2015-09-17, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Till viss del håller jag med dig. Det är viktigt att förstå att en stor andel av det svenska folket (säg 50%) skulle vilja se en minskad invandring och denna pool har varit relativt konstant över mycket lång tid. Det är rimligt att anta att denna opinion kommer att se ungefär likadan ut även framledes.
Det är givetvis även ur den här gruppen SD hämtar sina röster. Det som egentligen har hänt under våren och sommaren är att migrationsfrågan kommit upp på agendan och blivit viktigare, snarare än att folkets värderingar ändrats. Om media skriver positivt eller negativt om den spelar egentligen ingen roll - ju mer de skriver om den, ju viktigare blir frågan för folket, och ju viktigare den blir, desto mer kommer partisympatierna att spegla folkets uppfattning i denna specifika fråga.
Så varför har då SD inte 50% av rösterna, trots att TV och tidningar inte talar om annat än SDs hjärtefråga? För att dessa 20-30% av svenskarna helt enkelt ogillar SD som parti. De tycker att partiet alltjämt är för extremt och stannar hellre lojala mot sitt "gamla" parti än tar det stigmatiserande språnget till SD. Jag tror vi alla känner personer som tillhör den kategorin och jag tror de blir mycket svåra röster för SD att vinna över.

Kom ihåg att såhär har man sagt hela tiden. Att det skulle finns ett tak som är max några procent högre än vad SD för närvarande har. Det är klart att det blir svårt att nå till 50%, vilket är en siffra inget annat parti har pratat om att uppnå. Det är en direkt följd av DÖ-överenskommelsen att den tanken överhuvudtaget finns. Om det blir verklighet återstår att se.

Men..

Det är en oerhört djup besvikelse över politikernas och massmedias agerande. Det finns djupa orsaker till att folk nu väljer att rösta på SD. Detta är snarare ett avgrundsvrål från folkets sida att nu får det vara nog! Det har utvecklats till en folkrörelse EMOT etablissemanget som består av pk-politiker och massmedia. Eftersom det faktiskt är en proteströrelse så lär den växa med helt andra krafter än vad man är van att se inom politiken och den kommer att växa sålänge som etablissemanget fortsätter såsom de gjort sista 15 åren.

Jag tror inte att 50% är något tak utan snarare ligger det kring 75-80% och att det inte blir 100% beror på att då har ett maktskifte redan skett i praktiken. Makthavarna inom politiken och massmedia kommer inte att stå emot då utan avgå. Men att det krävs att nästan hela folket säger de röstar på SD visar på hur makthungriga det etablerade etablissemanget är och att de vägrar lyssna på folket.

Vi kommer troligen se att sjuklövern vägrar ett extra val före 2018 och kommer att försöka bilda en samlingsregering efter valet 2018. Men det kommer förhoppningvis inte att ske utan folket har vaknat och kommer sopa bort sjuklövern från makten och en stor mängd politiker kommer att bytas ut.
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-17 kl. 04:35.
2015-09-17, 05:00
Medlem
Black.waters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Att KD skulle vara större bland unga än äldre låter galet, men att C är större i storstäder är inte så konstigt. På riksplanet är de populära bland "stureplanscentern" i sin nyliberala skepnad, medan de på kommunalnivå - särskilt i Norrland - är mer populära i glesbygd, då de där fortfarande har lite lantligare förankring.
Har du ens läst deras partiprogram?
2015-09-17, 05:13
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Kom ihåg att såhär har man sagt hela tiden. Att det skulle finns ett tak som är max några procent högre än vad SD för närvarande har. Det är klart att det blir svårt att nå till 50%, vilket är en siffra inget annat parti har pratat om att uppnå. Det är en direkt följd av DÖ-överenskommelsen att den tanken överhuvudtaget finns. Om det blir verklighet återstår att se.

Men..

