2015-09-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men jag tror inte på inbrott, jag menar att någon eller några, som inte känner igen Lisa kan ha trott (felaktigt) att Lisa var där i något oegentligt. Om larmet går när fadern ska flytta moppen borde larmet gå när Lisa ska flytta den (eller ställer dit den).

Jag har förstått att du inte tror på inbrott ja alltså att någon annan skulle göra inbrott. Jag har svårt att tro att någon skulle trott att Lisa tänkte göra något oetiskt om hon inte uppträdde sig väldigt märkligt än att en ung tjej bara befinner sig vid caféet. Larmet borde ha gått på när Lisa kom till mopeden när det kunde gå på när pappan kom till mopeden.
2015-09-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Uppgiften kommer från en stamgäst, som med största sannolikhet aldrig kommer skriva ett ord i denna tråden själv. H*n uppfattade mopeden placerad exakt där jag angav, då H*n parkerar vid norra parkeringen.
Klart pålitlig uppgift i mina uppfattning, då även annan info inkommit i förväg från densamme, som senare visat sig stämma - men självklart är det upp till var och en att avgöra värde.
Om mopeden stod på den platsen även när pappan kom, får däremot lämnas öppet, även om det är mest sannolikt att den inte flyttats på hela dagen.

Dagsljusfördelen köper jag då halvt. Väl på insidan slipper en oroa sig för ficklampsfladder som syns från landsvägen - Helt med på det.
Det är ett konstigt inbrott att skippa kassan dock, även om det är vad som tidigare hänt.

Om inbrottstjuvarna är bekanta med stängningsrutiner, varför inte vänta tills personalen lämnat?
Min fasta övertygelse är att de var helt säkra på att All personal lämnat
2015-09-17, 22:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har framfört en hypotes.

Att jag svarade på ditt inlägg var att visa att folk påverkas av åklagarens utspel, trots att personer i tråden hävdar att allmänheten inte är så dum.

Nu får man se upp en smula här: Det är inte så enkelt som att "åklagaren beslutar" eller "Åklagaren spelar ut", utan här har det förelagts bevisning i rätten, bevisning som tingsrätten värderat och fattat häktningsbeslut på.

Det innebär inte att det är garanti för fällande dom, men det är åtminstone en garanti för att den som häktats förefaller vara en sannolik gärningsman, inte tänkbar eller skäligt misstänkt. Vi kan till och med påstå (utan att ha för mycket fel) att MGM befinner sig i spelrummet mellan sannolikt och tillräckligt misstänkt för åtal, eftersom det mesta pekar på att åtal verkligen kommer att väckas, då allt material är formellt framlagt.

Allmänheten är alltså inte "dum" om man anser att det är rimligt att "rätt man sitter", bland annat av det skälet att det nästan alltid stämmer i sådana här lägen. Även om det är ovanligt, så får frikännanden i sådana här fall så hög publicitet (jämfört med de rätt ledsamma fallen där allt går på förväntat spår) att man kan få för sig att de är normen. Så är det inte utan de trista, välutredda och klappade & klara fallen är så övervägande att det vore dumt att inte utgå från att rätt man sitter.
2015-09-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Inbrott och stölder verkade ligga på relativt hög nivå för att vara på landet.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle
Visst är det märkligt, byggnadsställning stals ur ladan, servis från caféet m.m
2015-09-17, 22:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu får man se upp en smula här: Det är inte så enkelt som att "åklagaren beslutar" eller "Åklagaren spelar ut", utan här har det förelagts bevisning i rätten, bevisning som tingsrätten värderat och fattat häktningsbeslut på.

Det innebär inte att det är garanti för fällande dom, men det är åtminstone en garanti för att den som häktats förefaller vara en sannolik gärningsman, inte tänkbar eller skäligt misstänkt. Vi kan till och med påstå (utan att ha för mycket fel) att MGM befinner sig i spelrummet mellan sannolikt och tillräckligt misstänkt för åtal, eftersom det mesta pekar på att åtal verkligen kommer att väckas, då allt material är formellt framlagt.

