Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Vet inte om detta tagits upp här, jag har åtminstone inte läst något. Med anledning av Staropramenskandalen som diskuteras i en annan tråd så råkade jag halka in på Carlsberggruppens ekonomiska resultat och hittade något intressant i deras rapport för Q2 2015. Tydligen håller Carlsberg på att lansera sin egen version av Spendrups Brutal Brewing. Inte direkt oväntat då jag ofta har frågat mig varför inte flera bryggerijättar hakar på mikrobryggeritrenden för att casha in på den tillväxtmarknaden, men det markerar ändå ett skifte för Carlsberg som tidigare mest har varit intresserade av att köpa upp mindre bryggerier och lägga ner dem för att eliminera konkurrens. Även om jag i grunden är väldigt negativt inställd till Carlsberg så tycker jag detta känns välkommet. Betydligt bättre än deras tidigare strategi åtminstone.
Kolla här (s. 25):
http://www.carlsberggroup.com/investor/downloadcentre/Documents/Financial%20Presentations/Q2%202015_FINAL.pdf
Serien heter tydligen Brewmasters' Collection och innehåller vad man kan se bl.a. en IPA, en Irish Red Ale och en Steam Beer. Har redan lanserats i Danmark, Finland, Ryssland och Ukraina med lansering på flera marknader i pipelinen. Gör dom ölen bra och är återhållsamma med prissättningen (som Spendrups har gjort med sina torrhumlade lagers under varumärket Brutal Brewing) så kan detta bli en dundersuccé. Hoppas de tar sig tid att göra det rätt. Mer billig "finöl" är aldrig fel, och jag tror inte det kommer påverka småbryggerinäringen nämnvärt. Kan bli en riktig win-win. Tankar? Kanske några av våra finska eller skånska vänner som kan berätta om seriens kvalitet?
Den marknadsförs här i Finland som Sinebrychoff Brewmaster's Collection istf Carlsberg.
Red Alen är i min mening bra och smakar ganska långt som en Irlänsk Red ale ska göra. Icke-besk, mild o.s.v. Ibland kan den upplevas som ganska söt men jag gillar sötma i öl ibland så det funkar. Då jag testade den sida vid sida mot O Hara's Irish Red så föredrog jag faktiskt denna, något som jag inte hade vågat tro! (med liten marginal dock, det var ganska jämt) Jag misstänker dock att den kan vara lite ojämn-- jag tycker den ibland har känts halvsunkig. Smaken mellan flaska och burk kan KANSKE variera lite, osäker.
Steamölet fick status drickbart första gången jag testade det MEN framstod som äckligt då jag jämförde det en gång till med Anchor Steam Beer. Påtagligt artificiell godisaktig smak som påminner om citronlemonad som gick helt bort i jämförelse med Anchors välbalanserade och genuint smakande klassiker. Detta är det sämsta ölet i serien. Igen så kan kanske flaska 1a gången vs burk 2a gången ha inverkat här också (jag vet inte).
IPA:n har jag bara testat en gång och under tämligen ooptimala förhållanden (drack den under ett pokerspel) men jag tyckte den var riktigt bra då. Uppfriskande oextrem god och ganska balanserad humlekick. Jag ska köpa den igen nångång och ta ordentliga smaknoteringar.