2015-09-16, 22:37
Medlem
Dr_Kronas avatar
Undrar om näringslivet kan ha påverkat SD att rensa ut vissa "störande" element ur partiet för att få ett mer "rumsrent" parti ?
Medlem
Rickuzs avatar
Glädjande! Frågan är bara om det finns något kvar att rädda 2018?

I värsta fall kan det dröja ännu längre innan SD får den makt dom behöver för att stoppa Sveriges undergång.

Som sagt, glädjande siffror, men oron sitter kvar.
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Gå in på Unibet och satsa på SD som regeringsbildare efter valet 2018. Ger just nu det finfina oddset 15 ggr. Bättre odds blir det aldrig. Och SD lär inte stanna på 27,3%. 30, 35 och 40 ligger inom räckhåll.
Redan sjunkit till 11 ggr pengarna... Det går fort nu. Inte bara i opinionsundersökningarna.
2015-09-16, 22:39
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Undrar om näringslivet kan ha påverkat SD att rensa ut vissa "störande" element ur partiet för att få ett mer "rumsrent" parti ?
Kan säkert ha en i flera avseenden positiv effekt. Om det får tillräcklig uppmärksamhet vill säga.
2015-09-16, 22:40
Moderator
Lobengulas avatar
Jag har varit med i YouGov ganska många år nu och att anse att de är inkompetenta är nog att göra det lite lätt för sig. YouGov profilerar ofta sina medlemmar genom frågor om ålder, kön, bostadsort, yrke, inkomst. Det är sedan det som utgör urvalet i olika undersökningar.

Jag har ibland fått frågan om vilket politiskt parti som jag röstade på i förra valet och vilket parti som jag skulle rösta på om det var val idag. Det kan gå många månader innan jag får frågan och det tyder ju på att jag inte alltid blir utvald att delta.

YouGov är ett av världens största företag som arbetar med just undersökningar. De är givetvis inte inkompetenta, de vet nog vad de gör.

Med det sagt så kommer papegojan AKB och svetsarlärlingen vakna upp imorgon och fundera på vad fan det är som händer Hur kan så många vara dödsknarkarrasister efter den massiva kampanjen?

Felet de gör är givetvis att idiotförklara befolkningen. Vi ser bilder i media på barn och kvinnor men de som kommer hit är 90% unga arga män som kräver ett bättre liv. Flyktingar? Ja en del men media struntar i att säga att huvuddelen inte är det. Det är inget krig i Serbien och Ungern men ändå kräver "flyktingarna" att de ska till Tyskland och Sverige. Är man då en flykting som flyr för sitt liv?

Nä, folket har genomskådat ljugmedia och etablissemanget. Nu handlar det om att svenska folket inte vill att välfärden ska raseras och landet slitas isär med ökade klassklyftor. Sedan kan media och södermalmsjournalisterna hetsa hur mycket de vill om att vi ska öppna våra hjärtan
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Johan Martinsson GU som forskat på OU och paneler kör över amatören Sjöström

Torbjörn Sjöström ‏@t_sjostrom
Någon klok som kan förklara hur felmarginalen ens existerar? http://touch.metro.se/nyheter/yougov-flyktingfragan-viktigast-bland-svenskar-sd-storsta-parti/EVHoip!9x7k81NHsgoEM/
@AndersSundell @HenrikOscarsson @richardohrvall

Johan Martinsson ‏@polsciJohMar
@t_sjostrom Tycker du det är felmarginalen som är det viktiga i det här sammanhanget? Svårt avgöra om Novus felmarginal är mer pålitlig

Johan Martinsson @polsciJohMar
@t_sjostrom Men tex såg jag ingen svarsfrekvens alls i senaste Novus väljarbarometer? Svårt avgöra kvalitet etc när ni berättar så lite

nu gör du så igen, inkonsekvent försvarar ovetenskapliga metoder genom att försöka underminera genom irrelevanta argument @polsciJohMar

@t_sjostrom Och jag förstår inte hur du kan avfärda YouGovs siffror. Hade du haft en fältperiod de fyra senaste dagarna typ mer lika?

@t_sjostrom Er period som publicerades nyss låg ju mestadels flera veckor bak i tiden. Men jag gillar du har hela 3000 intervjuer

Det mest absurda med dina inspel är att du faktiskt forskar i detta och vet bättre @polsciJohMar

Vilket skämt...

Hur kan han ens dra upp "ovetenskapliga metoder"? Killen har ingen aning om vad vetenskap är... Lysenkoistiska jävla pundare. Hur kan man ens stå ut med att ha en sådan jubelidiot som chef? Bolaget måste ju vara överbefolkat av rena idioter.

Det egentligen enda vetenskapliga man överhuvudtaget kan göra med en OU är att jämföra utfallet med referensen, vilket egentligen enbart ger en momentan blick på tillförlitligheten - vart fjärde år.

I övrigt är det enda korrekta vetenskapliga utlåtandet att samtliga OU är otillförlitliga... Allt handlar om antaganden om svarsbeteenden, som ständigt förändras, och som är omätbara annat än genom ständiga nyval...

