2015-09-17, 08:23
  #11173
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
då är jag med. jo den luckan är tacksam att täppa till, absolut.

däremot tror jag mindre på överjästa diton, hela deras verksamhet är byggd efter underjäst, det blir nog smidigare för dom att fortsätta så, precis som BB gör.

Bevisligen inkluderar Brewmasters' Collection från Carlsberg åtminstone en IPA och en Irish Red Ale (tänkte förkorta det till IRA men det såg lite konstigt ut, knappast en vedertagen förkortning ) som är överjästa, samt en Steam Beer som bryggs med lagerjäst under högre temperatur, så nog försöker de. Vi får vänta och se hur det blir.
Citera
2015-09-17, 08:49
  #11174
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Bevisligen inkluderar Brewmasters' Collection från Carlsberg åtminstone en IPA och en Irish Red Ale (tänkte förkorta det till IRA men det såg lite konstigt ut, knappast en vedertagen förkortning ) som är överjästa, samt en Steam Beer som bryggs med lagerjäst under högre temperatur, så nog försöker de. Vi får vänta och se hur det blir.
ok! men deras jacobsen-linje är ju dock inte "billiga".
har druckit av dessa, men det priset från en sådan gigant, där blir det bara knas.
de måste bli billigare i sådana fall.
Citera
2015-09-17, 10:55
  #11175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vet inte om detta tagits upp här, jag har åtminstone inte läst något. Med anledning av Staropramenskandalen som diskuteras i en annan tråd så råkade jag halka in på Carlsberggruppens ekonomiska resultat och hittade något intressant i deras rapport för Q2 2015. Tydligen håller Carlsberg på att lansera sin egen version av Spendrups Brutal Brewing. Inte direkt oväntat då jag ofta har frågat mig varför inte flera bryggerijättar hakar på mikrobryggeritrenden för att casha in på den tillväxtmarknaden, men det markerar ändå ett skifte för Carlsberg som tidigare mest har varit intresserade av att köpa upp mindre bryggerier och lägga ner dem för att eliminera konkurrens. Även om jag i grunden är väldigt negativt inställd till Carlsberg så tycker jag detta känns välkommet. Betydligt bättre än deras tidigare strategi åtminstone.

Kolla här (s. 25): http://www.carlsberggroup.com/investor/downloadcentre/Documents/Financial%20Presentations/Q2%202015_FINAL.pdf

Serien heter tydligen Brewmasters' Collection och innehåller vad man kan se bl.a. en IPA, en Irish Red Ale och en Steam Beer. Har redan lanserats i Danmark, Finland, Ryssland och Ukraina med lansering på flera marknader i pipelinen. Gör dom ölen bra och är återhållsamma med prissättningen (som Spendrups har gjort med sina torrhumlade lagers under varumärket Brutal Brewing) så kan detta bli en dundersuccé. Hoppas de tar sig tid att göra det rätt. Mer billig "finöl" är aldrig fel, och jag tror inte det kommer påverka småbryggerinäringen nämnvärt. Kan bli en riktig win-win. Tankar? Kanske några av våra finska eller skånska vänner som kan berätta om seriens kvalitet?

Den marknadsförs här i Finland som Sinebrychoff Brewmaster's Collection istf Carlsberg.

Red Alen är i min mening bra och smakar ganska långt som en Irlänsk Red ale ska göra. Icke-besk, mild o.s.v. Ibland kan den upplevas som ganska söt men jag gillar sötma i öl ibland så det funkar. Då jag testade den sida vid sida mot O Hara's Irish Red så föredrog jag faktiskt denna, något som jag inte hade vågat tro! (med liten marginal dock, det var ganska jämt) Jag misstänker dock att den kan vara lite ojämn-- jag tycker den ibland har känts halvsunkig. Smaken mellan flaska och burk kan KANSKE variera lite, osäker.

Steamölet fick status drickbart första gången jag testade det MEN framstod som äckligt då jag jämförde det en gång till med Anchor Steam Beer. Påtagligt artificiell godisaktig smak som påminner om citronlemonad som gick helt bort i jämförelse med Anchors välbalanserade och genuint smakande klassiker. Detta är det sämsta ölet i serien. Igen så kan kanske flaska 1a gången vs burk 2a gången ha inverkat här också (jag vet inte).

IPA:n har jag bara testat en gång och under tämligen ooptimala förhållanden (drack den under ett pokerspel) men jag tyckte den var riktigt bra då. Uppfriskande oextrem god och ganska balanserad humlekick. Jag ska köpa den igen nångång och ta ordentliga smaknoteringar.
__________________
Senast redigerad av EugeneSandberg 2015-09-17 kl. 11:13.
Citera
2015-09-17, 15:00
  #11176
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Den marknadsförs här i Finland som Sinebrychoff Brewmaster's Collection istf Carlsberg.

Red Alen är i min mening bra och smakar ganska långt som en Irlänsk Red ale ska göra. Icke-besk, mild o.s.v. Ibland kan den upplevas som ganska söt men jag gillar sötma i öl ibland så det funkar. Då jag testade den sida vid sida mot O Hara's Irish Red så föredrog jag faktiskt denna, något som jag inte hade vågat tro! (med liten marginal dock, det var ganska jämt) Jag misstänker dock att den kan vara lite ojämn-- jag tycker den ibland har känts halvsunkig. Smaken mellan flaska och burk kan KANSKE variera lite, osäker.

