Fast nu söker ju sig tydligen hälften av dessa tvåtusen flyktingar till Finland.
1000 asylsökande per dag är dock en relativt hög siffra. Jag utgår dock ifrån att det kan bli 15.000 i veckan innan jul. Ja, kanske uppåt 20.000 i veckan. Men skulle det bli
så många, vilket motsvarar en miljon på årsbasis, och en befolkningstillväxt på 8-10 procent, beroende på hur många som får asyl och hur stor den övriga invandringen bli, så får vi antingen kräva en
massiv hjälp ifrån UNHCR, hela EU och kanske USA, eller också så tvingas vi stänga våra gränser.
Jag måste säga att utvecklingen av denna flyktingkris har gått snabbare än någon annat jag har varit med om att bevittna, förutom då militära blixtaktioner á la Krim ockupationen och den efterföljande annekteringen. Jag måste också säga att jag kommer att ge Finland och finländarna credit om de klarar av att faktiskt ta emot alla flyktingar och sedan behålla åtminstone strax över 200.000 av dem.
För hade någon sagt till mig för ett år sedan, för att inte tala om när "Sannfinländarna" kom med i regeringen, att Finland eventuellt, faktiskt skulle klara av att ta emot tillräckligt många invandrare för att lösa sitt svåra 65+ problem, så hade jag gapskrattat och skakat på huvudet. Bara för några veckor sedan så fick jag höra talas om en opinionsundersökning som visade ett en tredjedel av finländarna hade rasistiska idéer och attityder på 1700-tals nivå. Nu kan det faktiskt bli så att Finland, av alla länder, kommer att ta emot mest flyktingar per capita, och detta under en djup ekonomisk kris.
Klarar man av att hantera detta, under sin ekonomiska kris och börja lösa sitt 65+ problem så skall jag aldrig mera skälla på finnar. Satan vilken sisu de behöver för att klara av allt detta!