Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-15, 12:21
Avslutad
Lika bra att förbjuda det.Annars kommer alla möjliga snyft historier dyka upp och folk kommer bli lurade på sina pengar och annat.
Citera
2015-09-15, 12:29
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Jag vet inte vad jag har för befogenheter att skriva något om vad jag tycker här, men såg att tråden hade startats.
Ville bara ha sagt att jag har skrivit otaliga gånger i tråden att det inte ligger i mitt intresse att "tigga gåvor" eller hur man nu vill uttrycka det. Meningen med tråden var att jag skulle hitta schyssta saker att göra, bra ställen att söka mig till osv, UTAN att be andra om hjälp.

Du är mer än välkommen att komma med synpunkter.
Jag tror inte att någon fått intrycket av att du startade tråden i syfte att tigga saker. För isf. hade det inte funnits några problem med tolkningen. Sådana trådar är förbjudna. Däremot ifall någon som en effekt av tråden vill hjälpa dig så hamnar vi i ett gränsland, där de som bara försökt vara snälla plötsligt blir bestraffade.

admin
Citera
2015-09-15, 12:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Tiggartrådarna är enkla att hantera. Dessa faller fortfarande under 1.01. Däremot är det något helt annat att osjälviskt vilja hjälpa någon. Jag tycker vår hantering av narkotikaförsäljningen är en bra liknelse. Man får diskutera droger hur mycket man vill, men indirekta försök till handel stoppas direkt. Åtminstone de vi upptäcker.

admin

Det är väl här i en av problemen ligger.

Det hela öppnar för ett visst godtycke. Det går i en trådstart att formulera sig, eller leda diskussionen i en riktning så att det framgår underförstått att hjälp behövs och uppskattas. Formulerar man sig väl nog undgår man 1.01, medan den TS som är mer rakt på sak / klumpig i sina formuleringar stängs av för 1.01.

Om vi öppnar för att det ska vara okej att erbjuda hjälp i trådarna (utöver PM) ökar vi också incitamenten för dessa gråzonstrådar. Därmed uppstår en situation där det är okej att be om materiell/ekonomiskt stöd på Flashback så länge som man formulerar sig väl nog.

Så, det är inte det att jag tycker att inläggen ska bestraffas, men jag är rädd för konsekvenserna om de tillåts.
Senast redigerad av Tinuviel 2015-09-15 kl. 12:36.
Citera
2015-09-15, 12:35
Medlem
Klappars avatar
Jag är både för och emot. Blir det tillåtet så är risken stor att det börjar startas trådar hela tiden av tiggande hemlösa som vill ha pengar eller annat, men jag tycker ändå att det är upp till var och en om den vill hjälpa en annan flashbackare i nöd.
Citera
2015-09-15, 12:39
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Ville bara ha sagt att jag har skrivit otaliga gånger i tråden att det inte ligger i mitt intresse att "tigga gåvor" eller hur man nu vill uttrycka det. Meningen med tråden var att jag skulle hitta schyssta saker att göra, bra ställen att söka mig till osv, UTAN att be andra om hjälp.
det är alla på det klara med, det är ingen som håller det emot dig.

problemet som har uppstått rör de användare som skriver inlägg i tråden om att de vill erbjuda dig materiell hjälp. hade de skickat PM till dig i stället hade vi inte haft den här diskussionen, men de valde att skriva inlägg i tråden i stället. se citaten i admins trådstart.

personligen finner jag inte att det går att tillämpa 1.01, så som den ser ut, på de inläggen.
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.
för att 1.01 ska bli tillämplig ska användarna tjäna något på att skriva som de gör, och det gör de inte här (utöver möjligen att de kan sola sig i välgörenhetens glans om de vill, men det tycker jag inte kan tolkas som den sorts "fördel" som nämns i 1.01). jag vill alltså inte att de som skrivit inläggen ska bestraffas ens med varning.

däremot tycker jag att inläggen är off topic. jag förstår admins poäng, och det är väldigt rörande att undantagsvis få se genuin medmänsklighet på flashback, men om de här inläggen ska anses vara on topic kan jag inte avgränsa något topic längre.
Senast redigerad av johannes 2015-09-15 kl. 12:41.
Citera
2015-09-15, 12:43
Medlem
Scraps avatar
Vad är det som bryter mot regeln? Ett erbjudande om att hjälpa en människa kan väl knappast ses som reklam?
Citera
2015-09-15, 12:51
Moderator
^Eazs avatar
Jag anser att det bör vara förbjudet under regel 1.01.

Orsaken är att det kommer utnyttjas och följande scenario kommer utspelas.

I början så kommer vi se renodlade tiggeritrådar, dessa faller redan under 1.01 och kommer således raderas och avstängningar kommer utlysas

Citat:
Jag är pank, någon som kan skänka några kronor?

Ovan tråd faller redan nu under 1.01 och blir därför raderad.

Dock, dessa personer kommer lära sig av sina misstag och då istället skriva trådar för att väcka sympati och på så sätt kunna tigga till sig pengar/saker/tjänster.

Citat:
Fan, helt pank, har inte ens råd att köpa mat till mina barn. Någon som har tips om hur man kan fixa några kronor snabbt så att jag kan ha mat på bordet när barnen kommer hem?

Ovan tråd innehåller inget regelbrott, men det kommer uppmuntra till att folk erbjuder sig att skänka pengar eller mat till TS.

Flashback är ett diskussionsforum och inte ett forum där man ska kunna organisera förtäckt tiggeri som sedan också uppmuntras i tråden av användare som söker lite "karma-poäng".

Därför anser att jag erbjudanden om att ge bort saker, pengar, tjänster hör hemma i RYS (och även i Invites forumet i Fildelning) och inte i enstaka trådar spritt över forumet.

