2015-09-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja inte värre i skiten än den som hyr samma bostad i andrahand. Måste vara ett riktigt a-läge med en sådan prislapp.

a-läge?, 19m2, mitt garage e större.
2015-09-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
a-läge?, 19m2, mitt garage e större.

Garagen är dyra runt Odenplan
2015-09-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Ja, jag har inte sagt att det varit en bubbla tidigare... Men när en bekant får sin lägenhet på 19kvm såld för över 2,5 miljoner förstår man att något inte är korrekt. Och dessutom med en avgift över 2000kr/mån
Några procent ränta på det så sitter personen i skiten direkt.

Låt säga att räntan plötsligt stiger till 5%. Personen som köpt lägenheten har lagt 500 000 kr kontant. Ränta plus avgift blir då ca 7800kr per månad. Det är väl vad folk i dagläget betalar för en etta i Sumpan i andra hand? Denna lägenhet lär dock ha ett betydligt finare läge än så.

Värre att köpa ett radhus för samma peng på vischan och fabriken läggs ner.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-09-17 kl. 21:55.
2015-09-17, 22:34
Medlem
Trillskes avatar
Får snarare 30 kvm för dina 7.8k i sumpan. Annars har du en poäng och den beror på att det inte är speciellt mycket dyrare att hyra i innerstan än utanför. 7.8k i sumpan = 9.2k på Östermalm. Ungefär detsamma för vasastan/odenplan.*

Det vill säga det är jätte, jätte, jättedyrt att hyra i förorten och långtbortistan idag. Samma fenomen gäller nu hela Sverige, då vi som sagt lämnat fundamenta bakom oss för länge sedan och drivs av krediter och hybris. Titta på priserna i övik och tänk på att de har lågt betalt och typ en fabrik.

19 kvm är dock absolut i minsta laget. Det är ett katastrofalt köp. Man måste tro på misär-scenarion för att se framtid i det köpet, och blir läget misär är det plötsligt en värld av skillnad mellan 19 och 28 kvm (vilket det inte är idag).

*Som tidigare påpekats tyder detta på att hyresmarknaden inte skulle klara av att fånga upp räntehöjningar. Om nu inte medellönerna/kapital bortom krediter redan givit en tillräckligt stark hint.

Då kan man alltså gnälla hur mycket man vill om bostadsbrist.
Senast redigerad av Trillske 2015-09-17 kl. 22:46.
2015-09-17, 23:14
Medlem
Citat:
Måste vara ett riktigt a-läge med en sådan prislapp.

Finns för all del billigare, för den som inte vill betala så mycket. Den här t ex.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-ranten-falkopings-kommun-sankt-sigfridsgatan-42a-8089135

Någon som har en aning om varför den är så pass mycket billigare?
2015-09-18, 03:40
Medlem
slemhogs avatar
Hur gamla är alla stamkunderna här egentligen? Jag får intrycket av att det är bara massa gubbar på 45-95 bast, typ kurt-sune, bajsboo m m
Senast redigerad av slemhog 2015-09-18 kl. 03:50.
2015-09-18, 03:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Ja, jag har inte sagt att det varit en bubbla tidigare... Men när en bekant får sin lägenhet på 19kvm såld för över 2,5 miljoner förstår man att något inte är korrekt. Och dessutom med en avgift över 2000kr/mån
Några procent ränta på det så sitter personen i skiten direkt.

Hehe yeah, skulle räntan bara gå upp till 5% skulle räntekostnaderna bli 105 000 kr*30/12= 6125 kr
Amotering sen 3500 kr+mån utgift 2000 = 11625 kr. Ta bort ränteavdraget på det så landar totalsumman med 5% ränta och amoteringskravet på 14250 kr för 19 m2 skrubb

Samtidigt skulle 3an i vasastan kosta 40 000 kr/mån.

Jag skulle inte vilja sitta i den sitsen och först få äta blodpudding i flera år tills det inte håller längre och sälja med 70% förlust.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-18 kl. 03:50.
2015-09-18, 04:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hur gamla är alla stamkunderna här egentligen? Jag får intrycket av att det är bara massa gubbar på 45-95 bast, typ kurt-sune, bajsboo m m
Idiocrazy-effekten har spunnit ca 20. Låt oss anta att många ger sig in i marknaden med svagt kapital någonstans mellan 25-40 års ålder. Givet idiocrazy-evolution får vi då specificikt överlevnad/stor vinst hos den skara som går in med störst hävstång/minst genomtänkt analys. Spolar vi då fram till dagens datum kommer samma skara ha gått från svag ekonomi till stark via just detta beslut.