Allmänheten är alltså inte "dum" om man anser att det är rimligt att "rätt man sitter", bland annat av det skälet att det nästan alltid stämmer i sådana här lägen. Även om det är ovanligt, så får frikännanden i sådana här fall så hög publicitet (jämfört med de rätt ledsamma fallen där allt går på förväntat spår) att man kan få för sig att de är normen. Så är det inte utan de trista, välutredda och klappade & klara fallen är så övervägande att det vore dumt att inte utgå från att rätt man sitter.
Nu pratade jag inte om det som föredrogs i häktningsförhandlingarna, utan det som åklagaren och LJ delger media, och därmed allmänheten. Den informationen har fått ett flertal skribenter övertygade om att rätt man sitter, och det kan man utgå från gäller även delar av allmänheten, och där ingår vittnen och blivande nämndemän.
2015-09-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Uppgiften kommer från en stamgäst, som med största sannolikhet aldrig kommer skriva ett ord i denna tråden själv. H*n uppfattade mopeden placerad exakt där jag angav, då H*n parkerar vid norra parkeringen.
Klart pålitlig uppgift i mina uppfattning, då även annan info inkommit i förväg från densamme, som senare visat sig stämma - men självklart är det upp till var och en att avgöra värde.
Om mopeden stod på den platsen även när pappan kom, får däremot lämnas öppet, även om det är mest sannolikt att den inte flyttats på hela dagen.
/--/

Ok, tack för svar. Ifrågasätter inte alls uppgiften om hur L hade parkerat mopeden och håller klart med om att det inte alls är sannolikt att den flyttats under dagen.
Men tänker att mopeden kanske stod i en annan position då pappan kom till platsen, en position som indikerade 'att något hade hänt'..
2015-09-17, 22:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag har förstått att du inte tror på inbrott ja alltså att någon annan skulle göra inbrott. Jag har svårt att tro att någon skulle trott att Lisa tänkte göra något oetiskt om hon inte uppträdde sig väldigt märkligt än att en ung tjej bara befinner sig vid caféet. Larmet borde ha gått på när Lisa kom till mopeden när det kunde gå på när pappan kom till mopeden.

Du tror inte det finns tonårskriminella som ser bra ut? Om larmet går och någon ser en tjej vid stället där larmet tjuteroch de inte känner igen henne och vet att cafeet varit inbrottsdrabbat....gissa vad nio av tio antagligen tänker?!?! Att hon håller på med något fuffens eller håller vakt åt pojkvän eller något?
Hon var ju precis nyanställd så många på byn skulle antagligen inte veta att hon jobbar där.
2015-09-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Att göra ett inbrott, om du menar att Lisa överraskade en eller flera tjuvar blir också lite otympligt. Det är ännu ljust och strax efter 18 kan någon fortfarande ha varit i fiket och plockat undan. Just denna dagen hade det ju varit lite gäster strax före stängning så de kunde förbereda för hemgång redan innan kl. 18.
2015-09-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du tror inte det finns tonårskriminella som ser bra ut? Om larmet går och någon ser en tjej vid stället där larmet tjuteroch de inte känner igen henne och vet att cafeet varit inbrottsdrabbat....gissa vad nio av tio antagligen tänker?!?! Att hon håller på med något fuffens eller håller vakt åt pojkvän eller något?
Hon var ju precis nyanställd så många på byn skulle antagligen inte veta att hon jobbar där.
Så du tror 3 satta personer skulle döda 1 presumtiv ung kvinnlig, späd inbrottstjuv?
2015-09-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Min fasta övertygelse är att de var helt säkra på att All personal lämnat

Men denna dag kom väl personalen iväg tidigt också. Då skulle tjuvarna alltså stått och bevakat att alla gick hem. Och varför då inte vänta till de hör (eller ser ) Lisas moppe dra iväg.?
2015-09-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det var en udda synpunkt. Har du lust att utveckla den en smula?

Udda? Det var ett svar på ett annat inlägg där det påstås att advokaten missuppfattat att ett fjärde namn skulle ha nämnts
2015-09-17, 22:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, tack för svar. Ifrågasätter inte alls uppgiften om hur L hade parkerat mopeden och håller klart med om att det inte alls är sannolikt att den flyttats under dagen.
Men tänker att mopeden kanske stod i en annan position då pappan kom till platsen, en position som indikerade 'att något hade hänt'..

Det är såklart möjligt.
Men "indikationen" kan också vara de enklare faktorerna i kronologisk ordning;

LH kommer inte hem inom rimlig utsatt tid.
Hon svarar ej i telefonen.
Info framgår att personal låst i vanlig ordning och begett sig hem.
LH påträffas ej längs färdvägen.
Hennes moped påträffas på plats, med nycklar i och tillhörigheter på/intill.

Jag håller det mer troligt att mopeden stått orörd hela dagen, än att pappan´s minne från att ev besökt Lisa under dagen, eller senare-kommande uppgifter från kollegor - visar på att mopeden varit flyttad.

Blotta händelseförloppet enligt ovan nämnda ordning räcker för att inse att "något har hänt"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in