Citat:
Ursprungligen postat av
DAGGER[X]
Det är svårt att sia men när dessa förödande siffror hammras in vecka efter vecka hos andra partier så borde det öka risken för en slitning inom DÖ. Jag har gott hopp om ett omval innan 2018.
Jag har mycket svårt att se att regeringen klarar sig tills 2018. Jag tror det händer saker senast vårbudgeten 2016. Anledningen till det är fler, anser jag:
-Asylkaoset nu. Om det fortsätter så blir det totalt kaos i alla delar av välfärden. Men även om det slutade komma folk nu så kommer problemen vara MASSIVA. När Svensson ser hur deras dotter/son skola försämras när det är fullt med MENA barn som inte kan svenska, så blir det annat ord i skällan. Samma inom områden som sjukvården (som är i total kollaps på många ställen), socialtjänsten, polisen. När Svensson får känna av dessa problem och kriminaliteten så kommer de kräva ändring, och det kan gå fort. Speciellt om vi får läsa om grova våldtäkter/mord eller asylinvandrare som löper amok för att de inte får "allt" de hade blivit lovad av smugglarna.
Vi ska inte glömma hotet om att tvinga kommuner att ta emot asylinvandrare. De flesta är mer "generösa" när det inte drabbar dem själva.
-Regeringen är fullständigt dysfunktionell. Samarbetet mellan dårarna i MP och S funkar inte. Det ser folk men framförallt ser företagen och näringslivet det. De kommer inte gå med på vansinnespolitik i 3 år till.
-Fler och fler borgerliga debattörer och journalister jobbar för att "normalisera" SD. Vi har ju t ex snacket om hur näringslivet för samtal med SD och även hur Di träffar dem. SD verkar ju även påverkas en del av det, vilket förbättrar deras position. Men, framförallt så har jag märkt något de senaste dagarna. Det är att borgerliga debattörer har nu insett fördelen med SD för att både krossa S och försvaga facket! För dem är det en win-win.
-Sist med inte minst. De kan inte ignorera folket i 3 år till. Deras egna partier blöder väljare och till slut är det inte hållbart. Nyval vill de inte ha för då kommer SD gå fram som största block. Utan de vill nog hellre ha med SD i en ny regeringsombildning (med lr utan C, beror på hur de reagerar). De kan då hoppas att tämja SD siffror fram tills 2018.
Därför tror jag att Dö kommer att brytas av minst ett parti i år och att nästa år så blir det regeringsombildning, för "vi måste ta ansvar för landet".
Någon som sätter emot?