Citat:
Ursprungligen postat av
Gabriel Knight
Tittar vi i de antika skrifterna, inte bara i de bibliska skrifterna utan i vedaskrifterna, babyloniska skrifter mm ser vi att man skrev i metaforer och underliggande lager vilket vi inte riktigt förstår idag eftersom vi inte riktigt har bevarat de antika språkliga traditionerna.
Möjligen ser vi spår av dem i engelskans ordvitsar som ju kan förstås på flera sätt men ialla fall så var det så här att de antika texterna ofta innehöll flera förståelselager: allegoriska, metaforiska, bokstavliga och eskatologiska lager.
Detta förstod dåtidens människor och därför tolkades texter och profeters och rabbiners ord efter dessa tolkningslager. Jesu ord innehåller också dessa lager...
Jag tycker om att upptäcka matematikens, programmeringens och vetenskapens gåtor som Gud har skapat, men tyvärr oftast inte för att de för mig närmare Gud, utan för att de gör mig mäktigare och mer värdefull som människa. Om Jesus skapade fler gåtor m.h.a. sina liknelser så missunnar jag inte andra att upptäcka dessa, och sen kanske dela dem med mig.
Men det gnager lite i huvudet hur det egentligen går ihop med det torra budskapet att människans problem är att vara syndig och inte dela med sig tillräckligt, som GT är fullt av. Jag tvekar att ta emot gåvorna helt öppet för att Gud isf kan ställa enorma krav på mig efteråt.
Att klaga på Jesus liknelser är väl som att klaga på att någon berättar ett skämt som man inte förstår. Och det är förståeligt, för om man inte vill umgås med Gud vill man inte. Han skapar gåtor som det är meningen att vi ska vända oss till honom för att få förklarade.