2015-09-18, 13:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Skillnaden är väl 10000 kr om jag räknat rätt?
Eller en ökning med 33.3%, för att vara mer relevant.
2015-09-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Eller en ökning med 33.3%, för att vara mer relevant.

Och det är väl lika mycket som bostadspriset måste ner om månadskostnade ska hållas på samma nivå.
2015-09-18, 14:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Innan räntan når 5% och hela ränteavdraget forslats bort så har troligtvis personen lyckats komma ner en del i belåningsgrad så amortering blir absolut inte 3500kr. Sedan äter inflationen och löneökningar upp lånet på sikt. Har personen sedan en medelinkomst för innerstadsbo 30-40 tusen så kan jag inte se varför personen måste livnära sig på blodpudding. Hört uttrycket " location location" förut? 19 kvm är dock i minsta laget om man ska kunna trivas i långa loppet. Säkert en ung kille/tjej som vill hänga på Stureplan som köpt den. Lika troligt är det att hela lägenheten betalades kontant av mamma/pappa från Lidingö så vi behöver nog inte oroa oss för personen som köpte just den lägenheten.

Värre för lyxfällanparet som köpte villa i Örkelljunga för 2 miljoner. Eller Säffle kanske var ett bättre exempel.

Dom som köper nu och sen kommer amoteringskravet för näste som vill köpa dennes lgh och om räntan skulle gå upp hastigt upp på 1.5 år (vi såg det innan vid finanskrisen hur den gick upp till 6% snabbt) sen så har dom inte hunnit amorterat ett skit. Det kommer inte va några löneökningar om 2-3 år knappt förutom på fjuttig tusenlapp totalt som vanligt och inflation är 0. Du har även glömt månadsavgifen brukar stiga årsvis för BR.

Om denna skrubb går upp till 12-14 000 kr/mån kostnad och vasastans 3:an till 33-40 000 kr kommer priserna rasa, det är fakta. Folk kommer inte betala det för 19 m2 utan då sjunker priset massor eller så hyr dom hellre en lgh eller nyproduktion 1a på 35 m2 för 6000 kr nu som b la annonserades nyligen i vällingby och sumpan eller alla lantisar flyttar hem till västerås och örkelljunga igen. Det skulle ske en massflykt från sthlm eller flytt till nyproduktionslgh eller vanliga hyresrätter, många skulle försöka härda ut men det skulle sänka konsumtionen enormt och samhället gå in i ännu kraftigare lågkojunktur vilket skapar en bankkris när folk inte kan betala och sen försvinner jobben vilket gör alla lantisar lämnar stockholm och massor av lgh frigörs el folk tränger ihop sig. Så såg det ut vid kraschen i 90-talet. Bostadsbrist innan i slutet av 80-talet och viss byggboom och sen vid kraschen och resten av 90-talet fanns det massor av lediga lgh

Det finns en anledning att inköpspriset ökat flera ggr nu sen år 2005 och 10 ggr sen 1996 men samtidigt ligger den totala månadskostaden på samma nivå endå som kurt-sune även framlagt och statistiken stödjer ddet (plus sedvanlig inflationökning på 10-30%) pga av amorteringsfrihet och hyperlåga räntan. Idag kostar denna 19 m2 lgh 3750 kr bara netto+amotering 1% av lånet 1700 kr=5300 kr, vilket i sig redan är dyrt för detta objekt. En motsvarande hyresrätt är billigare.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-18 kl. 14:31.
2015-09-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Dom som köper nu och sen kommer amoteringskravet för näste som vill köpa dennes lgh och om räntan skulle gå upp hastigt upp på 1.5 år (vi såg det innan vid finanskrisen hur den gick upp till 6% snabbt) sen så har dom inte hunnit amorterat ett skit. Det kommer inte va några löneökningar om 2-3 år knappt förutom på fjuttig tusenlapp totalt som vanligt och inflation är 0. Du har även glömt månadsavgifen brukar stiga årsvis för BR.