Eftersom vi återigen befinner oss i en mindre omgivning/intervall där vi haft idiocrazy-evolution kommer de största vinnarna ha sämst analysförmåga (generaliserat, absolut inte alltid sant på individnivå). Det innebär då att de inte klarar av att analysera annat än att titta på utfallet i backspegeln/det faktiska resultatet.

Det är vidare en personlighetstyp som utan att skämmas skulle kunna repetera samma sak sida efter sida, med polär övertygelse svårt att likna vid annat än religion.

Givet detta bör de mest fanatiska postarna befinna sig mellan 35-60 års ålder, med tyngdpunkt på 45+.

Detta gäller självfallet inte sådana som mig, Gromph, etc. Vi må vara aspiga vi också, men av helt andra anledningar (informationstörst och en vilja att vända vrida och analysera saker, dvs snarare motsatsen till det fanatiskt polära). Jag skulle därför tro att "vi" är framförallt 20<x<40, även om det är en fräck åldersgeneralisering.

Det är vidare därför inte naturligt för oss att repetera samma one liners på varje sida, så varje inlägg kräver mer och vi kan omöjligen hålla samma frekvens som polära fanatiker oavsett om vi skulle lägga lika mycket tid eller inte.

M.a.o. är det inte så märkligt om du tycker det är mycket gubbar i tråden sida ut och sida in. Jag själv både läser och skriver snabbt utav bara helvete, men hänger ändå inte med här.
Senast redigerad av Trillske 2015-09-18 kl. 05:01.
2015-09-18, 08:07
Medlem
Citat:
Hehe yeah, skulle räntan bara gå upp till 5% skulle räntekostnaderna bli 105 000 kr*30/12= 6125 kr
Amotering sen 3500 kr+mån utgift 2000 = 11625 kr. Ta bort ränteavdraget på det så landar totalsumman med 5% ränta och amoteringskravet på 14250 kr för 19 m2 skrubb

Samtidigt skulle 3an i vasastan kosta 40 000 kr/mån.

Jag skulle inte vilja sitta i den sitsen och först få äta blodpudding i flera år tills det inte håller längre och sälja med 70% förlust.

Innan räntan når 5% och hela ränteavdraget forslats bort så har troligtvis personen lyckats komma ner en del i belåningsgrad så amortering blir absolut inte 3500kr. Sedan äter inflationen och löneökningar upp lånet på sikt. Har personen sedan en medelinkomst för innerstadsbo 30-40 tusen så kan jag inte se varför personen måste livnära sig på blodpudding. Hört uttrycket " location location" förut? 19 kvm är dock i minsta laget om man ska kunna trivas i långa loppet. Säkert en ung kille/tjej som vill hänga på Stureplan som köpt den. Lika troligt är det att hela lägenheten betalades kontant av mamma/pappa från Lidingö så vi behöver nog inte oroa oss för personen som köpte just den lägenheten.

Värre för lyxfällanparet som köpte villa i Örkelljunga för 2 miljoner. Eller Säffle kanske var ett bättre exempel.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-09-18 kl. 08:48.
2015-09-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag har inget behov av att ge mig in i uthyrningsbranschen.

Du skall naturligtvis öppna ditt hjärta, som förre statsministern sade ...

VISST JA, glömde att du har plånbok istället. Samt läroböcker i nationalekonomi
och i härskartekniker. Läser du vad du själv skriver ibland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det för snarare tankarna till någon med svåra mindervärdeskomplex och stora behov av att sitta och förhäva sig.
Du borde ta itu med det. Det är inte hälsosamt.

Ganska representativt för ditt sätt att "argumentera". Men det fanns ju stater där man
satte oppositionella på mentala hospital.
2015-09-18, 08:19
Medlem
Citat:
Nja inte värre i skiten än den som hyr samma bostad i andrahand. Måste vara ett riktigt a-läge med en sådan prislapp.

Aläge ? Innanför tullarna skulle jag i alla fall tro ...
2015-09-18, 08:20
Medlem
Citat:

De bostadssökande har inte tid att skriva här, de har nog med att stå i kö ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in