2015-08-10, 17:44
Medlem
Jag har haft ont i magen i flera år jag är 30 års åldern min husläkare eller sjukhusen har inte kunnat sätta en diagnos på mig jag har ont mer eller mindre hela tiden eller att jag känner av det. massa undersökningar har gjorts men det hittas inget fel alla prover visar bra.. blir så trött
Citera
2015-08-10, 18:08
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Jag har haft ont i magen i flera år jag är 30 års åldern min husläkare eller sjukhusen har inte kunnat sätta en diagnos på mig jag har ont mer eller mindre hela tiden eller att jag känner av det. massa undersökningar har gjorts men det hittas inget fel alla prover visar bra.. blir så trött

Förklara lite mer.. Har du bara smärta eller varierande tarmtömningar? Man eller kvinna?
Citera
2015-08-10, 19:47
Medlem
Jag har känsligt mage och tarmar är det ibs jag har .

De började för 2 månader sen illamående i tarmar och kroppen. Vägde 86 kg för 2 månader sen nu är jag 72 kg . Värst är när jag skall äta blir mät snabbt när maten passerar halsestrupen känns som stenar .
De kurar i tarmarna hela tiden . Avföring är som vanligt.
Citera
2015-08-24, 16:17
Medlem
Kivikss avatar
Hej folk!

Någon som har tips på någon bra receptfri medicin som lindrar uppsvälldmage samt massa gaser? Har nog tagits upp förut men kan nog inte nämnas tillräckligt många gånger för oss med detta problem.

Tack
Citera
2015-08-24, 16:44
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiviks
Hej folk!

Någon som har tips på någon bra receptfri medicin som lindrar uppsvälldmage samt massa gaser? Har nog tagits upp förut men kan nog inte nämnas tillräckligt många gånger för oss med detta problem.

Tack
Jag vet att många har blivit hjälpta av ProbiMage, finns att köpa på apoteket.
Citera
2015-08-24, 16:48
Medlem
Kivikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag vet att många har blivit hjälpta av ProbiMage, finns att köpa på apoteket.

Tackar tackar. Blir att pröva
Citera
2015-08-24, 17:16
Medlem
haspelspos avatar
Hallå alla! Tänkte flika in lite tips som mig veterligen inte tagits upp i tråden tidigare, det kanske kan hjälpa någon alternativt dra igång nya intressanta diskussioner.

Rifaximin - ett antibiotikum som verkar lokalt och således inte tar död på alla godartade bakterier, som är ett stort problem med "vanliga" antibiotikakurer. Vissa påstår att användande av just antibiotika kan vara roten till problemet i vissa fall, just till följd av detta. Givet att det finns en överväxt av dåliga bakterier, som orsakar problemen, är tanken att detta läkemedel ska ta död på dessa. Vanligtvis rekommenderas sedan tillskott av probiotika (godartade bakterier) för att bygga upp en god flora igen. Jag har ej provat detta själv men det finns mycket bra information att läsa sig till på internet, de flesta resultaten är dock från engelska sidor (titta till exempel på Mark Hymans hemsida, som har mycket användbar information i ämnet).

Nystatin - Svampdödande läkemedel. Candida-överväxt anses också vara ett annat stort problem för många som kan orsaka en rad olika symptom. Här är jag inte lika påläst men det finns även naturliga svampdödare som ska vara bra (jag har emellertid inte haft någon vidare lycka med dessa). Finns enormt mycket information att läsa om detta också men det är inte lika vedertaget inom den traditionella vården, som jag förvisso ger ganska lite för i dessa frågor.

Kosten - Testa att undvika gluten och mjölk, åtminstone laktosen. Sädesslag i allmänhet kan det finnas skäl att testa utesluta en period. Stenålderskost har hjälpt mig mycket med såväl magrelaterade problem såväl som allmänhälsan.

Övriga tips (men finns oändligt många fler);

-Probiotika av hög kvalité
-Matsmältningsenzymer
-Glutamin
Citera
2015-08-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiviks
Hej folk!

Tack

Har du hört talas om Dimetikon?

Citat:
Dimetikon minskar en spänd och uppblåst buk och underlättar gasens passage genom tarmen.
Citera
2015-09-07, 18:44
Medlem
Hej mina jämlikar som vet vilket helvete den här sjukdomen är. Det gick så långt även för mig att jag undvek att lämna min lägenhet i största möjliga mån då helvetet kan braka loss precis när som helst.

