2015-09-17, 23:30
Medlem
Black.waters avatar
Allt som behövs är 51%
2015-09-17, 23:35
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Men vi börjar nå en gräns nu när SD-rekord inte längre skapar samma glädjeyra. Motståndet måste ta ett nytt avgörande kliv. Det måste ut på gatorn, ut i offentligheten!
Håller med där. Vi börjar nå en punkt där opinionsrekorden ger en negativ bild av sverigevännerna när de kontrasteras med avsaknaden av demonstrationer och fysiska manifestationer.

Det ser ganska patetiskt ut om mer än en tredjedel av landets befolkning stödjer SD eller är emot folkutbytet men samtidigt bara sitter inne och kurar utan att göra något konkret för att visa sitt missnöje annat än att svara när Demoskop ringer upp en gång i månaden.

Demonstration AVGÅ i tisdags var ett viktigt första steg, men vi måste bli bättre organiserade och större. Vi måste ut på barrikaderna och kämpa!
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2015-09-17 kl. 23:54.
2015-09-17, 23:36
Medlem
Är det någon som har sett några reaktioner från danskt håll? Gärna översatt till svenska då jag inte är någon språkbegåvning.
2015-09-17, 23:37
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.water
Allt som behövs är 51%

Inte ens det. Tänk på att flera procent är på partier utanför riksdagen, och risk att flera åker ut ur riskdagen. I valet 2014 fick riksdagspartierna 95,91%, och risken är väldigt stor ett några av de mindre partierna åker ur riskdagen. Om vi ponerar att flera av dem faller ut, så kanske det blir runt 80% som hamnar på riksdagspartierna, och då räcker ju 40% i princip. Någon hade räknat ut att SD kunde få majoritet vid 37.25% eller vad det nu var för siffra.
2015-09-17, 23:43
Medlem
Citat:
Allt som behövs är 51%

Det bästa vore ju om SD fick under 10% i nästa val pga att övriga partier har hunnit stjäla delar av deras politik tills dess. Jag vill se ett bättre Sverige men helst utan att det styrs av SD, men ändrar sig inget tills nästa val kommer nog även jag tvingas lägga min röst på dom istället för det borgerliga parti jag röstat på senaste valen. Tror många i min sits känner som jag gör och det finns en enorm uppsida för SD om övriga partier fortsätter att köra huvudet i sanden.
2015-09-17, 23:45
Medlem
beer-goggless avatar
Det är lustigt med ordvalet som beskriver SDs ökning i olika OU: "Frammarsch".
Andra partier "ökar" eller "går framåt". Men det är klart, "frammarsch" associeras ju lättare till stöveltramp...
2015-09-17, 23:46
Medlem
Rätt ofta ser jag jämförelser här mellan hur hur Danmark och Norge hanterade sina motsvarigheter till SD och hur borgarna till sist valde att samarbeta med dem. Men frågan är hur det kommer gå i Sverige, för SD växer och är nu större än M. Hur skulle ett samarbete med SD se ut under sådana förhållanden. SD skulle kräva att få igenom i stort sett alla sina krav för att tänka sig stödja något pytte parti som M kommer vara vid det laget. Det kan bli svårt för M att svälja och frågan är om de då inte blir mer benägna att samarbeta med S istället när SD blivit det verkliga hotet på riktigt om makten. Sverige kommer ha en helt annorlunda utveckling just för att PK:ismen varit så mycket extremare här.
2015-09-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crato
Sverige blev överkörd på alla plan och hur fan kan man vara så trög som Arnstad? Jag har sett hans tweets men att höra honom prata. Jag hoppas att tittarsiffrorna var höga. Usch.

Hysch, hysch ....

Nej, Arnstad var ju en jätte i debatten. Maila till SvT och kräv att han får obegränsad tid i TV-sofforna och i alla debatter, så han kan sätta rasisterna på plats! Dom ska också poängtera för tittarna att han är rådgivare åt regeringen, för att återställa förtroendet för denna.

Mera Arnstad...... Mera Arnstad!!!
2015-09-17, 23:57
Medlem
Munchen79s avatar
Jag funderar mycket på vilken nivå SD måste nå för att kunna bilda ensam regering.
Om SD hamnar på en bit över 30% kommer några partier antagligen trilla ur riksdagen. Det kommer göra att mandaten kommer bli ännu fler. Kanske omkring 40% av mandaten i riksdagen kommer tillfalla SD.
Hur skulle det rimligtvis kunna bildas en stabil majoritet mot SD då? Dom partier som känns säkra är M, S och V. Ska moderaterna gå ihop med sossarna och vänsterpartiet för att fälla SD? Känns ju helt orimligt?
2015-09-17, 23:57
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag som aldrig tittar på SVT tittar just ni på SVT1, debatt Danmark/Sverige. Faktiskt sevärt.

Arnstad gör bort sig så jag får använda hela soffan som skämskudde.

Ha-ha. Skrattade högt när jag läste det. Fick genast en bild av hur man var tvungen att ta skydd bakom soffan och kika över kanten när Arnstad gick loss.

Han är ju totalt vansinnig. Värre än Alice i Underlandet. Man undrar om det är han eller man själv som snedtrippat. En tirad kunde låta ungefär så här (allt och mycket mer därtill sades av Arnstad i kvällens Debatt): "Vi är en ö med 500 personer och så kommer det en person med annan hudfärg och alla blir livrädda. Men vi i Europa är jätterika och för bara några få kronor kan vi hjälpa så många människor. Vi har råd; när jag kom hit till Köpenhamn såg jag alla dyra, höga hus som säkert kostar miljarder miljarders miljarder. T.ex. detta hus som vi befinner oss i just nu!"

Dansken Jalving hade svårt att hålla sig för skratt flera gånger; ungefär som om han undrade om det vara dolda kameran.

Den svensk som tittade på Debatt och inte är sinnessjuk kommer att svara SD nästa gång ett opinionsinstitut ringer.
2015-09-18, 00:01
Medlem
Citat:
Allt som behövs är 51%
Man behöver 43-45% för att många partier kommer åka ut riksdagen med 2-3,9%... Säkert 3 partier komma åka ur riksdagen + FI & PP får 4% tsm, 43-45% räcker för egen majoritet.
2015-09-18, 00:08
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Rätt ofta ser jag jämförelser här mellan hur hur Danmark och Norge hanterade sina motsvarigheter till SD och hur borgarna till sist valde att samarbeta med dem. Men frågan är hur det kommer gå i Sverige, för SD växer och är nu större än M. Hur skulle ett samarbete med SD se ut under sådana förhållanden. SD skulle kräva att få igenom i stort sett alla sina krav för att tänka sig stödja något pytte parti som M kommer vara vid det laget. Det kan bli svårt för M att svälja och frågan är om de då inte blir mer benägna att samarbeta med S istället när SD blivit det verkliga hotet på riktigt om makten. Sverige kommer ha en helt annorlunda utveckling just för att PK:ismen varit så mycket extremare här.

SD är nog mer än nåt annat parti villig till kompromisser, en 50/50 delning av regeringsmakten och sakfrågor kunde nog arbetas fram fast än SD vore större. Släng in statsministerposten också så kan ett samarbete ske skall vi se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in