2015-09-18, 00:08
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Man behöver 43-45% för att många partier kommer åka ut riksdagen med 2-3,9%... Säkert 3 partier komma åka ur riksdagen + FI & PP får 4% tsm, 43-45% räcker för egen majoritet.

Ganska intressant resonemang. Känns faktiskt inte omöjligt. Men frågan är hur mycket av Sverige som ens finns kvar då i den här takten.
2015-09-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det bästa vore ju om SD fick under 10% i nästa val pga att övriga partier har hunnit stjäla delar av deras politik tills dess. Jag vill se ett bättre Sverige men helst utan att det styrs av SD, men ändrar sig inget tills nästa val kommer nog även jag tvingas lägga min röst på dom istället för det borgerliga parti jag röstat på senaste valen. Tror många i min sits känner som jag gör och det finns en enorm uppsida för SD om övriga partier fortsätter att köra huvudet i sanden.

Jag kan förstå din inställning, för jag hade den själv, innan jag stödde SD fullt ut. Det är ett steg på vägen. Men: Vad tänker du då? Varför vill du inte att SD styr Sverige. Ditt (och förr även mitt) resonemang betyder ofta konkret:

1. Invandringen är fullständigt ohållbar.
2. Jag röstar på SD för att minska invandringen, fast dom är rasister.
3. Och att SD är rasister visar dom ju eftersom dom vill minska invandringen.

Ungefär så hör man många resonera.

Försök se igenom medias propaganda. I SD:s partiprogram och i dess praktiska politik finns ingen rasism. Det är det enda partiet som antar övriga Europas värderingar i stort.

Det är de övriga sju som är extrema.
2015-09-18, 00:19
Medlem
lakritcs avatar
Mindre än 40%. FP och KD ryker sannolikt en eller två procentenheter ovanför 30-gränsen. Alliansen skulle då bestå endast av M och C som tillsammans torde skrapa ihop c:a 27%. Ett långsiktigt samarbete mellan S och M ser jag som otänkbart då skillnaderna är för stora. Skulle resultera i att ännu fler av deras väljare lämnar för SD. Man ska komma ihåg att ju fler som lämnar desto fler kan tänka sig att lämna.
2015-09-18, 00:41
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Jag inbillar mig att uteslutningarna kan resultera i ett nytt parti (höger-SD).
  • SDU har en färdig organisation med infrastruktur, lokaler, kontorsutrustning,…
  • God ekonomi - Statsbidrag i minste tre år till för 'gamla' SDU
  • Kommunal representation genom 'vildar'
  • Många medlemmar från gamla SDU
  • Lägg till Söder, Lång, Thoralf, Jansson, Hahne, Kasselstrand, Almquist, Westling,…

Plötsligt har du mycket bra utgångsläge för att starta ett nytt mer radikalt höger-SD som mycket möjligt skulle kunna kannibalisera på SD.

Nej, Svenskar är betydligt mer konservativa än politikerna i Rosenbad verkar ha förstått men de är inte radikala. Är det något som präglat Svensken i all tid är det moderation. Mer radikalt än SD och man förblir ett 3% parti.

SD har med andra ord lagt sig precis rätt.
2015-09-18, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag som aldrig tittar på SVT tittar just ni på SVT1, debatt Danmark/Sverige. Faktiskt sevärt.

Arnstad gör bort sig så jag får använda hela soffan som skämskudde.

Lyssna på de vitala danskarna och lyssna på de fullständiga idioterna som Sverige radar upp.
Efter den där sändningen är jag övertygad om att SD är över 30% innan årets slut och kryper upp mot 25% även i telefonmätningar. Det svenska självskadebeteendet inom det politiska etablissemanget sitter djupare än religion. Framtidsministern, Godner, Arnstad, Sjöstedt, Per Svensson... bortom kontakt med verkligheten, kretskorten brända bortom räddning. Sverige är inget land, det är en patient.
2015-09-18, 01:21
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munchen79
Jag funderar mycket på vilken nivå SD måste nå för att kunna bilda ensam regering.
Om SD hamnar på en bit över 30% kommer några partier antagligen trilla ur riksdagen. Det kommer göra att mandaten kommer bli ännu fler. Kanske omkring 40% av mandaten i riksdagen kommer tillfalla SD.
Hur skulle det rimligtvis kunna bildas en stabil majoritet mot SD då? Dom partier som känns säkra är M, S och V. Ska moderaterna gå ihop med sossarna och vänsterpartiet för att fälla SD? Känns ju helt orimligt?

