Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Förstår inte hur någon lyckas förlora pengar i världen överhuvudtaget med tanke på den bild ni målar upp. Det kan verkligen bara gå upp, upp, upp och skulle det mot förmodan ändå inte göra det, är det ju bara att sälja i tid.
Nej det kan inte gå upp hur mycket som helst. Det har jag aldrig hävdat. Däremot tycker jag inte det är konstigt att det går upp när kostnaderna för att bo minskat kraftigt och det inte byggs bostäder i den takt det skulle behövas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Resonerar ni såhär i alla övriga delar av era ekonomiska liv också?
Jag har aldrig resonerat att det bara går upp och upp. Priserna sätts efter kostnaderna för att bo och utbud vs efterfrågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Blir en aktie också automatiskt mer åtråvärd ju dyrare den blir?
Ja lite så är det (syns sådana effekter i bland annat Fingerprint Cards just nu), men nu ska man inte blanda ihop aktier med bostäder. Man kan nämligen inte bo i en aktie och det är inget livsnödvändigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Finns det aldrig någon punkt då det är fel att hoppa in i en redan upptrissad marknad?
Jag tror att det blir svårt att hitta den perfekta tidpunkten för ett bostadsköp. Oftast behöver man en bostad på stört. Det är inget som kan vänta. Och vill man inte köpa väntar betydligt dyrare hyresalternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Ni beskriver det som att den största risken som hägrar är att man skulle råka "missa tåget" och att om problem skulle dyka upp är det bara att sälja och casha ut från racet innan det brakar samman.
Nej man kan inte casha ut och sälja om man inte tänker lämna marknaden för gott. Det har jag aldrig hävdat. Däremot förstår jag mig inte på folk som år ut och år in ropar om bostadsbubblor. Tittar man på kostnadsnivån för att äga är det fortfarande mycket billigt att äga sin bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Om det vore så lätt att bara casha ut på toppen kan man ju fråga sig hur någon ens kan bli förlorare i er värld. Hur kan någon lyckas göra förlustaffärer i den mycket mer lättsålda tillgången aktier, när det faktiskt bara är så enkelt som att sälja när det börjar vända? Eran världsbild är i nivå med "köp i botten, sälj i toppen" och ni förstår det inte ens själva.
Bostäder går inte att köpa på botten och sälja på toppen. De köper man efter behov och priserna kan inte vara högre än folk har råd att betala för sig. Och folk har råd med god marginal dessutom...
Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Ni har blivit så fartblinda att det slagit runt i rent självbedrägeri.
Nej de som lever i självbedrägeri är de som år ut och år in gormar om bostadsbubblor i sina allt dyrare hyresrätter. Detta medan vi som äger våra bostäder får allt längre boendekostnader och mer pengar över till sparande och amortering.