2015-09-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Frågan är om bevismaterialet räcker till en fällande dom? Det får vi verkligen hoppas - oavsett vem eller vilka som är skyldiga till detta fruktansvärda brott.
Frågan är vad som händer om MGM erkänner brott mot griftefriden och skyddande av brottsling och vägrar att ange den riktige GM. Om han är skyldig, är det ett bättre alternativ än att neka till allt? Det är ju fråga om trovärdighet i slutändan.
Senast redigerad av Vierstein 2015-09-15 kl. 12:56.
2015-09-15, 13:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2833368-lisa-holm-atalet-skjuts-upp

Lisa Holm-åtalet skjuts upp Förhören med 35-åringen snart klara.
Publicerad 15 September, 2015 10:46

Slutdatum för när ett åtal ska vara väckt är i nuläget den 23 september. Men all dokumentation kommer inte att hinna bli klar i tid, enligt Lars Johansson.

Förra veckan skylde dom på att det var därför att advokaten skulle använda så mycket tid till att gå igenom FU, men nu visar det sig ju att det är polisen/åklagrens eget fel igen igen, det börjar påminna om "vargen kommer, vargen kommer"
Det har tidigare sagts att "men kanske inte detta datum heller står sig eftersom vi kan komma att behöva begära in kompletterande analyser".

Ovanstående är inte ett direkt citat utan fritt ur minnet. Min poäng är att det redan tidigare har flaggats för mer förseningar. Jag förstår inte detta hetsande. Det är ju normalt att sådana här utredningar tar tid, och det har gång på gång visats här i tråden med exempel från liknande fall.
2015-09-15, 13:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det har tidigare sagts att "men kanske inte detta datum heller står sig eftersom vi kan komma att behöva begära in kompletterande analyser".

Ovanstående är inte ett direkt citat utan fritt ur minnet. Min poäng är att det redan tidigare har flaggats för mer förseningar. Jag förstår inte detta hetsande. Det är ju normalt att sådana här utredningar tar tid, och det har gång på gång visats här i tråden med exempel från liknande fall.

Problemet är inte als att det tar tid, problemet är att dom sen ganska lång tid tillbaka, stup i ett proklamerar att "nu är det nära klart" "vi är i slut skedet" etc och "vi kommer att väcka åtal den xx datum" som därefter dementeras för att flyttas igen och igen.
Man tappar ju förtroendet för dom och deras utredning!
2015-09-15, 13:22
Medlem
Citat:
Tänk om NB är helt oskyldig trots allt? Om han är skyldig, så misstänker jag att han försökt att hjälpa sin lillebror att städa undan alla bevis och då är det klart att han inte medger någonting. Det är märkligt att polisen inte har någon bevisning mot lillebrodern (AD) på vare sig brottsplatsen eller fyndplatsen. Om polisen hade haft det, så hade det givetvis varit högsta prioritet med fler förhör med AD. Om NB hade hjälpt någon annan att städa undan bevis, så hade han troligtvis berättat sanningen.

Jag tror definitivt inte att han är oskyldig. Man har hittat hans DNA på hennes tillhörigheter och på hennes kropp. Hade det varit brodern så hade man hittat hans DNA, också.
2015-09-15, 13:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag tror definitivt inte att han är oskyldig. Man har hittat hans DNA på hennes tillhörigheter och på hennes kropp. Hade det varit brodern så hade man hittat hans DNA, också.

För att vara korrekt är det antagligen på kläderna som hon hade på sig, inte direkt på kroppen. Vad det gör för skillnad i slutändan vet jag inte men rätt ska vara rätt
2015-09-15, 13:52
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
För att vara korrekt är det antagligen på kläderna som hon hade på sig, inte direkt på kroppen. Vad det gör för skillnad i slutändan vet jag inte men rätt ska vara rätt

Ja, och vi vet ju inte heller ändnu:

om Lisa hade kläder på sig då hon hittades?
hur mycket DNA man hittat på dessa kläder/ena klädesplagg?.
vilka kläder DNA hittats på (är det bara handsken betyder det ingenting då MGM tog upp den i ladan)
vilken sorts "blod-besudling" man hittat DNA i, alltså rör det sig om synliga riktiga blodfläckar eller rör det sig om mikroskopiska blod partiklar?
2015-09-15, 13:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Problemet är inte als att det tar tid, problemet är att dom sen ganska lång tid tillbaka, stup i ett proklamerar att "nu är det nära klart" "vi är i slut skedet" etc och "vi kommer att väcka åtal den xx datum" som därefter dementeras för att flyttas igen och igen.
Man tappar ju förtroendet för dom och deras utredning!

Att du tappar förtroendet är det väl ingen som betvivlar...
Dock ska du inte förvanska åklagarens ord för att stärka din åsikt.
MGM är häktad till den 22 september och Wennerholm har snarare tydliggjort vad det beror på, siktat på 23 september men även att det kan dröja till oktober än det du påstår.

