2015-09-18, 21:45
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Pro tip: låt Sverige gå under.

Tycker likadant. På riktigt. Låt skiten haverera nu. Om jag mot förmodan har fel så är ingen gladare än jag.
Citera
2015-09-18, 21:45
Medlem
Inte 2000 nysvenskar per dag. 1000 av de som kommer till Sverige åker vidare, främst till Finland.
Citera
2015-09-18, 21:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiranusis
Endast 10 procent är högutbildade av syrierna i Sverige. Källa: SCB. Dessutom hjälper inte en irakisk juristexamen dig i Sverige. Helt olika lagar! En afghansk psykologexamen hjälper inte särskilt mycket den heller (synen på kvinnans och barnens rättigheter för olika).

http://www.svt.se/opinion/svt-borde-ha-namnt-att-endast-0-3-procent-av-de-nyanlanda-har-forskarutbildning

Fast om 0,3 procent av flyktingarna har forskarutbildning så är det bra, givet att de antingen kommer ifrån Syrien, som är ett "medelinkomstland", (i en global jämförelse), eller kommer ifrån låginkomstländer, (andelen forskarutbildade i Sverige och förmodligen i andra rika länder ligger på 1,25 procent). Om vi skulle ta in 200.000 flyktingar per år så innebär detta att vi får 600 nya forskare varje år. Sedan får vi alltså in 20.000 högutbildade varje år.

Sedan finns det kanske en orsak till att t.ex. en psykolog ifrån Afghanistan flyr sitt land, (och jag klandrar verkligen inte vederbörande för det!) Den personen är säkert, alldeles utmärkt lämpad att behandla människor, inte minst barn, som är krigstraumatiserade.
Citera
2015-09-18, 21:50
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Här har vi Sveriges befolkning uppdelad efter ålder:
http://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Befolkning/Befolkningspyramiden-har-blivit-ett-torn/Befolkningspyramid-for-Sverige-den-31-december-2013.png

Som vi ser finns det nästan lika många personer i alla grupper som är yrkesverksamma. Det betyder att någon brist uppstår inte för att åldern 60-65 går i pension, de ersätts bara av 55-60 (generellt sett).

Däremot uppstår det stor brist på arbeten nu när automatiseringen av arbetslivet fortsätter. Har ni sett kassörskorna på stormarknaderna? De ersätts med självbetjäning. Har ni sett inom industrin, modernare och effektivare robotar övertar många industriarbetares jobb.

Industriarbetare blir robottekniker. Antingen skolar man om sig som gammal eller väljer automationslinjen i gymnasiet som ung. Det här "problemet" har ju alltid funnits ända sen franska industriarbetare kastade tofflorna in i maskinerna på 1900-talets början (och myntade ordet sabotage, sabbot på franska är toffla/sko har jag lärt mig)

Däremot är knappt någon av de som kommer idag kvalificerade att någonsin bli robottekniker. Möjligtvis får de skura golvet på fabriken men efterfrågan för den tjänsten kräver inte 100-200 000 babbar/år.
Citera
2015-09-18, 21:51
Medlem
Enydrions avatar
P1 idag studio 1 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/604443?programid=1637

Olof Åslund forskare säger 1.21.28 in i programmet
Citat:
Tittar man på dem som kommer just nu, så kommer det väldigt många högkvalificerade med långa gedigna utbildningar, mycket relevant yrkeserfarenhet

Han börjar prata 1.18.57

Detta var ju ett radioprogram så jag kunde inte kolla in längden på hans näsa

Nån som har koll på om han har rätt?
Citera
2015-09-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast om 0,3 procent av flyktingarna har forskarutbildning så är det bra, givet att de antingen kommer ifrån Syrien, som är ett "medelinkomstland", (i en global jämförelse), eller kommer ifrån låginkomstländer, (andelen forskarutbildade i Sverige och förmodligen i andra rika länder ligger på 1,25 procent). Om vi skulle ta in 200.000 flyktingar per år så innebär detta att vi får 600 nya forskare varje år. Sedan får vi alltså in 20.000 högutbildade varje år.

Sedan finns det kanske en orsak till att t.ex. en psykolog ifrån Afghanistan flyr sitt land, (och jag klandrar verkligen inte vederbörande för det!) Den personen är säkert, alldeles utmärkt lämpad att behandla människor, inte minst barn, som är krigstraumatiserade.

Slutsatsen blir att den kompetens som behövs i Sverige framöver måste importeras ihop med importen av flyktingar och bifogad arbetslöshet samt terror. Helst ska en och samma flykting uppfylla samtliga egenskaper för att anses som vass forskare.
Senast redigerad av albertoni 2015-09-18 kl. 22:02.
Citera
2015-09-18, 22:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Varför hatar du och dina gelikar svenskar och israeler så mycket, samtidigt som ni dyrkar muslimer oavsett hur vedervärdigt de beter sig? Jag försöker förstå?

