2015-09-17, 00:01
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Jag tycker ändå det är lite märkligt att gapet ökar mellan PK-instituten och Sentio/Yougov. Borde inte SD bli mer socialt accepterat ju längre tiden går? Jag vet att i mitt umgänge så är det inte alls lika tabu att rösta på SD som för nåt år sen. Men ändå så ÖKAR procentuellt antalet väljare som röstar på SD men inte vågar erkänna det. Det är något som inte stämmer riktigt. Eller?

Jag tänker att alla institut snarare borde närma sig varandra ju mer SD växer, iallafall på sikt.
Som dom andra är inne på samt att det är skillnad att säga att man är SDare till kompisar/bekanta än till ett opinioninstitut där man alltid är osäker på om dom registrerar uppgifterna och att typ Researschgruppen hakar databasen eller liknande.
2015-09-17, 00:01
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Alltså vad snackar ni för skit? Dom har ökat 0,65% i snitt sedan valet 2014 av telefoninstitutet Novus som hade en felprocent på 40% i valet 2014... I webbundersökningarna har dom ökat i snitt 1,1-1,35% sedan valet 2014... MEN om vi nu skulle räkna ett skit institut som Novus så skulle SD få 49,4% tills valet 2018... Uträkning: 0,65% x 36 månader = 23,4% + nuvarande 26% = 49,4%... OCH SOM SAGT, detta är ett telefoninstitut... Om vi skulle räkna i webbundersökning skulle dom med god marginal hamna på minst 50%, räkna själv.

Jag snackar definitivt ingen skit, jag är väl medveten om att ökningen hitintills varit större men det kommer bli svårare och svårare ju större SD blir då det hela tiden är nya väljargrupper som ska attraheras(vissa svårare än andra), dessutom är det mer eller mindre en garanti att det kommer komma invandringskritiska utspel från övriga partier vilket kommer att dämpa tillväxten en aning.

Det är helt enkelt inte realistiskt att tro att SD konstant kommer att öka med minst en procentenhet i månaden bara för att dom gör det i nuläget.

0,4% däremot är realistiskt och det kan räcka för att uppnå egen majoritet.
2015-09-17, 00:03
Medlem
Aftonbladet mörkar.
2015-09-17, 00:06
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Precis, och det har tagits upp i tråden flera gånger. SD kommer inte bli tillfrågade om det inte verkar troligt att de kan bilda regering.

Jo, ett SD som största parti kommer att få frågan. SD måste själva ges möjligheten att genomföra förhandlingar med eventuella koalitionspartners. Talmannen har inte mandat att föregripa dessa samtal med en hemmagjord trolighetsbedömning att sådana samtal kommer att misslyckas.
2015-09-17, 00:12
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Jag tycker ändå det är lite märkligt att gapet ökar mellan PK-instituten och Sentio/Yougov. Borde inte SD bli mer socialt accepterat ju längre tiden går? Jag vet att i mitt umgänge så är det inte alls lika tabu att rösta på SD som för nåt år sen.
Jag tror inte att man kan säga att det gäller allmänt. Liksom Johan Martinsson misstänker jag att "skamfaktorn" i telefonmätningar fortfarande är relativt hög och att det är tämligen tabu än. Backas också upp av Demoskops undersökning (länk: http://www.demoskop.se/vem-vagar-prata).

Bara jag nämner något kritiskt (behöver inte ens vara negativt) om Sveriges asylsystem så tittar folk snett, har jag upplevt. Kan iofs vara att man instinktivt reagerar så för att inte själv bli misstänkliggjord. Är ju extra känsligt nu även om man bortser från det extrema PK-klimatet i Sverige, unikt för Europa vågar jag påstå, som vänsterjournalisterna dragit till sin yttersta spets.