Steamölet fick status drickbart första gången jag testade det MEN framstod som äckligt då jag jämförde det en gång till med Anchor Steam Beer. Påtagligt artificiell godisaktig smak som påminner om citronlemonad som gick helt bort i jämförelse med Anchors välbalanserade och genuint smakande klassiker. Detta är det sämsta ölet i serien. Igen så kan kanske flaska 1a gången vs burk 2a gången ha inverkat här också (jag vet inte).

IPA:n har jag bara testat en gång och under tämligen ooptimala förhållanden (drack den under ett pokerspel) men jag tyckte den var riktigt bra då. Uppfriskande oextrem god och ganska balanserad humlekick. Jag ska köpa den igen nångång och ta ordentliga smaknoteringar.

Tack. Låter hyfsat lovande ändå. Hur ligger priserna i Finland? Är de prissatta ungefär som vanlig eurolager eller närmare hantverksölen i pris? Gjorde en snabbsökning på Alkos hemsida men kunde inte hitta något. Frågan är om det var dåligt sökt eller om de är så pass alkoholsvaga att de säljs i livsmedelsbutikerna snarare än Alko?

Förvisso säger det inte så mycket om hur det kommer se ut när (om) de lanseras i Sverige. Antagligen är de ju licensbryggda i Finland så alkoholhalt och annat kan ha anpassats efter finska marknaden. Även priset kan nog variera rejält mellan olika marknader, men det kanske kan ge en fingervisning om hur det kommer bli här.
Citera
2015-09-17, 17:48
  #11177
Medlem
stttNNNs avatar
Tänkte korka upp min mosaic saison idag eftersom det är SHL premiär för mitt favoritlag. Tänkte dock höra om någon som har tips på bra snack till just den här ölen eller bara något som ni brukar ha vid sidan av ölen?
Citera
2015-09-17, 20:30
  #11178
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stttNNN
Tänkte korka upp min mosaic saison idag eftersom det är SHL premiär för mitt favoritlag. Tänkte dock höra om någon som har tips på bra snack till just den här ölen eller bara något som ni brukar ha vid sidan av ölen?

Smakfråga, men personligen skulle jag inte käka ett skit tillsammans med den. Den är så jävla god.
Citera
2015-09-17, 21:54
  #11179
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Smakfråga, men personligen skulle jag inte käka ett skit tillsammans med den. Den är så jävla god.
jag håller, inget direkt att para den med. jag rökte faktiskt cigarr till min.

men du tyckte den var jävligt god? jag hade tagit en saison dupont över denna alla dagar i veckan, och för det priset. såååå jävla ovärt.
Citera
2015-09-17, 22:30
  #11180
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Vad tycker du om Thurbo Stouten då?

Absolut inget fel på den de få gånger jag druckit den. Dock har jag en del lagrade godbitar här hemma samt att jag ofta stöter på annat mums att den ofta glöms bort ärligt talat. Får kanske testa den igen nu då och se ifall jag röstar upp eller ner den
Citera
2015-09-17, 23:15
  #11181
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag håller, inget direkt att para den med. jag rökte faktiskt cigarr till min.

men du tyckte den var jävligt god? jag hade tagit en saison dupont över denna alla dagar i veckan, och för det priset. såååå jävla ovärt.

Tänkte faktiskt föreslå Dupont över Anchorage Mosaic själv men insåg att den ligger i beställningssortiment med kollikrav. Men om man funderar på att köpa en Anchorage Mosaic för 160 kr kan man nästan lika väl punga ut 600 kr för 24 flaskor Dupont.

Däremot tycker jag saison gör sig bäst på sommaren i morgonsolen och skulle inte göra ett så stort inköp av dessa i slutet på september. Har två ståendes som jag tänkte låta vila till nästa sommar och se hurdan påverkan tiden har, någon som vet vad man kan förvänta sig?
Citera
2015-09-18, 08:06
  #11182
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -RW-
Däremot tycker jag saison gör sig bäst på sommaren i morgonsolen och skulle inte göra ett så stort inköp av dessa i slutet på september. Har två ståendes som jag tänkte låta vila till nästa sommar och se hurdan påverkan tiden har, någon som vet vad man kan förvänta sig?

Inte testat att lagra så mycket saison direkt, är ju som du listat ut en öl som ska drickas ganska omgående. Tror väl inte det händer så mycket, möjligen att den tappar lite i smak
Citera
2015-09-18, 10:11
  #11183
Medlem
brutefishs avatar
bara några minuter efter släpp så var omnipollon slut på webben.
jebus vilken hype det är runt dom nu då.

jag sörjer dock inte, en oprovad bourbonstout för 100kr på 375cl, det klarar jag mig gott utan.
Citera
2015-09-18, 10:19
  #11184
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
bara några minuter efter släpp så var omnipollon slut på webben.
jebus vilken hype det är runt dom nu då.

jag sörjer dock inte, en oprovad bourbonstout för 100kr på 375cl, det klarar jag mig gott utan.

Ja det tycker jag nog inte den är värd. Massa Bourbon va det när jag provade, för mycket för min smak.

Är dock riktigt taggad på att se vad Garage Project har hittat på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in