Det är en oerhört djup besvikelse över politikernas och massmedias agerande. Det finns djupa orsaker till att folk nu väljer att rösta på SD. Detta är snarare ett avgrundsvrål från folkets sida att nu får det vara nog! Det har utvecklats till en folkrörelse EMOT etablissemanget som består av pk-politiker och massmedia. Eftersom det faktiskt är en proteströrelse så lär den växa med helt andra krafter än vad man är van att se inom politiken och den kommer att växa sålänge som etablissemanget fortsätter såsom de gjort sista 15 åren.

Jag tror inte att 50% är något tak utan snarare ligger det kring 75-80% och att det inte blir 100% beror på att då har ett maktskifte redan skett i praktiken. Makthavarna inom politiken och massmedia kommer inte att stå emot då utan avgå. Men att det krävs att nästan hela folket säger de röstar på SD visar på hur makthungriga det etablerade etablissemanget är och att de vägrar lyssna på folket.

Vi kommer troligen se att sjuklövern vägrar ett extra val före 2018 och kommer att försöka bilda en samlingsregering efter valet 2018. Men det kommer förhoppningvis inte att ske utan folket har vaknat och kommer sopa bort sjuklövern från makten och en stor mängd politiker kommer att bytas ut.
Fullt möjligt scenario. Hoppas bara kära Sverige är i funktion och inte helt utslaget 2018. 😢
2015-09-17, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.water
Har du ens läst deras partiprogram?

Nej. Det enda jag vet om dem är deras nyliberala uttalanden och vurmande för småföretagande.
2015-09-17, 07:21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Min råsossiga kollega, men ändå en fin vän, är benhårt anti-sd. Men häromdagen sade han så här när vi snuddade ämnet politik(försöker undvika ämnet): "sossarna har ju genom historien visat att om opinionen är emot dem så har de ändrat sig" .
Efter Stefan Löfvéns Reinfeldska "öppna era hjärtan"-tal under regeringsförklaringen så är det omöjligt för honom att backa från att fortsätta bedriva en allt mer extremistisk massinvandringspolitik. Det är tydligt att han ser evigt ökad massinvandring som den enda meningen med sitt liv. Dessutom har sossarna inte ens föreslagit någon form av reform av någonting sedan 1990:talet. De har fullständigt förlorat förmågan till handling. Även om de hade velat nånting (vilket de inte gör) så hade de inte kunnat göra något av det. Deras "storsatsning" på snabbspår för högutbildade nyanlända invandrare fick t.ex. bara två (2) personer att ansöka. Verkligheten och kartan stämmer inte överens och de följer kartan. Sossarna handlar numera uteslutande om PK-PR och höga politikerlöner, ingenting annat. När deras opinionssiffror dalar ned under 15% så kommer de inte att reagera på något sätt överhuvudtaget.
Senast redigerad av Fri 2015-09-17 kl. 07:24.
2015-09-17, 07:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
DÖ är skit men har inte kollapsat, och inget tyder på att något parti i Alliansen vill ompröva den. Det närmaste vi kommer är ett fåtal KD-are som uttryckt krav på att KD ska bryta DÖ, men KD-ledningen är inte inne på det spåret. Enstaka moderater har också visat sig skeptiska, men M-ledningen är väldigt långt från de tankegångarna. C är ännu längre ifrån en kritisk hållning och FP tolererar inte ens att en enda medlem sticker ut i invandringsfrågan.

DÖ kommer helt säkert att kollapsa i sin nuvarande form vilket spelteoretiskt innebär att aktörerna behöver agera på detta nu. Tidsaspekten har ingen betydelse.

Sen kan man bryta på måndag eller om tre år med Löfven till ingen nytta...
2015-09-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
DÖ kommer helt säkert att kollapsa i sin nuvarande form vilket spelteoretiskt innebär att aktörerna behöver agera på detta nu. Tidsaspekten har ingen betydelse.

Sen kan man bryta på måndag eller om tre år med Löfven till ingen nytta...