Wennerholm återkom från semestern och uttalar sig redan den 12-13 augusti:
Citat:
— Vi har ännu inte fått obduktionsprotokollet. För att väcka åtal krävs ett fullständigt underlag och både jag och försvarare måste ha tid att gå igenom allt. Det kommer att bli ett stort material. Ett åtal borde därför dröja en bit in i september, säger Lars-Göran Wennerholm som kommit tillbaks från sin semester och återtar därmed ansvaret för utredningen.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4210713-lisa-holm-atal-kan-droja
Citat:
Redan nu kan jag säga att det inte blir något åtal i augusti, det kan till och med dröja till oktober. Vi vet inte vad som händer, säger Wennerholm.
– Vi har inget intresse av att åtalet ska hastas fram, alla måste få göra sitt jobb. Den misstänkte har heller inte varit häktad så länge.
http://www.sla.se/skovde/2015/08/13/vill-inte-hasta-fram-ett-atal

12 september säger Johansson följande och hänvisar till att skälig tid ska ges till advokaten att sätta sig in i materialet:
Citat:
Polisen målsättning är att utredningen ska vara klar innan den 23 september då 35-åringen åtals tid går ut.
Trots det kan åtalet dröja då försvaret måste få rimlig tid på sig att gå igenom bevisningen eftersom 35-åringens advokat Inger Rönnbäck ska få möjligheten att komma med egna synpunkter om eventuella kompletteringar av förundersökningsprotokoll.
– Vår målsättning är att vara klara med förundersökningen innan 23 september. Men sedan ska det vara skälig delgivningstid som det heter. Advokaten har pratat om att hon behöver en till två veckor på sig, säger Lars Johansson och fortsätter:
– Därför ser det väl ut som att vi kan få svårt att hålla den tiden. Sedan får vi se om det händer något annat under utredningens gång, sådant vet man aldrig, säger Lars Johansson.
http://linkk.se/artikel/gt-nyheter/lisa-holm-atalet-kan-skjutas-upp-pa-nytt
2015-09-15, 15:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att du tappar förtroendet är det väl ingen som betvivlar...
Dock ska du inte förvanska åklagarens ord för att stärka din åsikt.
MGM är häktad till den 22 september och Wennerholm har snarare tydliggjort vad det beror på, siktat på 23 september men även att det kan dröja till oktober än det du påstår.

Wennerholm återkom från semestern och uttalar sig redan den 12-13 augusti:

12 september säger Johansson följande och hänvisar till att skälig tid ska ges till advokaten att sätta sig in i materialet:

Och det här då?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21311832.ab?idx=1
Publicerats 26 Augusti 2015
– Jag har begärt förlängd åtalstid till den 22 september, och då räknar jag med att väcka åtal mot honom.

http://www.skovdenyheter.se/article/nya-analyser-kravs-innan-mordatal/
Publicerats 7 September, 2015
Brottsutredningen är i ett slutskede och Lars Johansson tror att förundersökningen kommer att bli klar den 23 september.
2015-09-15, 15:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och det här då?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21311832.ab?idx=1
Publicerats 26 Augusti 2015
– Jag har begärt förlängd åtalstid till den 22 september, och då räknar jag med att väcka åtal mot honom.

http://www.skovdenyheter.se/article/nya-analyser-kravs-innan-mordatal/
Publicerats 7 September, 2015
Brottsutredningen är i ett slutskede och Lars Johansson tror att förundersökningen kommer att bli klar den 23 september.
För att inte tala om det här: http://www.expressen.se/gt/atal-i-lisa-holm-fallet-kan-vackas-inom-kort/
Citat:
Enligt chefsåklagaren Anette Olsson kan åtal mot de misstänkta personerna väckas redan i augusti.
– Vi har fram till den 25 augusti på oss och vi tror att vi kan ha fått in de analyser och svaret från rättsläkaren som vi väntar på tills dess, säger Anette Olsson.
2015-09-15, 15:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Tänk om NB är helt oskyldig trots allt? Om han är skyldig, så misstänker jag att han försökt att hjälpa sin lillebror att städa undan alla bevis och då är det klart att han inte medger någonting. Det är märkligt att polisen inte har någon bevisning mot lillebrodern (AD) på vare sig brottsplatsen eller fyndplatsen. Om polisen hade haft det, så hade det givetvis varit högsta prioritet med fler förhör med AD. Om NB hade hjälpt någon annan att städa undan bevis, så hade han troligtvis berättat sanningen.

Vad är det för "märkligt" med det? Troligast är det ju så att AB inte har någon del alls i mordet/bortforslande och därför har inte heller några spår återfunnits. Med den inställningen så låter det som du satt dig för att din hypotes är lika med sanningen, och att du har mest problem med att försöka jämka ihop dessa två.
2015-09-15, 15:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SLA: Tidigare häktade förhörs i Litauen
Citat:
Lars Johansson, chef vid polisen enhet för grova brott, sade i SLA i lördags att man hade planerat för ett förhör i början av denna veckan. Förhöret hölls under tisdagen, det inledds på förmiddagen och Lars Johansson räknade med att det skulle pågå i några timmar. Vid tretiden på eftermiddagen hade förhörsledarna inte återvänt till Skövde efter förhöret på häktet i Mariestad.
[...]
Nu står det också mer eller mindre klart att de två personerna som tidigare varit häktade misstänkta för inblandning i brottet, 35-åringens fru och bror i Litauen, ska förhöras.
2015-09-15, 15:44
Medlem
Tolkar det som att MGM lagt korten på borden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in