Ska sägas att jag rör mig i universitetsmiljö där kvinnorna tävlar om vem som kan gilla flest "welcome refugee"-inlägg på FB. SD skulle verkligen tjäna på att ha fler och tunga kvinnliga ansikten utåt för att stärka väljarstödet bland unga kvinnor. För många rör sig bara i kulisserna. Att Madeleine Eriksson, f d politisk sekreterare i Moderaternas riksdagsgrupp, nyligen gått över till SD är det nog ytterst få som uppmärksammat: http://www.expressen.se/debatt/jag-lamnade-m-for-sd--for-valjarnas-skull/
Senast redigerad av lakritc 2015-09-17 kl. 00:41.
2015-09-17, 00:12
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo, ett SD som största parti kommer att få frågan. SD måste själva ges möjligheten att genomföra förhandlingar med eventuella koalitionspartners. Talmannen har inte mandat att föregripa dessa samtal med en hemmagjord trolighetsbedömning att sådana samtal kommer att misslyckas.

Ja, okej, det var fel att säga att de inte kommer att bli tillfrågade eftersom talmannen pratar med samtliga partier (om inte annat för att kolla om ett litet parti tänker vara stödparti åt ett större). Både den avgående och den tillträdande talmannen diskuterade med SD i höstas.

Men det finns inget lagrum för att "största partiet" ska få frågan först eller något liknande.
https://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Sa-bildas-regeringen/Sa-bildas-en-ny-regering/
Citat:
Överläggningar med partiledarna

Talmannen ska sedan överlägga med ledarna för samtliga riksdagspartier och de vice talmännen. Samtalens antal och omfattning beror på hur komplicerad den politiska situationen är.

Det vanliga är att talmannen ger en eller flera partiledare tillsammans i uppdrag att undersöka möjligheterna att få till stånd en regering med utsikt att få stöd i riksdagen. Genom dessa samtal får talmannen underlag för att bedöma vem riksdagen kan tänkas godkänna som ny statsminister.
2015-09-17, 00:14
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Personligen tycker jag det är viktigaste gruppen att ha starkt stöd av.

Tvek.

Medelålders män är modigast, mest handlingskraftiga och självuppoffrande. Det är de, har alltid varit de, som går först, reser sig och tar de hårdaste smällarna för att störta och försvara. Alla är fogliga, men unga män är det i minst utsträckning, och ska en förtryckande era brytas så är det av dem.

Jag är tämligen säker på att "ung, vit, hetrosexuell, man" kommer ändra värdeladdning ganska snart. När väst skamset nyktrar till från sin sinnessjukdom. Dansande bögar och skrika feminister visade sig inte vara mycket att hålla i handen under en verklig revolution, mot en verklig förtryckarstat. Alltså inte en sådan som bjuder rebellerna på en föreningslokal, ger dem stipendier och avlönar dem för att hålla seminarium om "förtryckande strukturer".

Inte desto mindre så skulle det behövas fler kvinnor. Det är lite looserstämpel på rörelser och organisationer med bara grabbar. Lite modellflygplansklubb. Det är heller inte roligt för män att engagera sig i en rörelse där chansen är minimal att träffa en trevlig partner.

Frågan är hur man ska locka kvinnor. Ett sätt som definitivt är fel är i vart fall att förändra sin retorik, försöka bli "mjuk". Män lockar inte kvinnor genom att imitera kvinnor. Det skickar också ut läskiga vibbar att försöka visa en påklistrad fasad.

Inte bara läskigt för kvinnor för den delen. Alltid obehagligt med människor som försöker tala snällt och mjukt samtidigt som man hör en förtryckt vrede mellan tänderna, som ibland bubblar upp i plumpa ordval.

Då är det bättre att vara passionerat arg och vråla ut varför. Ilska är inte en känsla som skrämmer. Däremot skrämmer förtryckta känslor, det ger citizen X vibbar. Creepy. Sådana känslor väcks när gamla SD gubbar försökt sig på sina patetiska demonstrationer och står lungt och låter sig förnedrad av skrikiga tonårstjejer. Så tror gubbarna efteråt att de vunnit sympati för att de "hållt sig lugna".

