2016-12-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Sverige lånar till investeringar och ekonomisk stimulans, det behöver inte alltid vara negativt att öka statsskulden.

Sverige har en låg statsskuld, hög kreditvärdighet, ordning och reda i finanserna.

Dina "expertanalyser" bryr sig ingen om. Troll.
2016-12-01, 20:21
Medlem
Dr.Spins avatar
Bara om det innebär att man tar ur reserverna alt. lånar upp pengar. Magkänslan säger att om det finns sparade pengar i statskassan så har SVaMParna bränt dem, men det har jag inte sett statistiken på.

Tittar man på konto 261 och 262, dvs "kassa" & "postgiro och bank" så verkar det som att kassan över lag fylls på, med undantaget för landstingen postgiro och bank under konto 262. Ev kan man se en svag minskning av landstingens kassa också.

Min enda drivkraft är att faktiskt se om påståendet att nuvarande såssar lånar hundratals miljarder.

Vi kan inte se det i statsskulden eller i kommunerna och landstingens skuldsättning.
Vi kan heller inte se att kassorna minskar hos K&L, i landstingens fall handlar det oavsett om små belopp.

Samtidigt så ser vi att t.ex polisen håller på och kollapsa totalt och vi såg att regeringens satsning på utbildning genererade i en stöld av över miljarden bara från universiteten.

Kan du visa att staten tömmer sina reserver och/eller skuldsätter kommuner och landsting för hundratals miljarder varje år så är jag tacksam.

Jag är inte ute efter att försöka klämma åt dig på något sätt, jag vill bara se siffrorna. Det torde vara utgångspunkten för alla hederliga debatter/diskussioner i ämnet. Min magkänsla är att pengarna tas någonstans ifrån, men hitintills kan jag inte stödja det med något annat än att man flyttar pengar från andra delar (sjukvård etc).
2016-12-01, 20:34
Medlem
orrtupps avatar
SVT förnekar sig inte! I Rapport åkte dom ut till moderatfästet Lidingö och intervjuade ett par som saknade Reinfeldt och en gammal dam som trodde att M minskade pga "flykting"omsvängningen

Min undran är, hur många hundra behövde dom intervjua innan dom hittade några som svarade rätt?
Eller intervjuade man som man brukar några som man kände till sen förr och bara låtsas att det var slumpmässigt utvalda personer?
2016-12-01, 22:19
Avslutad
Hur kan SCB ta fel så gravt?! De måste ju ta fel på närmare 10 procentenheter angående SD? Deras trovärdighet är helt i botten just nu.

Folk kan väl inte vara så dumma att de rödgröna ökar på riktigt?! Med en budget som sprack efter 3 månader, felberäkning på 50 miljarder, lögner om 90 000 utvisningar, ett polisväsende som fallerat, drivor med papperslösa och polariseringar som växer. Innan var det illa, men nu är hela nationen i gungning.
2016-12-01, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Rättelse:

S 22,2 procent
M 19,8
SD 27,5
V 7
C 6,5
L 3,9
MP 2,5
KD 3,1
Övriga 2,2

Det kommer bli helt magiskt under valnatten när minst 3 av sjuklöverns partier åker rutschkana ur riksdagen, samtidigt som SD blir överlägset störst. Härdsmältan i samtliga svenska nyhetskanaler kommer nå astronomiska mått. Jag ska ladda upp med chips och läsk.
Senast redigerad av barfotalasse 2016-12-01 kl. 22:27.
2016-12-01, 23:10
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
http://www.hd.se/2016-12-01/scb-rodgronas-ledning-okar

S, Mp och V ökar mot Alliansen och SD ligger kvar på samma nivå som tidigare.

Hur är det möjligt?
Sover Sverige? Ser man inte vad som händer?

Regeringspartierna ökar samtidigt som :
* Skatterna ska höjas
* Bostadsbristen är värre än någonsin
* Polisen är sin största kris någonsin
* Brottsligheten ökar dramatiskt, i synnerhet grova brott
* Anvisningslagen som tvingar ut svenska privatpersoner, företag och föreningar till förmån för nyanlända
* En katastrofal invandringspolitik
* En underbalanserad budget
* Förslag på att inskränka presstödet till oliktänkande medier
* Förslag på vinsttak på företag som driver offentlig verksamhet
* Ekonomin i nästan alla svenska kommuner försämras och skattekraften minskar
* Klyftorna i samhället ökar
* Skolresultaten försämras och våldet mot elever och pedagoger ökar
* Äldrevården försämras och allt mindre vårdplatser till äldre minskas
* Vård, i synnerhet akut och förlossningsvården, är i akut kris och i enormt behov av personal

Ja jag orkar inte mer men skulle kunna fortsätta ett tag till.
Vad händer? Manipulerar SCB frågor och svar och är styrda av Etablissemanget eller är svenskar bara helt jävla korkade?

