Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 13:57
  #625
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Är det någon som har förslag på bra medicin mot trög mage när man har IBS? Är i stort sätt trög 90% av fallen och är grymt irriterad på det.

Någon som provat något och kan rekommendera?

kanske har med att göra vad du äter?
Citera
2017-10-14, 14:26
  #626
Medlem
.ermins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
kanske har med att göra vad du äter?

Har provat avstå från viss kost utan bättring. Känns som vad Man än äter så är man hård i magen.

Brukar inte IBS vara mer lös i magen än hård?
Citera
2017-10-14, 17:52
  #627
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Har provat avstå från viss kost utan bättring. Känns som vad Man än äter så är man hård i magen.

Brukar inte IBS vara mer lös i magen än hård?

Finns både IBS-d som innebär övervägande diarreér och IBS-c där man har mest förstoppning. Sedan har väl de flesta någon blandning, ibland löst och ibland hårt.
Citera
2017-10-14, 19:32
  #628
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Har provat avstå från viss kost utan bättring. Känns som vad Man än äter så är man hård i magen.

prövat frukt?

Citat:
Ursprungligen postat av .ermin

Brukar inte IBS vara mer lös i magen än hård?

varför i hela friden skulle den vara det? (svar ej nödgat)
Citera
2017-10-14, 22:27
  #629
Medlem
.ermins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
prövat frukt?





varför i hela friden skulle den vara det? (svar ej nödgat)

Japp, men det är inte direkt att jag kan äta det varje dag för att bli bättre. Har även privat inolaxol, men blev inte bättre av det.

Folk verkar vara mer lösa än hårda i magen när de har ibs vad jag läst. Men de kanske jag har fel om
Citera
2017-10-14, 22:29
  #630
Medlem
.ermins avatar
Är nämligen illamående väldigt ofta pga att jag är förstoppad, man kan ju inte gå på laxeringsmedel hela livet? Måste väl finnas några tabletter eller liknande som fungerar?
Citera
2017-10-14, 22:34
  #631
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Är nämligen illamående väldigt ofta pga att jag är förstoppad, man kan ju inte gå på laxeringsmedel hela livet? Måste väl finnas några tabletter eller liknande som fungerar?

Har du provat sådana där fibertärningar? Känner flera som tycker de fungerar riktigt bra. Tror de började lite försiktigt med 1/2 sådan så att det inte kör igång för snabbt. Kan väl vara värt och prova.

https://www.apotea.se/frukt-och-fibr...t%C3%A4rningar
Citera
2017-10-15, 10:05
  #632
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Japp, men det är inte direkt att jag kan äta det varje dag för att bli bättre. Har även privat inolaxol, men blev inte bättre av det.

varför kan du inte äta det varje dag?
Citera
2017-10-19, 10:51
  #633
Medlem
Fjantors avatar
Nån som käkar Egazil mot eran IBS...?
Käkat det i några dagar nu och har blivit så sjukt jäkla gasig av dom..
Riktiga kramper i tarmarna..
Så nu blir det att kasta skiten.
Sen blev jag alldeles torr i huden och grmt torr i munnen..
Citera
2017-10-21, 17:01
  #634
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Hoppas alla gjort en differential-diagnos mot IBS då många infektioner kan orsaka det.
Citera
2017-10-26, 08:23
  #635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jodå. Jag vet inte heller vad det beror på men det är väldigt irriterande.. Ska fråga min nya gastroenterolog nu när jag träffar henne inom några veckor så återkommer jag om hon har någon förklaring.

Nån uppdatering kring detta?
Citera
2017-10-26, 10:16
  #636
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Nån uppdatering kring detta?

Javisst! Förlåt, tur du påminde mig.. Jo, jag frågade om detta märkliga och irriterande fenomen och han sade ungefär så här (jag krafsade ner det lite hastigt):

"Det är ett av de typiska delsymtom man kan se hos en stor del av ibs-patienter. Varför vet man inte riktigt men en teori som diskuteras är att tarmens rörelsemönster är osynkroniserade. Därför kan det ibland gå lite långsammare, en hårdare avföring kan då bildas, för att sedan följas av snabbare rörelser som leder till diarréer eller lös, grötig konsistens.

Jag har dock märkt att ibs-d patienter ofta har känsligare ändtarm och känner av även en mycket liten samlad volym (som vanliga människor inte känner). Det kan göra att man, medvetet eller omedvetet, krystar fram ofärdigt tarminnehåll från tunntarmen. Det kan vara svårt att hantera och något råd har jag egentligen inte att ge. Möjligen kan en dos loperamid direkt efter den fastare avföringen minska besvären."


Ska träffa ytterligare experter framöver. Jag måste dessvärre genomgå gastroskopi och en ny sigmoideoskopi så då ska jag fråga även dem. Trevlig höst/vinter detta kommer bli..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback