Citat:
Ursprungligen postat av
thewellovedone
Varför hatar du och dina gelikar svenskar och israeler så mycket, samtidigt som ni dyrkar muslimer oavsett hur vedervärdigt de beter sig? Jag försöker förstå?
Det gör vi inte. Men vi betraktar muslimer som
människor. Jag älskar Sverige med dess moderna och postmoderna kultur.
Jag hatar absolut inte judar. Många av mina vetenskapliga idoler är just judar med europeisk ursprung. Men jag förbehåller mig rätten att kritisera Israel, både som land och fenomen. Orsaken till detta är att Israel, som säger sig stå för en modern västerländsk civilisation, inte beter sig utifrån dessa standard, då man ständigt bryter emot internationell lag och spottar omvärlden i ansiktet. Om ett arabland beter sig svinaktigt så blir jag däremot inte ett dugg förvånad. Muslimer, och deras judiska och kristna medhjälpare, hjälpte till att översätta de grekiska skrifter som sedan möjliggjorde renässans och senare upplysningstid. Den muslimska världen valde dock att
inte gå denna värld utan uppfann istället "ortodox islam". Hur det gick sedan vet vi. Den sista vetenskapliga boken ifrån den muslimska världen som fick global spridning kom ut på 1500-talet.
Men detta innebär inte att muslimer är "oförbätterliga". Till skillnad ifrån de andra religionerna så blir muslimer, i allmänhet, allt mindre religiösa ju längre de har bott i Sverige. De flesta muslimer som bor i Sverige är sekulariserade. De har helt enkelt fått, säkert mestadels omedvetet, gå igenom renässansens och upplysningstidens köttkvarn, som vi alla har fått gått igenom. Tyvärr så verkar inte detta gälla religiösa israeliska bosättare och inte heller ultra-ortodoxa judar, (då dessa tenderar att isolera sig ifrån samhället), samt de som tillhör den rysk-ortodoxa kyrkan och vissa karismatiska kristna sekter.