Teoretiskt lägsta nivå =
>(100-x)/2, där x är antalet procentenheter bortkastade röster på partier som inte kommer in i riskdagen (2014 var det 4%).
2014 hade det således krävts mer än 48% av rösterna.

Om alla småpartier (V,MP,C,KD,FP) åker ur Riksdagen vid nästa val och lika många röstar på stollepartier (F! och piratpartiet)
är det det teoretiskt lägsta nivån =
>(100 - 5x3.9999 - 4)/2, dvs något mer än 38% av rösterna
2015-09-18, 01:26
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Nej, Svenskar är betydligt mer konservativa än politikerna i Rosenbad verkar ha förstått men de är inte radikala. Är det något som präglat Svensken i all tid är det moderation. Mer radikalt än SD och man förblir ett 3% parti.

Allt handlar om vilken politik de faktiskt ämnar genomföra.
Att vara radikal är ytterst vagt.
Jag menade ett parti mer som Högern anno 1950

Citat:
Ursprungligen postat av Hind
SD har med andra ord lagt sig precis rätt.

Härom är vi rörande överens
2015-09-18, 01:38
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Efter den där sändningen är jag övertygad om att SD är över 30% innan årets slut och kryper upp mot 25% även i telefonmätningar. Det svenska självskadebeteendet inom det politiska etablissemanget sitter djupare än religion. Framtidsministern, Godner, Arnstad, Sjöstedt, Per Svensson... bortom kontakt med verkligheten, kretskorten brända bortom räddning. Sverige är inget land, det är en patient.

Det blev brutalt uppenbart hur pass sinnesförvirrad den svenska debatten är när den ställdes sidan om den danska motsvarigheten.

Det var väldigt talande att Mikael Jalving framställdes som bloggare och journalist trots att denna är disputerad i Historia medan Henrik Arnstad som inte ens har en akademisk grundexamen sarkastiskt presenterades av Clement Kjersgaard som historiker och debattör.

Sverige ett självbedrägeriets Mecka som sorgligt nog betraktas med ett överseende, men bekymrat, leende av omvärlden.
2015-09-18, 01:39
Medlem
RingRing2014s avatar
Debatten i SVT känns helt klart som en stor boost för den sverigevänliga folkrörelsen, wow!

Sverige ställer alltså upp Arnstad! Likt en japansk hårt drillad disciplin-pianopojke i sjuårsåldern som bara memorerat sina kunskaper utantill från bok, helt oförmögen att vara dynamisk och att möta andra personers blick i samtalet, rabblar han dom noga inövade orden.

Vidare är hans ansikte fullständigt uttryckslöst i absolut hela programmet, hans döda ögon och nollställda känsloregister är märkligt att skåda, man funderar på vem detta är, var kommer han ifrån, var han mobbad i skolan, saknades något i uppväxten. Något är fel här, men vad?

Han har noll förmåga att ta in det faktum att det är själva förtrycket vi svenskar är rädda för när det gäller muslimer. Förtrycket och oförståelsen mot homosexuella, synen på den "underdåniga" kvinnan, hederskultur och kontroll av sina döttrar, hatet mot integrerade totalsvenska judar som helt plötsligt känner sig hotade i vårt Sverige, avskyn mot kristna och västvärldens sekulariserade samhällen.

Det är ju vi som är totalt urless på muslimernas rasism mot flertalet grupper! Därför röstar alla på SD. Arnstads logik: Danmark och SD är 100% rasister, vad muslimer är spelar ingen som helst roll, ett ickeproblem.

Detta var riktigt djävla magstarkt.

Jag ser inget annat än att detta skjuter SD upp ännu ett hack.

Vi går mot 30%+!
Senast redigerad av RingRing2014 2015-09-18 kl. 02:04.
2015-09-18, 01:49
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Inte ens det. Tänk på att flera procent är på partier utanför riksdagen, och risk att flera åker ut ur riskdagen. I valet 2014 fick riksdagspartierna 95,91%, och risken är väldigt stor ett några av de mindre partierna åker ur riskdagen. Om vi ponerar att flera av dem faller ut, så kanske det blir runt 80% som hamnar på riksdagspartierna, och då räcker ju 40% i princip. Någon hade räknat ut att SD kunde få majoritet vid 37.25% eller vad det nu var för siffra.

