Jag anser att det bör vara förbjudet under regel 1.01.
Orsaken är att det kommer utnyttjas och följande scenario kommer utspelas.
I början så kommer vi se renodlade tiggeritrådar, dessa faller redan under 1.01 och kommer således raderas och avstängningar kommer utlysas
Citat:
Jag är pank, någon som kan skänka några kronor?
Ovan tråd faller redan nu under 1.01 och blir därför raderad.
Dock, dessa personer kommer lära sig av sina misstag och då istället skriva trådar för att väcka sympati och på så sätt kunna tigga till sig pengar/saker/tjänster.
Citat:
Fan, helt pank, har inte ens råd att köpa mat till mina barn. Någon som har tips om hur man kan fixa några kronor snabbt så att jag kan ha mat på bordet när barnen kommer hem?
Ovan tråd innehåller inget regelbrott, men det kommer uppmuntra till att folk erbjuder sig att skänka pengar eller mat till TS.
Flashback är ett
diskussionsforum och inte ett forum där man ska kunna organisera förtäckt tiggeri som sedan också uppmuntras i tråden av användare som söker lite "karma-poäng".
Därför anser att jag erbjudanden om att ge bort saker, pengar, tjänster hör hemma i RYS (och även i Invites forumet i Fildelning) och inte i enstaka trådar spritt över forumet.
Det bör falla under regel 1.01 att erbjuda saker utanför dessa forum, vill någon skänka en slant till en utsatt användare så kan denna PM:a användaren och hoppas på att den utsatte inte rapporterar PM:et.
Edit: Sen vill jag säga att jag inte tror att det var Shonne99's avsikt att tigga och jag anser inte heller att de som erbjudit hjälp i den tråden ska bestraffas. Men regeln bör skrivas om och bli tydligare så att även "skänkes" inkluderas i den utanför specifika forumdelar.