Precis. Förr eller senare kommer de måsta bryta DÖ, det inser nog alla inom Alliansen. Det som är osäkert är hur mycket man vinner eller förlorar på att vara först att bryta DÖ. Jag tror att det kan finnas många procent att vinna om man är först med att bryta DÖ, inte från SD så mycket, men från övriga Allianspartier. Nackdelen är förstås att det inte kommer ses som särskilt trevligt av övriga och det kan bli en svekdebatt om det. Vilket förstås borde vara helt galet med tanke på det svek man gjort mot sina väljare redan, men Sverige är galet, så det kan säkert ses som ett svek.

Antagligen är det KD som bryter DÖ först. Både för att de tycks närmst och för att de bör vara rätt desperata. M och C är inte lika desperata som partier, men AKB bör nog svettas en del efter att ha förlorat så mycket redan. FP är för splittrat för att jag ska tro att de vågar, trotts desperat läge i opinionen.

Om de inte bryter DÖ gemensamt, så har man mycket att vinna på att gå ut först med att bryta DÖ. Det är här spelteorierna kommer in. Kan man lita på att övriga inte försöker vara först, för jag tror alla är på det klara med att den kommer att måsta brytas.

Men med tanke på hur otroligt fega och initiativlösa våra hatade politiker är så vågar nog ingen partiledning besluta det här själva, utan det blir resultat av kongresser som avgör vem som blir först. Min gissning.
2015-09-17, 08:01
Medlem
Citat:
Precis. Förr eller senare kommer de måsta bryta DÖ, det inser nog alla inom Alliansen. Det som är osäkert är hur mycket man vinner eller förlorar på att vara först att bryta DÖ. Jag tror att det kan finnas många procent att vinna om man är först med att bryta DÖ, inte från SD så mycket, men från övriga Allianspartier. Nackdelen är förstås att det inte kommer ses som särskilt trevligt av övriga och det kan bli en svekdebatt om det. Vilket förstås borde vara helt galet med tanke på det svek man gjort mot sina väljare redan, men Sverige är galet, så det kan säkert ses som ett svek.

Antagligen är det KD som bryter DÖ först. Både för att de tycks närmst och för att de bör vara rätt desperata. M och C är inte lika desperata som partier, men AKB bör nog svettas en del efter att ha förlorat så mycket redan. FP är för splittrat för att jag ska tro att de vågar, trotts desperat läge i opinionen.

Om de inte bryter DÖ gemensamt, så har man mycket att vinna på att gå ut först med att bryta DÖ. Det är här spelteorierna kommer in. Kan man lita på att övriga inte försöker vara först, för jag tror alla är på det klara med att den kommer att måsta brytas.

Men med tanke på hur otroligt fega och initiativlösa våra hatade politiker är så vågar nog ingen partiledning besluta det här själva, utan det blir resultat av kongresser som avgör vem som blir först. Min gissning.

Fast att bryta DÖ på egen hand har ingen som helst praktisk betydelse. Det blir bara tomma ord.

För att DÖ ska brytas i verkligheten krävs det att M plus två av småpartierna är med på det. Att KD går ut och säger "vi bryter DÖ" har inga som helst praktiska konsekvenser och kommer heller inte ge dem några röster.
2015-09-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Fast att bryta DÖ på egen hand har ingen som helst praktisk betydelse. Det blir bara tomma ord.

För att DÖ ska brytas i verkligheten krävs det att M plus två av småpartierna är med på det. Att KD går ut och säger "vi bryter DÖ" har inga som helst praktiska konsekvenser och kommer heller inte ge dem några röster.

Ingen praktisk betydelse, nej, men symboliskt spelar det roll. De blir först med att "ta sitt förnuft till fånga" och ses som något hederligare än de övriga. Jag tror att många väljare genast skulle byta till t.ex. KD i ett sånt läge. Om inte annat för att skicka en signal till övriga: "Jag var inte beredd att gå till SD, men nu kan jag uttrycka mitt missnöje genom att gå till KD."