Någon som förstår?
Alternativet är ju inte direkt bättre om man säger så. Tror inte folk tänker på Alliansen med glädje direkt. Blev en besk eftersmak till slut...Det kommer se ut såhär för lång tid oavsett vem som styr. Såvida ingen tar tag i problemen som folk känner, eller kanske prata med SD för en gång skull?
2016-12-02, 00:11
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Enkelt: folk är redigt pantade!

Folk har noll koll! Vanlige svensson förstår inte att vi i dagsläget lånar hundratals miljarder för migrationen. Vanlige Svensson förstår inte att för de 94 000 invandrare vi tar in iår så kommer drygt en halvmiljon till som anhöriginvandrare till dessa. Vanlige Svensson förstår inte att drygt hälften av alla babbar efter 25-30 år i landet FORTFARANDE är arbetslösa....

Folk har noll koll!

Folk tror inte att zigenarna stjäl
Folk tror inte att det är skäggbarnen som våldtar/sexofredar
Folk tror inte att invandrare är överrepresenterade i våra fängelser.

Folk tror tror på 40-åriga utländska mäns utsagor om att de är under 18 år
Folk tror att invandringen är en vinstaffär
Folk tror att invandrarna räddar våra pensioner.
Folk tror att svenska staten har obegränsat med pengar som räcker till ALLA världens fattiga.

Du får en guldstjärna i kanten. Folk är sannerligen dumma och du har rätt. Det mest sorgliga är att de som har det allra bäst i vårt land hör till de mest korttidstänkande och dumma. De förstår inte sammanhang.
2016-12-02, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Ja jag orkar inte mer men skulle kunna fortsätta ett tag till.
Vad händer? Manipulerar SCB frågor och svar och är styrda av Etablissemanget eller är svenskar bara helt jävla korkade?

Någon som förstår?
S+MP har bromsat asylinvandringen. Det gör att folk törs lita på dem. De vinner inga nya väljare, men de har stoppat utflödet.

Alliansen har däremot svårt att hävda sig, dels för att det kommer att dröja många år för vissa väljare innan de är beredda att förlåta M för "öppna hjärtan", men också för att man inte törs lita på att M:s politik blir allenarådande. Det ska kompromissas med Annie Lööf och Birgitta Ohlsson och då kan mycket jävelskap hända längs vägen. Därför står M och stampar. På grund av sitt livsfarliga sällskap. Därför får SD också behålla de flesta av de väljare de fångat upp från sjuklövern, men utan att vinna några nya.
2016-12-02, 06:09
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
2016-12-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Man tycker att M borde ha ökat med tanke på deras ändringar i invandringspolitiken. Men det är bra att de går bakåt istället. De förstår antagligen inte själva varför de backar.

Folk litar inte på M vad gäller invandringspolitik; M har aldrig levererat annat än bidragsmassinvandring +100 000 per år och upphävandet av Luciabeslutet. Dessutom måste M samarbeta med de högerextrema C, FP, och KD, vilka är för i princip fri invandring.

S och MP har åter levererat med restriktiv invandringspolitik. S borde ligga på 35% snart.

//MP 2018
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-12-02 kl. 09:00.
2016-12-02, 10:08
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Hur tänker du där? Om "de andra" inte redovisar sin statistik hur kan du då säga att SCB inte har större bortfall än dem? Det resonemanget går inte ihop.

Gör det inte? Det är väl känt att det blir allt svårare att få tag på folk som är villiga att vara med på opinionsundersökningar. Det är känt i hela västvärlden.

Man kan utgå i från att SCB;s gör allt de kan för att få just de som de slumpat fram att svara. 25-30% får de aldrig tag på de svarar inte, på brev eller telefon eller mail. Ytterligare ett antal som de faktiskt får tag på tackar nej att delta och ytterligare ett antal säger att de inte vet inte har bestämt sig. Summa nära 50% gör ingen opinionsyttring.

Telefoninstitut gör inte lika omfattande försök. De ringen ett antal gånger fram tills det börjar bli för sent och resultaten ska sammanställas. Då väljer de ut en ny person i stället. Därmed blir "villiga att svara" en överrepresenterad grupp kontra, "totalt ointresserade av att svara/onåbara".

Webinstituten skickar påminnande mail också tills tidsgränsen är nådd. Når de ingen framgång så väljer de bara ut nya personer tills de får ihop sitt antal de bestämt sig för.
Webinstituten har säkert allra minst problem med bortfall eftersom personerna anmält intresse att vara med. Å andra sida kan de inte påstå att deras frågeunderlag är slumpmässigt.

Vilket parti sympatiserar de onåbara med, det är den stora frågan som inget institut kan svara på.
2016-12-05, 19:10
Medlem
Samizdats avatar
Sifo verkar desperata. Jag fick ett "Sverige Nu" i... början av oktober? Något sådant. Kanske att det första brevet kom redan i september. De har i omgångar förlängt svarsperioden och i dag fick jag ännu ett brev från Sifo, där jag informeras om att man nu ökat belöningen för ett svar till hela 200 kr (3 biobiljetter, 2 Trisslotter & 2 biobiljetter, 200 kr till välgörenhet, eller dylikt). Bortfallet måste vara enormt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in