Citat:
Ursprungligen postat av
Urmelkotten
INGEN av dina länkar fungerar. Fantastiskt jobb.
Sen tycker jag din definition på arbetslös är lite intressant. Alla som inte har ett jobb eller går en utbildning är alltså arbetslösa? Inkluderar det handikappade, långtidssjukskrivna etc? För jag tycker inte att dom är speciellt arbetslösa.
Enligt SCBs statistik databas är befolkningsmängden 6.053.212 i åldersgruppen 16-64 år.
http://www.statistikdatabasen.scb.se
Enligt SCBs statistikdatabas är 4.450.459 sysselsatta, 776.558 studerande och 424.900 är arbetslösa 2015K2. Samtliga i gruppen 16-64 år. Det blir sammanlagt 5.651.917 personer totalt, varav 5.227.017 antingen är sysselsatta eller studerar. De resterande kan tillhöra gruppen med handikappade, långtidssjuka etc.
Arbetslösheten blir då
7,5% av den tillgängliga arbetsstyrkan. Om man gör våld på statistiken och räknar på alla i åldersgruppen, oavsett om dom kan arbeta eller ej, så blir det 13,6% som inte arbetar eller studerar. Så dina 30% har du dragit fram ur rektum.
SCB har tydligen tagit bort länkarna, nåväl.
Kan börja med att läsa denna artikel
http://www.kollega.se/vad-ar-egentligen-sysselsattning
Definition av sysselsättning: "Det räcker med att man i den så kallade Arbetskraftsundersökningen, som görs per telefon, uppger att man jobbat en timme under en vecka för att inkluderas bland de sysselsatta. Det behöver inte ens vara avlönat, utan man kan hjälpa till utan lön i ett jordbruk eller familjeföretag. "
"Hur många av de sysselsatta som var i fas 3 eller andra
åtgärdsprogram redovisar inte SCB, men enligt Arbets*förmedlingen var dessa 179 000, motsvarande 4 procent av arbets*kraften. " Även deltidsarbetslösa (drygt 300 000 personer) klassas som sysselsatta om de jobbat en enda timme den senaste veckan."
Med din statistik så har vi 179.000 arbetslösa (åtgärder), 425.000 öppet arbetslösa. 300.000 deltidsarbetslösa. Minimum-arbetslösheten bör betraktas som 604.000 och upp till 1.3 miljoner om man inkluderar de som ej redovisas och de deltidsarbetslösa. Jag har exkluderat de som studerar men vill jobba, skulle räkna lågt med att den siffran är 10%.