Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
30 innan jul ser inte orealistiskt ut med tanke på siffrorna nu. Jag tänkte att SD eventuellt skulle tappa stöd som ett resultat på medias nyliga fokus på flyktingar. Men det ser inte ut så om man ska tro Yougov (jag förutsätter att undersökningen är utförd efter att flyktingfokuset drog igång).
Det är den första undersökningen som gjordes helt och hållet efter det att den senste flyktingkrisen kreverade. Man kan också se i undersökningen att invandringen nu är den i särklass viktigaste frågan för väljarna. Hela 53% av väljarna anser det nu, vilket är en jättestor ökning på bara några månader.
Det är egentligen ganska självklart att SD ökar när deras paradfråga står i fokus varje dag. Särskilt som de övriga partierna står lika handfallna som tidigare, och inte kan komma överens om någon gemensam linje. Deras enda hopp är att EU tar tag i frågan och desarmerar den, men sannolikheten för att det ska ske är nog låg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Är det något särskilt du tänker på när du hör hur det knakar? Har det varit mycket intern kritik i allianspartierna om t ex regeringens planerade skattehöjningar (som DÖ stipulerar ska accepteras av allianspartierna)?
Annars ska det voteras snart om statsbudgeten - då kommer frågan igen aktualiseras. Det kommer den göra varje gång det ska voteras om statsbudgeten. Två gånger per år - ska allianspartierna enligt avtal lägga ner sina röster.
Att de borgerliga partierna sitter i riksdagen och släpper fram en rödgrön budget på grund av den idiotiska decemberkartellen är förstås inte populärt hos deras väljare. Dessa vill se en opposition som opponerar, inte sitter i knät på regeringen. Särskilt bittert är det nog för de moderata väljarna att inse att deras röst på M var en röst på höjda skatter och en rödgrön budget.
Sedan kommer tvångsfördelningen av flyktingar att ytterligare underminera M:s position. Det är ju främst M-styrda kommuner som haft ett lågt mottagande, och det beror på att kommunpolitikerna lyssnat på sina väljare. Väljare som nu kommer att gå som ett lämmeltåg till SD.
Frågan är alltså hur mycket stryk M kan ta på grund av kartellen. Men det beror inte bara på dem. Hamnar S under 20% tror jag inte heller att de är så pigga på att fortsätta med kartellsamarbetet. Samma gäller FP om de skulle parkera sig under 4% (som de gjorde i den här mätningen).