2015-09-21, 01:26
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, Jesus som person handlade om sanningen, han förkunnade sanningen, precis som Giordano Bruno, det var orsaken till att han torterades och mördades till slut.

Precis.

Så Jesus kom alltså till jorden, och viftade med sitt svärd, för att människorna skulle förstå att Jesus menade allvar med sanningen? Var det kanske därför människorna torterade och korsfäste Jesus?
För att Jesus skrämde upp dem?
Citera
2015-09-21, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Precis.

Så Jesus kom alltså till jorden, och viftade med sitt svärd, för att människorna skulle förstå att Jesus menade allvar med sanningen? Var det kanske därför människorna torterade och korsfäste Jesus?
För att Jesus skrämde upp dem?

Ja, för att Jesus skrämde upp människor med sanningen, men om kristna skulle ta till ett bokstavligt svärd, skulle gå under med svärd:

"Då sade Jesus till honom: ”Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd"(Matteus 26:52 Bibel2000)
Citera
2015-09-21, 02:41
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ja, för att Jesus skrämde upp människor med sanningen, men om kristna skulle ta till ett bokstavligt svärd, skulle gå under med svärd:

"Då sade Jesus till honom: ”Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd"(Matteus 26:52 Bibel2000)

Jaha, jag tror att jag börjar förstå lite bättre nu. Då var det var därför Jesus dödades, för att han hade ett svärd med sig, som han hade gripit tag i innan han kom till jorden. Människorna gjorde vad Jesus talade om för dem, precis som i din text. Fast jag kan tycka att det är lite hårt att man ska behöva dö bara för att man håller i ett svärd. Jag kan ju förstå om man kan behöva döda i självförsvar, om man blir angripen av någon med ett svärd.
Citera
2015-09-21, 02:46
Medlem
Citat:
Jaha, jag tror att jag börjar förstå lite bättre nu. Då var det var därför Jesus dödades, för att han hade ett svärd med sig, som han hade gripit tag i innan han kom till jorden. Människorna gjorde vad Jesus talade om för dem, precis som i din text. Fast jag kan tycka att det är lite hårt att man ska behöva dö bara för att man håller i ett svärd. Jag kan ju förstå om man kan behöva döda i självförsvar, om man blir angripen av någon med ett svärd.

Jag förstår att du försöker vara ironisk och kanske lite komisk?
Citera
2015-09-21, 02:53
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Nja, jag försöker nog snarare att tolka dina bibelverser. Det är ju inte säkert jag tolkar verserna rätt. Men det gör inget för det finns många som tolkat fel före mig, men jag lär mig hela tiden. Bibelkunskap är inte och har aldrig varit min starka sida. Men jag tycker att det är intressant att lära mig mer och sedan försöka utvärdera och dra mina egna slutsatser emellanåt.
Citera
2015-09-21, 07:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, för att Jesus skrämde upp människor med sanningen,

Och belägg för detta, tack.
Citera
2015-09-21, 07:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Komiken ligger snarare i din bibel-exegesis och -apologetik.
Citera
2015-09-21, 13:05
Bannlyst
Den som inte har Jesus som sin Herre kommer att förgås! Det är sanningen!
”Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.” - Matteus 25:41
Citera
2015-09-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArmorOfGod
Den som inte har Jesus som sin Herre kommer att förgås! Det är sanningen!
”Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.” - Matteus 25:41
Nej, troligtvis inte!
Citera
2015-09-21, 23:29
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Nja, jag försöker nog snarare att tolka dina bibelverser. Det är ju inte säkert jag tolkar verserna rätt. Men det gör inget för det finns många som tolkat fel före mig, men jag lär mig hela tiden. Bibelkunskap är inte och har aldrig varit min starka sida. Men jag tycker att det är intressant att lära mig mer och sedan försöka utvärdera och dra mina egna slutsatser emellanåt.

Men Jesus tog ju aldrig till ett svärd, inte heller hans efterföljare. Inte ens när Jesus fängslades:

"Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.” "(Joh 18:36 Bibel2000)

Jesus sade tydligt till hans lärjunge:

"Då sade Jesus till honom: ”Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd" .(Matteus 26:52 Bibel2000)
Citera
2015-09-21, 23:38
Medlem
Citat:
Citat:
Ja, för att Jesus skrämde upp människor med sanningen
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och belägg för detta, tack.

"Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill.”"(Joh 3:19-21 Bibel2000)
Citera
2015-09-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Komiken ligger snarare i din bibel-exegesis och -apologetik.

Argumentum ad hominem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in