2015-09-17, 00:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det gör de inte:

SD störst igen hos Yougov

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21428438.ab

Och de länkar till artikeln på första sidan, precis som DN och SvD.

Den enda tidning som inte skrivit något än är Expressen. Men de har ju mest "nyheter" om hajar, pytonormar och TV-serier numera.
27.3%. Det går minst sagt bra för SD i opinionen nu...

Vågar du sia något om det är ett lika högt valresultat 2018 vi kommer se för SD?
Senast redigerad av Madagascar 2015-09-17 kl. 00:27.
2015-09-17, 00:22
Medlem
Cratos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraviolence
Innan valet 2010 var den en statsvetare i TV som menade att SD:s potential låg på 12 %. Antar att fler har sagt liknande saker. Vem är det jag syftar på? Jag minns inte namnet. Det var då inte Madestam, utan en man.

Henrik Oscarsson? Han som satt med Madestam förra året också?
2015-09-17, 00:25
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det är svårt att sia men när dessa förödande siffror hammras in vecka efter vecka hos andra partier så borde det öka risken för en slitning inom DÖ. Jag har gott hopp om ett omval innan 2018.

Partierna är i vanmäktig skräck över opinionen just nu. Det sista de vill ha är ett val. Och det ordinarie valet som närmar sig 2018 kommer kännas mer och mer som att sitta på death row.

Men SD kommer få mindre än 50% av mandaten 2018, och då kommer DÖ bestå. Och då kan de fortsätta i fyra år till. Men då, efter den övertydliga väljarsignalen att SD sitter med 40% och ändå ingen ändring sker, så är såklart loppet kört och SD får stabil egen majoritet 2022.

Dösjuklöven kan bara sitta kvar över ett val till, och det vill de skjuta upp så långt som möjligt.
2015-09-17, 00:26
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det är svårt att sia men när dessa förödande siffror hammras in vecka efter vecka hos andra partier så borde det öka risken för en slitning inom DÖ. Jag har gott hopp om ett omval innan 2018.
Jag har mycket svårt att se att regeringen klarar sig tills 2018. Jag tror det händer saker senast vårbudgeten 2016. Anledningen till det är fler, anser jag:

-Asylkaoset nu. Om det fortsätter så blir det totalt kaos i alla delar av välfärden. Men även om det slutade komma folk nu så kommer problemen vara MASSIVA. När Svensson ser hur deras dotter/son skola försämras när det är fullt med MENA barn som inte kan svenska, så blir det annat ord i skällan. Samma inom områden som sjukvården (som är i total kollaps på många ställen), socialtjänsten, polisen. När Svensson får känna av dessa problem och kriminaliteten så kommer de kräva ändring, och det kan gå fort. Speciellt om vi får läsa om grova våldtäkter/mord eller asylinvandrare som löper amok för att de inte får "allt" de hade blivit lovad av smugglarna.
Vi ska inte glömma hotet om att tvinga kommuner att ta emot asylinvandrare. De flesta är mer "generösa" när det inte drabbar dem själva.

-Regeringen är fullständigt dysfunktionell. Samarbetet mellan dårarna i MP och S funkar inte. Det ser folk men framförallt ser företagen och näringslivet det. De kommer inte gå med på vansinnespolitik i 3 år till.

-Fler och fler borgerliga debattörer och journalister jobbar för att "normalisera" SD. Vi har ju t ex snacket om hur näringslivet för samtal med SD och även hur Di träffar dem. SD verkar ju även påverkas en del av det, vilket förbättrar deras position. Men, framförallt så har jag märkt något de senaste dagarna. Det är att borgerliga debattörer har nu insett fördelen med SD för att både krossa S och försvaga facket! För dem är det en win-win.

-Sist med inte minst. De kan inte ignorera folket i 3 år till. Deras egna partier blöder väljare och till slut är det inte hållbart. Nyval vill de inte ha för då kommer SD gå fram som största block. Utan de vill nog hellre ha med SD i en ny regeringsombildning (med lr utan C, beror på hur de reagerar). De kan då hoppas att tämja SD siffror fram tills 2018.

Därför tror jag att Dö kommer att brytas av minst ett parti i år och att nästa år så blir det regeringsombildning, för "vi måste ta ansvar för landet".

Någon som sätter emot?
2015-09-17, 00:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag tror nog att den här OU blev dödsstöten för DÖ. Nu går det inte för M att bara titta på medan raset fortsätter. På M-stämman nästa månad så kommer M att skrota DÖ samtidigt som AKB i smyg kontaktar Björklund och ger honom ett ultimatum att antingen stöder han regeringen eller så blir det extraval. Björkis blir då så illa tvungen att gå in och stödja regeringen. Dels pga att FP riskerar att åka ut men också för att SD kommer att öka brutalt mycket. AKB är en orm tro inget annat. Dessutom så är ju nollåttor smartare än lantisar eller hur. Sen är det ju iofs inte helt säkert att AKB själv överlever stämman men det finns kanske ingen annan som vill ta över en sjunkande skuta?
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-09-17 kl. 00:31.
2015-09-17, 00:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
27.3%. Det går minst sagt bra för SD i opinionen nu...