Jag tänkte dela med mig av tips som nästan gjort mig helt frisk igen.
Tips 1. Gå raka vägen och köp lunelax i pulverform, den orange burken/förpackningen. Ta efter behov, i början tog jag det 3 gånger om dagen och nu är jag nere på en gång om dagen.
Tips 2. Ha regelbundna mattider med ungefär samma innehåll varje dag.
Tips 3. Ät flera mindre portioner, jag äter 5 mål om dagen.
Tips 4. Uteslut laktos och gluten HELT. Även måltider som innehåller mycket fett.
Tips 5. Undvik stress i den mån det går.
Tips 6. Börja träna.

Detta har gjort mig underverk. Jag är medicinen lunelax evigt tacksam. Höj priset till 10.000kr per burk, jag skulle ändå köpa det.

Prova detta i en månad, det var efter en månad jag kände en klar förbättring. Jag har nu NÄSTAN ett normalt liv.
Ställ frågor om ni undrar något! Detta funkade för mig
Citera
2015-09-12, 16:55
Medlem
haspelspos avatar
http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/7I/%5BDF7I%5D/DF7I.pdf

Om hur transplantation av mikrobiota botat patienter med "ibs".
Citera
2015-09-17, 09:05
Medlem
touchtoess avatar
Är inne i ett otroligt jobbigt skov just nu. Jag har IBS med lös mage vilket är ett helvete stundtals. Den senaste tiden har jag medicinerat med Inolaxol och jag tycker det fungerat förhållandevis bra. Jag vill gå runt på så lite medicin som möjligt och kunna leva så "normalt" som möjligt vad gäller kost, men när dessa skov kommer börjar man ju fundera på att ta till vilka metoder som helst.

Sen några veckor tillbaka har Inolaxol inte fungerat optimalt som det gjort förr, utan jag har haft mycket problem med magen. Jag har behövt gå upp på natten för att gå på toaletten, samt flera gånger under dagen. Några gånger har jag hållit mig fast jag behövt gå (jag vet att det är dumt) men att springa på toaletten konstant är inte kul.

Under dessa skov är detta verkligen "ett handikapp". Vill knappt gå på jobbet eftersom jag behöver gå på toaletten hela tiden Min spontana tanke vid dessa skov är alltid "ät ingenting", men det löser ju inget. Har någon förslag på snäll kost som man kan köra med för att lugna magen igen?
Citera
2015-09-17, 09:50
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchtoes
Är inne i ett otroligt jobbigt skov just nu. Jag har IBS med lös mage vilket är ett helvete stundtals. Den senaste tiden har jag medicinerat med Inolaxol och jag tycker det fungerat förhållandevis bra. Jag vill gå runt på så lite medicin som möjligt och kunna leva så "normalt" som möjligt vad gäller kost, men när dessa skov kommer börjar man ju fundera på att ta till vilka metoder som helst.

Sen några veckor tillbaka har Inolaxol inte fungerat optimalt som det gjort förr, utan jag har haft mycket problem med magen. Jag har behövt gå upp på natten för att gå på toaletten, samt flera gånger under dagen. Några gånger har jag hållit mig fast jag behövt gå (jag vet att det är dumt) men att springa på toaletten konstant är inte kul.

Under dessa skov är detta verkligen "ett handikapp". Vill knappt gå på jobbet eftersom jag behöver gå på toaletten hela tiden Min spontana tanke vid dessa skov är alltid "ät ingenting", men det löser ju inget. Har någon förslag på snäll kost som man kan köra med för att lugna magen igen?

Stackare.
Är du säker på att det är ett skov och inte någon släng av magsjuka, med tanke på att du får springa på natten med?

Hur brukar din kost se ut nu?

Med IBS är det jättesvårt att veta vad som gör magen arg och irriterad. Skonkost på min mage kan få den att braka en bra dag medans en flottig pizza kan göra magen bra en dålig dag.

Om du testar att äta som man gör under de första dagarna under återhämtning efter magsjuka så får magen vila lite.
Soppa
Yogurt och fil.
Rostat bröd
Vatten
Någon mildare fruktkräm

Ät lite och ofta.

Tänk på att allt som innehåller bitar kan vara jobbigt för magen att bearbeta.

Ta Loperamid/ Imodium.

I morgon inför du maten sakta och tänker på att äta lite och tugga riktigt noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in