Ja, det är många partier som nu guppar runt 4%-strecket. KD fortsätter att göra det sedan långt tillbaka. I senaste Yougov-mätningen (där SD erhöll 27,3%) fick FP strax under 4%. MP fick 5%. MP har generellt varit överskattat i opinionsundersökningar (på samma sätt som SD har varit underskattat). De har ofta legat på 8-11%, trots att de endast har erhållit drygt 6% i de senaste två riksdagsvalen. Möjligtvis är de fortfarande övervärderade, trots att de har sjunkit i mätningarna, så de kanske redan ligger och guppar vid 4%-strecket. FI kom inte in i riksdagen sist, trots att de erhöll några procent och även nu låg de på 2,5%.

Nu kan sådant som stödröstande och taktikröstande för ett alternativ som säkrare kommer att ta sig in i riksdagen spela roll i kommande val, men rent teoretiskt skulle en stor del av rösterna vid nästa val kunna gå till partier som inte tar sig in i riksdagen, d.v.s. kanske 3 partier som hamnar just under 4%, FI som kanske lyckas ta sig över 3% igen, samt sedan upp till 1% på övriga utanför riksdagen.
2015-09-18, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Ha-ha. Skrattade högt när jag läste det. Fick genast en bild av hur man var tvungen att ta skydd bakom soffan och kika över kanten när Arnstad gick loss.

Han är ju totalt vansinnig. Värre än Alice i Underlandet. Man undrar om det är han eller man själv som snedtrippat. En tirad kunde låta ungefär så här (allt och mycket mer därtill sades av Arnstad i kvällens Debatt): "Vi är en ö med 500 personer och så kommer det en person med annan hudfärg och alla blir livrädda. Men vi i Europa är jätterika och för bara några få kronor kan vi hjälpa så många människor. Vi har råd; när jag kom hit till Köpenhamn såg jag alla dyra, höga hus som säkert kostar miljarder miljarders miljarder. T.ex. detta hus som vi befinner oss i just nu!"

Dansken Jalving hade svårt att hålla sig för skratt flera gånger; ungefär som om han undrade om det vara dolda kameran.

Den svensk som tittade på Debatt och inte är sinnessjuk kommer att svara SD nästa gång ett opinionsinstitut ringer.

Så var det nästan. Det är nog en av de mest pinsamma stunder jag varit med om som svensk, även om jag satt helt ensam.

Det där lär ju finnas nedladdat och det kommer ju hundraprocent säkert ingå i materialet "Arnstads bästa."

Undrar om Löfven kände en stolthet att ha fått lov att hänvisa till Arnstad när det kom till rasism och nazism. Undrar om han kommer referera till Arnstad igen?

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Arnstad var så klart i en klass helt för sig själv, men frapperande hur samstämmiga de danska var bortsett från det sista stolpskottet samt de svenska bortsett från PB. De svenska verkade nästan påverkade av något. De danska rätt igenom hade en lättsamhet och uppriktig ärlighet i sitt språk och kroppsspråk.

De svenskar som såg programet, hörde hur danskarna resonerar om hur svenska PK-7K/MSM behandlar SD och sedan i nästa stund själva få se det rätt in i vardagsrummet. Det kan inte bli mycket tydligare.

Apropå det som sker just nu. Det är väl egentligen det här vi hoppats på av de usla alternativ som fanns. En rejäl anstormning just nu som är så massiv att varenda kotte i Sverige vaknar och undrar vad som pågår.

Sossarnas budget, moderaternas partistämma och ovanpå allting en enorm ökning av kaosinvandrare som kommer bli galna när de placeras i en industrilokal, i en gymnastiksal eller kanske i ett tält. Vågar 7K ens försöka expropriera sommarstugor så kan vi strunta i alla kommande OI och kanske valet 2018.
2015-09-18, 03:46
Medlem
Här är en bit från debatten:

https://www.youtube.com/watch?v=xWW63bkIPzA&feature=youtu.be

Herregud. Jag trodde folk överdrev, men det var bland det galnaste och pinsammaste jag sett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in