Citat:
Till viss del håller jag med dig. Det är viktigt att förstå att en stor andel av det svenska folket (säg 50%) skulle vilja se en minskad invandring och denna pool har varit relativt konstant över mycket lång tid. Det är rimligt att anta att denna opinion kommer att se ungefär likadan ut även framledes.
Det är givetvis även ur den här gruppen SD hämtar sina röster. Det som egentligen har hänt under våren och sommaren är att migrationsfrågan kommit upp på agendan och blivit viktigare, snarare än att folkets värderingar ändrats. Om media skriver positivt eller negativt om den spelar egentligen ingen roll - ju mer de skriver om den, ju viktigare blir frågan för folket, och ju viktigare den blir, desto mer kommer partisympatierna att spegla folkets uppfattning i denna specifika fråga.
Så varför har då SD inte 50% av rösterna, trots att TV och tidningar inte talar om annat än SDs hjärtefråga? För att dessa 20-30% av svenskarna helt enkelt ogillar SD som parti. De tycker att partiet alltjämt är för extremt och stannar hellre lojala mot sitt "gamla" parti än tar det stigmatiserande språnget till SD. Jag tror vi alla känner personer som tillhör den kategorin och jag tror de blir mycket svåra röster för SD att vinna över.
Det är givetvis även ur den här gruppen SD hämtar sina röster. Det som egentligen har hänt under våren och sommaren är att migrationsfrågan kommit upp på agendan och blivit viktigare, snarare än att folkets värderingar ändrats. Om media skriver positivt eller negativt om den spelar egentligen ingen roll - ju mer de skriver om den, ju viktigare blir frågan för folket, och ju viktigare den blir, desto mer kommer partisympatierna att spegla folkets uppfattning i denna specifika fråga.
Så varför har då SD inte 50% av rösterna, trots att TV och tidningar inte talar om annat än SDs hjärtefråga? För att dessa 20-30% av svenskarna helt enkelt ogillar SD som parti. De tycker att partiet alltjämt är för extremt och stannar hellre lojala mot sitt "gamla" parti än tar det stigmatiserande språnget till SD. Jag tror vi alla känner personer som tillhör den kategorin och jag tror de blir mycket svåra röster för SD att vinna över.
Kom ihåg att såhär har man sagt hela tiden. Att det skulle finns ett tak som är max några procent högre än vad SD för närvarande har. Det är klart att det blir svårt att nå till 50%, vilket är en siffra inget annat parti har pratat om att uppnå. Det är en direkt följd av DÖ-överenskommelsen att den tanken överhuvudtaget finns. Om det blir verklighet återstår att se.
Men..
Det är en oerhört djup besvikelse över politikernas och massmedias agerande. Det finns djupa orsaker till att folk nu väljer att rösta på SD. Detta är snarare ett avgrundsvrål från folkets sida att nu får det vara nog! Det har utvecklats till en folkrörelse EMOT etablissemanget som består av pk-politiker och massmedia. Eftersom det faktiskt är en proteströrelse så lär den växa med helt andra krafter än vad man är van att se inom politiken och den kommer att växa sålänge som etablissemanget fortsätter såsom de gjort sista 15 åren.
Jag tror inte att 50% är något tak utan snarare ligger det kring 75-80% och att det inte blir 100% beror på att då har ett maktskifte redan skett i praktiken. Makthavarna inom politiken och massmedia kommer inte att stå emot då utan avgå. Men att det krävs att nästan hela folket säger de röstar på SD visar på hur makthungriga det etablerade etablissemanget är och att de vägrar lyssna på folket.
Vi kommer troligen se att sjuklövern vägrar ett extra val före 2018 och kommer att försöka bilda en samlingsregering efter valet 2018. Men det kommer förhoppningvis inte att ske utan folket har vaknat och kommer sopa bort sjuklövern från makten och en stor mängd politiker kommer att bytas ut.
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-17 kl. 04:35.
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-17 kl. 04:35.