Det gör vi inte. Men vi betraktar muslimer som människor. Jag älskar Sverige med dess moderna och postmoderna kultur.

Jag hatar absolut inte judar. Många av mina vetenskapliga idoler är just judar med europeisk ursprung. Men jag förbehåller mig rätten att kritisera Israel, både som land och fenomen. Orsaken till detta är att Israel, som säger sig stå för en modern västerländsk civilisation, inte beter sig utifrån dessa standard, då man ständigt bryter emot internationell lag och spottar omvärlden i ansiktet. Om ett arabland beter sig svinaktigt så blir jag däremot inte ett dugg förvånad. Muslimer, och deras judiska och kristna medhjälpare, hjälpte till att översätta de grekiska skrifter som sedan möjliggjorde renässans och senare upplysningstid. Den muslimska världen valde dock att inte gå denna värld utan uppfann istället "ortodox islam". Hur det gick sedan vet vi. Den sista vetenskapliga boken ifrån den muslimska världen som fick global spridning kom ut på 1500-talet.

Men detta innebär inte att muslimer är "oförbätterliga". Till skillnad ifrån de andra religionerna så blir muslimer, i allmänhet, allt mindre religiösa ju längre de har bott i Sverige. De flesta muslimer som bor i Sverige är sekulariserade. De har helt enkelt fått, säkert mestadels omedvetet, gå igenom renässansens och upplysningstidens köttkvarn, som vi alla har fått gått igenom. Tyvärr så verkar inte detta gälla religiösa israeliska bosättare och inte heller ultra-ortodoxa judar, (då dessa tenderar att isolera sig ifrån samhället), samt de som tillhör den rysk-ortodoxa kyrkan och vissa karismatiska kristna sekter.
Citera
2015-09-18, 22:06
Medlem
Ollonets avatar
Ett självhatande folk förtjänar inget land eller välfärd.Hoppas det ökar till 5000 varje dag så dumma svenskar som ska vara så fiiiina och goda får ett och annat att tänka på.
Citera
2015-09-18, 22:08
Medlem
Zaedrewss avatar
På bilder från Ungern ser det ut som att väldigt många är asiater dessa ska ur landet direkt. Inte slösas en krona på för de kommer få avslag ändå. Detsamma gäller större delen av Afrika. Egentligen ska alla ur landet om nu EU och de regler länderna enats om ska betyda ett skit. Annars är det ett rättlöst Europa vi lever i.
Citera
2015-09-18, 22:15
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Här har vi Sveriges befolkning uppdelad efter ålder:
http://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Befolkning/Befolkningspyramiden-har-blivit-ett-torn/Befolkningspyramid-for-Sverige-den-31-december-2013.png

Som vi ser finns det nästan lika många personer i alla grupper som är yrkesverksamma. Det betyder att någon brist uppstår inte för att åldern 60-65 går i pension, de ersätts bara av 55-60 (generellt sett).

Däremot uppstår det stor brist på arbeten nu när automatiseringen av arbetslivet fortsätter. Har ni sett kassörskorna på stormarknaderna? De ersätts med självbetjäning. Har ni sett inom industrin, modernare och effektivare robotar övertar många industriarbetares jobb.
Det där kan ju inte stämma? Var är 40-talisterna i den där grafen? 40-talisterna som skulle skapa kaos när de gick i pension.
Citera
2015-09-18, 22:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Det där kan ju inte stämma? Var är 40-talisterna i den där grafen? 40-talisterna som skulle skapa kaos när de gick i pension.

I grafen är 40-taliseterna de som är 63-73. Eftersom grafen är från 2013.

Blev inget kaos för de ersattes av maskiner. Och så försvann åldersstrukturen inom många företag. Vilket betyder att yngre kunnat göra karriär osv.

Många 40-talister hade låtsasjobb och de ersattes heller inte i samma utsträckning.
Senast redigerad av Hegamon 2015-09-18 kl. 22:24.
Citera
2015-09-18, 22:23
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi behöver en total invandring på ca 225.000 personer per år för att undvika en framtida 65+ katastrof och sakta backa tillbaka 65+ problemet. Ännu fler invandrare, ju snabbare kan vi nå en balanserad utveckling där antalet barn per kvinna ligger på 2,1 och andelen 65+ av befolkningen ligger så lågt att dödligheten balanseras upp av födelsetalen. Kort och gott: Befolkningspyramiden kommer att se ut som en pyramid igen och inte som ett jävla ostadigt torn, med att allt större överhäng i toppen!

Och varför är detta så viktigt?

Jo, då slipper det svenska folket och den svenska kulturen att utplånas på sikt!

va e d för katastrof du talar om ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in