperioden.

Påverkar unvis.it dessa siffror? När började användandet av unvis.it ta fart?
Citera
2015-09-19, 19:10
  #12632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
DNs hemsida i fritt popularitetsfall på Alexarankningen:
http://newsvoice.se/2015/09/15/dagstidningarna-sjunker-enormt-i-popularitet-hos-svenska-folket/
Alexa är inte tillförlitligt.
Det finns en rad sätt att manipulera statistiken.
Citera
2015-09-19, 19:13
  #12633
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
DNs hemsida i fritt popularitetsfall på Alexarankningen:
http://newsvoice.se/2015/09/15/dagstidningarna-sjunker-enormt-i-popularitet-hos-svenska-folket/

Måste vara på grund av deras paywall? Som dock är löjligt enkelt att gå runt genom att köra incognito-läge.
Citera
2015-09-19, 19:15
  #12634
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Verkar onekligen som om trenden är nedåtgående. Men Alexa har tidigare kritiserats i denna tråd och en del av raset beror på att det varit semestertider. Nästan alla tidningar (förutom DN, hehe) visar en uppgång efter semesterperioden.

Påverkar unvis.it dessa siffror? När började användandet av unvis.it ta fart?
Min gissning är att det mest är Flashbackare som använder unvis.it. Men siffrorna är fr.o.m. oktober förra året.
Citera
2015-09-19, 19:24
  #12635
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Verkar onekligen som om trenden är nedåtgående. Men Alexa har tidigare kritiserats i denna tråd och en del av raset beror på att det varit semestertider. Nästan alla tidningar (förutom DN, hehe) visar en uppgång efter semesterperioden.

Påverkar unvis.it dessa siffror? När började användandet av unvis.it ta fart?
Alexas mätmetoder fungerar på ungefär samma sätt som opinionsundersökningar i Sverige. De har ett representativt urval av alla Internetanvändare och extrapolerar deras surfvanor till hela världen.

Alexa mäter också bara om en hemsidas URL begärs av webbläsaren, alltså räknas det bara att du har besökt dn.se om det står dn.se i adressfältet. Detta innebär att de inte räknar det som att du har besökt en hemsida om du har använt unvis.it.

Ett annat problem med Alexa är att de bara räknar första gången du besöker en sida på en dag. Så om du läser samma artikel på Aftonbladet 20 gånger under en dag så räknas det fortfarande bara som ett besök i Alexas statistik.
Citera
2015-09-19, 22:23
  #12636
Medlem
DavidHumes avatar
GP tar ner skylten. Man påstår givetvis att man endast gör detta för att skylten änna är lite schleten och att budskapet ("GP når över 600 000 läsare varje dag") fortfarande är sant, men åtminstone undertecknad misstänker att man inte längre kan med att ljuga stadsflanörer upp i ansiktet och att en kraftigt reducerad läsarkrets (Alice Teodorescus många gånger skarpsinta ledare till trots) är den egentliga anledningen.

Symboliken är enorm, hur som helst.
__________________
Senast redigerad av DavidHume 2015-09-19 kl. 22:26. Anledning: Rättade stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in