Nej, vare sig retoriken eller politiken ska feminiserad/förgubbas. Snarare tvärtom.

Däremot tror jag hela motståndet, inklusive SD skulle vinna fler tjejer och kvinnor på att bli mer sociala. För låt oss vara ärliga. Det är ganska sunkigt att sitta och skriva anonyma kommentarer.

Lite demonstrationer eller listiga aktioner, träffar, föreläsningar, bokcirklar, restaurangrundor, diskussionsträffar, ölaftnar med trubadur.

DET skulle säkert kunna bidra. Om inte så är det ändå en god ide. Jag skulle mycket hellre sitta och ta en bärs med alla här i tråden än att ligga på soffan och knacka på mobilen.
2015-09-17, 00:15
Medlem
BAB7s avatar
SD - största parti med 27,3%.

Den första tanken som slår mig:
-hur är det möjligt?

En besk smak i munnen träder fram, dessa siffror visar ju svart på vitt att det svenska folket år 2015 har fått nog!
Svensken har blivit nationalist.
Svensken vill inte ha mångkultur, svensken lägger sin röst på ett högerpopulistiskt parti med rötterna i nazismen, grundat av svenska krigsveteraner från Waffen-SS, direkt underställda SS Reichsführer Heinrich Himmler.

En mörk skugga kastar sig över det land som kallas Sverige, vi lever i en spännande tid, man undrar var det ska sluta, det känns mäktigt och fascinerande på ett sätt som är svårt att beskriva, det är som om historiens vingslag ljudlöst fladdrar förbi och åter igen kommer de där orden fram igen som vi alla hört så många gånger, vi lovade ju att aldrig glömma, vi lovade ju mänskligheten att vi aldrig skulle glömma..
2015-09-17, 00:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Aftonbladet mörkar.

Nej, det gör de inte:

SD störst igen hos Yougov

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21428438.ab

Och de länkar till artikeln på första sidan, precis som DN och SvD.

Den enda tidning som inte skrivit något än är Expressen. Men de har ju mest "nyheter" om hajar, pytonormar och TV-serier numera.
2015-09-17, 00:17
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Lite sannolikhetslära kan nog vara bra att ta med.

Senaste gången ett politiskt parti tog andraposition från ett annat (i ett val) var 1979 då M passerade C. Sedan dess har det gått 10 val.
Senaste gången ett politiskt parti tog förstapositionen från ett annat var 1914 då S gick om högern. Det har passerat 34 val sedan dess, då socialdemokraterna varit störst.
Alltså kan man ungefär räkna med en sannolikhet på 10 % att SD passerar Moderaterna. Och knappt 3 % på att de passerar socialdemokraterna.

Det är alltså procentuellt sett ganska liten sannolikhet att SD har dessa höga siffror. Den riktiga opinionsundersökningen äger rum på valdagen. Allt pekar dock uppåt, så de kommer nog nå framgångar i alla fall till nästa val.
När jag läser vad du skriver så kommer jag direkt att tänka på denna gamla klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
2015-09-17, 00:20
Medlem
Ultraviolences avatar
Innan valet 2010 var det en statsvetare i TV som menade att SD:s potential låg på 12 % (riksdag). Antar att fler har sagt liknande saker. Vem är det jag syftar på? Jag minns inte namnet. Det var då inte Madestam, utan en man.
Senast redigerad av Ultraviolence 2015-09-17 kl. 00:26.
2015-09-17, 00:20
Medlem
Cratos avatar
Något jag tänkt på länge sedan SD började få 20% är hur det ser ut i kommunerna. Till Riksdagen så var SD största parti i Sjöbo och Hörby på både 27% och 29%. Undrar om SD har egen majoritet i någon kommun eller om det ens är nära till det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in