Om denna skrubb går upp till 12-14 000 kr/mån kostnad och vasastans 3:an till 33-40 000 kr kommer priserna rasa, det är fakta. Folk kommer inte betala det för 19 m2 utan då sjunker priset massor eller så hyr dom hellre en lgh eller nyproduktion 1a på 35 m2 för 6000 kr nu som b la annonserades nyligen i vällingby och sumpan eller alla lantisar flyttar hem till västerås och örkelljunga igen. Det skulle ske en massflykt från sthlm eller flytt till nyproduktionslgh eller vanliga hyresrätter, många skulle försöka härda ut men det skulle sänka konsumtionen enormt och samhället gå in i ännu kraftigare lågkojunktur vilket skapar en bankkris när folk inte kan betala och sen försvinner jobben vilket gör alla lantisar lämnar stockholm och massor av lgh frigörs el folk tränger ihop sig. Så såg det ut vid kraschen i 90-talet. Bostadsbrist innan i slutet av 80-talet och viss byggboom och sen vid kraschen och resten av 90-talet fanns det massor av lediga lgh

Det finns en anledning att inköpspriset ökat flera ggr nu sen år 2005 och 10 ggr sen 1996 men samtidigt ligger den totala månadskostaden på samma nivå endå som kurt-sune även framlagt och statistiken stödjer ddet (plus sedvanlig inflationökning på 10-30%) pga av amorteringsfrihet och hyperlåga räntan. Idag kostar denna 19 m2 lgh 3750 kr bara netto+amotering 1% av lånet 1700 kr=5300 kr, vilket i sig redan är dyrt för detta objekt. En motsvarande hyresrätt är billigare.

Ojdå, låter läskigt det där . Vad är ditt överlevnadstips?
2015-09-18, 14:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ojdå, låter läskigt det där . Vad är ditt överlevnadstips?

Yeah, kör humor, sarkasm metoden eller bli känslomässig och upprörd som många andra när argumenten är slut och motparten ligger för nära sanningen och det blir lite obehagligt allt

Personligt tycker jag det låter positivt och något jag längtar efter = lediga hyresrätter, billiga bostadsrätter, se alla hycklande pk-fjantar och strebers i medelklassen som segregerat sig från muhammed blir ruinerade så jag kan håna dom samtidigt som SD - mitt parti tar regeringsmakten ännu snabbare år 2018. Drar man in cashen för medelklassen och pk-nissen blir han sverigedemokrat och anser det är fullt nu. Samtidigt blir skitskallen och pundaren flensburg här ruinerad totalt vilket vore nice.

Hitta ett bra citat som sammanfattar dagens priser och bobubbla:
Det gick att lura medborgarna på 1700-talet men det borde inte gå idag - men det gör det.
2015-09-18, 15:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Stämmer ganska bra det. I alla fall här på Flashback. Det blir mest fakta och logiska resonemang.

Jag hade ett exempel tidigare med Torsten. Ser du något problem med det?

Själv har jag köpt en villa kontant. Är det ett problem?
Dina resonemang är varken logiska eller speciellt faktabaserad.
Att du och dina bekanta inte är särskilt kredittunga är ointressant sett till tråden.

Det som däremot är intressant är en extremt snabbt ökande skuldsättningskvot främst i storstäder och huvudstaden.
Att vi är i en bubbla är glasklart.
2015-09-18, 15:05
Medlem
Citat:
Yeah, kör humor, sarkasm metoden eller bli känslomässig och upprörd som många andra när argumenten är slut och motparten ligger för nära sanningen och det blir lite obehagligt allt

Personligt tycker jag det låter positivt och något jag längtar efter = lediga hyresrätter, billiga bostadsrätter, se alla hycklande pk-fjantar och strebers i medelklassen som segregerat sig från muhammed blir ruinerade så jag kan håna dom samtidigt som SD - mitt parti tar regeringsmakten ännu snabbare år 2018. Drar man in cashen för medelklassen och pk-nissen blir han sverigedemokrat och anser det är fullt nu. Samtidigt blir skitskallen och pundaren flensburg här ruinerad totalt vilket vore nice.

Hitta ett bra citat som sammanfattar dagens priser och bobubbla:
Det gick att lura medborgarna på 1700-talet men det borde inte gå idag - men det gör det.

Ingen ironi. Vad tycker du man ska göra som belånad i Stockholm med familj? Flytta till en hyresetta i Karlskoga? Du tror inte att det är samma personer som idag kan betala för sig som även kommer att kunna betala för sig efter en ev. krasch? Eller tror du det är alla som bott i en billig hyresrätt på landsbygden som plötsligt kommer köpa upp villorna på Lidingö och våningarna på Östermalm?
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-09-18 kl. 16:01.
2015-09-18, 15:18
Medlem
https://allabrf.se/

Innan ni satsar alla era tillgångar ...
2015-09-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
https://allabrf.se/

Innan ni satsar alla era tillgångar ...
oj vilken bra sida du tipsade om, provade 4 brf jag är delägare i, de få uppgifter som fanns var gama styrelsemedlemmar, inte ens ÅR.
2015-09-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dina resonemang är varken logiska eller speciellt faktabaserad.
Då borde det vara enkelt att med fakta och logik smula sönder de. Men det ser vi inte hända. (Tro mig jag skulle skamset notera det omgående).
Det är väl simora som försöker ibland, men simora står för långt till vänster och får problem med verkligheten.