Vågar du sia något om det är lika högt valresultat 2018 vi kommer se för SD?

Det är långt till 2018, men jag skrev redan för ett par veckor sedan att SD skulle passera 30% innan Jul, och den prognosen står jag för.

Sedan skulle jag inte bli förvånad om vi får ett nyval ganska snart. Decemberkartellen spricker i sömmarna. Man kan riktigt höra hur det knakar.
2015-09-17, 00:29
Medlem
Tintinikongos avatar
Ännu en rekord-siffra idag således. Riktigt kul att beta av den här tråden från start. Vänstermuppar som försäkrar oss att SD aldrig kommer att nå 10% osv. Känns gött idag.
2015-09-17, 00:31
Medlem
Räcker väl med att se vad som hände vid sergelstorg i söndags för att se varför SD ökar?
'Manifestation', ser mer ut som bråk mellan kurder och turkar.
2015-09-17, 00:33
Medlem
Goldwaters avatar
Herrejösses. Detta är inget annat än en politisk folkrevolution som spelas upp framför våra ögon. Invandringshaveriet, den handlingsförlamade regeringen, DÖ och den totalt värdelösa oppositionen (med den fullständigt inkompetenta Anna Kinberg-Batra i spetsen) har skapat en perfekt storm. Folk har fått nog! Det märks på gator och torg, det syns på twitter och Facebook. Det hörs vid lunch- och fikaborden. Man kan fanimej ta på det. 27,3%. Större. Än. Regeringen. Större. Än. Regeringen.

Det är tre år kvar till valet, även om SDs ökningstakt omöjligen kan bestå (då har de väl 150% år 2018) så är detta allt annat än en dagslända. Om den havererade integrations- och migrationspolitiken tillåts fortgå, samtidigt som den sämsta regeringen OCH oppositionen i mannaminne lunkar på enligt devisen "business as usual" så kommer SD att fortsätta att växa i ett rasande tempo.

Det är faktiskt svårt att greppa, men samtidigt är jag helt förstående med det svenska folket; ty jag har själv gjort omsvängningen. Jag var inte SD-väljare år 2014, men jag är det nu och jag kommer aldrig att återgå till något av de etablerade svikarpartierna. Den tiden är sen länge förbi.

Den här regeringen kan inte överleva året ut. I inget annat demokratiskt land vore det möjligt, under rådande förutsättningar.
Senast redigerad av Goldwater 2015-09-17 kl. 00:35.
2015-09-17, 00:33
Medlem
Pungs avatar
Vad tror ni om SIFO då?

Kommer det vara framgång eller kommer vi få uppleva samma bakslag som i Novus? Kanske att man tyckt sig höra inte riktigt lika stor bestämdhet i rösten hos de som säger att de ska byta till SD under sista veckan.

I så fall har ju vinden onekligen vänt!
2015-09-17, 00:40
Medlem
Cratos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Vad tror ni om SIFO då?

Kommer det vara framgång eller kommer vi få uppleva samma bakslag som i Novus? Kanske att man tyckt sig höra inte riktigt lika stor bestämdhet i rösten hos de som säger att de ska byta till SD under sista veckan.

I så fall har ju vinden onekligen vänt!

När kommer SIFO mätningen?
2015-09-17, 00:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är långt till 2018, men jag skrev redan för ett par veckor sedan att SD skulle passera 30% innan Jul, och den prognosen står jag för.

Sedan skulle jag inte bli förvånad om vi får ett nyval ganska snart. Decemberkartellen spricker i sömmarna. Man kan riktigt höra hur det knakar.
30 innan jul ser inte orealistiskt ut med tanke på siffrorna nu. Jag tänkte att SD eventuellt skulle tappa stöd som ett resultat på medias nyliga fokus på flyktingar. Men det ser inte ut så om man ska tro Yougov (jag förutsätter att undersökningen är utförd efter att flyktingfokuset drog igång).

Är det något särskilt du tänker på när du hör hur det knakar? Har det varit mycket intern kritik i allianspartierna om t ex regeringens planerade skattehöjningar (som DÖ stipulerar ska accepteras av allianspartierna)?

Annars ska det voteras snart om statsbudgeten - då kommer frågan igen aktualiseras. Det kommer den göra varje gång det ska voteras om statsbudgeten. Två gånger per år - ska allianspartierna enligt avtal lägga ner sina röster. Udda demokrati vi har just nu.
Senast redigerad av Madagascar 2015-09-17 kl. 00:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in