Dessa genomblåsta Lysenkoistiska as... Hur klarar de ens andas?
Senast redigerad av Oformad 2015-09-16 kl. 22:56.
Medlem
Johan Martinsson GU som forskat om OU och paneler: SD undervärderas i OU.

Sammanfattning från twitter:

Johan Martinsson ‏@polsciJohMar Sep 14

En del tror "skamfaktorn" för SD är borta pga högt i mätningarna nu. det tror inte jag. Läs Demoskops rapport!

Intressant undersökning av Demoskop. Kolla in graf 4! så undar vi varför FI ofta är överrepr och sd underrepr i usk!
http://www.demoskop.se/vem-vagar-prata
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Alltså, bara hur media och 7K reagerar på dessa rekord efter rekord efter rekord, borde få folk att fatta vad som händer och vad för verklighet vi befinner oss i.

SD:s utveckling är något vi aldrig sett tidigare. Det har ALDRIG hänt att ett parti stegrat så. Inte ens i närheten. Att det dessutom är ett enfrågeparti med tämligen inkompetenta företrädare som motarbetas av ett helt etablissemang. Det gör det än otroligare.

Signalen från folket är så mega-tydlig. Vi vill inte. Vi vill inte. Vi vill inte. INGEN kan missa det. Det är ett avgrundsvrål. Den annars så lugna svenska politiska kartan börjar plötsligt skena som en seisomgraf före en jordbävning. Det annars så lojala och eftertänksamma folket stormar plötsligt för en ny, oprövad ledare. Det är så här man kunnat se plötsliga opinionsyttringar i bananrepubliken. Det som händer i Sverige nu är så extremt främmande. Det går inte ens att jämföra med något ens om vi går tvåhundra år tillbaka.

Ändå...

Det lunkas på som vanligt. Samma gamla "det finns en oro som vi måste ta på allvar" eller "jag tror inte det handlar om invandring"

Juholt avgick när han hade 24%. Då var S inte ens i regering.

Men nu så kommenteras läget ungefär som att allt var i princip normalt. Inga frågor om regeringen bör avgå. Ingen dryftar tanken att det kanske skulle ske ett omval när väljarnas åsikter så extremt förändrats sedan valet.

I media är allt som vanligt. Regeringen och oppositionen tjafsar lite och så är det ett problem med att populismen ökar lite. "den oron måste politikerna ta i", kommenteras lite trött ungefär som "vi måste diskutera mjölkböndernas konkurrenskraft".

Tonläget speglar verkligen inte den inrikespolitiska jordbävningen.

Det är som om media under skogsbranden i Västmanland bara skrev trötta kommentarer på ledarsidan om att det finns skäl att öka insatserna lite.

Det borde få vem som helst att förstå att media inte skildrar en politisk maktkamp. De är en del av den. De sitter på tronen tillsammans med sina politiska lakejer. Och de håller på att bli avsatta. Det skriver naturligtvis inte om det mer än Bagdad daily news skrev om stridsvagnarna som omringat regeringspalatset.

Folk citerar ofta lite tröttsamt Gandi som sa first they igoner you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Jag tror en mer sann sägning när det kommer till svenska förhållanden är.

Först utmålar de dig som ett hot, sen blir du ett hot på riktigt. Då utmålar de sig som ohotade. Sen vet vi inte...

Det är ett sant nöje att läsa dina välbalanserade och ibland lite komiska inlägg, som det av mig fetade.

Jag bugar och tackar!
2015-09-16, 22:43
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Glädjande! Frågan är bara om det finns något kvar att rädda 2018?

I värsta fall kan det dröja ännu längre innan SD får den makt dom behöver för att stoppa Sveriges undergång.

Som sagt, glädjande siffror, men oron sitter kvar.

Det är svårt att sia men när dessa förödande siffror hammras in vecka efter vecka hos andra partier så borde det öka risken för en slitning inom DÖ. Jag har gott hopp om ett omval innan 2018.
2015-09-16, 22:45
Medlem
Abortakutens avatar
Sagolika siffror Frågan är om YouGov är tillförlitliga? Jag är medveten om att YG med precision förutsåg valresultatet 2014, men kan det ha uppstått någon slags bias som inte fanns under förra årets opinionsmätningar?

Mot 30 %!
2015-09-16, 22:47
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det är svårt att sia men när dessa förödande siffror hammras in vecka efter vecka hos andra partier så borde det öka risken för en slitning inom DÖ. Jag har gott hopp om ett omval innan 2018.

Fortsätter det så här så kommer inte regeringen att överleva till 2018. Det är nog t.o.m. svetsarlärlingen medveten om.
2015-09-16, 22:48
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abortakuten
Sagolika siffror Frågan är om YouGov är tillförlitliga? Jag är medveten om att YG med precision förutsåg valresultatet 2014, men kan det ha uppstått någon slags bias som inte fanns under förra årets opinionsmätningar?

Mot 30 %!

Så kan vara fallet. Men till skillnad från vad lysenkoisterna i massmedia vill göra gällande så går det inte att veta fram tills nästa val, vilket egentligen inte heller säger hur korrekta undersökningarna varit just nu...

(Vill Sjöström "bevisa" sin "tes" så får han allt övertala Löfven att utlysa extraval för 3 månader sedan.)
Senast redigerad av Oformad 2015-09-16 kl. 23:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in