2015-09-17, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja e ju mycket smartare och ha 4 miljoner i lån som man måste betala ränta för månad efter månad

Kostar idag 3500 per månad att ha ett sådant lån (1,5% ränta). Och är man två blir det hiskeliga 1750 kr per månad per person för ett par.

Vad är problemet bajsbosse? Det kan till och med vara så att deras driftskostnader blir lägre än vad du har i din bunker i obygden.
2015-09-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kostar idag 3500 per månad att ha ett sådant lån (1,5% ränta). Och är man två blir det hiskeliga 1750 kr per månad per person för ett par.

Vad är problemet bajsbosse? Det kan till och med vara så att deras driftskostnader blir lägre än vad du har i din bunker i obygden.

Nu bor jag i ett stort hus så jag har kanske högre värmekostnader.
Jag betalar 6750:- i månaden för El, VA, husförsäkring, räntor, bilförsäkring, fordonskatt, sophämtning, internet, sjukförsäkringar till hela familjen, livförsäkring för mig och frugan, ved, ja egentligen ALLT förutom bensin, mat och kläder.

Om några år så har jag betalat av lånet, kommer även den dagen sluta med våra livförsäkringar, så kommer då en bra bit under 6000:- i månaden för att bo i en stor flott villa i fint område.. under samma period så kommer ni slita med era räntor som stigit en hel del i jämförelse med dagens låga nivå

Så 3500:- är mycket pengar om man jämför.
2015-09-17, 15:22
Medlem
Citat:
Sedan så måste du bestämma dig, du säger att man är rik om man har en bostad som är högt värderad och nu säger du att man inte är rik om man har bostadslån.

Det finns något som heter socialt kapital och det kan man skaffa sig t ex genom
att ha en fin adress, oavsett boendeform. Läste någon gång om en person som
njöt av att beställa hem varor uti i butikerna och att på frågan "Vart skall det
skickas" kunde säga Strandvägen ...
2015-09-17, 17:56
Avslutad
Citat:
Ja e ju mycket smartare och ha 4 miljoner i lån som man måste betala ränta för månad efter månad
Nu betalar jag ju inte det, utan det gör min andrahandshyresgäst som jag redan förklarat. Vilket du redan glömt eftersom du har minne som en guldfisk. Men OM jag hade gjort det så hade det ändå varit en boendekostnad - och en sådan måste man ha om man inte är hemlös. En billig boendekostnad också.

Sen överstiger min värdeökning av min fastighet din avkastning på dina aktier varje år, det är jag säker på. Så ja, det är smartare om man vill maximera sin förmögenhet. Men eftersom du bara tittar på skulden o inte förmögenhet så fattar du inte det.
2015-09-17, 17:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sen överstiger min värdeökning av min fastighet din avkastning på dina aktier varje år, det är jag säker på.
Åh herregud. Det finns inget stopp på ditt läckage i huvudet.
2015-09-17, 19:52
Medlem
Citat:
Jo är mina känslor jag uttrycker.
Dina inlägg i tråden kan vi således betrakta som om de tyckte till om vilka tapeter som var vackrast. Det du skriver har då inget ytterligare innehåll.

Citat:
ni med högre skuld och lägre inkomst, hahaha, stackare
Det för snarare tankarna till någon med svåra mindervärdeskomplex och stora behov av att sitta och förhäva sig.
Du borde ta itu med det. Det är inte hälsosamt.
2015-09-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Då har du väl plats för några nyanlända som kan hålla dig sällskap ...
Jag har inget behov av att ge mig in i uthyrningsbranschen.
2015-09-17, 20:05
Medlem
Ja, jag har inte sagt att det varit en bubbla tidigare... Men när en bekant får sin lägenhet på 19kvm såld för över 2,5 miljoner förstår man att något inte är korrekt. Och dessutom med en avgift över 2000kr/mån
Några procent ränta på det så sitter personen i skiten direkt.
2015-09-17, 20:12
Medlem
Grattis till alla med BR.

FED bestämde sig för att hålla räntan oförändrad och skruvade ner prognosen. Rallyt fortsätter.

20:00 (nyss alltså)
2015-09-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Ja, jag har inte sagt att det varit en bubbla tidigare... Men när en bekant får sin lägenhet på 19kvm såld för över 2,5 miljoner förstår man att något inte är korrekt. Och dessutom med en avgift över 2000kr/mån

http://www.di.se/artiklar/2015/9/17/svensk-bomarknad-nast-hetast-i-varlden/?utm_medium=social&utm_source=facebook
2015-09-17, 21:21
Medlem
Citat:
http://www.di.se/artiklar/2015/9/17/svensk-bomarknad-nast-hetast-i-varlden/?utm_medium=social&utm_source=facebook

Vet inte vilken sida du står på men det är ju definitivt inte ett gott tecken eller betyg precis (är själv neutral i den här debatten).
2015-09-17, 21:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Nja inte värre i skiten än den som hyr samma bostad i andrahand. Måste vara ett riktigt a-läge med en sådan prislapp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in