Citat:
Att du och dina bekanta inte är särskilt kredittunga är ointressant sett till tråden.
Det blev väldigt mycket "goddag yxskaft" över det.

Citat:
Det som däremot är intressant är en extremt snabbt ökande skuldsättningskvot främst i storstäder och huvudstaden.
Det blir så när staten måste sänka räntan. Då sjunker boendekostnaden.
Och räntan sänker den för att sänka reallönerna så näringslivet ska gå runt och arbetslösheten minska.

Allt detta för att ni gett facket rätt att skapa arbetslöshet.

De som klagar över höga priser, för låg ränta, och för hög skuldsättning borde då vilja avväpna facket och ha fri lönesättning. Då skulle inte bostadspriserna rusa iväg så mycket.

Men förmågan till logiskt och konsekvent tänkande är inte så hög hos de som klagar över höga priser och hög skuldsättning. Allt som oftast vill ni ha kvar fackets rätt att skapa arbetslöshet.

Citat:
Att vi är i en bubbla är glasklart.
Då har du ett sätt att mäta upp den?
2015-09-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo så kan säkert de tro som själva inte lyckats med något

Den ene menar man har mindervärdeskomplex, den andre att man har storhetsvansinne.. va vet jag, är kanske nästan samma sak.

Men om man med mindervärdeskomplex kan bygga upp ett bra kapital, bo flott, ha chefsjobb, bra betalt.. ja då undrar jag varför inte alla skaffar sig ett mindervärdeskomplex.
Jag bara pekar på:
* att du i tråden visat prov på ett extremt självhävdelsebehov.
* att du i tråden visat prov på en stark vilja att uttala dig förklenande om andra.

* Sedan tillkommer att du inte tillför någon direkt fakta eller resonemang i frågan.

Givet dessa tre ovan, vad skulle skälet för dig att vara här, om inte det jag nämnde ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vad jobbar du med, hur bor du, hur mycket har du i skuld, äger du fler fastigheter, äger du aktier osv..? Sitta och klanka ner på andra är ju ingen konst så länge man kan vara anonym.
Det har inget alls med sakfrågan att göra. Och därför går jag inte in på det.
2015-09-18, 18:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Hehe yeah, skulle räntan bara gå upp till 5% skulle räntekostnaderna bli 105 000 kr*30/12= 6125 kr
Amotering sen 3500 kr+mån utgift 2000 = 11625 kr. Ta bort ränteavdraget på det så landar totalsumman med 5% ränta och amoteringskravet på 14250 kr för 19 m2 skrubb

Samtidigt skulle 3an i vasastan kosta 40 000 kr/mån.

Jag skulle inte vilja sitta i den sitsen och först få äta blodpudding i flera år tills det inte håller längre och sälja med 70% förlust.

Lite tillägg till mitt föregående inlägg med dagens artikel:
http://www.di.se/artiklar/2015/9/18/stans-pankaste-brf-foreningar/

"Riskerna med stora lån kanske inte är uppenbara idag när bostadslånen är rekordbilliga. Men när räntorna stiger riskerar bostadsägarna att åka på en trippelsmäll, enligt Dahlstedt.
”För det första blir räntan på bolånet dyrare. Och för de andra måste föreningen förmodligen höja avgiften för att täcka sina ränteutgifter. Vidare riskerar värdet på lägenheterna att falla, relativt lägenheter i föreningar med låga skulder”, konstaterar han."

Om räntan går upp till 5% kommer även månavgifterna höjas i många föreningar också. . 32-40 000 kr i månkostnad för 3an i vasastan och 11.6 - 14 000 kr för skrubben på 19 m2 1an+ höjda mån avgifter. Haha

När skiten brakar ihop kommer alla skrika och skyllla på staten" Why?! oh why!? Det är deras fel, buhu" och dom kommer fatta vad dom gjort när dom köpt 1or på 32 m2 för 3.5 milj motsvarande 15-20 nya bilar och 3or för 7 milj motsvarande 40 nya bilar. Köper man renault får man 50 nya bilar.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-18 kl. 18:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in