Det bör falla under regel 1.01 att erbjuda saker utanför dessa forum, vill någon skänka en slant till en utsatt användare så kan denna PM:a användaren och hoppas på att den utsatte inte rapporterar PM:et.

Edit: Sen vill jag säga att jag inte tror att det var Shonne99's avsikt att tigga och jag anser inte heller att de som erbjudit hjälp i den tråden ska bestraffas. Men regeln bör skrivas om och bli tydligare så att även "skänkes" inkluderas i den utanför specifika forumdelar.
Senast redigerad av ^Eaz 2015-09-15 kl. 13:16.
Citera
2015-09-15, 12:54
Medlem
fan, jag röstade fel. Hursomhelst, ja det borde vara förbjudet. Hur ska man annars härdas inför kommande ww3?
Citera
2015-09-15, 12:58
Medlem
VVCs avatar
Råder lite delade meningar i mitt huvud om detta. Visst är det en fin tanke att hjälpa hemlösa, jag var själv hemlös i nästan ett år och hade mer än gärna tagit all form av hjälp under den tiden. Dock känns det tyvärr som att detta kommer att utnyttjas och helt plötsligt hänger massa ''hemlösa'' på Flashback.
Citera
2015-09-15, 13:04
Medlem
virablatiras avatar
Tycker nog Eaz sammanfattade min åsikt rätt bra. Möjligen skulle man kunna förbjuda pengar i alla dess former men tillåta hjälp i form av saker eller att man som vissa kunde träffa personen och bjuda på lunch eller enbart stöd och sällskap. Att beklaga sig hur dåligt man har det blir ju lite underförstått att man vill eller behöver hjälp.

Viktigaste måste väl vara att förhindra troll som vill åt lätta pengar och att det inte eskalerar till ett tiggarforum. Kan möjligen tycka att man kan tillåta tiggande av pengar om det innebär till ett 90-konto.
Citera
2015-09-15, 13:05
Medlem
najass avatar
Jag har rätt ihärdigt argumenterat i Outlaw för att:

1) det borde vara ok att folk ger bort grejor (inkl pengar) eller tjänster till folk som har det pissigt.

2) om det inte ska vara tillåtet bör regel 1.01 skrivas om så att den täcker detta. Som regelverket ser ut nu kan inlägg som erbjuder hjälp möjligen tas bort för 0.03 (OT) men inte genom 1.01 (såvida inte det går att tolka det som kontaktannons vilket är tämligen långsökt givet uppsåtet).

Jag förstår alla de som ser farhågor med att tillåta hjälperbjudande, men har tre synpunkter i samband med det:

A) visst, folk kanske luras och beskriver en påhittad jobbig situation denne vill diskutera i hopp om att någon ska spontanerbjuda hjälp. So what? Att förbjuda bra saker bara för att de kan missbrukas är simplaste formen av trångsynthet och dessutom utvecklingsdödande

Dessutom kan vi väl inte idiotförklara hela FB och säga att nej detta förbjuder vi för ni är förmodligen för dumma för att avgöra själva vilka som ni vill hjälpa.

B) Gråzoner och gränsdragningsproblem tror jag inte blir så svårt som många påstår/tror. Det är faktiskt inte så jävla svårt att bedöma en text efter vad där står. Tiggartrådar och trådar utan diskussionsunderlag fimpas ju som vanligt.

C) Det är ju inte precis så att vi förbinder oss att ha detta i all framtid. Varför inte testa, visar det sig att nackdelarna överväger och de som var skeptiska hade rätt så är det ju bara att ändra reglerna.

EDIT: jag röstar inte i pollen
Senast redigerad av najas 2015-09-15 kl. 13:10.
Citera
2015-09-15, 13:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag har rätt ihärdigt argumenterat i Outlaw för att:

1) det borde vara ok att folk ger bort grejor (inkl pengar) eller tjänster till folk som har det pissigt.

2) om det inte ska vara tillåtet bör regel 1.01 skrivas om så att den täcker detta. Som regelverket ser ut nu kan inlägg som erbjuder hjälp möjligen tas bort för 0.03 (OT) men inte genom 1.01 (såvida inte det går att tolka det som kontaktannons vilket är tämligen långsökt givet uppsåtet).

Jag förstår alla de som ser farhågor med att tillåta hjälperbjudande, men har tre synpunkter i samband med det:

A) visst, folk kanske luras och beskriver en påhittad jobbig situation denne vill diskutera i hopp om att någon ska spontanerbjuda hjälp. So what? Att förbjuda bra saker bara för att de kan missbrukas är simplaste formen av trångsynthet och dessutom utvecklingsdödande

Dessutom kan vi väl inte idiotförklara hela FB och säga att nej detta förbjuder vi för ni är förmodligen för dumma för att avgöra själva vilka som ni vill hjälpa.

B) Gråzoner och gränsdragningsproblem tror jag inte blir så svårt som många påstår/tror. Det är faktiskt inte så jävla svårt att bedöma en text efter vad där står. Tiggartrådar och trådar utan diskussionsunderlag fimpas ju som vanligt.

C) Det är ju inte precis så att vi förbinder oss att ha detta i all framtid. Varför inte testa, visar det sig att nackdelarna överväger och de som var skeptiska hade rätt så är det ju bara att ändra reglerna.
Jag håller med i nästan allt, förutom vad du skriver om regel 1.01. Jag ser redan idag hur detta täcks in, men skulle vi även här komma fram till att det är förbjudet så ska vi givetvis förtydliga regelverket. Men där du anser att det är tillåtet så är jag av motsatt åsikt, fast det är bara en detalj. Den stora bilden delar vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in