Om det sedan kommer eftersläntrare som lämnar DÖ när dörren redan öppnats så kommer de ses som fega populister, även om de säkert vinner tillbaka en del väljare från KD.

Det beror förstås mycket på hur man går till väga också. Om KD (t.ex.) gör en stor sak av det hela och ber om ursäkt m.m. så kan det ge rejäl effekt, men om de signalerar att det var något de tvingades till av kommunpolitiker och gräsrötter så blir det mindre effektfullt.
2015-09-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ingen praktisk betydelse, nej, men symboliskt spelar det roll. De blir först med att "ta sitt förnuft till fånga" och ses som något hederligare än de övriga. Jag tror att många väljare genast skulle byta till t.ex. KD i ett sånt läge. Om inte annat för att skicka en signal till övriga: "Jag var inte beredd att gå till SD, men nu kan jag uttrycka mitt missnöje genom att gå till KD."

Om det sedan kommer eftersläntrare som lämnar DÖ när dörren redan öppnats så kommer de ses som fega populister, även om de säkert vinner tillbaka en del väljare från KD.

Det beror förstås mycket på hur man går till väga också. Om KD (t.ex.) gör en stor sak av det hela och ber om ursäkt m.m. så kan det ge rejäl effekt, men om de signalerar att det var något de tvingades till av kommunpolitiker och gräsrötter så blir det mindre effektfullt.

Möjligen. Fast jag håller det för osannolikt. Om man vill bryta DÖ finns det bättre sätt att göra det än att bara bryta den.

Gör ett tillkännagivande (med passivt SD-stöd) som man vet att de rödgröna inte kan agera på utan att slitas i stycken (säg tiggeriförbud) och när detta är ett faktum lägger man fram ett misstroendevotum och säger att vi kan inte ha en regering som inte följer riksdagens vilja.
2015-09-17, 08:44
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg infogade från tråden om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.
/Mod.
2015-09-17, 09:01
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
För inte så länge sedan kändes det tveksamt om SD skulle kravla sig över 20% i någon mätning. Nu hägrar 30%. Historia skrivs i rasande fart. Frågan blir: Kommer vi i backspegelns betrakta detta som en udda händelse, när SD fallit tillbaka till 15% eller så? Jag tror och hoppas att så inte blir fallet. Omvärldshändelserna är alltför omvälvande och konsekvenserna letar sig bokstavligen in i Sverige.

Därför tror jag ett närmande till 33% är mer troligt, än en tillbakagång. Det finns en stor potential hos svenska (i folklig bemärkelse) kvinnor. Skulle SD få +33% i ett val så kan DÖ fortfarande gälla. Ty en SD-minoritetsregering får inget stöd. Låt säga att S+Mp med stöd av V blir större än Alliansen. Då kommer Alliansen stödja den regeringen. Men regeringen måste göra upp med Alliansen om budgeten, ty om Alliansen lägger ned sina röster kan SD fälla budgeten. SD kan, åtminstone i teorin - och jag ser inga praktiska hinder heller - hållas utanför så länge de inte har egen majoritet (vilket de aldrig kommer att få). I parlamentarisk bemärkelse på riksnivå, that is. För får SD ett riktigt stort stöd och fortsätts behandlas som en efterbliven elak kusin, så kommer det utvecklas utomparlamentariska protester som kan bli riktigt otrevliga. Just 33% skulle ha en enorm psykologisk effekt och stärka leden något fantastiskt.

Det som blir mest spännande efter nästa val, om siffrorna står sig, är hur styrkeförhållandena kommer att påverka enskilda politiker inom S och M, särskilt deras partiledare. Jag kan höra Jomshof redan nu stå i talarstolen i riksdagen och säga: "Jag får be att påminna Anna Kinberg-Batra att hon företräder en liten minoritet i den här frågan" eller "Dessa arbetare som Stefan Löfven ständigt återkommer till - de röstar ju på oss. Vilket mandat har Stefan Löfven att föra deras talan?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in